Skoda Superb II

Flagowy model Skody rozpieszcza komfortem jazdy, zwłaszcza pasażerów z tyłu. A jak jest z awaryjnością używanej Skody Superb II? Zweryfikowali to jej użytkownicy.

W momencie wprowadzania na rynek drugiej generacji Superba Skoda zaskoczyła wszystkich oryginalnym projektem nadwozia – ale czy ładnym, należy już do oceny indywidualnej. Ogromne (484 cm długości) auto zostało dosyć nisko zawieszone, a sylwetkę optycznie wydłużają bardzo wielkie tylne drzwi. Jak się okazało, ich rozmiar miał znaczenie. Skrywały bowiem dostęp do najobszerniejszego drugiego rzędu siedzeń w klasie średniej: żaden z rywali nie mógł się równać z Superbem, jeśli chodzi o ilość miejsca z tyłu. Skoda przebija pod tym względem nawet niektóre modele klasy wyższej i… luksusowej. W 2009 roku przyszła kolej debiutu Superba Combi: równie przestronnego i jeszcze bardziej pakownego (bagażnik o pojemności 605 l). Pięć lat po premierze flagową Skodę poddano modernizacji, która odebrała jej nieco oryginalności. Zainteresowani Superbem nie mogli narzekać na liczbę wersji silnikowych: gama obejmowała m.in. superoszczędne odmiany Greenline, a nawet V6 (3.6/260 KM). Dostępne były podwyższone warianty Outdoor oraz auta z napędem 4×4 lub tzw. pakietem na bezdroża (z osłonami podwozia).

Skoda Superb II
Skoda tym razem nie zdecydowała się na zastosowanie tylnego zawieszenia wykonanego z aluminium. Podobnie jak w poprzedniczce, z tyłu pracuje konstrukcja wielowahaczowa (z przodu – kolumny McPhersona), ale stalowa, z wymiennymi sworzniami i silentblockami. Dzięki tym zmianom utrzymanie zawieszenia w dobrej kondycji nie rujnuje portfela.

Skoda Superb dobrze łączy fukcję reprezentacyjnego samochodu z walorami pojazdu rodzinnego. Być może z tego powodu wciąż pozostaje drogim autem – ponad 10-letnie egzemplarze potrafią kosztować nawet 40 tys. zł. Czy warto kupić Superba II? Jeśli tak, to z jakim silnikiem? Oto opinie właścicieli flagowych Skód.

Skoda Superb II
Po liftingu (2013 r.) linia nadwozia Superba stała się bardziej spójna. Topowe warianty Laurin&Klement (fot.) mają niemal kompletne wyposażenie.

Używana Skoda Superb II – wnętrze

Zaprojektowaną bez większego polotu deskę rozdzielczą zmontowano z solidnych i przyjemnych w dotyku materiałów. Biorąc pod uwagę czytelność i intuicyjność obsługi, trzeba Superbowi przyznać mocną piątkę. Bazowe wersje wyposażeniowe „zieją” szarością, ich tapicerki są przy tym mniej odporne na zużycie. Warto poszukać bogato skonfigurowanego Superba z jasnym wnętrzem i wstawkami z imitowanego drewna lub aluminium (np. wersje Elegance) – takie akcenty procentują przy późniejszej odsprzedaży. Na trwałość tych elementów godną samochodów premium nie ma jednak co liczyć.

Obszerne fotele Skody Superb zapewniają przyzwoite podparcie boczne i nierzadko oferują funkcję elektrycznej regulacji. W pierwszym rzędzie siedzeń miejsca jest porównywalnie do innych reprezentantów klasy średniej, natomiast z tyłu nie będzie go brakowało nawet bardzo wysokim osobom. Dodatkowe punkty Skodzie należą się za przyzwoite przeszklenie karoserii i duże, ułatwiające wsiadanie drzwi. Bagażniki zasługują na uznanie niezależnie od wersji nadwoziowej, choć – wiadomo – więcej zapakujemy do Superba Combi (633 l względem 565 l w liftbacku). Przestrzeń łatwo wykorzystać z uwagi na regularny kształt i liczne pomocne na co dzień drobiazgi (odpinana latarka, szyny trzymające bagaż).

