NowościNajgorsze 10-letnie rodzinne auta według ADAC (2022)

Najgorsze 10-letnie rodzinne auta według ADAC (2022)

Auta rodzinne mają różne formy – od minivana, poprzez kombivana, na dużym vanie kończąc. Nie wszystkie są wybitnie trwałe. Prezentujemy najbardziej problematyczne 10-letnie rodzinne auta z najnowszego raportu ADAC.

Punktem wyjścia do stworzenia corocznych raportów ADAC są wezwania niemieckiej pomocy drogowej. Oceną jest wynik, będący przeliczeniem liczby wezwań pomocy drogowej na 1000 egzemplarzy danego modelu zarejestrowanych w Niemczech w danym roczniku. To istotna różnica względem raportów TUV czy Dekra, które bazują na wynikach obowiązkowych badań technicznych – jeżeli właściciele pojazdów czy serwisy nie usuwają w rzetelny sposób usterek, może mieć to wpływ na ocenę.

Redakcja poleca: Najmniej awaryjne 10-letnie auta małe i miejskie według ADAC (2022)

Poniżej prezentujemy 10-letnie auta rodzinne, a więc z rocznika 2012, których awaryjność oceniono jako przeciętną, wysoką lub bardzo wysoką. Kto chciałby zapoznać się z pełnym raportem ADAC, może zrobić to tutaj. Poza listą modeli o przeciętnej i zwiększonej liczbie awarii, prezentujemy także wymienione przez ADAC typowe usterki. Nie zawsze dotyczą rocznika 2012, jednak wymieniamy je wszystkie, bo zwykle generacja dostępna w 2012 była oferowana także wcześniej lub po tej dacie.

Volkswagen Caddy

Awaryjność dla rocznika 2012: 19,0 (przeciętna)

Volkswagen Caddy

Produkowany wyłącznie w Poznaniu Volkswagen jest dostępny w wielu wersjach – od czysto towarowej, po bogato wyposażoną, która jest w stanie sprostać potrzebom rodzin. Użytkownicy powinni być jednak przygotowani na problemy. Warto zaznaczyć, że awaryjność Caddy oceniono jako przeciętną wyłącznie dla rocznika 2012. Nowsze auta zostały uznane przez ekspertów ADAC za mało awaryjne.

Za typowe źródła problemów Volkswagena Caddy eksperci ADAC uznali układy recyrkulacji spalin (zwłaszcza w autach z rocznika 2013), wtryskiwacze (2012-2015) oraz stacyjki (2006-2009).

Volkswagen Transporter

Awaryjność dla rocznika 2012: 19,4 (przeciętna)

Volkswagen Transporter

Starsze generacje Transportera, z wciąż popularnym w Polsce T4, uchodziły za pancerne. W nowszych poprawiono stylizację, wykończenie wnętrza oraz wydłużono listę elementów wpływających na komfort, ekologię i bezpieczeństwo. Rosnący poziom skomplikowania odcisnął jednak piętno na trwałości. W zależności od rocznika awaryjność Transporterów z lat 2012-2019 jest oceniana jako niska (2014, 2016-2018) lub średnia (2012, 2013, 2015, 2019). Nie jest źle, ale po takiej ikonie można by oczekiwać więcej.

Za typowe źródła problemów Volkswagena Transportera eksperci ADAC uznali układy recyrkulacji spalin (zwłaszcza w autach z rocznika 2016), rozruszniki (2001-2004, 2009), sprzęgła rozrusznika (2001-2002), mechanizm wybierania biegów (2001) oraz turbosprężarki (2004).

Ford S-Max

Awaryjność dla rocznika 2012: 20,7 (przeciętna)

Ford S-Max - przód

Jeżeli dać wiarę raportowi ADAC, to im młodszy Ford S-Max, tym… gorszy! Awaryjność dla egzemplarzy z lat 2016-2018 okazała się wyższa od tych z roczników 2012-2014. Zaryzykować jednak warto, bo S-Max doskonale się prowadzi, części do jego napraw nie brakuje, a model jest znany mechanikom.

Za typowe źródła problemów Forda S-Maxa eksperci ADAC uznali alternatory (zwłaszcza w autach z roczników 2015-2016), akumulatory (2006-2010, 2015-2018), układy recyrkulacji spalin (2006-2007, 2009), rozruszniki (2006-2009), paski osprzętu (2007), pedały hamulca (2006-2009), wtryskiwacze (2007-2008), elektrykę (2007-2009), hamulec ręczny (2007-2009), filtry paliwa (2008), układ paliwowy (2006-2009), pompy paliwa (2006-2011), filtry sadzy (2006-2010), turbosprężarki (2006-2008), kontrolki świec żarowych (2009) oraz immobilizery (2008-2010).

Mercedes klasy A

Awaryjność dla rocznika 2012: 20,9 (przeciętna)

Mercedes klasy A W169 09Także dla Mercedesa klasy A rok 2012 był rokiem przełomu. W kwietniu tego roku wygaszono produkcję modelu W169 będącym minivanem, a we wrześniu wprowadzono W176, czyli klasyczne auto kompaktowe. Uznanie awaryjności rocznika 2012 za przeciętną jest zasługą starszej generacji klasy A. Awaryjność dostępnej w kolejnych latach „trójki” była oceniana jako bardzo niska lub niska.

Za typowe źródła problemów Mercedesa klasy A eksperci ADAC uznali rozruszniki (roczniki 2001-2003, 2011), paski osprzętu (2001) oraz akumulatory (2011).

Skoda Roomster

Awaryjność dla rocznika 2012: 21,1 (przeciętna)

Skoda Roomster

Mechanicznie Roomster jest kombinacją przedniej części Fabii II oraz tyłu Octavii I. Bardzo duży rozstaw osi umożliwił zaprojektowanie bardzo przestronnego wnętrza. Korzystają na tym głównie pasażerowie drugiego rzędu. Atutem Roomstera jest też pakowny bagażnik. Nieprzypadkowo na bazie tego modelu powstała użytkowa wersja Praktik bez kanapy i przeszklenia tyłu. Najlepiej wypadły Roomstery z 2014 r., których awaryjność oceniono jako niską. Pozostałe uznano już tylko za przeciętne. Dobrą informacją jest duża baza części zamiennych. Dzięki temu naprawy Roomstera nie są obciążeniem dla budżetu.

Za typowe źródła problemów Skody Roomster eksperci ADAC uznali świece zapłonowe (zwłaszcza w autach z roczników 2009) oraz przewody zapłonowe.

Opel Meriva

Awaryjność dla rocznika 2012: 22,1 (przeciętna)

Opel Meriva B - dynamiczne

Dobry czas dla tego modelu Opla na rynku wtórnym dopiero się rozpoczyna. Nowe auta były zbyt drogie, co przełożyło się na ograniczoną sprzedaż. Obecnie utratę wartości wzmaga rosnąca moda na crossovery i SUV-y, które przyciągają do siebie kierowców niegdyś szukających minivanów. Meriva może być niezłym wyborem, o ile potencjalny nabywca zaakceptuje możliwość wystąpienia problemów. Ich liczba nasiliła się w autach z roczników 2015-2017.

Za typowe źródła problemów Opla Meriva ADAC uznali pompy cieczy chłodzącej (zwłaszcza w autach z roczników 2015-2017), akumulatory (2014-2017), immobilizery (2016), układy recyrkulacji spalin (2003), zautomatyzowane skrzynie (2003-2008), węże układu chłodzenia (2010) oraz stacyjki (2003-2009)

Volkswagen Touran

Awaryjność dla rocznika 2012: 22,1 (przeciętna)

Volkswagen Touran

Pod względem rynkowego stażu niewiele modeli może mierzyć się z pierwszą generacją Tourana, która była produkowana w latach 2003-2015. Przekłada się to na dużą dostępność używanych egzemplarzy, masę części zamiennych oraz dobre rozpoznanie problemów modelu przez mechaników. Awaryjność Tourana, także jego drugiej odsłony, została określona jako średnia. Jedyną zwyżkę formy ADAC odnotował w latach 2014 i 2016, kiedy awaryjność spadła do niskiego poziomu. O ile stylistyka Tourana nie każdemu musi odpowiadać, tak przestronności wnętrza czy pojemności bagażnika nic nie sposób zarzucić.

Za typowe źródła problemów Volkswagena Tourana eksperci ADAC uznali układy recyrkulacji spalin (zwłaszcza w autach z roczników 2011-2013), akumulatory (2018), rozruszniki (2004-2005), wtryskiwacze (2010-2011), łańcuchy rozrządu (2009), turbosprężarki (2003) oraz stacyjki (2003-2009).

Renault Scenic

Awaryjność dla rocznika 2012: 24,0 (przeciętna)

Renault Scenic III 08Kompaktowy van Renault dzieli rozwiązania techniczne z Megane, więc zbliżona usterkowość nie powinna nikogo zaskakiwać. Wprowadzona w 2016 r. czwarta odsłona Scenica nie była w stanie przełamać trendu. Wręcz przeciwnie – rozczarowała natężeniem usterek. Wskaźnik wezwań pomocy dla aut z roczników 2017-2018 (odpowiednio 33,4 i 26,6) jest wyższy niż dla rocznika 2012!

