Toyota

Pierwsze miejsce dla Toyoty: tak jak rok temu. 91,5% kierowców oceniło ją najwyżej!

91,5%

Od wczesnych lat 90. Toyota nieprzerwanie buduje swoją renomę w Polsce jako marki traktującej niezawodność priorytetowo. Może i Toyoty nie są najbardziej ekscytującymi samochodami, a za ich zakupem rzadko kiedy przemawiają osiągi czy funkcjonalność, ale tu liczy się bezawaryjność. Rzeczywiście, większość dotychczasowych modeli jest wolna od usterek, nawet tych drobnych, a inżynieryjne potknięcia Toyoty są oceniane szczególnie surowo. Z ostatnich lat możemy przypomnieć tylko trzy, z czego dwa dotyczą niezbyt udanego Avensisa II: opadające tuleje cylindrowe w dieslu 2.0 i 2.2 z serii AD, zużycie oleju w silniku 2.0 z serii AZ oraz silnik 1.3 Dual VVT-i z Yarisa zatykający się nagarem. Nie wpłynęły one jednak na ogólny wynik. Z pewnością w ostatnich latach wiele dobrego dla niezawodności Toyoty zrobiły samochody hybrydowe. Hybrydy kojarzą się dość jednoznacznie z Toyotą, a od ok. 2-3 lat zaczęły zyskiwać realne znaczenie na rynku wtórnym. Klienci dostrzegli w nich ciekawą alternatywę dla diesli: hybrydy są mniej wysilone, a przez to trwalsze. Doceniają je także taksówkarze. Do ogólnego wyniku Toyoty wliczyliśmy także wynik Lexusa, który kształtuje się bardzo podobnie – po ich rozdzieleniu Toyota i Lexus nadal okupowałyby dwa pierwsze miejsca w rankingu.

YARIS

 Toyota Yaris
Toyota Yaris

Czy Yaris jest niezawodny? Raczej tak, ale trzecia generacja w wersji 1.3 Dual VVT-i okazuje się czuła na eksploatację na krótkich odcinkach. Dochodzi wtedy do zbierania się nagarów w silniku. Serwisy mają procedurę rozwiązywania problemu nawet w okresie pogwarancyjnym. Pozostałe wersje Yarisa są wolne od wad fabrycznych. Trzycylindrowy 1.0 VVT-i był wielokrotnie nagradzany jako silnik roku, 1,4-litrowy diesel to sprawdzona konstrukcja o bardzo małym spalaniu, a dostępny od 2012 r. wariant hybrydowy jest równie niezawodny jak pozostałe hybrydy z gamy Toyoty – i podobnie jak one niezbyt dobrze znosi długotrwałą jazdę w trasie.

AURIS

Toyota Auris
Toyota Auris

Druga generacja Aurisa ma już pięć lat, pierwsza skończyła 10. Obie jak na razie można nazwać niezawodnymi. W początkowych egzemplarzach Aurisa I montowano niedopracowany silnik Diesla z serii AD (2.0 i 2.2), ale w 2010 r. wprowadzono zmiany, które wyeliminowały problem. Aurisa traktujemy w zestawieniu łącznie z sedanem Corolla, z którym dzieli platformę. Obie generacje Aurisa występują jako hybryda, ale Auris I był dostępny tylko jako hatchback. Aktualny model oferowany jest także w wersji kombi, która zdecydowanie podbiła jego sprzedaż. Jeśli chodzi o zastrzeżenia użytkowników wobec Aurisa, to głównie słabe materiały w kabinie.

AVENSIS

Toyota Avensis
Toyota Avensis

Model dość kontrowersyjny. Jego pierwsze wcielenie było nadzwyczaj udane, drugie (z lat 2003-09) do tak trwałych już nie należy, głównie z powodu wadliwych diesli, zużywających płyn chłodniczy. Mowa o silnikach wysokoprężnych z lat 2006-2009. Klienci narzekali też na niską trwałość reflektorów ksenonowych. Avensis III rozprawił się z usterkami poprzednika, za to pojawiły się nowe powody do utyskiwań – niedostateczna sztywność nadwozia objawiająca się postukiwaniem klap podczas jazdy, a po dużych przebiegach wycie ze skrzyni biegów. Ta ostatnia przypadłość powstaje zdecydowanie z winy użytkowników, wierzących w „dożywotni” charakter oleju w skrzyni.

RAV4

Toyota RAV4
Toyota RAV4

Wszystkie generacje tego uterenowionego auta są udane, ale najpopularniejsza na rynku, czyli trzecia, ma swoje problemy. O wadliwych dieslach 2.2 piszemy już powyżej, ponadto niektóre silniki 2.0 VVT-i zużywają olej. Niezbyt dobre oceny zbiera RAV4 III generacji w wersji X ze specjalnymi oponami run-flat – są bardzo drogie i w zakupie, i w wymianie, ale to akurat nie ma wpływu na ogólną niezawodność pojazdu. Obecnie produkowane wcielenie RAV4 jest zbyt nowe, żeby można było pokusić się o ocenę jego awaryjności. Auta pierwszej generacji z lat 1994-2000 powoli przechodzą do kategorii youngtimerów. Dały się poznać z najlepszej strony.

VERSO

Toyota Verso
Toyota Verso

W przypadku tego minivana łącznie rozpatrujemy Corollę Verso II z lat 2004-2009 oraz zastępujący ją, produkowany od 2009 r. model Verso. Trudno zachwycić się przestronnością Verso – jak na samochód siedmioosobowy jest za krótkie, lepiej więc wybrać wersję pięcioosobową. Poważne usterki praktycznie się nie przytrafiają. Najwięcej cierpkich słów pada pod adresem wykończenia kabiny: rozkleja się tapicerka, zwłaszcza boczki drzwiowe, matowieje lub pęka szybka zestawu wskaźników, czasem brakuje styku w instalacji elektrycznej. Ciekawa wersja układu napędowego to 1.8 VVT-i ze skrzynią bezstopniową – jak na CVT wysoce niezawodną.

PRIUS

Toyota Prius
Toyota Prius

Pierwsza hybryda i do dziś samochód najsilniej kojarzony z napędem benzynowo-elektrycznym. Początkowo sceptyczni klienci szybko przekonali się, że mariaż benzyny z prądem przynosi im spore korzyści w postaci bardzo niskiego spalania i znikomej awaryjności. Akumulatory trakcyjne Priusa należą do niezwykle trwałych. Auto nie lubi jedynie szybkiej jazdy w trasie i zaczyna wtedy zużywać olej. Po ogromnych przebiegach, pokonanych często na taksówce, pojawiają się wycieki oleju z układu napędowego i nie bardzo jest jak z nimi walczyć. Jednak to przypadki ekstremalne. Jedno, co Prius znosi naprawdę źle, to długotrwały postój, zwłaszcza na zimnie.

LAND CRUISER

Toyota Land Cruiser
Toyota Land Cruiser

Jedna z najsolidniejszych terenówek – a na pewno jedna z dwóch najdroższych jako używana (droższy jest tylko Mercedes klasy G). Obecna generacja J15, produkowana od 2010 r., jak na razie wypada znakomicie. W starszej, typu J12, potrafiły przedwcześnie zużyć się wtryskiwacze common rail, wyjątkowo drogie w zakupie – nawet ponad 10 tys. zł za komplet. Uwaga: nazwa Land Cruiser jest używana także w odniesieniu do większego modelu terenowego z silnikami 6- i 8-cylindrowymi. Te gigantyczne pojazdy nie są popularne w Europie. Z jednej strony należą do wybitnie niezawodnych, z drugiej – są niesłychanie wręcz paliwożerne.