Używana Skoda Superb II – silniki benzynowe

Niemal wszystkie benzynowe Superby napędzane są jednostkami TSI, czyli z turbodoładowaniem i bezpośrednim wtryskiem paliwa. Mają pojemność 1.4 (125 KM), 1.8 (160 KM) i 2.0 (200 KM). Już najsłabszy z nich zaskakująco żwawo napędza ważącą ponad półtorej tony Skodę. Niestety, wraz z mocniejszymi jednostkami okupuje to ponadnormatywnym spalaniem oleju silnikowego, a w 1.4 TSI dodatkowo wchodzą w grę problemy z łańcuchem rozrządu. Warto zaznaczyć, że dotyczy to silników z rodziny EA111: w nowszych (EA211) łańcuch zastąpiono paskiem rozrządu. Gamę wieńczy potężny 3.6 V6 FSI (260 KM). Pod względem trwałości trudno cokolwiek zarzucić tej jednostce napędowej, ale spalanie takiego Superba w mieście potrafi przyprawić o ciarki na plecach.

Skoda Superb II 07
2.0 TSI – dosyć rzadki silnik, ale bardziej godny rozważenia od słabszych jednostek z turbodoładowaniem.

Używana Skoda Superb II – silniki Diesla

Silniki wysokoprężne Superba nikogo nie powinny zaskoczyć. To mniej lub bardziej udane jednostki TDI o pojemności 1.6, 1.9 i 2.0. 1.9 TDI występował w Superbie bardzo krótko, bo zaledwie przez 2 lata. To niezbyt polecana odmiana BXE lub BLS z filtrem cząstek stałych. W 2010 r. silnik ustąpił miejsca jednostce 1.6 TDI o takiej samej mocy (105 KM). On, podobnie jak montowane od tego czasu 2.0 TDI (140/170 KM) zamiast pompowtryskiwaczy otrzymały trwalszy układ zasilania common rail (poza mocniejszą wersją, która ma go niezależnie od rocznika) i dopiero one są godne polecenia z drugiej ręki. Skrzynię DSG znajdziemy w co trzeciej wystawianej Skodzie Superb, i nie mówimy tu tylko o wersjach wysokoprężnych.

Skoda Superb II
Jeśli ktoś rozważa zakup Skody Superb 2.0 TDI, powinien przygotować minimum 30 tys. zł na samochód z poprawioną jednostką 2.0 TDI CR (od 2010 r.).

Używana Skoda Superb II – opinie użytkowników

 Zalety: 

„Superb trzyma się jezdni: jest doskonale wyważony i ma przyjemnie zestrojone zawieszenie”

„Dużo miejsca z przodu, jeszcze więcej z tyłu. Do tego przepastny i ustawny bagażnik”

„Klimatyzacja daje radę w wielkie upały i jest szczelna”

„Zimą sprawdza się ogrzewanie postojowe. Po 15 minutach mam odszroniony i ciepły w środku samochód”

 Wady: 

„Kiepska elektronika. Padły m.in. czujniki parkowania, spryskiwacze reflektorów i sterowanie łopatkami w skrzyni DSG”

„Auto nisko zawieszone: co jakiś czas zdarza mi się szorować podwoziem o krawężniki i inne drogowe przeszkody”

„Słupki przednie zasłaniają pieszych wchodzących na przejście”

„Mój Superb 1.8 TSI spala nawet 1 litr oleju na 1000 km. Taki bubel nie powinien w ogóle opuszczać fabryki”

Używana Skoda Superb II – awaryjność, typowe usterki

W Superbach 1.4 TSI warto zawczasu odłożyć ok. 1500 zł na wymianę łańcucha rozrządu z napinaczem: powinno to zapewnić spokój na kolejne kilkadziesiąt tysięcy kilometrów. Receptą na spalanie oleju w 1.8/2.0 TSI jest przeróbka tłoków przystosowująca je do montażu większych pierścieni. Poza przypadkami zatarcia panewek w 1.9 TDI (BXE) w poprawionych 2.0 TDI nieraz dochodzi do awarii elektroniki układu wtryskowego, powodującej nagłe wyłączenie silnika. Kupując samochód z przebiegiem przekraczającym 200/250 tys. km upomnijmy się u sprzedającego o przedstawienie historii serwisowania skrzyni DSG. Jeśli wszystkie usterki wynikające z zużycia skrzyni spadną na nas, za kompleksową naprawę przekładni serwis „skasuje” nas na 6-8 tys. zł.

