Nowość Fiata dostępna jest w dwóch wersjach wyposażenia. Która będzie korzystniejsza dla użytkownika? Oto porównanie odmian RED i La Prima w Fiacie 600e.
W ubiegłym roku Fiat zapowiedział debiut długo wyczekiwanego modelu z „wskrzeszoną” i wiele znaczącą nazwą. Fiat 600 dotychczas kojarzony był bowiem z dwoma autami. Pierwszy był klasycznym, małym modelem z lat 50. i 60., a drugi to bardzo popularny u nas Fiat Seicento – pod nazwą 600 oferowano bowiem ostatnią serię tych aut z lat 2005-2010. Można zatem uznać, że Fiat 600 zawsze był samochodem przystępnym cenowo i doskonale odnajdującym się w warunkach miejskiej eksploatacji. Najnowszy model także spełnia te założenia, a przy tym definiuje je na nowo, adekwatnie do dzisiejszych czasów.
Fiat 600 stawia teraz na wciąż bardzo modny segment crossoverów i prężnie rozwijający się elektryczny napęd. Niedawno paletę wersji silnikowych uzupełniła odmiana hybrydowa, która doskonale wpisuje się potrzeby osób dopiero rozpoczynających przygodę z elektromobilnością, oraz poszukujących samochodu w niższym budżecie. Niemniej to właśnie elektryczny Fiat 600 (określany jako 600e) ma lepsze osiągi, płynniej jeździ i oferowany jest w dwóch wyróżniających się odmianach wyposażeniowych – RED oraz La Prima. Różnica w cenie pomiędzy nimi wynosi 25 000 zł, a zatem warto przed zakupem sprawdzić, który wariant będzie dla nas optymalny. Oto porównanie dwóch wersji wyposażeniowych Fiata 600e.
Fiat 600e RED i La Prima – nadwozie
Każda konfiguracja wyposażeniowa miejskiego crossovera Fiata ma zarezerwowane „swoje” kolory, którymi można pomalować nadwozie. W odmianie RED znajdziemy trzy (czerwony, biały i czarny), natomiast La Prima oferuje cztery wyjątkowe lakiery nawiązujące do Włoch (pomarańczowy, beżowy, niebieski i turkusowy). Wybrane efektowne lakiery (pastelowe lub metalizowane) są przy tym dostępne bezpłatnie.
Wizualnie Fiata 600e RED wyróżniają stosowne emblematy na słupku B (są także we wnętrzu) i 16-calowe felgi stalowe z eleganckimi kołpakami. W odmianie La Prima można liczyć na 18-calowe felgi aluminiowe i chromowane listwy boczne (oraz logo na drzwiach). Obydwie wersje mają w standardzie polakierowane na czarno lusterka.
Fiat 600e RED i La Prima – wnętrze
Obydwa warianty dość mocno różnią się estetyką wnętrza. W RED standard stanowi czarna tapicerka foteli z monogramem Fiata i logiem RED. W podobnym tonie kolorystycznym urządzono boczki drzwiowe oraz magnetyczną pokrywę schowka w konsoli środkowej. Fiat 600e La Prima oferuje z kolei jasne wnętrze w kolorze kości słoniowej. Poza fotelami i innymi elementami wnętrza, w takie barwy polakierowano również ozdobny panel na desce rozdzielczej. Nawet w uboższej odmianie RED nigdzie nie uświadczymy mało estetycznych zaślepek, gdyż już ona posiada długą listę wyposażenia standardowego. W każdym Fiacie 600e znajdziemy m.in. kierownicę ze skóry ekologicznej, przedni podłokietnik i oświetlenie ambientowe w 8 kolorach.
Fiat 600e RED i La Prima – wyposażenie
Już na wstępie warto podkreślić, że nawet tańszy Fiat 600e RED posiada praktycznie kompletne wyposażenie z zakresu bezpieczeństwa. Na pokładzie znajdziemy wszystkie dostępne poduszki powietrzne, światła przednie i kierunkowskazy LED, lampy przeciwmgielne z doświetlaniem zakrętów, hamulec postojowy z funkcją Autohold, system ISOFIX w kanapie i przystosowanie do jego wymagań przedniego fotela pasażera, a także liczne systemy bezpieczeństwa, np.:
- ostrzeżenie o opuszczeniu pasa ruchu;
- rozpoznawanie znaków drogowych;
- wykrywanie zmęczenia kierowcy;
- wykrywanie pieszych i rowerzystów z awaryjnym hamowaniem;
- asystent hamowania BAS.
Wariant La Prima od strony bezpieczeństwa „dorzuca” system monitorowania martwego pola i automatyczne światła drogowe. Dodatkowo oferuje adaptacyjny tempomat (zamiast standardowego w RED) i rozbudowane czujniki parkowania 360° z kamerą cofania (w RED są tylko czujniki z tyłu).
W kwestii multimediów w zupełności wystarczająca okazuje się bazowa odmiana, gdyż oferuje najnowszy system Fiata Uconnect 10.1 z 10,25-calowym ekranem, Bluetooth i Android Auto/Apple CarPlay. W La Prima uzupełniono go o nawigację, co wcale nie musi przeważać o wyborze (świetnie sprawdzają się nawigacje ze smartfonów wyświetlane na ekranie auta po bezprzewodowym sparowaniu przez Android Auto lub Apple CarPlay). W RED znajdziemy również elektroniczny wyświetlacz zegarów (7-calowy). La Prima dodaje do tego ładowarkę bezprzewodową i dodatkowe dwa głośniki (łącznie jest ich 6).
Kartą przetargową droższej odmiany La Prima są fotele. Ten kierowcy wyposażono w elektryczną regulację w 6 płaszczyznach oraz w funkcję masażu i podgrzewania. Wariant RED ma manualną regulację fotela kierowcy i pasażera, ale już w standardzie oferuje klimatyzację automatyczną. Znajdziemy w nim również dzieloną kanapę, elektryczne lusterka i system bezkluczykowy. Tylko w La Prima znajduje się z kolei bezdotykowe otwieranie klapy bagażnika, podgrzewane lusterka, przyciemniane szyby i bezramkowe lusterko wsteczne z automatycznym ściemnianiem.
Fiat 600e RED i La Prima – cena
Tańszą odmianę RED Fiat wycenił w modelu 600e na 165 000 zł, natomiast topową La Prima na 190 000 zł. Naszym zdaniem obydwie prezentują się świetnie od strony wizualnej – mają ciekawe kolory i konkretne, zarezerwowane „tylko dla siebie” detale. Bazowy wariant RED punktuje niemalże kompletną lista wyposażenia z zakresu bezpieczeństwa i najnowszymi multimediami, a także wieloma przydatnymi na co dzień udogodnieniami. Według nas powinien on wystarczyć do komfortowej, codziennej eksploatacji w warunkach miejskich. Droższą specyfikację La Prima powinny rozważyć osoby częściej użytkujące samochód poza miastem – ma ona w standardzie lepsze fotele, adaptacyjny tempomat i automatyczne światła.