UżywaneOpinieUżywana Honda Civic X (2017-2021) - opinie, dane techniczne, typowe usterki

Używana Honda Civic X (2017-2021) – opinie, dane techniczne, typowe usterki

Honda Civic to jeden z najdłużej produkowanych przedstawicieli segmentu C. Dziesiąta generacja popularnego modelu z Japonii zaskakuje nie tylko stylistyką, ale i turbodoładowanymi silnikami. Jakie są opinie o Hondzie Civic X?

Pierwsza generacja Hondy Civic zadebiutowała na początku lat 70. i była dostępna w aż pięciu wersjach nadwozia! Był to 2- i 4-drzwiowy sedan, 3- i 5-drzwiowy hatchback oraz kombi. Trzeba przyznać, że 2-drzwiowy sedan wyglądał rewelacyjnie, ale z biegiem lat i kolejnych generacji, miejsca na takie wariacje zaczynało brakować. Honda Civic X była na naszym rynku oferowana tylko z nadwoziem hatchback oraz sedan, choć na wielu rynkach pojawiało się również coupe. Zresztą bryła nadwozia Hondy Civic dziesiątej generacji jest na tyle niestandardowa, że sztywne pozycjonowanie w konkretnym nadwoziu w tym przypadku nie ma sensu. Przykładowo, nadwozie 5-drzwiowe przypomina bardziej coupe lub modne ostatnimi czasy kombi a’la „shooting brake”, niż standardowego hatchbacka pokroju Golfa czy Focusa. Podobnie jest w przypadku sedana, którego linia dachu opada łagodnie, a między szybą i klapą praktycznie nie ma wyraźnego odcięcia. Gdy spoglądamy na auto z profilu, jeszcze przed słupkiem C linia dachu opada i bez załamania dociera aż do krańca klapy bagażnika. Do tego dość długie zwisy i mnóstwo stylistycznych smaczków i mamy jednego z najładniej wyglądających kompaktowych sedanów ostatnich lat. Ba! Zdaniem niektórych, nadwozie sedan prezentuje się o wiele lepiej niż nieco zbyt udziwniony hatchback.

Honda Civic X - tył
Tył wersji 5-drzwiowej jest bardzo charakterystyczny i nie do pomylenia z żadnym innym przedstawicielem tego segmentu.

O ile tylna część nadwozia w hatchbacku może podlegać dyskusji – jedni wolą 5-drzwiowe inni 4-drzwiowe nadwozie – tak co do przedniej części wszyscy zwolennicy tego modelu są zgodni. Honda Civic X prezentuje się bardzo zadziornie i agresywnie. Nawet w bazowej wersji z najsłabszym silnikiem, widok tego auta we wstecznym lusterku budzi pewien niepokój. Czarny szeroki pas łączy się ze smukłymi lampami o świetnej grafice wewnętrznej i tworzy dodatkowe „brwi”, które są jeszcze lepiej widoczne w konfiguracji z jasnym lakierem. Do tego agresywnie narysowany zderzak z ogromnymi atrapami wlotów powietrza po bokach. Niewprawne oko może w bazowej wersji rozpoznać nawet topowego Type R. Tył również jest dość agresywnie stylizowany, szczególnie w wersji 5-drzwiowej. Dwa centralnie wyprowadzone wydechy, klosze lamp łączone listwą, która pełni rolę spojlera i kolejne duże atrapy wylotów powietrza – sporo się tu dzieje! Być może nie wszystkim spodobają się lakierowane na czarno nakładki na zderzaki i progi, ale wiele zależy również od konfiguracji. Jeśli chodzi o wymiary, Civic X w wersji 5-drzwiowej mierzy 4518 mm długości, 1799 mm szerokości i 1434 mm wysokości. Rozstaw osi to 2697 mm.

Honda Civic X - przód
Przód wydaje się niezwykle charakterny. W wersji z silnikiem 1.5 i-VTEC Turbo dynamiki również nie brakuje.

Używana Honda Civic X – wnętrze, bagażnik

Na pierwszy rzut oka wnętrze Hondy Civic X może wydawać się chaotyczne i niepoukładane. Sporo przycisków porozrzucanych grupowo w różnych miejscach, mnóstwo faktur, różnych materiałów, kolorów, kształtów, nietypowo zaprojektowany tunel środkowy, mnóstwo schowków i zakamarków itp. Fakt, na początku trudno się w tym wszystkim odnaleźć, ale w tym szaleństwie jest metoda i użytkownicy Civica X uważają, że to jedno z najlepiej zaprojektowanych wnętrz w historii tego modelu, a po kilku dniach wygoda i ergonomia użytkowania jest bez zarzutu. Fakt, sam jeździłem kiedyś tym autem i o ile na początku nieco się gubiłem, tak po kilku dniach wnętrze imponowało mi praktycznością i wygodą. Ekran jest niewielki, ale wystarczająco czytelny, otoczony najważniejszymi przyciskami funkcyjnymi. Klimatyzacja działa bezproblemowo i skutecznie, niżej znajduje się obszerny schowek na smartfona z opcjonalną ładowarką. W środkowej strefie, wokół lewarka skrzyni biegów, są najważniejsze przyciski odpowiedzialne m.in. za system Auto Hold czy tryby jazdy ECON. Na pochwałę zasługuje również tunel środkowy z wygodnymi podłokietnikami i przestronnym schowkiem. Minusy? Niektóre elementy są nieco przestarzałe, ale wciąż pojawiają się w japońskich autach np. komputer pokładowy sterowany „kijkiem” czy też nieco archaiczny, choć prosty w obsłudze system info-rozrywki.

Miejsca z przodu nie brakuje, fotele są wygodne, choć wysocy użytkownicy mogą narzekać na nieco zbyt krótkie siedziska i wąskie oparcie w górnej strefie. Z tyłu miejsca jest wystarczająco. Spory tunel środkowy z tyłu nie poprawia komfortu środkowego pasażera, podobnie jak dość szybko opadająca linia dachu, przez co miejsca nad głową nie ma zbyt wiele. Również bagażnik w wersji 5-drzwiowej nie imponuje pojemnością oraz funkcjonalnością. Na plus zasługuje niemal równa podłoga, również po złożeniu oparć kanapy, ale brakuje praktycznych rozwiązań tj. haczyki, uchwyty itp. Ciekawie rozwiązano roletkę, która rozwija się w poprzek. Pojemność bagażnika to 420/1209 litrów. W odmianie sedan jest to 516 litrów w standardowym ułożeniu oparć, ale to za sprawą dłuższego o 13 centymetrów nadwozia.

Używana Honda Civic X – silniki

Wybór jednostek napędowych w Hondzie Civic nigdy nie należał do bogatych i nie inaczej jest w przypadku dziesiątej generacji. Pod maską może pracować silnik 1.0 VTEC Turbo o mocy 129 KM i momencie obrotowym 200 Nm, jak również 1.5 i-VTEC Turbo o mocy 182 KM i momencie obrotowym 240 Nm. Ten mocniejszy daje naprawdę sporo frajdy z jazdy i pewną namiastkę hot-hatcha. Przyśpieszenie od 0 do 100 km/h zajmuje 8,2 sekundy, a prędkość maksymalna to 218 km/h. W tej wersji sportowe dodatki i akcenty naprawdę pasują i jeśli ktoś trafi na ciekawy kolor nadwozia np. czerwony lub niebieski, zafunduje sobie tańszą i o wiele bardziej ucywilizowaną alternatywę dla Type R.

Honda Civic X - silnik
bazowy silnik benzynowy może nie zachwyca kulturą pracy, ale jest wystarczająco dynamiczny i bardzo oszczędny.

A jeśli chodzi o topową wersję, to Honda nie szła na żadne kompromisy. To wciąż jeden z najmocniejszych hatchbacków z segmentu C. Silnik 2.0 VTEC Turbo generuje aż 320 KM i 400 Nm momentu obrotowego. To wszystko trafia oczywiście tylko na przednią oś za pośrednictwem manualnej skrzyni biegów. Sprint do setki zajmuje 5,8 sekundy, a prędkość maksymalna przekracza 270 km/h. Po drugiej stronie skali jest silnik wysokoprężny 1.6 i-DTEC o mocy 120 KM i momencie obrotowym 300 Nm. Dynamika jest wystarczająca – 10,4 s od 0 do 100 km/h – prędkość maksymalna to 207 km/h, a średnie spalanie to imponujące 3,7 l/100 km.

Honda Civic X - silnik
Wersja z silnikiem wysokoprężnym nie zapewni sportowych emocji, ale wynagrodzi braki w temperamencie bardzo niskim spalaniem.

Używana Honda Civic X – opinie użytkowników

 Zalety 

„Bardzo oszczędne i zaskakująco dynamiczne jednostki napędowe”.

„Świetne, precyzyjne prowadzenie przy zachowaniu odpowiedniego komfortu”.

„Przestronna i wbrew pozorom bardzo praktyczna kabina”.

„Nietypowa i wyróżniająca się stylistyka.”

 Wady 

„Trochę przestarzałe system info-rozrywki oraz systemy wsparcia”.

„Wyżsi użytkownicy mogą mieć problem z miejscem nad głową”.

„Dość wysoka cena zakupu oraz stosunkowo niewielki wybór na rynku wtórnym”.

„Bagażnik mógłby być większy i bardziej praktyczny”.

Używana Honda Civic X – awaryjność, typowe usterki

Jeśli mówimy o Hondzie Civic, na myśl od razu przychodzi wysoka niezawodność i ogólna bezproblemowa eksploatacja. Podobnie jest z dziesiątą generacją, choć zastosowanie turbodoładowania w silnikach może budzić pewne obawy o trwałość. Tak czy inaczej to dość świeże auto i nie ma zbyt wielu opinii na temat ewentualnych problemów z usterkami osprzętu silnika. Pojawiają się jednak narzekania dotyczące elektryki i elektroniki, która potrafi szwankować w modelach z dużymi przebiegami. Słabą stroną Civiców jest również delikatny lakier, który dość szybko zbiera zadrapania i odpryski. W modelach z początkowych lat produkcji awarii ulegała pompa paliwa, ale modele te zostały objęte akcją serwisową z wymianą felernego podzespołu w ramach gwarancji.

Honda Civic X - ekran
Wśród nielicznych problemów Civica X są drobne kłopoty z elektroniką i elektryką.

Używana Honda Civic X – gdzie jest numer VIN?

Numer VIN w Hondzie Civic X znajduje się między innymi w lewym dolnym rogu, pod przednią szybą. Tabliczkę znamionową z numerem VIN można także znaleźć na słupku B z lewej strony samochodu (pod drzwiami kierowcy), jak również przed przednim fotelem pasażera na podłodze pod plastikową osłoną.

Honda Civic X - VIN

Używana Honda Civic X – sytuacja rynkowa, ceny

W dniu publikacji na serwisie OTOMOTO.pl umieszczonych było około 230 ogłoszeń dotyczących Hondy Civic X. Przykładowo model z 2018 roku z przebiegiem 40 000 kilometrów w wersji 1.5 i-VTEC Turbo to koszt około 70 000 złotych. Za około 100 000 złotych znajdziemy model z 2019 roku ze skrzynią automatyczną i podobnym przebiegiem. Za topową odmianę Type R z niewielkim przebiegiem i z rocznika 2018-2019 trzeba przygotować nawet 180 000 złotych.

Używana Honda Civic X – podsumowanie

Honda Civic X nie jest typowo sportowym, młodzieżowym autem, pomijając Type R, ale łączy w sobie sport z praktycznością i wygodą. Ogromną zaletą są przyjemne w odbiorze i bardzo oszczędne jednostki napędowe. Wygląd odmiany 5-drzwiowej jest specyficzny, ale jeśli ktoś chce się wyróżnić z tłumu i szuka auta bezproblemowego, które nie traci szybko na wartości, dziesiąta generacja Civica może być dobrą inwestycją.

Polecamy inne nasze artykuły o używanych Hondach:

Używana Honda Civic IX (2011-2017) – opinie użytkowników

Używana Honda HR-V II (2015-2021) – opinie użytkowników

Honda Civic X - bok

Honda Civic X – wymiary, pojemność bagażnika
Dł./szer./wys. 451-464/179/141-143 cm
Rozstaw osi 269 cm
Pojemność bagażnika htb 5d 420-1209 l, sed 516-b.d. l
Honda CIvic X – dane techniczne, osiągi, spalanie (wybrane silniki)
Silnik 1.0 VTEC Turbo 1.5 i-VTEC Turbo 2.0 VTEC Turbo (Type R) 1.6 i-DTEC
Pojemność 988 cm³ 1498 cm³ 1996 cm³ 1597 cm³
Paliwo benz., turbo benz., turbo benz., turbo turbodiesel
Maks. moc 129 KM 182 KM 320 KM 120 KM
Maks. moment 200 Nm 240 Nm 400 Nm 300 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h 10,4 s 8,2 s 5,8 s 10,4 s
Prędkość maks. 197 km/h 218 km/h 270 km/h 207 km/h
Śr. zużycie paliwa 4,8 l/100 km 5,8 l/100 km 8,5 l/100 km 3,7 l/100 km

Używana Honda Civic X – galeria

Nie przegap najnowszych artykułów! Obserwuj Wybór Kierowców na FACEBOOKU
NEWSY
Polecane
Wybór redakcji