BMW i3 - przód

Ciekawy, dynamiczny i ekscytujący samochód miejski, ale w kompaktowym wydaniu? Jeśli ktoś szuka niewielkiego elektryka do miasta, warto zwrócić uwagę na BMW i3, które właśnie skończyło rynkową karierę. Jakie są opinie o tym aucie i czy warto go kupić?

Wystarczy rzut oka na to auto, aby dojść do wniosku, że to jeden z najciekawszych samochodów elektrycznych z segmentu B ostatnich lat. Aż trudno uwierzyć, że BMW i3 zadebiutowało w 2013 roku i w 2022 skończyło rynkową karierę. Mimo upływu tylu lat, samochód wciąż wygląda bardzo nowocześnie, futurystycznie, ale nie przesadnie jak niektóre nowe modele bawarskiej marki. Swoją drogą, gdyby ten model zadebiutował dziś w niezmienionej formie, wciąż budziłby podobne emocje i zdziwienie. Poza tym ciągle zaskakuje nowatorską technologią, która została użyta do produkcji, jak również nietypowymi rozwiązaniami. Wystarczy wymienić kilka tj. otwierane pod wiatr tylne drzwi oraz brak słupka B, bardzo lekkie włókno węglowe oraz aluminium użyte do produkcji większości elementów, aby zrównoważyć ciężar akumulatorów umieszczonych pod podłogą. Do tego ekologiczne materiały we wnętrzu i kilka innych, równie interesujących gadżetów. Zresztą cały samochód wygląda jak modny gadżet, ale do miasta jest to całkiem poważna propozycja, którą zdecydowanie warto poznać bliżej.

BMW i3 - tył
Odmiana z dopiskiem Range Extender jest skierowana do tych, którzy chcą jeździć bezemisyjnie po mieście, ale boją się ryzyka rozładowania akumulatora z daleka od ładowarki.

Używane BMW i3 – wymiary, nadwozie

BMW i3 to auto, które zdecydowanie nie jest skierowane do osób szukających anonimowości i konwencjonalnych rozwiązań. Nawet tyle lat od debiutu, BMW i3 zwraca na siebie uwagę i w sumie takie ma zadanie. W większości przypadków trafimy na dwukolorowe malowanie nadwozia z niebieskimi akcentami oraz dużymi, nawet 20-calowymi felgami (w wersji i3s) z nieproporcjonalnie wąskimi oponami. Tak, wygląda to dość groteskowo, ale ma swoje zadanie – zminimalizować opory toczenia do minimum. O zasięgach i osiągach napiszemy niżej, tymczasem warto zwrócić uwagę na przednią część auta, która co prawda posiada tradycyjne nerki w sensownym rozmiarze, ale poza tym mocno wyróżnia się spośród innych aut marki. Linia boczna przypomina nieco niewielkiego minivana, ale wystarczy rzucić okiem na linię okien z charakterystycznym załamaniem przy tylnych, mniejszych drzwiach oraz zwężeniem przy słupku C (a w zasadzie B, bowiem słupka środkowego nie ma). Tył również jest bardzo nietypowy, ze światłami zatopionymi w klapie bagażnika. To auto ma mnóstwo ciekawych elementów stylistycznych i trudno wymienić i opisać je wszystkie – najlepiej zobaczyć to wszystko na własne oczy. BMW i3 mierzy 3999 mm długości, 1775 mm szerokości oraz 1578 mm wysokości. Rozstaw osi to 2570 mm.

BMW i3 - przód
Praktycznie w każdej konfiguracji kolorystycznej BMW i3 wyróżnia się z tłumi i zwraca na siebie uwagę.

Używane BMW i3 – wnętrze, bagażnik

We wnętrzu jest podobnie, czyli nowocześnie, dość futurystycznie i nietypowo. Jeśli ktoś do tej pory podróżował skrajnie tradycyjnym autem, np. Skodą Fabią czy Volkswagenem Golfem, w BMW i3 poczuje się jak w statku kosmicznym. Pierwsze wrażenie robią drzwi, które otwierają się jak sklepowa witryna – przednie tradycyjnie, tylne w kierunku przeciwnym. Daje to bardzo wygodny dostęp do środka, szczególnie dla pasażerów siedzących z tyłu. Fakt, nie ma tam zbyt wiele miejsca na nogi, mogą tam zasiąść tylko dwie osoby, ale na krótkich, miejskich dystansach będzie im bardzo wygodnie. Fotele również są fantastyczne, mają długie siedziska, bardzo wysokie oparcia ze zintegrowanymi zagłówkami, zaś konstrukcja oparcia jest bardzo wąska dając więcej miejsca z tyłu. Trzymanie boczne jest przeciętne, ale poza tym trudno się do czegokolwiek doczepić. Świetnie wygląda również deska rozdzielcza bez tradycyjnego panelu środkowego – w tym miejscu jest wolna przestrzeń. Jeśli ktoś ma wrażenie, że coś podobnego już gdzieś widział, podpowiadam – Honda e. Tam również jest nietypowo i futurystycznie.

Trzeba jednak przyznać, że ta niekonwencjonalna forma ma sens w aucie miejskim. Przestrzeni jest sporo, jakość materiałów – jak to w BMW – bardzo dobra, jest sporo praktycznych i ciekawych rozwiązań, do tego analogowe sterowanie większością funkcji i stylistyka, która na pewno się nie znudzi i będzie cieszyła nawet podczas monotonnego toczenia się w korku. Bagażnik? Jak na takie gabaryty oraz samochód elektryczny, jest bardzo pojemny i ergonomiczny. W standardowej konfiguracji ma 260 litrów, ale po złożeniu oparć kanapy na płasko, za co należą się pochwały, zyskujemy imponujące 1100 litrów. Co więcej, akcesoria do ładowania i drobne przedmioty nie walają się po bagażniku, bowiem mają swoje dedykowane miejsce z przodu, pod maską. Wygospodarowano tam miejsce na specjalny pojemnik, w którym schowamy kable, apteczkę, zestaw naprawczy itp. Genialne rozwiązanie, z którego wciąż nie korzysta większość producentów w nowoczesnych autach elektrycznych.

Używane BMW i3 – silniki

Do napędu BMW i3 służy oczywiście silnik elektryczny, choć była pewna wersja, która nieco łamała ten schemat, ale o tym za chwilę. Początkowo napęd stanowił silnik elektryczny o mocy 170 KM i momencie obrotowym 250 Nm, wspierany przez akumulator trakcyjny o pojemności 22 kWh. Tak, to niewiele nawet jak na auto miejskie, przez co zasięg nie przekraczał 200 kilometrów w mieście. Osiągi oczywiście były całkiem niezłe – 7,2 sekundy do setki i 150 km/h prędkości maksymalnej, z czego wrażenia podczas sprintu do prędkości miejskich dawały mnóstwo frajdy. Niedługo potem pojawiła się na rynku ciekawa wersja tzw. Range Extenderem. Co to takiego? Otóż w aucie zamontowano niewielką, dwucylindrową jednostkę spalinową, która działała jako generator prądu. Napęd wciąż realizowany był przez silnik elektryczny, ale częściowo zniknął problem z zasięgiem. Osiąg stały się nieco gorsze przez większą masę – 7,9 sekundy do setki – auto straciło również przywileje elektryków (jazda buspasami, darmowe parkowanie itp.).

BMW i3 - silnik
Pod maską oczywiście nie widać niczego interesującego. Dodatkowy pojemnik m.in. na kable do ładowania powinien być obowiązkowym wyposażeniem każdego elektryka.

Po liftingu w 2017 roku w ofercie pojawiła się wersja z większą baterią o pojemności 33,2 kWh i zasięgu około 255 km (WLTP), także w wariancie Range Extender, a nieco później ofertę zasilił wariant najbardziej sensowny tj. z baterią 42,2 kWh i zasięgiem ponad 300 km (WLTP). Mimo większej masy, osiągi praktycznie się nie zmieniły, a dzięki większemu zasięgowi, z oferty wypadła wersja Range Extender. Warto również wspomnieć o odmianie i3s – nieco usportowionej wersji tego małego elektryka z silnikiem o mocy podniesionej do 184 KM (270 Nm) w wersjach 32,2 kWh (również z Range Extender) oraz 42,2 kWh. W wersji bez generatora prądu przyspieszenie od 0 do 100 km/h zajmowało 6,9 sekundy.

Używane BMW i3 – opinie użytkowników

 Zalety 

„Rewelacyjna stylistyka – futurystyczna, ale nie udziwniona”.

„Świetnie zaprojektowane, dość przestronne i praktyczne wnętrze”.

„Spory i całkiem ustawny bagażnik”.

„Wersja Range Extender dla sceptyków elektromobilności”.

 Wady 

„Trochę wolno działający system w połączeniu ze smartfonem”.

„Potencjalne wysokie koszty napraw (włókno węglowe)”.

„Wciąż wysoka cena zakupu jak za tak małe auto”.

„Trochę sztywne zawieszenie oraz kiepskie prowadzenie w zakrętach”.

