Trzecia generacja Renault Mastera miała, jak przystało na swoją nazwę, dominować nad rywalami w sektorze dużych samochodów dostawczych. Jakie są opinie o tym modelu?
Renault Master istnieje w świadomości klientów od 1980 roku, a model pierwszej generacji przetrwał 17 lat. Jego następcę z 1997 roku produkowano „zaledwie” 13 lat, aż do pojawienia się trzeciej generacji Mastera w 2010 roku, w dalszym ciągu dzieląc swój projekt i całą technologię z dwoma kluczowymi konkurentami w segmencie – Movano od Opla i Nissanem NV400. Wszystkie trzy samochody dostawcze zostały znacznie zmodernizowane w 2019 roku, ale tym razem przyjrzymy się modelowi trzeciej generacji przed zmianami. Zapakowanie Mastera po sam dach nie jest łatwym zadaniem, biorąc pod uwagę ładowność od 8 do 17 m³ w standardowych modelach vanów. Po premierze Renault Mastera III wielu znawców branży i miłośników tego segmentu było zdziwionych, jak szeroką ofertę zaprezentowali Francuzi i jak wielkie ambicje mają, aby naprawdę zdominować rynek. Wersje z napędem na przednie koła były tańsze w zakupie i eksploatacji, podczas gdy modele z napędem na tylne koła mogły wytrzymać znacznie większe obciążenia. W rezultacie Renault znacznie łatwiej radziło sobie z silną konkurencją w sektorze dużych samochodów dostawczych. Ale czy ma to sens w przypadku zakupu używanego modelu? Poznajmy bliżej to ciekawe auto dostawcze.

Używane Renault Master III – wymiary, nadwozie
Dla większości użytkowników estetyka będzie miała ograniczone znaczenie przy wyborze tego typu auta, ale mimo to Renault w modelu Master III zadbał o estetyczny i przyjemny dla oka wygląd. Charakterystyczne są wysokie, wąskie reflektory z podwójną optyką i charakterystyczny przedni grill, który przypomina nieco… tarkę do sera. Masywny, muskularny zderzak dodaje agresywności przodowi, zawijając się na krawędziach, aby chronić narożniki przed uderzeniami, a o te nietrudno w mieście i na ciasnych parkingach. Co więcej, styliści byli również na tyle uprzejmi, że wycięli niewielkie stopnie w zderzaku, aby właściciele mogli ułatwić sobie czyszczenie przedniej szyby. Boczne, słusznych rozmiarów nakładki również pozwolą ograniczyć uszkodzenia nadwozia na skutek drobnych obcierek parkingowych.

Auto dostępne było w czterech wersjach długości i trzech wysokości nadwozia, z czego wariant H1 był dostępny tylko z nadwoziem o długości L1, natomiast H3 był dostępny z długością L2, L3 oraz L4. Jedynie wersja H2 była dostępna ze wszystkimi długościami nadwozia.
Warianty długości nadwozia:
- L1 – 5075 mm;
- L2 – 5575 mm;
- L3 – 6225 mm;
- L4 – 6875 mm.
Warianty wysokości nadwozia:
- H1 – 2307 mm;
- H2 – 2488-2557 mm;
- H3 – 2744-2816 mm.
Używane Renault Master III – wnętrze, bagażnik
Wewnątrz kabiny dodatkowe 5,7 cm długości pojazdu (w porównaniu do poprzednika) oznacza, że jest tu wygodniej dla trzech osób, chociaż przestrzeń dla pasażera na środkowym siedzeniu jest nadal dość wąska. Poza tym ilość miejsca na kolana jest nieco ograniczona przez uchwyty na kubki i schowki. Nie ma dokładnie takiej samej miękkiej w dotyku, nienagannej jakości wykonania, jaką można znaleźć w droższych rywalach Volkswagena czy Mercedesa, ale dopasowanie i wykończenie z pewnością zostały ulepszone w porównaniu z poprzednim modelem. Na szczęście to, czego Masterowi brakuje jeśli chodzi o jakość materiałów, z nawiązką nadrabia w praktycznych akcentach. Zarówno siedzenie, jak i kolumna kierownicy mają regulowaną wysokość. Poza tym w kabinie znajduje się mnóstwo schowków (w sumie mają aż 150 litrów pojemności); od zwykłych schowków w drzwiach, półki nad głową, uchwytów na kubki, chłodzonych skrytek po schowki na laptopy i okulary przeciwsłoneczne. Poza tym pierwotni nabywcy mogli wybrać opcjonalny rozkładany stolik z deski rozdzielczej. Możliwości jest cała masa!
Umieszczenie gniazda tachografu cyfrowego nad głową (niezbędne w przypadku osób podróżujących powyżej 3,5 tony) nie jest idealne. Co nie powinno umniejszać faktu, że ogólnie jest to świetnie przemyślana kabina. Najważniejsze elementy są bez zarzutu, a przemyślane rozwiązania, takie jak ogromny, dzielony schowek pod siedzeniami pasażera, dostępny po prostu poprzez podniesienie siedzisk, podnoszą i tak fantastyczny walor praktyczny auta. Można również złożyć oparcie środkowego siedzenia, tworząc stolik, który obraca się w stronę kierowcy, ułatwiając zjedzenie posiłku, pracę na postoju itp. Wysuwany z dachu ekran nawigacji satelitarnej wyświetla informacje o ruchu drogowym w czasie rzeczywistym, pomagając ominąć korki, a także obsługuje pliki MP3 i Bluetooth. Świetnym rozwiązaniem jest także kamera cofania, umieszczona w miejscu lusterka wstecznego.
Jeśli chodzi o przestrzeń ładunkową, najmniejsza dostępna wersja L1H1 oferuje 8 m³ przestrzeni, natomiast największa – L4H3 – aż 17 m³. Taka objętość może oznaczać dużą masę, więc w górnej części gamy modeli Master trzeciej generacji dodano opcję dodatkowej masy całkowitej pojazdu wynoszącej 4,5 tony, zamiast bardziej znane warianty mają zazwyczaj DMC 2,8, 3,3 lub 3,5 tony. W rezultacie ładowność może wynosić od 994 do nawet 2254 kilogramów.
Używane Renault Master III – silniki
Wybór silników jest oczywisty i prosty – jedna wysokoprężna jednostka napędowa 2.3 dCi w różnych wariantach mocy od 100 do 180 KM. Najsłabsza nada się do miasta, najlepiej w wersjach krótkich i niskich, szczególnie do przewożenia lekkich ładunków, ale już 130-konna odmiana z momentem obrotowym 330 Nm sprawdzi się również w przypadku wersji L4. O osiągach nie ma sensu mówić, ale w wersji L4H2 przyspieszenie od 0 do 100 km/h zajmuje około 17 sekund. Najmocniejsza wersja o mocy 180 KM i z momentem obrotowym 400 Nm w odmianie L3H3 jest w stanie rozwinąć prędkość maksymalną 163 km/h, co jest wartością zapewniającą odpowiednią dynamikę i mobilność w każdych warunkach. Spalanie w różnych warunkach i wersjach nie powinno przekroczyć 7 l/100 km. Pod koniec produkcji tej wersji pojawiła się również odmiana elektryczna z baterią o pojemności zaledwie 33 kWh i silnikiem o mocy 76 KM.

Używane Renault Master III – opinie użytkowników
Zalety
„Ogromna liczba wersji, wariantów, konfiguracji i wariacji”.
„Spory wybór wersji silnikowych oraz napędowych tj. napęd na przód, na tył, 4×4”.
„Niezwykle praktyczne wnętrze z mnóstwem ciekawych i przydatnych rozwiązań”.
„Auto jest wytrzymałe i sprawdzi się również w trudnych warunkach drogowych”.
Wady
„Jakość spasowania wnętrza i użytych materiałów pozostawiają nieco do życzenia”.
„Trudno znaleźć przyzwoicie zachowany i dobrze wyposażony egzemplarz na rynku wtórnym”.
„Niektóre rozwiązania we wnętrzu nie są do końca przemyślane”.
„Odmiana elektryczna jest całkowicie bezsensowna – niska moc, skromny zasięg”.

Używane Renault Master III – awaryjność, typowe usterki
Renault Mastery trzeciej generacji są dość wytrzymałe, ale jest kilka rzeczy, na które trzeba zwrócić uwagę. W przypadku małych samochodów dostawczych typową radą jest kupowanie na podstawie stanu, a nie roku produkcji i przebiegu. Poza tym wskazane jest szukanie furgonetki, która zazwyczaj wykonywała lekkie zadania dostawcze, a nie stale przekraczała limity ładowności. Zdarzały się problemy z usterkami skrzyni biegów, dlatego też wskazane jest uważne słuchanie pisków podczas jazdy próbnej. Wystąpiło kilka problemów z elektryką, więc warto upewnić się, że cała łączność działa prawidłowo – połączenie Bluetooth itd. Warto także sprawdzić, czy w komorze ładunkowej nie ma głębokich wgnieceń, zarysowań i zadrapań, które dość szybko mogą stać się ogniskiem korozji. To również oznaka, że auto było często przeładowywane. Trzeba także nalegać na w pełni podstemplowaną historię serwisową, która będzie gwarancją regularnych i poprawnych przeglądów.

Używane Renault Master III – gdzie jest numer VIN?
Numer VIN w Renault Master III można znaleźć pod szybą w jej lewym dolnym rogu. Oprócz tego numer VIN znajduje się na stopniu podłogi obok siedzenia pasażera.
Używane Renault Master III – sytuacja rynkowa, ceny
W dniu publikacji na serwisie OTOMOTO.pl umieszczonych było około 50 ogłoszeń dotyczących używanego Renault Mastera III. Przykładowo egzemplarz z 2012 roku w wersji L1H1 z silnikiem o mocy 125 KM i z przebiegiem 287 000 kilometrów to koszt około 48 000 złotych. Za około 53 000 złotych znajdziemy egzemplarz z 2016 roku z nadwoziem L2H2, silnikiem o mocy 125 KM i z przebiegiem 180 000 kilometrów.
Używane Renault Master III – podsumowanie
Renault Master III to zdecydowanie jeden z najciekawszych samochodów dostawczych na rynku, dostępny w ogromnej liczbie wersji i kombinacji. Każdy jest w stanie znaleźć odpowiednią wersję dla jego potrzeb, a niezwykle praktyczne wnętrze ułatwi pracę i podróże nawet na dalekie dystanse.
Polecamy inne nasze artykuły o używanych samochodach dostawczych:
Używane Renault Trafic II (2001-2014) – opinie użytkowników
Używany Fiat Ducato III (od 2006 r.) – opinie użytkowników
Dł./szer./wys. | 505-685/207/230-281 cm |
Rozstaw osi | 318-433 cm |
Pojemność przestrzeni ładunkowej | 8-17 m³ |
Silnik | 2.3 dCi | 2.3 dCi | 2.3 dCi | Direct Drive (elektryczny) |
---|---|---|---|---|
Pojemność | 2298 cm³ | 2298 cm³ | 2298 cm³ | 33 kWh |
Paliwo | turbodiesel | turbodiesel | turbodiesel | elektryczny |
Maks. moc | 135 KM | 150 KM | 180 KM | 76 KM |
Maks. moment | 360 Nm | 385 Nm | 400 Nm | 225 Nm |
0-100 km/h | b.d. | 12,1 s | 11,3 s | b.d. |
Prędkość maks. | 148 km/h | 152 km/h | 163 km/h | 100 km/h |
Śr. zużycie paliwa | 6,2 l/100 km | 6,4 l/100 km | 6,6 l/100 km | b.d. |
gdyby nie skręt i klamki to byłoby super auto