Za typowe źródła problemów Renault Scenic eksperci ADAC uznali elementy układy wtryskiwacze (zwłaszcza w autach z roczników 2010, 2012), skrzynki bezpieczników i przekaźników (2017), akumulatory (2004-2009, 2014-2015, 2017-2019), rozruszniki (2005, 2009-2010), wydech (2011), klemy akumulatora (2004), tylne hamulce (2009), elektrykę (2005), hamulec ręczny (2006), alternatory (2003), pompy paliwa (2007), czujniki położenia wału korbowego (2001-2004), filtry sadzy (2011), paski rozrządu (2001-2003) i świece zapłonowe (2008, 2011).

Opel Zafira

Awaryjność dla rocznika 2012: 27,6 (wysoka)

Opel Zafira

Ostatnia generacja Opla Zafiry zyskała na urodzie nadwozia i wnętrza. Niestety nie zachwyca awaryjnością, która na przestrzeni roczników 2012-2019 jest opisywana jako średnia, wysoka oraz bardzo wysoka. Zafira dzieli mechanikę z innymi Oplami, więc jest znana mechanikom oraz dobrze zaopatrzona w części zamienne, co trzyma koszty napraw w ryzach. Pula używanych egzemplarzy stale rośnie, a ich stan czy wyposażenie nie pozostawiają wiele do życzenia.

Za typowe źródła problemów Opla Zafiry eksperci ADAC uznali układy recyrkulacji spalin (zwłaszcza w autach z roczników 2001, 2007-2011, 2013), alternatory (2003, 2006-2008, 2015), układ wydechowy (2007-2011), immobilizery (2002-2003), stacyjki (2001-2004) oraz cewki zapłonowe (2011).

Citroen Berlingo

Awaryjność dla rocznika 2012: 28,0 (wysoka)

CITROEN Berlingo II Multispace 1.6HDi 5MT WW1874S 07-2008Kombivany są dostępne jako auta w pełni osobowe, a także jako dostawczaki. W przypadku ocenionego przez ADAC Citroena Berlingo należy pamiętać, że wynik można odnieść również do technicznie bliźniaczego Peugeota Partnera. Rocznik 2012 nie wypadł dobrze, ale z czasem sytuacja poprawiała się – awaryjność roczników 2017-2018 uznano nawet za niską.

Za typowe źródła problemów Citroena Berlingo eksperci ADAC uznali cewki zapłonowe (zwłaszcza w autach z rocznika 2012), rozruszniki (2001, 2009), wtryskiwacze (2011), alternatory (2003), pompy paliwa (2003-2005, 2007-2008), linki sprzęgła (2003-2004, 2006-2007), mechanizm wybierania biegów (2005, 2007), akumulatory (2020) oraz cewki zapłonowe (2011-2012).

Ford C-Max

Awaryjność dla rocznika 2012: 32,8 (bardzo wysoka)

Ford C-Max II

Skoro Focus został nisko oceniony, technicznie spokrewniony C-Max nie powinien wypaść dobrze w raporcie ADAC. I niestety nie wypadł. Drobnym pocieszeniem jest rosnąca forma modelu od rocznika 2015. Warto więc szukać drugiej odsłony C-Maxa po modernizacji. Jeżeli uda się trafić na zadbane auto sprzed liftingu, również nie należy go skreślać z listy zakupowej. Model jest świetnie zaopatrzony w zamienniki i znany mechanikom, więc usunięcie problemów nie stanowi specjalnego wyzwania.

Za typowe źródła problemów Forda C-Maxa eksperci ADAC uznali akumulatory (zwłaszcza w autach z roczników 2009-2014), wtryskiwacze (2011), alternatory (2004-2010) oraz filtry sadzy (2008-2010).

Volkswagen Sharan

Awaryjność dla rocznika 2012: 35,2 (bardzo wysoka)

Volkswagen Sharan

Chyba największe zaskoczenie całego zestawienia. Sharan wciąż wygląda atrakcyjnie i przekonuje starannie wykończonym wnętrzem oraz bogatym wyposażeniem i należycie zestrojonym zawieszeniem. Pod względem przestronności wnętrza model ma niewielu rywali. Ceny ofertowe również należą do najwyższych w segmencie. Szkoda, że awaryjność to także niechlubny początek stawki. Pewną poprawę ADAC odnotował w roczniku 2016 i nowszych autach, ale także te wyniki pozostają dalekie od oczekiwań potencjalnych nabywców.

Za typowe źródła problemów Volkswagena Sharana eksperci ADAC uznali układy recyrkulacji spalin (zwłaszcza w autach z roczników 2006-2013), akumulatory (2005-2007, 2009-2016), układy SCR (2011), rozruszniki (2005-2008), alternatory (2004), silniki (2006) oraz skrzynki bezpieczników i przekaźników (2001-2002, 2004-2005).

 

Nie przegap najnowszych artykułów! Obserwuj Wybór Kierowców na FACEBOOKU
NEWSY
Polecane
Wybór redakcji