Skoda Superb II
Poza sprzęgłami (są dwa) i mechatroniką, do kosztów napraw skrzyni DSG trzeba też doliczyć możliwą konieczność wymiany dwumasowego koła zamachowego (ok. 1500 zł).

Używana Skoda Superb II – gdzie jest nr VIN?

Numer VIN znajduje się na przegrodzie czołowej z prawej strony oraz w obudowie deski rozdzielczej z lewej strony

Skoda Superb II numer VIN

Używana Skoda Superb II – sytuacja rynkowa

Superby z pierwszych lat produkcji w niepolecanych wersjach silnikowych (1.8 TSI, 1.9 TDI, 2.0 TDI PD) zaczynają się od 22 tys. zł. Auta z dieslami 2.0 TDI CR kosztują minimum 27 tys. zł, za samochód poliftowy musimy dorzucić minimum kolejne 5 tys. zł. Najwięcej (powyżej 60 tys. zł) żądają właściciele ostatnich roczników z przebiegami rzędu 100 tys. km lub Superbów Outdoor. Aż 2/3 wystawianych Superbów jest zasilanych olejem napędowym. Chętni na 3.6 V6 będą skazani na długie poszukiwania: oferta obejmuje zaledwie kilka takich egzemplarzy.

Używana Skoda Superb II – podsumowanie

Rekordowo przestronna, pakowna, praktyczna, nowoczesna. Drugiej generacji Superba można przypisać wiele pozytywnych cech, niemniej na pewno nie będzie należeć do nich bezawaryjność. Do kupna używanego Superba trzeba podejść tak samo jak w przypadku Volkswagena lub innego niemieckiego auta – z dużym dystansem. Ale dzięki bogatej ofercie rynkowej w końcu trafimy na godny zaufania egzemplarz.

Redakcja poleca inne artykuły o używanych Skodach:

Używana Skoda Superb II i Skoda Superb III – którą generację wybrać?

Używana Skoda Octavia II (2004-2013) – opinie użytkowników

Skoda Superb II

Skoda Superb II – wymiary, pojemność bagażnika
Dł./szer./wys.484-494/182/146-151 cm
Rozstaw osi276 cm
Pojemność bagażnikaltb 565-1670 l, kmb 605-1635 l
Skoda Superb II – dane techniczne, osiągi, spalanie (silniki benzynowe)
Silnik1.4 TSI1.8 TSI2.0 TSI3.6 FSI
Pojemność1390 cm³1798 cm³1984 cm³3580 cm³
Paliwobenz., turbobenz., turbobenz., turbobenz.
Maks. moc125 KM160 KM200 KM260 KM
Maks. moment200 Nm250 Nm280 Nm350 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h10,5 s8,6 s7,8 s6,5 s
Prędkość maks.201 km/h220 km/h236 km/h250 km/h
Śr. zużycie paliwa6,8 l/100 km7,2 l/100 km7,9 l/100 km10,1 l/100 km
Skoda Superb II – dane techniczne, osiągi, spalanie (silniki Diesla)
Silnik1.6 TDI1.9 TDI2.0 TDI2.0 TDI
Pojemność1598 cm³1896 cm³1968 cm³1968 cm³
Paliwoturbodieselturbodieselturbodieselturbodiesel
Maks. moc105 KM105 KM140 KM170 KM
Maks. moment250 Nm250 Nm320 Nm350 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h12,5 s12,5 s10,2 s8,8 s
Prędkość maks.189 km/h190 km/h207 km/h222 km/h
Śr. zużycie paliwa5,0 l/100 km5,7 l/100 km5,4 l/100 km5,7 l/100 km

Skoda Superb II – galeria

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj