PoradyPoradyGwarancja na akumulator w aucie elektrycznym. Ile trwa? Na co uważać?

Gwarancja na akumulator w aucie elektrycznym. Ile trwa? Na co uważać?

Bateria w samochodzie elektrycznym prędzej czy później ulegnie degradacji. Jak długo trwa gwarancja na akumulator w „elektryku”? Czy są w niej „haczyki”?

Osoby kupujące nowe samochody elektryczne nie zawsze wybiegają zanadto w przyszłość i nie interesują się tematem późniejszych napraw baterii. A te czym prędzej nastąpią, bo choć stosowane w „elektrykach” akumulatory żywotnością znacznie przewyższają te montowane chociażby w smartfonach czy laptopach, z czasem będą się zużywały coraz bardziej, aż w końcu jedynym wyjściem z kłopotliwej sytuacji stanie się wymiana baterii w aucie. Producenci zeroemisyjnych samochodów biorą to oczywiście pod uwagę i udzielają na akumulator gwarancji; tak samo liczonej albo w latach eksploatacji, albo przejechanych tysiącach kilometrów. Ile wynosi gwarancja na baterię w aucie elektrycznym? Czy na użytkownika nie czekają liczne wyłączenia lub inne formy obejścia odpowiedzialności przez producentów?

Co wpływa na kondycję akumulatora w samochodzie elektrycznym?

W objaśnieniach warunków gwarancji na akumulator samochodu elektrycznego często można natknąć się na skrót „SOH”. Termin ten znaczy „State of Health”, czyli „stan zdrowia” baterii trakcyjnej. Gdy jest nowa, rzecz jasna wynosi on 100%. Zupełnie naturalnym procesem jest systematyczne „osłabianie się stanu zdrowia”, czyli spadanie wartości SOH – tzw. degradacja baterii. To, w jakim tempie ona postępuje, zależy od wielu czynników, na które wpływ ma sam użytkownik pojazdu elektrycznego.

Co warto wiedzieć o baterii w aucie elektrycznym?

Akumulator przeciętnie toleruje pracę w skrajnych warunkach: zarówno gdy jest mocno rozładowany, jak i naładowany do maksymalnego poziomu. By nie „przedobrzyć” z uzupełnianiem energii, odpowiednie zabezpieczenia uniemożliwiają naładowanie baterii do maksymalnej wartości, nawet gdy na wskaźniku poziomu energii widnieje 100%. Tak samo w drugą stronę – systemy zarządzania energią pilnują, by nie rozładować baterii do końca, gdyż to mogłoby pociągnąć za sobą spuchnięcie zainstalowanych w niej ogniw. Znajdują się one w modułach (celach), których jest od kilku do kilkunastu w całej baterii. Już jedno zepsute ogniwo może osłabić cały moduł o ok. 30%, natomiast niesprawna cela przyczynia się do spadku SOH akumulatora o kilka procent. Usterki baterii potrafią zatem następować lawinowo i nie zawsze łatwo je „wyłapać” w początkowej fazie.

Gwarancja na akumulator auta elektrycznego 02

Gwarancja na akumulator w aucie elektrycznym: czego wymagają producenci?

Procesu degradacji baterii nie sposób zatrzymać: można jedynie odkładać go w czasie, stosując się do zaleceń producenta odnośnie prawidłowej eksploatacji akumulatora samochodu elektrycznego. Ich przestrzeganie jest zresztą warunkiem uprawniającym do bezpłatnej wymiany baterii w przypadku wykrycia ponadnormatywnego zużycia.

