PoradyPoradySilnik krokowy. Co to jest i jak działa silniczek krokowy?

Silnik krokowy. Co to jest i jak działa silniczek krokowy?

Co to jest silnik krokowy i jak działa? Gdzie stosuje się silnik krokowy i jakie są objawy jego uszkodzenia?

Silnik krokowy to rodzaj silnika elektrycznego, który zamienia impulsy elektryczne na ruch obrotowy o ściśle określonym kącie. W odróżnieniu od zwykłych silników elektrycznych, które obracają się ciągle, silnik krokowy wykonuje pojedyncze kroki, które po zsumowaniu tworzą pełny obrót. Silnik krokowy jest często używany w maszynach przemysłowych, robotyce, drukarkach 3D, a także w niektórych samochodach. Poznajmy bliżej to ciekawe rozwiązanie.

Co to jest silnik krokowy i do czego służy? Budowa silnika krokowego, zasada działania

Silnik krokowy składa się z wirnika i stojana, które mają uzwojenia elektryczne. Wirnik jest częścią ruchomą silnika, która obraca się wokół osi. Stojan jest częścią stałą, która otacza wirnik i ma kilka biegunów, które są naprzemiennie zasilane prądem. Gdy jeden z biegunów stojana jest zasilony, wirnik ustawia się tak, aby jego biegun był naprzeciwko. Gdy kolejny biegun stojana jest zasilony, wirnik obraca się o pewien kąt, aby się do niego dopasować. W ten sposób, zmieniając kolejność zasilania biegunów stojana, można kontrolować kierunek i kąt obrotu wirnika. Każdy taki obrót wirnika o określony kąt nazywamy krokiem. Liczba kroków potrzebnych do wykonania pełnego obrotu zależy od liczby biegunów stojana i wirnika oraz od sposobu sterowania silnikiem. Zwykle wynosi ona od 12 do 400 kroków na obrót.

Silnik krokowy służy do precyzyjnego sterowania ruchem obrotowym w różnych urządzeniach. Można nim regulować położenie, prędkość, kierunek i moment obrotowy. Silnik krokowy ma wiele zalet, takich jak prostota, niezawodność, dokładność, powtarzalność i możliwość pracy bez sprzężenia zwrotnego. Silnik krokowy jest idealny do zastosowań, w których wymagana jest duża precyzja i kontrola ruchu, np. w robotyce, automatyce, CNC, drukarkach 3D, kamerach, zegarach, skanerach, dyskach twardych, pomiarach, medycynie, itp.

Jaką rolę pełni silnik krokowy w samochodzie?

Silnik krokowy jest częścią układu dolotowego silnika benzynowego, który służy do regulacji przepływu powietrza do silnika na biegu jałowym. Silnik krokowy otrzymuje impulsy elektryczne od elektronicznego modułu sterującego (ECM), który dostosowuje ilość powietrza w zależności od temperatury, obrotów i ciśnienia silnika. Silnik krokowy może być również używany do sterowania położeniem wałka rozrządu lub przepustnicy.

Silnik krokowy

Zastosowanie silników krokowych. Gdzie je spotkamy?

Silniki krokowe są stosowane w wielu dziedzinach i branżach, gdzie potrzebne jest precyzyjne sterowanie ruchem obrotowym. Oto niektóre przykłady:

  • Robotyka: silniki krokowe są używane do napędzania ramion, nóg, głów i innych części robotów. Pozwalają na dokładne ustawienie kąta i prędkości obrotu każdego elementu, co jest niezbędne do wykonywania złożonych ruchów i zadań przez roboty.
  • Automatyka: silniki krokowe są używane do sterowania maszynami i urządzeniami przemysłowymi, takimi jak linie produkcyjne, frezarki, tokarki, wiertarki, spawarki, itp. Umożliwiają one regulację położenia, prędkości i kierunku obrotu narzędzi i elementów roboczych, co wpływa na jakość i wydajność procesów produkcyjnych.
  • Drukarki 3D: silniki krokowe są używane do sterowania ruchem głowicy drukującej i stołu roboczego w drukarkach 3D. Pozwalają one na precyzyjne nanoszenie warstw materiału i tworzenie trójwymiarowych obiektów o dowolnym kształcie i rozmiarze.
  • Kamery: silniki krokowe są używane do sterowania ruchem obiektywu i migawki w kamerach cyfrowych i analogowych. Pozwalają one na regulację ostrości, zoomu, czasu naświetlania i innych parametrów, które wpływają na jakość i efekt zdjęć i filmów.
  • Zegary: silniki krokowe są używane do napędzania wskazówek i cyfr w zegarach elektronicznych i mechanicznych. Pozwalają one na dokładne odmierzanie czasu i wyświetlanie go na tarczy lub wyświetlaczu.
  • Skanery: silniki krokowe są używane do sterowania ruchem głowicy skanującej i podajnika papieru w skanerach. Pozwalają one na dokładne odczytywanie i przenoszenie obrazów z dokumentów i zdjęć na komputer lub inne urządzenie.
  • Dyski twarde: silniki krokowe są używane do sterowania ruchem głowicy odczytującej i zapisującej dane na dyskach twardych. Pozwalają one na szybki i dokładny dostęp do informacji zapisanych na dysku.
  • Pomiary: silniki krokowe są używane do sterowania ruchem wskaźników i cyfr w przyrządach pomiarowych, takich jak mierniki, oscyloskopy, spektrometry, itp. Pozwalają one na dokładne odczytywanie i wyświetlanie wartości mierzonych wielkości fizycznych i chemicznych.
  • Medycyna: silniki krokowe są używane do sterowania ruchem igieł, sond, elektrod i innych narzędzi medycznych, takich jak pompki insulinowe, respiratory, dializatory, endoskopy, itp. Pozwalają one na precyzyjne podawanie leków, pobieranie próbek, diagnozowanie i leczenie chorób i urazów.

Jakie zalety i wady ma silnik krokowy?

Silnik krokowy ma wiele zalet, takich jak:

  • prostota budowy i obsługi
  • niezawodność i trwałość
  • dokładność i powtarzalność ruchu
  • możliwość pracy bez sprzężenia zwrotnego
  • łatwość sterowania i programowania
  • niski koszt i dostępność

Silnik krokowy ma także pewne wady, takie jak:

  • ograniczona prędkość i moment obrotowy
  • duże zużycie energii i generowanie ciepła
  • hałas i drgania
  • konieczność stosowania dodatkowych elementów, takich jak sterowniki, zasilacze, chłodnice, itp.

Jakie są objawy uszkodzonego silniczka krokowego?

Uszkodzenie silniczka krokowego w samochodzie może mieć różne przyczyny, takie jak zabrudzenie, zużycie, zwarcie, przerwanie, itp. Objawy uszkodzonego silniczka krokowego mogą być następujące:

  • nierówna praca silnika na biegu jałowym, tzn. wahania obrotów, drgania, szarpanie, gaśnięcie silnika
  • zbyt wysokie lub zbyt niskie obroty na biegu jałowym, np. ponad 1000 lub poniżej 500 obr./min
  • problemy z rozruchem silnika, zwłaszcza na zimno lub na gorąco
  • zwiększone zużycie paliwa i emisja spalin
  • zapalenie się kontrolki Check Engine.
silnik krokowy
Awaria silnika krokowego często kończy się nierównymi obrotami silnika, ale może też przyczynić się do częstszych wizyt na stacjach paliw.

Aby sprawdzić stan silniczka krokowego, można użyć specjalnego urządzenia diagnostycznego, które podłącza się do gniazda OBD-II w samochodzie. Urządzenie to może odczytać kody błędów i pokazać, czy silniczek krokowy jest sprawny, czy nie. Jeśli silniczek krokowy jest uszkodzony, należy go wymienić na nowy lub naprawić. Wymiana silniczka krokowego nie jest skomplikowana, ale wymaga dokładności i ostrożności. Należy pamiętać, że silniczek krokowy jest częścią układu elektrycznego i paliwowego, więc przed jego demontażem należy odłączyć akumulator i odciągnąć paliwo. Należy także zachować czystość i unikać dostania się brudu lub wilgoci do silniczka krokowego lub przepustnicy.

Silnik krokowy – podsumowanie

Silnik krokowy to ciekawy i użyteczny element, który pozwala na precyzyjne sterowanie ruchem obrotowym w różnych urządzeniach. Silnik krokowy jest prosty w budowie i obsłudze, ale wymaga odpowiedniego sterowania i zasilania. Tego typu silnik ma wiele zastosowań, zarówno w przemyśle, jak i w motoryzacji. Warto również wspomnieć, że silniczek krokowy to niewielka część silnika krokowego, która odpowiada za regulację prędkości obrotowej na biegu jałowym w niektórych samochodach. Uszkodzenie silniczka krokowego może powodować wiele problemów, dlatego należy dbać o jego czystość i sprawność.

Redakcja poleca:

Co to jest moment obrotowy silnika?

OHV. Co to za typ silnika?

Nie przegap najnowszych artykułów! Obserwuj Wybór Kierowców na FACEBOOKU

1 KOMENTARZ

NEWSY
Polecane
Wybór redakcji