Dacia Manifesto

Zmiana loga i odświeżenie całej gamy modelowej to wciąż za mało dla Dacii: producent przedstawił niecodzienny koncept o nazwie Manifesto. Jaka będzie jego rola w przyszłości marki Dacia?

O wielkiej rewolucji w Dacii zrobiło się głośno już w czerwcu, gdy mający rumuńskie korzenie producent przedstawił zupełnie nowy logotyp układający się w połączone ze sobą, stylizowane litery D i C (symbol zaufania między Dacią a jej klientami). Co istotne, marka nie zamierza wprowadzać go stopniowo, a zrobi to jednocześnie, co jest naprawdę śmiałym krokiem u producenta wytwarzającego samochody budżetowe. Samochody oficjalnie zadebiutują na Międzynarodowym Salonie Samochodowym w Paryżu w październiku 2022 roku. My mieliśmy już okazję je obejrzeć na evencie Dacia Brand Manifesto.

Dacia Manifesto

Przypominające połączone ze sobą ogniwa łańcucha logo tworzy miły efekt wizualny z rozciągającymi się przez całą szerokość atrapy chłodnicy białymi ozdobnikami. Przy odpowiednim świetle w dużej hali można było nawet podejrzewać, że całość jest podświetlana, jednak bliższe spojrzenie jednoznacznie odrzuciło tą myśl. Na klapie bagażnika oraz kierownicy zagościł z kolei nowo stylizowany napis DACIA, a całości dopełniło odświeżone logo na kołpakach lub dekielkach felg aluminiowych. Większość samochodów pokazowych pomalowano w kolor Lichen Khaki. Zielona barwa ma podkreślać założenia stawiane przez Dacię na najbliższą przyszłość, a najważniejszym z nich jest rozwój pro-ekologicznych rozwiązań technicznych.

Dacia ManifestoDacia ManifestoDacia ManifestoDacia Manifesto

Dacia Manifesto – koncept wyznaczający przyszłość marki

Dacia wybrała przy tym najlepszą formę przedstawienia ich szerszej publiczności, bowiem zawarła je w koncepcyjnym modelu Manifesto. Od razu przy tym podkreśla, że nie jest to samochód skierowany do produkcji w przyszłości, a raczej swego rodzaju pokaz umiejętności i „królik doświadczalny” do przetestowania technologii, które mogą trafić lub na pewno trafią do seryjnych Dacii.

Dacia ManifestoDacia Manifesto

Po konstrukcji tego pojazdu ciężko nawet posądzać go o to, by trafił na linie montażowe. Manifesto przypomina połączenie buggy z łazikiem kosmicznym. Porusza się na odpornych na przebicie oponach airless, które według Dacii nie podlegają wymianie i starczą na cały „żywot” samochodu. Nadwozie pozbawiono drzwi i okien, co ma skłaniać użytkowników do pełnej integracji z naturą, np. podczas wypadów poza miasto. W przypadku dłuższej wycieczki wymagającej noclegu przydadzą się zdejmowane i wykorzystywane jako śpiwory pokrowce foteli, a także wyjmowany akumulator dla zapewnienia energii urządzeniom mobilnym. W zapuszczaniu się poza asfalt sprzyja wysoki prześwit, napęd na 4 koła i dostosowane do trudnych warunków terenowych nadwozie. Napęd? Oczywiście elektryczny. Co ciekawe, auto wyposażono w jeden reflektor, w dodatku wyjmowany i mogący służyć np. jako mocna latarka.

Dacia ManifestoDacia Manifesto

Dacia Manifesto
Tył samochodu można wykorzystać jako stół lub blat roboczy.

Dacia Manifesto

Niektóre innowacje z konceptu Manifesto już znajdziemy w standardowych modelach Dacii. Mowa choćby o modułowych relingach dachowych (Sandero Stepway i Jogger), koncepcji BYOD (Bring-Your-Own-Device, czyli „przynieś własne urządzenie) zakładającej integrację smartfona z deską rozdzielczą i komputerem pokładowym auta (funkcja dostępna już w niektórych Daciach), solidnych uchwytach YouClip na niezbędne gadżety (będą w nowym Dusterze).

Dacia Manifesto
Deskę rozdzielczą i kierownicę częściowo pokryto naturalnym materiałem – korkiem. Trudno na razie spekulować, czy szybko przejdzie on do seryjnych Dacii.

Dacia ManifestoDacia ManifestoDacia Manifesto

Manifesto zapowiada też systematyczne przechodzenie Dacii na ekologiczne materiały do produkcji aut. Najważniejsze części nadwozia konceptu wykonano z materiału kompozytowego Starkle, uzyskiwanego w wyniku przetwarzania zużytych polimerów. Pochodzące z recyklingu tworzywo już wykorzystano w koncepcyjnym SUV-ie Bigster. Pojawi się również w nowej generacji Dustera, pozwalając zwiększyć udział plastików z recyklingu z 12% do 20%.

Dacia Bigster
Dacia Bigster będzie ok. 4,6-metrowym, a więc większym od Dustera SUV-em, który w produkcyjnej wersji zadebiutuje w 2024 roku.

Dacia BigsterDacia Manifesto

Oprócz tego Dacia zapowiedziała gruntowną modernizację salonów sprzedaży. Wnętrza również staną się pro-ekologiczne (przewaga drewnianych mebli lub wyprodukowanych z materiałów pochodzących z recyklingu), zmieni się także ich kolorystyka z przewagą elementów jasnozielonych. W kupnie nowego auta ma pomóc nowa aplikacja Dacia AR, umożliwiająca podgląd skonfigurowanego przez siebie samochodu w skali 1:1, na ekranie telefonu. Można już ją bezpłatnie pobrać ze sklepów App Store i Google Play.

Dacia AR
Dzięki aplikacji Dacia AR można podejrzeć nową Dacię w rzeczywistym otoczeniu i w odpowiedniej skali.
Dacia Manifesto
Dacia przy okazji pokazała dedykowany dla Joggera namiot z miejscem do spania dla dwóch osób.
Dacia Manifesto
Kolejne dwie prześpią się w łóżku powstałym po rozłożeniu specjalnego stelaża. Taka forma turystyki może być ciekawą alternatywą dla kamperów czy przyczep kempingowych.
Polecamy uwadze:

Nowa Dacia Bigster – oficjalne zdjęcia i informacje

Dacia zmienia „twarz”. Wielka rewolucja w całej gamie

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj