Ford Fiesta

Ford niebawem zakończy produkcję legendarnej Fiesty. W salonach można jeszcze zamówić ostatnie sztuki. Lepiej nie czekać, zwłaszcza że dostępność spada, a małe Fordy są solidnie wyposażone.

Ford Fiesta to jeden z nielicznych już samochodów który, można powiedzieć, „dorastał” wraz z jego odbiorcami. Pojawił się na rynku w 1976 roku i doczekał się aż 8 generacji, a każda bez wyjątku okazywała się hitem sprzedaży. Na przykładzie Fiesty doskonale widać postęp w motoryzacji, bowiem każde nowe wcielenie wnosiło coś nowego do tego miejskiego modelu lub też wyznaczało trendy w swoim segmencie.

Jednak w obecnych, trudnych czasach dla motoryzacji nie ma miejsca na sentymenty. Ford, choć z pewnością nie było to dla niego łatwe, ogłosił zakończenie produkcji wytwarzanego przez 46 lat modelu, i to bez przedstawienia bezpośredniego następcy. Ford Fiesta będzie jeszcze zjeżdżał z taśm produkcyjnych do połowy 2023 roku, niemniej lepiej nie czekać do tego momentu, jeśli planowaliśmy go kupić – już teraz Fiesty z rocznika 2022 są dostępne jedynie w zapasach magazynowych i nie wiadomo, czy do polskich dealerów trafią kolejne sztuki.

Ford Fiesta ST-Line
Ford Fiesta ST-Line

Ford Fiesta (2022) – wersje wyposażeniowe

Forda Fiestę z rocznika 2022 można zamówić w trzech wersjach wyposażeniowych. Warto tu podkreślić, że nie ma w nich miejsca na oszczędności, bowiem już „bazowa” oferuje wiele dostępnych opcji – w specyfikacji najniżej umieszczono bowiem solidnie wyposażoną odmianę Titanium. Na jej pokładzie znajdziemy m.in. automatyczną klimatyzację, tempomat, czujniki parkowania z tyłu, LED-owe reflektory, elektrycznie otwierane przednie/tylne szyby oraz pakiet elektroniki wspomagającej kierowcę. Zalicza się do niej m.in. system utrzymujący auto w pasie ruchu, rozpoznawanie znaków drogowych wraz z bazującym na nim inteligentnym ogranicznikiem prędkości, monitorowanie zmęczenia kierowcy i tempomat. We wnętrzu zagościł 8-calowy wyświetlacz z systemem multimedialnym Ford SYNC 2.5, funkcjami Bluetooth i Android Auto/Apple CarPlay.

Dla podkreślenia sportowego charakteru Fiesty Ford przygotował odmianę ST-Line pozwalającą wyróżnić się bez konieczności poświęcania pieniędzy na Fiestę ST. Ten wariant otrzymał dedykowany pakiet stylistyczny, 17-calowe alufelgi, ciemną podsufitkę i inną kierownicę, zmodyfikowano również zawieszenie pod kątem poprawy właściwości jezdnych.

Ford Fiesta ST-Line
Ford Fiesta ST-Line

Jeśli komuś nadal brakuje wyposażenia, powinien rozważyć Fiestę ST-Line z dopiskiem X, który zapewnia wyposażenie godne samochodów wyższych klas. W ramach specyfikacji ST-Line X kupujący otrzymuje nowszy system multimedialny Ford SYNC 3.2 z nawigacją i modułem FordPass Connect, jeszcze skuteczniejsze reflektory Full-LED z wykonanymi w tej technologii światłami przeciwmgłowymi i tylnymi, przyciemnione tylne szyby, kamerę cofania, automatyczne wycieraczki i oświetlenie nastrojowe we wnętrzu.

Ford Fiesta (2022) – silniki

Opisane wersje wyposażeniowe można zestawić z dwoma silnikami, a konkretnie jednym (1.0 EcoBoost) w dwóch wariantach mocy. Standardowy, w pełni spalinowy, rozwija 100 KM i łączy się z ręczną skrzynią 6-biegową. Taka Fiesta osiąga pierwsze 100 km/h w niecałe 11 sekund i zużywa, wg producenta, do 6 l/100 km w cyklu mieszanym.

Zmniejszeniu spalania sprzyja wariant hybrydowy, a konkretnie układ mild-hybrid oparty na wspomnianym silniku 1.0 EcoBoost. Zelektryfikowany napęd nie tylko mniej pali (średnio 5,3-5,8 l/100 km), ale i jest zauważalnie żwawszy – generuje bowiem 125 KM i przyspiesza do 100 km/h w niecałe 10 sekund. Zwiększeniu wydajności sprzyja seryjna konfiguracja tej wersji z dwusprzęgłową skrzynią Powershift.

W ofercie nadal pozostaje Fiesta ST z 200-konnym silnikiem 1.5 EcoBoost, pozwalający rozpędzić się do 230 km/h i osiągnąć pierwsze 100 km/h w zaledwie 6,5 sekundy. Poza osiągami, usportowiona odmiana, dostępna tylko w wariancie ST X, dysponuje wyjątkowymi opcjami wyposażenia (m.in. fotelami z lepszym podparciem bocznym) i przewidzianymi specjalnie dla niej akcentami wizualnymi: podwójnymi końcówkami wydechu, tylnym spojlerem, zmienioną atrapą chłodnicy, czerwonymi zaciskami hamulców czy też sportowym zawieszeniem.

Ford Fiesta ST
Ford Fiesta ST

Ford Fiesta (2022) – cena

Cennik Forda Fiesty z rocznika 2022 otwiera kwota 84 500 zł za wersję 1.0 EcoBoost Titanium. ST-Line jest niewiele droższa (86 200 zł), natomiast ST-Line X kosztuje 92 200 zł. Najtańsza hybryda (1.0 EcoBoost Hybrid Titanium) oznacza wydatek 98 000 zł. W konfiguracji ST-Line cena wynosi 99 700 zł, z kolej ST-Line X kosztuje 105 700 zł. Ford Fiesta ST występuje tylko jako ST X i trzeba za nią zapłacić 118 600 zł.

Ford Fiesta (2022) – pakiety wyposażenia

W ramach uzupełnienia pokładowego wyposażenia Ford proponuje kilka przejrzyście skonfigurowanych pakietów. W zimowych warunkach z pewnością sprawdzi się pakiet Winter, obejmujący podgrzewaną przednią szybę, kierownicę i przednie fotele. Dostępne są też dwa pakiety Comfort (m.in. z rozszerzoną regulacją foteli i systemem bezkluczykowym), pakiet Driver Assistance 2 (z adaptacyjnym tempomatem i dodatkowymi asystentami kierowcy), pakiet ST-Line Design dla odmian ST-Line i ST-Line X (m.in. tylny spojler i nakładki na progi przednich drzwi) oraz pakiet Performance dla Fiesty ST (Launch Control, mechanizm różnicowy o ograniczonym poślizgu i wskaźnik zmiany biegu).

Polecamy również:

Gama modeli ST – sposób Forda na sportowe emocje

Sprytne rozwiązania w Fordach. Uczynią życie łatwiejszym!

Ford Fiesta ST-Line
Ford Fiesta ST-Line

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj