Alfa Romeo 147, mimo wielu lat po zejściu z rynku, wciąż przyciąga spojrzenia i jest często poszukiwanym autem na rynku wtórnym. Oto opinie właścicieli używanych Alf Romeo 147.
Alfa Romeo ma w sobie ten czar i nawet po wielu latach od zakończenia rynkowej kariery wciąż przyciąga wzrok, interesuje potencjalnych kupujących i wzbudza zainteresowanie na ulicy. Oczywiście wraz z zachwytami nad stylistyką, w parze idą liczne stereotypy i związane z tym żarty, głównie nawiązujące do awaryjności włoskich modeli. Alfa Romeo 147 zadebiutowała na salonie samochodowym w Genewie w 2000 roku i już na początku wzbudziła ogromne zainteresowanie. Jak przystało na Alfę, auto posiadało ładne linie, ciekawe zabiegi stylistyczne oraz kilka niezwykle ciekawych wersji, w tym oczywiście słynną odmianę GTA z silnikiem 3.2 V6 o mocy 250 KM.

Tradycyjny grill, niewielkie światła o ciekawym kształcie, zderzak z dużymi wlotami powietrza czy też ukryta w słupku C klamka w 5-drzwiowej odmianie. Nawet dziś takie elementy cieszą oko, a zadbany egzemplarz na ulicy, choć o taki bardzo trudno, zwraca na siebie uwagę i odwraca głowy miłośników motoryzacji. Nie trzeba Alfy Romeo lubić, nie trzeba być jej miłośnikiem, ale większość docenia stylistykę. O awaryjności można mówić bardzo dużo i oczywiście jest w tym sporo prawdy. Obecnie włoska marka bardzo mocno stara się zerwać z tymi legendami, ale w czasach obecności modelu 147 na rynku, bywało z tym różnie. Ale czy około 20-letnia Alfa Romeo 147 (w przypadku modeli sprzed liftingu), to wciąż ciekawa propozycja? Czego można się obawiać po tym aucie? Oto opinie właścicieli tych aut.

Używana Alfa Romeo 147 – wnętrze, bagażnik
Alfa Romeo 147 była oczywiście następcą innych kompaktów marki tj. 145 i 146 (odpowiednio wersje 3- i 5-drzwiowe). Auto mierzy 4223 mm długości, 1729 mm szerokości oraz 1442 mm wysokości przy rozstawie osi 2546 mm. Następczyni 147-ki – Giulietta – była zdecydowanie większa. Jeśli już jesteśmy przy wnętrzu, to było dość specyficzne, i jak na Alfę Romeo, posiadało kilka stylistycznych smaczków, jak np. wyniesione na górną część deski rozdzielczej środkowe nawiewy, piękne zegary umieszczone w głębokich tubach, czy też minimalistyczny panel do sterowania radiem i klimatyzacją. W wyższych wersjach wyposażenia np. Ti lub GTA można było liczyć na sportowe fotele skórzane ze zintegrowanymi zagłówkami czy też inne dodatki podkreślające sportowy charakter auta. Czerwona tapicerka skórzana? Z tym również nie było problemu, ale znalezienie takiego egzemplarza na rynku wtórnym to nie lada wyczyn. Zazwyczaj są to modele z tradycyjną, materiałową tapicerką w kolorze szarym lub czarnym.
W Alfie Romeo 147 do dyspozycji użytkowników był przeciętny bagażnik o pojemności 292 litrów, który można było powiększyć do 1042 litrów po złożeniu oparć kanapy. Jak na dzisiejsze standardy, są to wartości bardzo skromne.
Używana Alfa Romeo 147 – silniki
Teoretycznie wybór jednostek napędowych był skromny, ale rozpiętość mocy i wersji konkretnych jednostek zadowalała nawet wybrednych użytkowników. Jeśli chodzi o silniki benzynowe, do wyboru był bazowy 1.6 TwinSpark o mocy 105 lub 120 KM. Ten mocniejszy oferował 146 Nm momentu obrotowego i dość przyzwoite osiągi. Sprint od 0 do 100 km/h zajmował 9,9 sekundy, a prędkość maksymalna przekraczała 200 km/h. To wszystko przy średnim spalaniu na poziomie 8,2 l/100 km.
Alternatywą była 150-konna jednostka 2.0 TwinSpark, która oferowała 181 Nm momentu obrotowego i 8,5 sekundy w sprincie od 0 do 100 km/h. Była to propozycja dla tych, którzy nie decydowali się na dużo droższą wersją GTA. Tą topową wyposażono w słynny silnik 3.2 V6 autorstwa Giuseppe Busso. Nawet wygląd tego motoru zachwycał, podobnie jak parametry – 250 KM oraz 300 Nm momentu obrotowego. Wkładanie ponad 3-litrowej jednostki V6 do samochodu kompaktowego dziś wydaje się szaleństwem, za którym tęskni wielu miłośników motoryzacji. Prędkość maksymalna w tym aucie dochodziła do 265 km/h, a sprint od 0 do 100 km/h zajmował 6,3 sekundy. Spalanie? Trzeba było zaakceptować średnie wartości na poziomie około 12 l/100 km.

Jeśli chodzi o silniki wysokoprężne, pod maską Alfy Romeo 147 montowano znany i stosowany w wielu autach innych marek np. w Oplach lub Saabach, silnik wysokoprężny 1.9 JTD o mocach od 100 do 170 KM. Słabsze warianty to konstrukcje 8-zaworowe, ale od wersji o mocy 140 KM są to konstrukcje 16-zaworowe. Ten najmocniejszy, 170-konny wariant tworzył z małej 147-ki oszczędnego, ale bardzo szybkiego zawodnika, bowiem moment obrotowy ponad 330 Nm potrafił nadać autu sportowych cech. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h w 8 sekund i prędkość maksymalna 215 km/h to dość przyzwoite parametry, a średnie spalanie mogło oscylować w okolicach 6 l/100 km. W zależności od wersji i czasu produkcji, wszystkie silniki łączono z 5- lub 6-biegowymi skrzyniami manualnymi bądź automatycznymi. W Alfie Romeo 147 niestety nie stosowano napędu na cztery koła, a to, w połączeniu z wersją GTA, mogło tworzyć niesamowite połączenie.

Używana Alfa Romeo 147 – opinie użytkowników
Zalety
„Świetna stylistyka. Co prawda najlepiej wyglądają bogate wersje, ale nawet bazowa, o ile jest zadbana, wygląda bardzo dobrze.”
„Niesamowita odmiana GTA z silnikiem 3.2 V6. Piekielnie szybka na prostych, choć podsterowna na zakrętach przez ciężki silnik.”
„Bardzo dobrze wykonane, jak na tamte czasy i Alfę Romeo wnętrze. Do tego wersje z czarną lub czerwoną skórą i sportowymi fotelami. Coś pięknego!”
„Bardzo oszczędne silniki 1.9 JTD. W wersjach 8-zaworowych mało problematyczne, ale i 16-zaworowe, jak są zadbane, nie sprawiają problemów.”
Wady
„Usterki i awaryjność. Niestety wiekowe i zaniedbane egzemplarze to kopalnia problemów, szczególnie z mocniejszymi wersjami silników JTDm oraz 3.2 V6.”
„Problemy z korozją. Po ponad 20 latach, jeśli ktoś nie dbał, auto ma mnóstwo wykwitów. Warto to dokładnie sprawdzać przed zakupem.”
„Usterki elektryki i elektroniki to norma.”
„Zawieszenie po takim czasie odmawia posłuszeństwa i na nierównościach wszystko się tłucze. Wymaga dość częstych napraw.”
Używana Alfa Romeo 147 – awaryjność, typowe usterki
Mówi się, że „jak dbasz, tak masz”, a poprzedni właściciel to największa wada samochodu używanego. W przypadku Alfy Romeo 147 to szczególnie pasuje, bowiem, jak twierdzą niektórzy, jest to samochód specjalnej troski, o który trzeba bardzo dbać. Jeśli ktoś pomija przeglądy, zwleka z naprawami lub lekceważy np. stukanie z zawieszenia, po pewnym czasie lista usterek i awarii rośnie lawinowo. Najlepszym wyborem są oczywiście bazowe wersje o niższych mocach, bowiem jednostki napędowe są uproszczone i nie wysilone. W mocniejszych odmianach, szczególnie silników Diesla, problemy sprawiają turbosprężarki, układy dolotowe czy wydechowe. W silniku 1.6 TwinSpark warto sprawdzić uszczelkę pod głowicą, bowiem nawet niewielkie wycieki szybko doprowadzą do kosztownych problemów. Warto również w tych silnikach dokładnie słuchać wszystkich niepokojących stuków – panewki korbowodu w zaniedbanych egzemplarzach lubią się obracać. Piętą achillesową jest także zawieszenie tylne. Układ wielowahaczowy sprawia, że auto prowadzi się świetnie, ale nie jest trwały i wymaga częstych przeglądów oraz systematycznych wymian zużytych elementów.

Używana Alfa Romeo 147 – gdzie jest numer VIN?
Numer VIN znajduje się wzmocnieniu bocznym prawym w pobliżu gniazda osadzenia prawego amortyzatora. Numer VIN znajduje się również po lewej stronie, na tabliczce w pobliżu reflektora.
Używana Alfa Romeo 147 – sytuacja rynkowa, ceny
Auto po raz ostatni było na rynku w 2010 roku, a więc po 12 latach znalezienie zadbanego egzemplarza nie będzie łatwe. Z drugiej strony, za model z początkowych lat produkcji, z silnikiem 1.6 TwinSpark wystarczy na Otomoto 3-5 tys. złotych. Oczywiście nie warto spoglądać na przebiegi, gdyż te nieczęsto będą poniżej 200 tys. km. Z drugiej strony, egzemplarze z końca produkcji, w bardzo dobrym stanie i z bogatym wyposażeniem, mogą kosztować około 15 tys. złotych. Jeśli ktoś szuka odmiany GTA, powinien skupić się na przeglądaniu grup w mediach społecznościowych, które dedykowane są Alfie Romeo, bowiem znalezienie takiego egzemplarza na popularnych serwisach z ogłoszeniami graniczy z cudem.
Używana Alfa Romeo 147 – podsumowanie
Alfa Romeo 147 nie jest autem dla każdego. To propozycja dla kogoś, kto lubi tą markę i wie, co się wiąże z posiadaniem takiego modelu. O 147-kę trzeba dbać, a poszukiwanie godnego egzemplarza może być trudne, szczególnie, jeśli ktoś ma sprecyzowane preferencje. Za około 10-15 tys. złotych można jednak znaleźć ciekawy okaz, który da sporo frajdy i przyjemności z posiadania, o ile będzie odpowiednio zadbany i pielęgnowany.
Polecamy inne nasze artykuły o używanych Alfach Romeo:
Używana Alfa Romeo Giulia (od 2016 r.) – opinie użytkowników
Używana Alfa Romeo Giulietta (2010-2020) – opinie użytkowników
Dł./szer./wys. | 422/172/142 cm |
Rozstaw osi | 254 cm |
Pojemność bagażnika | 292-1042 l |
Silnik | 1.6 TS ECO | 1.6 TS | 2.0 TS | 3.2 V6 GTA |
---|---|---|---|---|
Pojemność | 1598 cm³ | 1598 cm³ | 1970 cm³ | 3179 cm³ |
Paliwo | benz. | benz. | benz. | benz. |
Maks. moc | 105 KM | 120 KM | 150 KM | 250 KM |
Maks. moment | 140 Nm | 146 Nm | 181 Nm | 300 Nm |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 11 s | 9,9 s | 8,5 s | 6,3 s |
Prędkość maks. | 185 km/h | 205 km/h | 218 km/h | 265 km/h |
Śr. zużycie paliwa | 8,1 l/100 km | 8,2 l/100 km | 8,9 l/100 km | 12,1 l/100 km |
Silnik | 1.9 JTD | 1.9 JTD | 1.9 JTD | 1.9 JTD | 1.9 JTD | 1.9 JTD |
---|---|---|---|---|---|---|
Pojemność | 1910 cm³ | 1910 cm³ | 1910 cm³ | 1910 cm³ | 1910 cm³ | 1910 cm³ |
Paliwo | turbodiesel | turbodiesel. | turbodiesel. | turbodiesel. | turbodiesel. | turbodiesel. |
Maks. moc | 100 KM | 115 KM | 120 KM | 140 KM | 150 KM | 170 KM |
Maks. moment | 200 Nm | 275 Nm | 280 Nm | 305 Nm | 305 Nm | 330 Nm |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 12,1 s | 9,9 s | 9,6 s | 9,1 s | 8,8 s | 8 s |
Prędkość maks. | 183 km/h | 191 km/h | 193 km/h | 206 km/h | 208 km/h | 215 km/h |
Śr. zużycie paliwa | 5,7 l/100 km | 5,8 l/100 km | 5,8 l/100 km | 5,9 l/100 km | 5,9 l/100 km | 6 l/100 km |
Mój znajomy w liceum jeździł taką alfą romeo 147, każdy śmiał się, że jeździ na lawecie cały czas. Jednak nie był to awaryjny sprzęt.