UżywaneOpinieUżywana Dacia Duster II (od 2017 r.) – opinie, dane techniczne, typowe...

Używana Dacia Duster II (od 2017 r.) – opinie, dane techniczne, typowe usterki

Kompaktowy crossover, napęd na cztery koła, całkiem niezłe właściwości terenowe, tania eksploatacja i niewysoka cena. Czy mówimy o 20-letnim aucie? Nie, to wciąż oferowana Dacia Duster II. Poznajmy opinie o tym modelu.

Dacia Duster pierwszej generacji zadebiutowała w 2010 roku i niemal od razu podbiła serca wielu kierowców, jednocześnie mocno podnosząc ogólną sprzedaż aut rumuńskiej marki. Popularność auta była ogromna, dlatego też już w 2017 roku powstała druga generacja tego kompaktowego crossovera. Zresztą crossover to w przypadku topowym wersji określenie, które nie do końca opisuje możliwości Dustera. Otóż, w wersji z napędem 4×4, Duster jest w stanie zawstydzić niejedno auto terenowe, nie wspominając nawet o udających terenówki miejskich crossoverach. Nawet wersje z napędem na przednią oś wjadą dalej od większości bulwarówek, głównie za sprawą słusznego prześwitu – 217 mm. Przy tak zacnych właściwościach, wszystkie terenowe dodatki, nakładki, opcjonalne progi itp. nie wyglądają jak zwykłe, modne dodatki, tylko jak przydatne i funkcjonalne elementy wyposażenia.

Dacia Duster II - tył
Bardzo przyjemna dla oka sylwetka z wieloma terenowymi dodatkami.

Przy okazji warto porównać pierwszą i drugą generację Dacii Duster. Podobieństw w wyglądzie jest mnóstwo, a charakterystyczne kształty i linie np. okien, nadkoli, pasy przedni i tylny, są niemal takie same. To pokazuje, że Dacia poszła w ślady np. Volkswagena, który doceniając sukces Golfa i miłość fanów tego modelu do stylistyki, jedynie dopracowuje kolejne generacje i oferuje stonowane, unowocześnione zabiegi. Czy to źle? Moim zdaniem – nie. Duster wygląda bardzo dobrze, ma dobre proporcje, żadnych dziwnych elementów i wygląda po prostu fajnie. To słowo w odniesieniu do Dacii jeszcze kilka lat temu było nadużyciem, ale trudno ocenić opisywany model inaczej. Kierowcy lubią to auto i co prawda można mieć zarzuty do jakości czy stylistyki wnętrza, ale trudno ocenić to auto w sposób negatywny. Dacia Duster II mierzy 4341 mm długości, 1804 mm szerokości i 1626 mm wysokości (w wersji 4×4 – 1617 mm). Rozstaw osi to 2674 mm.

Dacia Duster II - przód
Masywne nakładki na zderzaki w większości crossoverów mają charakter tylko ozdobny. Duster pokazuje, że oprócz terenowego wyglądu, ma również niezłe właściwości jezdne poza utwardzonym asfaltem.

Używana Dacia Duster II – wnętrze, bagażnik

Wnętrze Dacii Duster II jest do bólu proste i dość spartańskie, ale w kilku miejscach zastosowano przyjemne dodatki, dzięki czemu ma w sobie jakiś niepisany urok. Poza tym ten prawdziwy, terenowy charakter z zewnątrz i praktyczne właściwości terenowe w przypadku odmiany 4×4, w połączeniu ze spartańskim, plastikowym wnętrzem – to wszystko się odpowiednio uzupełnia. Rzecz jasna dookoła mamy twarde plastiki o przeciętnej jakości, ale są one dość dobrze spasowane i nie wydają nadmiernej ilości dźwięków podczas eksploatacji. Boczki drzwi, górna część deski rozdzielczej, okolice nawiewów, ekranów, panelu klimatyzacji – wszędzie spotkamy się z twardym i dość kiepskiej jakości plastikiem. Ale czy w przypadku Dacii możemy mieć o to pretensje? Moim zdaniem – nie.

Liczy się ergonomia i funkcjonalność, a te cechy są na najwyższym poziomie. Panel sterowania, znany z wielu modeli Renault, wygląda ładnie, jest czytelny i bardzo wygodny w obsłudze. Niżej znajdziemy półkę na telefon, jest także opcjonalny podłokietnik przy fotelu kierowcy. Wyżej, w wersji przed liftingiem (w 2020 roku) jest niewielki ekran z bardzo prostym systemem info-rozrywki. Cechą charakterystyczną są między innymi okrągłe nawiewy. Po liftingu ekran systemu jest większy, dodano również porty USB. Pod fotelami ukryto praktyczne szuflady, same fotele są zaskakująco wygodne i nie męczą nawet podczas długiej trasy. Kanapa jest obszerna, a nisko poprowadzony tunel środkowy nie przeszkadza pasażerowi, który będzie podróżował w środku. Bagażnik jest pojemny i bardzo ustawny, ale widać w nim daleko idące oszczędności. Nie ma regulowanej podłogi, ta jest dość mizernej jakości, po złożeniu oparć natrafimy na wysoki próg. Plusem są dwa haczyki i pojemność – 445/1478 litrów. Jeśli ktoś nie oczekuje gadżetów i dodatków rodem z modelu Skody, nie powinien narzekać na bagażnik, który nadrabia braki przyzwoitą przestrzenią i regularnymi kształtami.

Używana Dacia Duster II – silniki

Wybór jednostek napędowych na przestrzeni kilku lat był ogromny, a wiele silników pojawiało się w ofercie na rok lub dwa, by potem zniknąć lub zmienić nieznacznie moc. Podstawą był oczywiście silnik 1.0 TCe o mocy 90 lub 100 KM, również w wersji z fabryczną instalacją LPG. Na początku były także silniki 1.2 TCe o mocy 125 KM oraz 1.3 TCe o mocy 150 KM. Ten mocniejszy, dysponował momentem obrotowym 250 Nm i w połączeniu z 6-biegową skrzynią manualną oraz napędem na cztery koła, robił z Dacii Duster naprawdę ciekawe, dynamiczne i bardzo sprawne w terenie auto. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h zajmowało 10,6 sekundy, a prędkość maksymalna dochodziła do 196 km/h. Średnie spalanie – 7,6 l/100 km. Niby przeciętne, ale zważywszy na możliwości, mało kto na nie narzekał. W ofercie pojawiał się również silnik 1.6 SCe o mocy 115 KM, również z opcjonalną instalacją LPG. Po liftingu w 2020 roku, w ofercie ostały się jedynie silnik 1.0 TCe o mocy 90 KM, również w 100-konnej wersji z LPG, jak również silnik 1.3 TCe o mocy 130 i 150 KM.

Dacia Duster II - silnik
Silnik 1.2 TCe o mocy 125 KM oferował bardzo przyzwoite osiągi, ale był obecny w ofercie tylko przez rok.

Jeśli chodzi o silniki Diesla, w ofercie od początku był motor 1.5 dCi (lub Blue dCi) o mocy 90, 95, 110 lub 115 KM – w zależności od wersji i rocznika. Po liftingu w ofercie została tylko 115-konna odmiana o momencie obrotowym 260 Nm. Tutaj również można było zamówić opcjonalny napęd na cztery koła, więc auto stawało się nie tylko oszczędne, ale również bardzo wszechstronne. Przyśpieszenie od 0 do 100 km/h zajmowało bardzo przyzwoite 10,2 sekundy, prędkość maksymalna przekraczała 180 km/h, a średnie spalanie spadało poniżej 5 l/100 km. Nic dziwnego, że ten wariant był bardzo często wybierany i można go dość często spotkać w autach na rynku wtórnym.

Dacia Duster II - silnik
Jednostka wysokoprężna w najmocniejszym wariancie oferuje niezłą dynamikę i bardzo przyzwoite spalanie.

Używana Dacia Duster II – opinie użytkowników

 Zalety 

„Przyjemna dla oka, prosta, ale nie pozbawiona charakteru stylistyka”.

„Bardzo proste, odrobinę nudne, ale łatwe w utrzymaniu wnętrze”.

„W wersjach z napędem na cztery koła, świetne właściwości terenowe”.

„Po liftingu dodano wiele nowoczesnych dodatków, jak większy ekran czy lampy LED”.

 Wady 

„Jakość materiałów we wnętrzu pozostawia wiele do życzenia”.

„Wnętrze jest dość nudne i jeśli ktoś je zaniedbał, trudno będzie je odnowić”.

„Lepiej unikać bazowych, niezwykle skromnie wyposażonych wersji”.

„Modele z napędem 4×4 mogą być mocno wymęczone w terenie”.

Używana Dacia Duster II – awaryjność, typowe usterki

Mogłoby się wydawać, że tania Dacia to gwarancja pasma nieszczęść i problemów. Okazuje się, że nie z tym autem aż tak źle. Oczywiście, problemy z jakością, spasowaniem, doborem materiałów mogą być dla wielu przeszkodą, ale mechanicznie jest to dość bezproblemowe auto. Szukając egzemplarza z początku produkcji, należy jednak dokładnie sprawdzić wszystkie elementy, bowiem niektóre sztuki miały problem ze zbyt wcześnie pojawiającą się rdzą, głównie na elementach podwozia. O ile pierwsza generacja Dustera miała wiele problemów, tak druga generacja, podobnie jak ostatnie konstrukcje Sandero czy Logana, są bardzo wytrzymałe i niezawodne. Ba! Według wielu rankingów są to jedne z najbardziej niezawodnych samochodów w swoich kategoriach. Zresztą nie może to być przesada, skoro w ostatnich rankingach sprzedaży Dacia Duster regularnie utrzymuje się na najwyższych pozycjach. Na co warto zwrócić uwagę? Należy dokładnie sprawdzić, czy dywaniki ewentualnie podłoga pod nimi nie jest wilgotna, bowiem zdarzały się problemy z nieszczelną grodzią i/lub ze źle zamontowanymi uszczelkami drzwi. Takie problemy mogą dość szybko doprowadzić do sporych problemów z rdzewiejącą podłogą. W wielu modelach problematyczne okazały się stelaże siedzisk przednich, które przy cięższych użytkownikach dość szybko zaczynały trzeszczeć.

Dacia Duster II - fotel kierowcy
Niektóre fotele kierowcy potrafią irytująco trzeszczeć pod dużym obciążeniem.

Używana Dacia Duster II – gdzie jest numer VIN?

Numer VIN w Dacii Duster znajdziemy między innymi na tabliczce znamionowej umieszczonej w dolnej części słupka B po prawej stronie (widoczne po otwarciu drzwi). Numer VIN znajduje się również na podszybiu, w lewym dolnym rogu oraz w okolicy mocowania prawego przedniego amortyzatora (widoczne pod maską).

Dacia Duster II -VIN

Używana Dacia Duster II – sytuacja rynkowa, ceny

W dniu publikacji na serwisie OTOMOTO.pl umieszczonych było około 460 ogłoszeń dotyczących Dacii Duster II. Przykładowo egzemplarz z 2018 roku w odmianie Comfort, z silnikiem 1.5 dCi o mocy 115 KM z napędem na cztery koła i przebiegiem 96 000 kilometrów to koszt 67 000 złotych. Za 64 000 złotych kupimy odmianę z silnikiem 1.6 SCe, niezłym wyposażeniem i przebiegiem 66 000 kilometrów. Model z 2020 roku z przebiegiem 40 000 kilometrów i silnikiem 1.0 TCe z LPG to koszt 70 000 złotych.

Używana Dacia Duster II – podsumowanie

Dacia Duster II to propozycja dla tych, którzy wiedzą, czego chcą. W tym aucie nie ma za grosz lansu czy materiału do imponowania na mieście, ale za to całe mnóstwo dobrego narzędzia do wielu zadań. Zwinne i wygodne, sprawdzi się podczas dalszych podróży, a jazda w trudnych warunkach np. zimą czy w deszczu po lesie, to dla Dustera chleb powszedni. Ten model bardzo dobrze trzyma wartość i nie sprawia problemów kierowcy.

Polecamy inne nasze artykuły o używanych Daciach:

Używana Dacia Duster I (2010-2018) – opinie użytkowników

Używana Dacia Sandero II (2012-2020) – opinie użytkowników

Dacia Duster II - bok

Dacia Duster II – wymiary, pojemność bagażnika
Dł./szer./wys. 434/180/162 cm
Rozstaw osi 267 cm
Pojemność bagażnika 445-1478 l
Dacia Duster II – dane techniczne, osiągi (wybrane silniki benz.)
Silnik 1.0 TCe 1.0 TCe LPG 1.2 TCe 1.3 TCe 1.3 TCe 1.6 SCe
Pojemność 999 cm³ 999 cm³ 1197 cm³ 1332 cm³ 1332 cm³ 1598 cm³
Paliwo benz., turbo benz., turbo benz., turbo benz., turbo benz., turbo benzynowy
Maks. moc 90 KM 100 KM 125 KM 130 KM 150 KM 115 KM
Maks. moment 160 Nm 170 Nm 205 Nm 240 Nm 250 Nm 156 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h 13,1 s 13 s 10,4 s 10,6 s 10,4 s 11,9 s
Prędkość maks. 166 km/h 174 km/h 177 km/h 193 km/h 198 km/h 172 km/h
Śr. zużycie paliwa 6,3 l/100 km 5,9 l/100 km 6,2 l/100 km 6,2 l/100 km 6,8 l/100 km 6,6 l/100 km
Dacia Duster II – dane techniczne, osiągi (wybrane silniki Diesla)
Silnik 1.5 dCi 1.5 dCi 1.5 dCi 1.5 Blue dCi
Pojemność 1461 cm³ 1461 cm³ 1461 cm³ 1461 cm³
Paliwo turbodiesel turbodiesel turbodiesel turbodiesel
Maks. moc 90 KM 95 KM 110 KM 115 KM
Maks. moment 200 Nm 240 Nm 260 Nm 260 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h 13,8 s 12,6 s 11,6 s 10,2 s
Prędkość maks. 158 km/h 167 km/h 180 km/h 183 km/h
Śr. zużycie paliwa 4,4 l/100 km 4,4 l/100 km 4,7 l/100 km 4,8 l/100 km

Używana Dacia Duster II – galeria

Nie przegap najnowszych artykułów! Obserwuj Wybór Kierowców na FACEBOOKU
NEWSY
Polecane
Wybór redakcji