Moda na crossovery i stylizacje nawiązujące do terenowego charakteru wkradły się nawet do najmniejszych segmentów. Przykładem może być mała Toyota Aygo X, która coraz częściej pojawia się na ulicach miast. Jakie są opinie o tym aucie?
Toyota Aygo X udowadnia, że wciąż jest miejsce na niedrogie małe samochody – i nie muszą być elektryczne, aby były przyjemne, proste i tanie w eksploatacji. Zakup samochodu elektrycznego do miasta jest rozsądnym rozwiązaniem – w końcu to idealne miejsce dla elektrycznego pojazdu – ale początkowo może się wiązać ze sporą inwestycją. Za zdecydowanie mniejszą cenę można za to kupić napędzany tradycyjnym silnikiem pojazd z segmentu A, na przykład Toyotę Aygo X. Oczywiście nie brakuje też rywali napędzanych benzyną. Należą do nich Fiat Panda, Hyundai i10, Kia Picanto i Suzuki Ignis. W przeciwieństwie do Ignisa, Aygo X nie jest dostępny z napędem na cztery koła i pomimo lekko surowego wyglądu, nie jest obdarzony żadnymi zdolnościami terenowymi. Jasne, na nadkolach znajdują się okładziny nadwozia, a zawieszenie zostało podwyższone (o 11 mm), ale nie z zamiarem wędrowania po skalistym terenie. To ciekawe miejskie auto, które ma w zanadrzu jeszcze kilka zalet.
Używana Toyota Aygo X – nadwozie, wymiary
Toyota Aygo X to samochód, który niewiele wspólnego ze „zwykłą” Toyotą Aygo, dostępną na rynku od 2014 roku. Jest to zupełnie nowy model, inspirowany Yarisem i Yarisem Cross. Co od razu rzuca się w oczy, to nietypowa przednia część, która nie ma klasycznej atrapy grilla. To nadaje autu osobliwego, ale i interesującego wyrazu. Dodatkowo, uwagę przykuwają strzałkowate klosze lamp z charakterystyczną sygnaturą świetlną. Zderzak jest masywny, muskularny i posiada duży wlot powietrza oraz elementy podkreślające lekko terenowy charakter pojazdu. Profil samochodu nawiązuje do Aygo, ale ma niewiele wspólnych punktów. Najbardziej oryginalnym detalem jest cały tylny panel w kolorze czarnym (od wersji Style), który razem z dachem i listwami progowymi tworzy prawie osobną całość. W połączeniu z kontrastującym kolorem nadwozia, auto zyskuje bardzo wyróżniający się wygląd. W tej klasie samochodów to duży atut! Mała Toyota Aygo X mierzy 3700 mm długości, 1740 mm szerokości oraz 1525 mm wysokości. Rozstaw osi to 2430 mm.
Używana Toyota Aygo X – wnętrze, bagażnik
Aygo X to najmniejszy samochód w gamie Toyoty, ale siedząc za kierownicą, nie ma powodów do narzekań. Fotel ma regulowaną wysokość, a kierownica i pedały są dobrze ustawione. Kierownica dostosowuje się do wysokości, ale nie do zasięgu (to samo znajdziemy w Hyundaiu i10 oraz w większości przedstawicieli tego segmentu). Zestaw wskaźników ma kolorowy ekran o przekątnej 4,2 cala, na którym wyświetlane są przydatne informacje, w tym prędkość, zużycie paliwa etc. Ekran dotykowy i elementy sterujące klimatyzacją są ustawione pod kątem w kierunku kierowcy, dzięki czemu są łatwo dostępne i lepiej widoczne. Widoczność do przodu jest ogólnie dobra, w czym pomagają duże lusterka zewnętrzne i stosunkowo wąskie słupki przedniej szyby.
Nieco gorzej jest z widokiem do tyłu, bowiem masywne tylne słupki i mała tylna szyba utrudniają widoczność i powodują duże martwe pole podczas obserwacji otoczenia za samochodem i po bokach. W standardzie otrzymamy kamerę cofania, która pomaga podczas parkowania, a decydując się na pakiet Park Pack lub topową wersję wyposażenia Exclusive, dostaniemy także przednie i tylne czujniki parkowania. W tak małym aucie nie jest to konieczne, ale z pewnością ułatwia manewrowanie i codzienną eksploatację w zatłoczonym mieście. Oczywiście wszystkie plastiki we wnętrzu są twarde, nie brakuje również elementów z połyskującego tworzywa, ale możemy znaleźć konfiguracje np. z czerwonymi panelami, które nieco rozweselają wnętrze. Z tyłu zmieści się dwójka pasażerów, choć miejsca na nogi i nad głową będą mieli niewiele. Bagażnik ma pojemność 231 litrów, a po złożeniu oparć będzie to 829 litrów.
Używana Toyota Aygo X – silniki
Japoński mieszczuch dysponuje silnikiem 1.0 VVT-i o mocy 72 KM i momencie obrotowym 93 Nm. Przy wadze nieco ponad jednej tony i we współpracy z automatyczną skrzynią bezstopniową tworzy to dość udany zestaw, który wystarczy do zwinnej jazdy po mieście. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h zajmuje 14,8 sekundy a prędkość maksymalna to około 150 km/h. Nie są to imponujące wartości, ale do sprawnej jazdy po mieście wystarczy. Można również postawić na skrzynię manualną o pięciu przełożeniach, ale nie przynosi ona żadnych zalet – osiągi są takie same, a jazda po mieście jest zdecydowanie mniej komfortowa.
Używana Toyota Aygo X – opinie użytkowników
Zalety
„Małe, bardzo zwinne i oszczędne auto do miasta”.
„Przyzwoite wyposażenie i niezła pozycja za kierownicą”.
„Prosta i niezawodna konstrukcja (wciąż na gwarancji)”.
„Nietypowa i wyróżniająca się stylistyka”.
Wady
„Tylko jeden, dość słaby i mało dynamiczny silnik do wyboru”.
„Miejsca z tyłu jest bardzo niewiele – to raczej miejsca awaryjne”.
„Malutki bagażnik, nawet jak na auto miejskie”.
„Przeciętnej jakości materiały i dużo błyszczącego plastiku”.
Używana Toyota Aygo X – awaryjność, typowe usterki
Toyota Aygo X to w zasadzie nowe auto i nie sprawia wielu problemów, oprócz tych typowo eksploatacyjnych. Niektórzy narzekają na zacinający się i raczej powolny system info-rozrywki oraz twarde i łatwo rysujące się elementy plastikowe we wnętrzu. Warto również dokładnie sprawdzić elementy nadwozia, także w okolicach plastikowych nakładek, które mogą kryć pod sobą drobne wgniecenia parkingowe. Warto także zwrócić uwagę na wnętrze, gdyż zaniedbania poprzedniego właściciela od razu widać po porysowanych powierzchniach lakierowanych.
Używana Honda Civic X – gdzie jest numer VIN?
Numer VIN w Toyocie Aygo X znajduje się pod przednim fotelem pasażera po prawej stronie – jest wytłoczony na nadwoziu. Oprócz tego numer VIN znajdziemy na słupku B z prawej strony pojazdu.
Używana Toyota Aygo X – sytuacja rynkowa, ceny
W dniu publikacji na serwisie OTOMOTO.pl umieszczonych było około 30 ogłoszeń dotyczących Toyoty Aygo X. Przykładowo model z 2022 roku z przebiegiem 10 000 km w wersji Style to koszt około 68 000 złotych. Za około 83 000 złotych znajdziemy model z 2023 roku z przebiegiem 9 000 km i wyposażeniem Executive.
Używana Toyota Aygo X – podsumowanie
Toyota Aygo X to samochód stworzony do jazdy po mieście, z zaletami i wadami tego typu pojazdów. Charakteryzuje się dobrą zwrotnością, niskim zużyciem paliwa i łatwością obsługi i utrzymania, lecz oferuje mało przestrzeni dla pasażerów i bagażu, zwłaszcza przy czteroosobowej obsadzie. Jest to więc auto idealne dla osób, które potrzebują samochodu głównie do codziennych dojazdów do pracy lub szkoły, a nie do rodzinnych podróży na długich dystansach. Aygo X spełni ich oczekiwania.
Polecamy inne nasze artykuły o używanych Toyotach:
Używana Toyota Aygo II (2014-2021) – opinie użytkowników
Używana Toyota Yaris III (2011-2020) – opinie użytkowników
Dł./szer./wys. | 370/174/152 cm |
Rozstaw osi | 243 cm |
Pojemność bagażnika | 231-829 l |
Silnik | 1.0 VVT-i |
---|---|
Pojemność | 998 cm³ |
Paliwo | benzynowy |
Maks. moc | 72 KM |
Maks. moment | 93 Nm |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 14,8 s |
Prędkość maks. | 158 km/h |
Śr. zużycie paliwa | 4,8 l/100 km |