Użytkownik musi wobec tego pamiętać o korzystaniu z atestowanych ładowarek i stosowaniu się do zasad prawidłowego uzupełniania energii w akumulatorze. Głoszą one, żeby nie rozładowywać go do poziomu niższego niż 20%, a jeśli już tak się stanie, należy niezwłocznie podłączyć auto do źródła zasilania. Trzeba o tym pamiętać zwłaszcza wtedy, gdy planujemy odstawić samochód np. z powodu wyjazdu na wakacje. Lepiej zawczasu naładować baterię, ponieważ rozładowuje się ona nawet na postoju. Pozostawienie rozładowanego „elektryka” na dłuższy czas może doprowadzić tym samym do nieodwracalnych szkód w baterii, a jeśli producent odnotuje w sterowniku utrzymujący się od jakiegoś czasu niski poziom naładowania, ma prawo do nieuznania naprawy gwarancyjnej. Stanie się też tak w przypadku zaniedbań odnośnie terminowych wymian płynów eksploatacyjnych pojazdu.

Gwarancja na akumulator auta elektrycznego 02
„Elektryk”, jak każde inne auto, musi jeździć na przeglądy i mieć wymieniane płyny eksploatacyjne. Odpuszczenie terminowego serwisowania może potem rodzić problemy z naprawą gwarancyjną baterii.

Gwarancja na akumulator w „elektryku”: ile trwa?

Producenci „elektryków” przeważnie zdają sobie sprawę, że przez 2-3 lata nie powinno się nic poważnego stać z baterią, dlatego udzielają dobrowolnej, przedłużonej gwarancji na usterki i zużycie eksploatacyjne akumulatora trakcyjnego zespołu napędowego auta elektrycznego. Każda marka rządzi się tutaj swoimi prawami, ale przeważnie można liczyć na gwarancję trwającą 8 lat z limitem 160 tysięcy kilometrów. Czasami można się spotkać z krótszymi terminami (np. w mniejszych pojazdach) lub dłuższymi, głównie w autach dostawczych. W większości przypadków naprawie gwarancyjnej podlegają akumulatory, których SOH wynosi poniżej 70%.

Jak wydłużyć żywotność baterii w aucie elektrycznym?

Jeśli chcemy jak najdłużej cieszyć się sprawną baterią w „elektryku”, musimy niestety ograniczyć częstotliwość uzupełniania energii na szybkich stacjach ładowania. Dla akumulatora (każdego, nie tylko w aucie elektrycznym) „zdrowsze” jest dłuższe ładowanie słabszym prądem m.in. dlatego, że szybkie uzupełnianie energii skutkuje podwyższeniem temperatury baterii. Dzieje się tak również podczas intensywnego korzystania z możliwości zespołu napędowego, np. agresywnych manewrów lub długotrwałego poruszania się z wysokimi prędkościami. Z tych powodów lepiej przemyśleć zakup „elektryka”, gdy mamy dynamiczny styl jazdy lub często wyjeżdżamy na drogi szybkiego ruchu. Inna sprawa, że wtedy mocno „topnieje” zasięg.

Gwarancja na akumulator auta elektrycznego 04
Szybkie ładowarki to wygodne rozwiązanie, nie przekładające się jednak pozytywnie na trwałość baterii w aucie elektrycznym.

Ile kosztuje naprawa i wymiana akumulatora w „elektryku”?

Jeśli natomiast planujemy zakup używanego auta elektrycznego, którego bateria już nie jest objęta gwarancją (czyli np. starszego niż 8 lat, choć trzeba to zweryfikować dla każdego modelu), przed kupnem zlećmy kontrolę stanu akumulatora, bo wszelkie naprawy pochłoną mnóstwo pieniędzy – już jedna cela oznacza wydatek ok. 5-10 tys. zł. Gdy przyjdzie wymienić całą baterię, operacja może się okazać nieopłacalna (pochłonie ok. 50-150 tys. zł).

Przeczytaj także:

Jak wydłużyć życie akumulatora w samochodzie elektrycznym?

Co to jest bufor akumulatora w „elektryku”?

Nie przegap najnowszych artykułów! Obserwuj Wybór Kierowców na FACEBOOKU

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj

NEWSY
Polecane
Wybór redakcji