PoradyPoradyJak poprawnie tankować paliwo? Jakie błędy można popełnić?

Jak poprawnie tankować paliwo? Jakie błędy można popełnić?

Auta z silnikiem benzynowym lub Diesla wymagają regularnego tankowania. Nawet przy tej pozornie prostej czynności można popełnić poważne błędy. Jak poprawnie zatankować auto?

W teorii proces tankowania jest prosty – podjeżdżamy pod na stację, wkładamy pistolet dystrybutora do wlewu paliwa w pojeździe i rozpoczynamy tankowanie. Jak zawsze diabeł tkwi w szczegółach. Pierwszy błąd można popełnić już na samym początku procesu tankowania!

Porysowanie lakieru podczas tankowania

Bledy przy tankowaniuW nowszych modelach aut standardem staje się wygodny, bezkorkowy system tankowania (funkcję korka pełnią odpowiednia klapka we wlewie, a dostępu do baku broni klapka wlewu paliwa). Starsze auta mają jednak zwykły korek. Czasami ma on linkę mocującą, a czasami wykręcony korek zostaje w ręku. Linka zabezpieczająca korek przed upadkiem jest na tyle długa, by można było nim swobodnie operować. Niestety oznacza to również, że wiszący na niej korek jest w stanie uderzyć lub przesunąć się pod nadwoziu – to wystarczy, by doszło do zarysowania lakieru. Warto więc poświęcić sekundę na osadzeniu korka w przeznaczonym do tego mocowaniu – zwykle znajduje się ono obok wlewu lub na klapce.

Niewskazane jest odkładanie korka wlewu paliwa na dach czy klapę bagażnika. Karoseria auta rzadko jest idealnie czysta, a nawet niewielkie zanieczyszczenia w połączeniu z korkiem wykonanym z twardego plastiku lub metalu są w stanie zarysować lakier.

Wycieranie resztek paliwa z lakieru

Zdarza się, że podczas tankowania kilka kropel z pistoletu dystrybutora spadnie na lakier. Co w takiej sytuacji robi większość kierowców? Sięga po znajdujące się przy dystrybutorach papierowe ręczniki. Zdecydowanie to odradzamy. Papier sam w sobie jest w stanie zostać na lakierze mikrozarysowania. Podczas tankowania lakier auta rzadko kiedy jest idealnie czysty, co sprzyja jeszcze większym rysom. Plama po paliwie – zwłaszcza oleju napędowym – nie jest specjalnie estetyczna, ale jeszcze bardziej będą szpeciły auto zarysowania.

Wyłączenie silnika i Webasto przed tankowaniem

Poprawne tankowanie paliwa

Nim rozpoczniemy tankowanie, nie zapomnijmy o wyłączeniu nie tylko silnika, ale także innych pokładowych urządzeń – w tym ogrzewania postojowego czy innego rodzaju dogrzewacza wnętrza czy silnika. Gorące spaliny lub jakiekolwiek iskry mogą doprowadzić do zapłonu oparów tankowanego paliwa.

Tankowanie do pierwszego odbicia

Poprawne tankowanie autaTankowanie należy zakończyć po pierwszym, maksymalnie drugim odbiciu pistoletu (zalecenia w tym zakresie można znaleźć w instrukcji obsługi lub wskazówka jest naklejona przy korku). Żeby uniknąć rozlania kropel paliwa po karoserii czy na terenie stacji po odbiciu pistoletu dystrybutora należy odczekać 5-10 sekund.

Szkodliwe tankowanie pod korek

Nalewanie paliwa pod korek jest szkodliwe. Trzeba pamiętać, że pod wpływem temperatury paliwo zwiększa swoją objętość. Jeżeli zabraknie na to miejsca, to paliwo wycieknie ze zbiornika. Jest to szkodliwe dla środowiska i tworzy zagrożenie pożarem. Ponadto nadmiar paliwa może uszkodzić układ odpowietrzania baku. Jednym z jego elementów jest filtr węglowy, który odpowiada za pochłanianie oparów paliwa.

Data aktualizacji: 11 maja 2024

NEWSY
Polecane
Wybór redakcji