Używane BMW i3 – awaryjność, typowe usterki

BMW i3 jest głównie używany w obszarach miejskich, więc warto sprawdzić futurystyczną karoserię pod kątem zarysowań spowodowanych nadmiernym zapałem podczas wjeżdżania na wielopoziomowe parkingi czy szukania wolnego miejsca pod marketami. Poza tym koniecznie trzeba sprawdzić elementy wzmocnień karoserii czy podwozia pod kątem nieumiejętnych napraw (które bywają kosztowne) Warto także sprawdzić wnętrze pod kątem zużycia, a także koła pod kątem śladów kontaktu z krawężnikami. Ich nietypowy rozmiar może sprawić, że będzie trudno znaleźć zamienniki w rozsądnej cenie Upewnijmy się również, że tylne drzwi na zawiasach działają tak, jak powinny. Na co jeszcze warto zwrócić uwagę? W modelach z generatorem prądu wyprodukowanych między 17 września 2013 a 30 grudnia 2016 roku przewód wentylacyjny ze zbiornika paliwa może ocierać się o dodatni biegun akumulatora, co może potencjalnie prowadzić do wycieku oparów paliwa do komory silnika. W skrajnych przypadkach może to spowodować pożar. Dealerzy powinni sprawdzić linkę pod kątem uszkodzeń i w razie potrzeby wymienić ją. Zainstalują również dodatkowe klipsy, aby zapobiec ponownemu wystąpieniu tego problemu. Poza tym pod względem niezawodności BMW i3 nie wykazuje żadnych popularnych i powtarzających się problemów.

BMW i3 - drzwi
Warto dokładnie sprawdzić działanie mechanizmu drzwi tylnych oraz stan konstrukcji. Włókno węglowe jest drogie w naprawie.

Używane BMW i3 – gdzie jest numer VIN?

Numer VIN w BMW i3 znajduje się między innymi na naklejce umieszczonej po prawej stronie w okolicy zawiasów drzwi tylnych. Oprócz tego numer VIN znajdziemy pod przednim siedzeniem pasażera oraz po prawej stronie pod przednią szybą.

BMW i3 - VIN

Używane BMW i3 – sytuacja rynkowa, ceny

W dniu publikacji na serwisie OTOMOTO.pl umieszczonych było około 70 ogłoszeń dotyczących BMW i3. Za egzemplarz z 2019 roku w wersji i3s z większą baterią 42,2 kWh oraz przebiegiem 45 000 kilometrów trzeba zapłacić około 160 000 złotych. Za odmianę Range Extender z 2014 roku z przebiegiem 150 000 kilometrów trzeba zapłacić około 55 000 złotych.

Używane BMW i3 – podsumowanie

Trzeba przyznać, że BMW i3 to niezwykle ciekawa propozycja na elektryczne auto miejskie. Dla tych, którzy boją się aut elektrycznych, jest również wersja z generatorem prądu, która co prawda traci przywileje aut elektrycznych, ale pozbawiona jest również ich ograniczeń. Auto jest zwinne, praktyczne i zaskakująco przestronne, ma również niezłe wyposażenie i dobrze wygląda, ale ceny zadbanych egzemplarzy bywają niestety zaporowe.

Polecamy inne nasze artykuły o używanych autach elektrycznych:

Używany Nissan Leaf I (2010-2017) – opinie użytkowników

Używany Hyundai Kona I (2017-2023) – opinie użytkowników

BMW i3 - bok

BMW i3 – wymiary, pojemność bagażnika
Dł./szer./wys.399/177/157 cm
Rozstaw osi257 cm
Pojemność bagażnika260-1100 l
BMW i3 – dane techniczne, osiągi, zużycie energii
Silnik22 kWh22 kWh + REx32,2 kWh32,2 kWh + REx42,2 kWh32,2 kWh (i3s)42,2 kWh (i3s)
Paliwo/zasilanieelektrycznyelektryczny + benz.elektrycznyelektryczny + benz.elektrycznyelektrycznyelektryczny
Maks. moc170 KM170 KM170 KM170 KM170 KM184 KM184 KM
Maks. moment250 Nm250 Nm250 Nm250 Nm250 Nm270 Nm270 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h7,2 s7,9 s7,3 s8,1 s7,3 s6,9 s6,9 s
Prędkość maks.150 km/h150 km/h150 km/h150 km/h150 km/h160 km/h160 km/h
Śr. zużycie energii12,9 kWh/100 km13,9 kWh/100 km + 0,6 l/100 km13,6 kWh/100 km13,9 kWh/100 km + 0,6 l/100 km13,1 kWh/100 km14,3 kWh/100 km14,6 kWh/100 km
Zasięg190 km170 km (tryb elektr.)255 km200 km (tryb elektr.)310 km245 km285 km

Używane BMW i3 – galeria

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj