UżywaneOpinieUżywana Alfa Romeo 147 (2000–2010) - opinie, dane techniczne, typowe usterki

Używana Alfa Romeo 147 (2000–2010) – opinie, dane techniczne, typowe usterki

Alfa Romeo 147, mimo wielu lat po zejściu z rynku, wciąż przyciąga spojrzenia i jest często poszukiwanym autem na rynku wtórnym. Oto opinie właścicieli używanych Alf Romeo 147.

Alfa Romeo ma w sobie ten czar i nawet po wielu latach od zakończenia rynkowej kariery wciąż przyciąga wzrok, interesuje potencjalnych kupujących i wzbudza zainteresowanie na ulicy. Oczywiście wraz z zachwytami nad stylistyką, w parze idą liczne stereotypy i związane z tym żarty, głównie nawiązujące do awaryjności włoskich modeli. Alfa Romeo 147 zadebiutowała na salonie samochodowym w Genewie w 2000 roku i już na początku wzbudziła ogromne zainteresowanie. Jak przystało na Alfę, auto posiadało ładne linie, ciekawe zabiegi stylistyczne oraz kilka niezwykle ciekawych wersji, w tym oczywiście słynną odmianę GTA z silnikiem 3.2 V6 o mocy 250 KM.

Alfa Romeo 147 - tył
Cechą szczególną Alfy Romeo 147 jest przede wszystkim ukryta w słupku C klamka w wersji 5-drzwiowej. Ten zabieg stylistyczny był cechą rozpoznawczą, którą potem zapożyczali również inni producenci.

Tradycyjny grill, niewielkie światła o ciekawym kształcie, zderzak z dużymi wlotami powietrza czy też ukryta w słupku C klamka w 5-drzwiowej odmianie. Nawet dziś takie elementy cieszą oko, a zadbany egzemplarz na ulicy, choć o taki bardzo trudno, zwraca na siebie uwagę i odwraca głowy miłośników motoryzacji. Nie trzeba Alfy Romeo lubić, nie trzeba być jej miłośnikiem, ale większość docenia stylistykę. O awaryjności można mówić bardzo dużo i oczywiście jest w tym sporo prawdy. Obecnie włoska marka bardzo mocno stara się zerwać z tymi legendami, ale w czasach obecności modelu 147 na rynku, bywało z tym różnie. Ale czy około 20-letnia Alfa Romeo 147 (w przypadku modeli sprzed liftingu), to wciąż ciekawa propozycja? Czego można się obawiać po tym aucie? Oto opinie właścicieli tych aut.

Alfa Romeo 147
Wersja 3-drzwiowa oczywiście nie miała „ukrytej klamki”, ale charakteryzowała się ładną linią nadwozia w kształcie klina. Po liftingu pojawiły się nowoczesne, jednolite klosze przednich lamp.

Używana Alfa Romeo 147 – wnętrze, bagażnik

Alfa Romeo 147 była oczywiście następcą innych kompaktów marki tj. 145 i 146 (odpowiednio wersje 3- i 5-drzwiowe). Auto mierzy 4223 mm długości, 1729 mm szerokości oraz 1442 mm wysokości przy rozstawie osi 2546 mm. Następczyni 147-ki – Giulietta – była zdecydowanie większa. Jeśli już jesteśmy przy wnętrzu, to było dość specyficzne, i jak na Alfę Romeo, posiadało kilka stylistycznych smaczków, jak np. wyniesione na górną część deski rozdzielczej środkowe nawiewy, piękne zegary umieszczone w głębokich tubach, czy też minimalistyczny panel do sterowania radiem i klimatyzacją. W wyższych wersjach wyposażenia np. Ti lub GTA można było liczyć na sportowe fotele skórzane ze zintegrowanymi zagłówkami czy też inne dodatki podkreślające sportowy charakter auta. Czerwona tapicerka skórzana? Z tym również nie było problemu, ale znalezienie takiego egzemplarza na rynku wtórnym to nie lada wyczyn. Zazwyczaj są to modele z tradycyjną, materiałową tapicerką w kolorze szarym lub czarnym.

W Alfie Romeo 147 do dyspozycji użytkowników był przeciętny bagażnik o pojemności 292 litrów, który można było powiększyć do 1042 litrów po złożeniu oparć kanapy. Jak na dzisiejsze standardy, są to wartości bardzo skromne.

Używana Alfa Romeo 147 – silniki

Teoretycznie wybór jednostek napędowych był skromny, ale rozpiętość mocy i wersji konkretnych jednostek zadowalała nawet wybrednych użytkowników. Jeśli chodzi o silniki benzynowe, do wyboru był bazowy 1.6 TwinSpark o mocy 105 lub 120 KM. Ten mocniejszy oferował 146 Nm momentu obrotowego i dość przyzwoite osiągi. Sprint od 0 do 100 km/h zajmował 9,9 sekundy, a prędkość maksymalna przekraczała 200 km/h. To wszystko przy średnim spalaniu na poziomie 8,2 l/100 km.

Alternatywą była 150-konna jednostka 2.0 TwinSpark, która oferowała 181 Nm momentu obrotowego i 8,5 sekundy w sprincie od 0 do 100 km/h. Była to propozycja dla tych, którzy nie decydowali się na dużo droższą wersją GTA. Tą topową wyposażono w słynny silnik 3.2 V6 autorstwa Giuseppe Busso. Nawet wygląd tego motoru zachwycał, podobnie jak parametry – 250 KM oraz 300 Nm momentu obrotowego. Wkładanie ponad 3-litrowej jednostki V6 do samochodu kompaktowego dziś wydaje się szaleństwem, za którym tęskni wielu miłośników motoryzacji. Prędkość maksymalna w tym aucie dochodziła do 265 km/h, a sprint od 0 do 100 km/h zajmował 6,3 sekundy. Spalanie? Trzeba było zaakceptować średnie wartości na poziomie około 12 l/100 km.

Alfa Romeo 147 - silnik
Jednostki o oznaczeniu TwinSpark do dziś są wspominane z dużą sympatią. Szczególnie 150-konna odmiana 2-litrowa była lubiana i ceniona za bardzo dobrą dynamikę.

Jeśli chodzi o silniki wysokoprężne, pod maską Alfy Romeo 147 montowano znany i stosowany w wielu autach innych marek np. w Oplach lub Saabach, silnik wysokoprężny 1.9 JTD o mocach od 100 do 170 KM. Słabsze warianty to konstrukcje 8-zaworowe, ale od wersji o mocy 140 KM są to konstrukcje 16-zaworowe. Ten najmocniejszy, 170-konny wariant tworzył z małej 147-ki oszczędnego, ale bardzo szybkiego zawodnika, bowiem moment obrotowy ponad 330 Nm potrafił nadać autu sportowych cech. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h w 8 sekund i prędkość maksymalna 215 km/h to dość przyzwoite parametry, a średnie spalanie mogło oscylować w okolicach 6 l/100 km. W zależności od wersji i czasu produkcji, wszystkie silniki łączono z 5- lub 6-biegowymi skrzyniami manualnymi bądź automatycznymi. W Alfie Romeo 147 niestety nie stosowano napędu na cztery koła, a to, w połączeniu z wersją GTA, mogło tworzyć niesamowite połączenie.

Alfa Romeo 147 - silnik
Silniki 1.9 JTD, również w wersji 16-zaworowej, odznaczały się bardzo umiarkowanym apetytem na paliwo. Odpowiednio zadbane i serwisowane odwdzięczały się bezawaryjną pracą.

Używana Alfa Romeo 147 – opinie użytkowników

 Zalety 

„Świetna stylistyka. Co prawda najlepiej wyglądają bogate wersje, ale nawet bazowa, o ile jest zadbana, wygląda bardzo dobrze.”

„Niesamowita odmiana GTA z silnikiem 3.2 V6. Piekielnie szybka na prostych, choć podsterowna na zakrętach przez ciężki silnik.”

„Bardzo dobrze wykonane, jak na tamte czasy i Alfę Romeo wnętrze. Do tego wersje z czarną lub czerwoną skórą i sportowymi fotelami. Coś pięknego!”

„Bardzo oszczędne silniki 1.9 JTD. W wersjach 8-zaworowych mało problematyczne, ale i 16-zaworowe, jak są zadbane, nie sprawiają problemów.”

 Wady 

„Usterki i awaryjność. Niestety wiekowe i zaniedbane egzemplarze to kopalnia problemów, szczególnie z mocniejszymi wersjami silników JTDm oraz 3.2 V6.”

„Problemy z korozją. Po ponad 20 latach, jeśli ktoś nie dbał, auto ma mnóstwo wykwitów. Warto to dokładnie sprawdzać przed zakupem.”

„Usterki elektryki i elektroniki to norma.”

„Zawieszenie po takim czasie odmawia posłuszeństwa i na nierównościach wszystko się tłucze. Wymaga dość częstych napraw.”

Używana Alfa Romeo 147 – awaryjność, typowe usterki

Mówi się, że „jak dbasz, tak masz”, a poprzedni właściciel to największa wada samochodu używanego. W przypadku Alfy Romeo 147 to szczególnie pasuje, bowiem, jak twierdzą niektórzy, jest to samochód specjalnej troski, o który trzeba bardzo dbać. Jeśli ktoś pomija przeglądy, zwleka z naprawami lub lekceważy np. stukanie z zawieszenia, po pewnym czasie lista usterek i awarii rośnie lawinowo. Najlepszym wyborem są oczywiście bazowe wersje o niższych mocach, bowiem jednostki napędowe są uproszczone i nie wysilone. W mocniejszych odmianach, szczególnie silników Diesla, problemy sprawiają turbosprężarki, układy dolotowe czy wydechowe. W silniku 1.6 TwinSpark warto sprawdzić uszczelkę pod głowicą, bowiem nawet niewielkie wycieki szybko doprowadzą do kosztownych problemów. Warto również w tych silnikach dokładnie słuchać wszystkich niepokojących stuków – panewki korbowodu w zaniedbanych egzemplarzach lubią się obracać. Piętą achillesową jest także zawieszenie tylne. Układ wielowahaczowy sprawia, że auto prowadzi się świetnie, ale nie jest trwały i wymaga częstych przeglądów oraz systematycznych wymian zużytych elementów.

Alfa Romeo 147 - zawieszenie tył
Wielowahaczowe zawieszenie z tyłu to dość delikatna konstrukcja, która przy eksploatacji na złej jakości drogach, dość często wymaga serwisu.

Używana Alfa Romeo 147 – gdzie jest numer VIN?

Numer VIN znajduje się wzmocnieniu bocznym prawym w pobliżu gniazda osadzenia prawego amortyzatora. Numer VIN znajduje się również po lewej stronie, na tabliczce w pobliżu reflektora.

Alfa Romeo 147 - VIN

Używana Alfa Romeo 147 – sytuacja rynkowa, ceny

Auto po raz ostatni było na rynku w 2010 roku, a więc po 12 latach znalezienie zadbanego egzemplarza nie będzie łatwe. Z drugiej strony, za model z początkowych lat produkcji, z silnikiem 1.6 TwinSpark wystarczy na Otomoto 3-5 tys. złotych. Oczywiście nie warto spoglądać na przebiegi, gdyż te nieczęsto będą poniżej 200 tys. km. Z drugiej strony, egzemplarze z końca produkcji, w bardzo dobrym stanie i z bogatym wyposażeniem, mogą kosztować około 15 tys. złotych. Jeśli ktoś szuka odmiany GTA, powinien skupić się na przeglądaniu grup w mediach społecznościowych, które dedykowane są Alfie Romeo, bowiem znalezienie takiego egzemplarza na popularnych serwisach z ogłoszeniami graniczy z cudem.

Używana Alfa Romeo 147 – podsumowanie

Alfa Romeo 147 nie jest autem dla każdego. To propozycja dla kogoś, kto lubi tą markę i wie, co się wiąże z posiadaniem takiego modelu. O 147-kę trzeba dbać, a poszukiwanie godnego egzemplarza może być trudne, szczególnie, jeśli ktoś ma sprecyzowane preferencje. Za około 10-15 tys. złotych można jednak znaleźć ciekawy okaz, który da sporo frajdy i przyjemności z posiadania, o ile będzie odpowiednio zadbany i pielęgnowany.

Polecamy inne nasze artykuły o używanych Alfach Romeo:

Używana Alfa Romeo Giulia (od 2016 r.) – opinie użytkowników

Używana Alfa Romeo Giulietta (2010-2020) – opinie użytkowników

Alfa Romeo 147 - bok

Alfa Romeo 147 – wymiary, pojemność bagażnika
Dł./szer./wys. 422/172/142 cm
Rozstaw osi 254 cm
Pojemność bagażnika 292-1042 l
Alfa Romeo 147 – dane techniczne, osiągi, spalanie (silniki benzynowe)
Silnik 1.6 TS ECO 1.6 TS 2.0 TS 3.2 V6 GTA
Pojemność 1598 cm³ 1598 cm³ 1970 cm³ 3179 cm³
Paliwo benz. benz. benz. benz.
Maks. moc 105 KM 120 KM 150 KM 250 KM
Maks. moment 140 Nm 146 Nm 181 Nm 300 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h 11 s 9,9 s 8,5 s 6,3 s
Prędkość maks. 185 km/h 205 km/h 218 km/h 265 km/h
Śr. zużycie paliwa 8,1 l/100 km 8,2 l/100 km 8,9 l/100 km 12,1 l/100 km
Alfa Romeo 147 – dane techniczne, osiągi, spalanie (silniki Diesla)
Silnik 1.9 JTD 1.9 JTD 1.9 JTD 1.9 JTD 1.9 JTD 1.9 JTD
Pojemność 1910 cm³ 1910 cm³ 1910 cm³ 1910 cm³ 1910 cm³ 1910 cm³
Paliwo turbodiesel turbodiesel. turbodiesel. turbodiesel. turbodiesel. turbodiesel.
Maks. moc 100 KM 115 KM 120 KM 140 KM 150 KM 170 KM
Maks. moment 200 Nm 275 Nm 280 Nm 305 Nm 305 Nm 330 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h 12,1 s 9,9 s 9,6 s 9,1 s 8,8 s 8 s
Prędkość maks. 183 km/h 191 km/h 193 km/h 206 km/h 208 km/h 215 km/h
Śr. zużycie paliwa 5,7 l/100 km 5,8 l/100 km 5,8 l/100 km 5,9 l/100 km 5,9 l/100 km 6 l/100 km

Używana Alfa Romeo 147 – galeria

Nie przegap najnowszych artykułów! Obserwuj Wybór Kierowców na FACEBOOKU

1 KOMENTARZ

NEWSY
Polecane
Wybór redakcji