Jak używać zestawu naprawczego do opony 04

Zestawy naprawcze do opon na dobre zastąpiły dotychczas wożone w bagażnikach koła zapasowe i dojazdowe. Jak używać zestawu do naprawy opony? Czy to skuteczne rozwiązanie?

Kiedyś samochody zawsze posiadały na wyposażeniu koło zapasowe do awaryjnego wykorzystania w razie przebicia ogumienia, na którym jeździ na co dzień. Choć kierowcy zdawali sobie sprawę z obecności „zapasu” w aucie, rzadko przywiązywali do tego wagę i w efekcie pozostawało ono zupełnie bezużyteczne, gdy rzeczywiście złapali „kapcia”. Pojawiały się bowiem albo trudności z wyjęciem koła zapasowego (wiązało się z opróżnieniem zawartości bagażnika albo męczeniem się z zapieczonym, zardzewiałym koszem podtrzymującym „zapas” od spodu), albo koło było po prostu niedopompowane. O kwestiach technicznych odnośnie samej operacji już nie wspominamy, bo nie każdy potrafi samodzielnie zmienić koło, albo też nie jest w stanie odkręcić kluczem mocno dokręconej śruby/nakrętki.

Obecność koła zapasowego w samochodzie ma też niebagatelny wpływ na jego codzienne użytkowanie. Waży ono bowiem kilkanaście kilogramów i zabiera trochę przestrzeni w bagażniku. To w niewielkim, ale jednak stopniu wpływa na zużycie paliwa auta i jego walory transportowe, stąd ostatnimi czasy producenci odchodzą od montowania w samochodach kół zapasowych. Najpierw starali się zastępować je mniejszym kołem dojazdowym. Od jakiegoś czasu auta wyjeżdżają z salonów bez dodatkowego koła (zapasowego czy dojazdowego), dysponując zamiast nich tzw. zestawem naprawczym do opony. Podobne rozwiązania można zresztą dokupić w sklepach motoryzacyjnych na własną rękę, np. jako uzupełnienie tradycyjnego „zapasu”.

Czym jest zestaw naprawczy do opon?

Zadanie zestawu naprawczego opon jest identyczne jak w przypadku koła zapasowego/dojazdowego – ma umożliwić dalszą jazdę po przebiciu jednej z opon w samochodzie. Realizacja odbywa się w inny sposób: nie poprzez wymianę koła na sprawne, a naprawę przebitego. Na przestrzeni lat powstało kilka rodzajów zestawów naprawczych do opon, różniących się metodą uszczelnienia dziury w oponie, a co za tym idzie – łatwością użycia i ceną. I tak wyróżniamy trzy główne typy zestawów naprawczych do opon:

  • Zestaw ze sznurem wulkanizacyjnym;
  • Sprej z pianką uszczelniającą;
  • Tradycyjny zestaw z kompresorem.

Każdy z nich stosuje się inaczej, a o używaniu konkretnych zestawów naprawczych opony opowiemy w dalszej części materiału. Niezależnie od tego, jaki posiadamy, warto zawczasu zapoznać się z dołączoną do zestawu instrukcją obsługi, bo niektórzy producenci zalecają inną kolejność działań lub każą odpowiednio przygotować oponę do załatania (ustawić pod odpowiednim kątem lokalizację wentyla lub miejsce przebicia).

Jak używać sznura wulkanizacyjnego do naprawy opony?

Jak używać zestawu naprawczego do opony 02To najtańsza metoda naprawy przebitej opony – zestawy ze sznurem wulkanizacyjnym kosztują kilka/kilkanaście złotych. Poza nim zawierają też niezbędne do wykonania tej operacji narzędzia. Z doświadczeń użytkowników wynika, że ich użyteczność stoi pod znakiem zapytania. Poza tym załatanie opony sznurem wymaga niemałych umiejętności manualnych. Oto cała procedura krok po kroku:

  1. Namierzamy uszkodzenie opony;
  2. Dołączonym do zestawu frezem rozwiercamy przebicie, powiększając je;
  3. Szydełkiem przeciągamy sznur w dziurę;
  4. Nanosimy klej na naprawione miejsce (czasami sznur jest nim już nasączony);
  5. Odcinamy nadmiar sznura na zewnętrznej części opony.
Jak używać zestawu naprawczego do opony 07
Dołączonymi do zestawu narzędziami nie tak łatwo przełożyć kawałek sznura nawet przez poszerzoną dziurę. Można spróbować przećwiczyć czynność na starej, niepotrzebnej oponie.

Jak używać spreju z pianką uszczelniającą oponę?

Jak używać zestawu naprawczego do opony 03Ta opcja doskonale łączy niski koszt zakupu (20-40 zł) z poręcznością (zajmuje mało miejsca) i łatwością użycia. Składa się bowiem z puszki napełnionej preparatem uszczelniającym do zaaplikowania przez wentyl opony. Sprej jednocześnie „łata” oponę i ją pompuje. Jak go użyć?

  1. Oczyszczamy wentyl koła w samochodzie;
  2. Nakręcamy na wentyl rurkę z podłączoną do niej puszką;
  3. Otwieramy zawór i czekamy, aż poda on całą zawartość opakowania;
  4. Wyjmujemy rurkę i zakręcamy wentyl.
  5. Przejeżdżamy 10 km z niewielką prędkością (do 35 km/h) by preparat równo rozprowadził się po wnętrzu opony.

Naprawione w ten sposób koło teoretycznie powinno zachowywać właściwy poziom ciśnienia, ale warto je sprawdzić po wykonaniu krótkiej jazdy próbnej, podczas której preparat rozprowadzi się wewnątrz opony. Puszka o objętości 500 ml powinna bez obaw załatać i napompować typową oponę w aucie: wg niektórych producentów nawet do 22 cali. Przed użyciem zweryfikujmy, czy konieczne jest usunięcie elementu odpowiedzialnego za przebicie opony.

Jak używać zestawu naprawczego do opony 05
Cała operacja załatania opony pianką uszczelniającą zajmuje raptem kilka minut.

Jak używać zestawu naprawczego do opon z kompresorem?

Jak używać zestawu naprawczego do opony 01Najdroższa opcja (100-200 zł), ale i uchodząca za najskuteczniejszą – zestaw z uszczelniaczem i poręcznym kompresorem zasilanym gniazdkiem 12 V. Właśnie takie montują do swoich samochodów producenci, bowiem testy (w tym nasze) udowodniły skuteczność tej doraźnej metody naprawy opony. Oto w jaki sposób ją zastosować.

  1. Oczyszczamy wentyl koła w samochodzie;
  2. Nakręcamy na wentyl rurkę z podłączoną do niej puszką;
  3. Odkręcamy nakrętkę z drugiej strony pojemnika i wpinamy w jej miejsce rurkę kompresora;
  4. Podłączamy kompresor do zasilania (przeważnie do gniazdka zapalniczki albo 12 V w bagażniku);
  5. Włączamy kompresor i pozostawiamy na 5-8 minut aż do wtłoczenia całego preparatu i właściwego napompowania opony.

W zależności od zestawu procedura może się opierać na ręcznym zaaplikowaniu preparatu uszczelniającego i późniejszym uzupełnieniu ciśnienia przez kompresor. Urządzenie bywa także uprzednio połączone z puszką, więc nie trzeba ich już samemu podłączać. Podobnie jak w zestawie z pianką, po wszystkim należy przejechać kilka kilometrów z prędkością do 40 km/h, by rozprowadzić preparat wewnątrz opony. Zestaw z kompresorem ma tą zaletę, że oponę można w każdej chwili dopompować. Urządzenie zapewne przyda się w przyszłości, choćby w przypadku samodzielnego zauważenia zbyt niskiego poziomu ciśnienia.

Jak używać zestawu naprawczego do opony 08
Dołączony do zestawu kompresor później przydaje się do zwyczajnego dopompowywania kół w samochodzie.

Zestaw naprawczy do opon – tylko jako opcja doraźna

Przed kupnem jakiegokolwiek zestawu naprawczego zweryfikujmy, czy przeznaczony jest do napraw opon bezdętkowych (są również do dętkowych) i samochodowych (występują i zestawy do motocykli). Największą skuteczność przyniesie najdroższy pakiet z kompresorem, choć z naprawą opony całkiem nieźle radzą sobie niektóre spreje z pianką. Niezależnie od efektu zastosowania zestawu naprawczego do opony, traktujmy je bardziej jako opcję doraźną i postarajmy się jak najszybciej odwiedzić zakład wulkanizacyjny. Inna sprawa, że w przypadku nietypowych uszkodzeń (większych niż ok. 6 mm, podłużnych lub na ściance opony) nie będziemy mieli wyjścia, bo żaden zestaw naprawczy nie zdoła ich załatać.

Redakcja poleca:

Czym najlepiej załatać oponę: sznurem wulkanizacyjnym, pianką czy zestawem naprawczym?

Czy niedrogi preparat uszczelniający skutecznie załatał oponę?

1 KOMENTARZ

  1. Mam hybrydę, stąd brak miejsca w bagażniku na koło. Auto wyposażone zostało w zestaw naprawczy zamiast dojazdówki. Pierwsza guma – dziura dosyć duża, powietrze zeszło w kilka sekund. Zestaw naprawczy (kompresor pod zapalniczkę plus płyn) naprawił koło w 2 min. Z opony powietrze nie schodziło w ogóle przez prawie dwie doby. Trzymała ponad dwa bary. Dalej idąc – uszkodzenie czujnika ciśnienia płynem – 130 zł, czyszczenie opony – 50 zł, naprawa opony – 50 zł, nowy płyn – 89 zł. W sumie 319 zł za naprawę jednej dziury.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here