NowościAktualnościOchrona pieszych i rowerzystów – priorytet w modelach Skody

Ochrona pieszych i rowerzystów – priorytet w modelach Skody

Piesi i rowerzyści to tzw. niechronieni uczestnicy ruchu. Są narażeni na wiele ryzykownych czynników na drodze, dlatego na każdym etapie rozwoju samochodów Skoda zwraca szczególną uwagę na ich bezpieczeństwo.

Aby zapewnić ochronę pieszym i rowerzystom – jako najsłabszym uczestnikom ruchu drogowego, Skoda łączy nowoczesne systemy ze specjalnym sposobem konstruowania i wykonania samochodów.

Bezpieczeństwo pieszych i rowerzystów jest zawsze priorytetem przy pracy nad każdym nowym modelem Skody. Proces zaczyna się od projektu pojazdu i obejmuje kompleksowe procedury testowe m.in. nowoczesnych systemów wspomagania kierowcy, które skutecznie zapobiegają wypadkom – mówi Radek Urbiš, kierownik ds. rozwoju bezpieczeństwa pojazdów ŠKODA AUTO.

W obecnych modelach Skody wysoki standard ochrony pieszych jest potwierdzony przez wyniki Europejskiego Programu Oceny Nowych Pojazdów (Euro NCAP) – testu bezpieczeństwa zderzeniowego. W roku testowym 2021 zarówno nowa Fabia, jak i w pełni elektryczny Enyaq iV zostały uznane pod tym względem za najlepsze pojazdy w swojej klasie (Fabia zdobyła 70%, a Enyaq iV – 71%).

Skoda bezpieczeństwo pieszych
Przedni pas w modelach Skody jest konstruowany w sposób, który ma złagodzić skutki ewentualnego potrącenia.

Co ciekawe, w fazie rozwoju każdego nowego modelu Skody przeprowadza się ponad 200 różnych testów bezpieczeństwa pieszych. Testy fizyczne odbywają się w laboratorium Aurel CZ, a ich celem jest skupienie się na ochronie tych obszarów ludzkiego ciała, które są najbardziej narażone podczas wypadku. Zalecane testy z użyciem tak zwanych „impaktorów” obejmują symulację wypadku, w którym głowa dorosłego lub dziecka uderza w maskę lub przednią szybę, udo badanego ciała – w maskę, a podudzie uderza – w przedni zderzak.

Wszystkie nowe modele Skody zostały zaprojektowane z myślą o maksymalnej ochronie pozostałych uczestników ruchu. Oznacza to, że między elementami takimi jak silnik, amortyzatory, zawias maski, zamek maski i osie wycieraczek musi być wystarczająca przestrzeń, aby zamortyzować ewentualne uderzenie. Przednia część maski jest również ukształtowana tak, aby zwiększać bezpieczeństwo – nie ma w niej ostrych krawędzi ani nieistotnych twardych struktur. Ochrona pieszych jest również zwiększona dzięki materiałowi pochłaniającemu energię umieszczonemu przed stalowym wzmocnieniem zderzaka.

Ponadto w modelach Skody dostępne są systemy asystujące, które aktywnie wspierają kierowcę w zapobieganiu kolizji z pieszymi czy rowerzystami. Należą do nich m.in. FRONT ASSIST, czyli kontrola odstępu z funkcją awaryjnego hamowania, a także asystent uniknięcia kolizji – Collision Avoidance Assist. Dodatkowo system Exit Warning, tzw. asystent wysiadania, ostrzega kierowcę i pasażerów o pojazdach (także rowerzystach lub motocyklistach) zbliżających się z tyłu w momencie otwierania drzwi pojazdu. Jak to działa – pokazuje poniższy film:

Nie przegap najnowszych artykułów! Obserwuj Wybór Kierowców na FACEBOOKU
NEWSY
Polecane
Wybór redakcji