OponyEkologiczne opony wyścigowe Yokohama. Co je wyróżnia?

Ekologiczne opony wyścigowe Yokohama. Co je wyróżnia?

Firma Yokohama udostępni swoje opony wyścigowe w japońskim motorsporcie. Nie byłoby w tym nic dziwnego, gdyby nie fakt, że powstaną one… z recyklingu. Czy wobec tego będą nadawały się do sportów motorowych?

Dbanie o środowisko naturalne stało się nieodzownym elementem towarzyszącym przeróżnym dziedzinom motoryzacji. Względy ekologiczne nie omijają nawet producentów opon samochodowych, którzy dwoją się i troją, by ich ogumienie wyróżniało się przełomowym rozwiązaniem mogącym przyczynić się do ochrony naszej planety. Podobne działania prowadzi również japońska firma Yokohama i dodatkowo uznaje, że pro-ekologiczne rozwiązania należy wprowadzać również do opon opracowywanych na potrzeby motorsportu.

Yokohama od 2016 r. jest dostawcą opon dla rozgrywanych w Japonii Mistrzostw Super Formula. Ich organizacją zajmuje się przedsiębiorstwo Japan Race Promotion, które w październiku 2021 r. ogłosiło projekt Super Formula Next 50. Według jego założeń należy systematycznie wdrażać – w przemyśle motoryzacyjnym i sportach motorowych – zmiany, które będą zgodne z założeniami zrównoważonego rozwoju i które zapewnią m.in. neutralność pod względem emisji dwutlenku węgla. Yokohama przyłączyła się do tej akcji, proponując, jako ogumienie kontrolne bolidów, ekologiczne opony Advan.

Ekologiczne opony Yokohamy – czym się wyróżniają?

Nowe, przyjazne środowisku opony Yokohamy wykonano z gumy pochodzącej z recyklingu zużytych opon samochodowych. Przy jej wykonywaniu uwzględniono składniki pochodzenia naturalnego: krzemionkę z łusek ryżu, olej z orzechów palmy olejowej i skórki pomarańczy. W efekcie powstał produkt ekologiczny, który wg zapewnień producenta ma zachować właściwości przypisywane oponom do sportów motorowych.

Ekologiczne opony Yokohama 02

W tym roku odbędą się systematyczne próby nowego ogumienia, realizowane w postaci przejazdów przed i po każdym wyścigu Super Formula. W 2023 r. ma już powstać opona kontrolna, a do 2025 r. udział materiałów pochodzących ze źródeł nienaruszających równowagi ekologicznej w oponach wyścigowych ma już wynieść 35% lub więcej. Yokohama nie zapomina też o tym, co dzieje się z oponą po zużyciu eksploatacyjnym. Kolejne modele ogumienia powstaną przy wykorzystaniu materiałów odnawialnych i nadających się do recyklingu. Ich udział w konstrukcji opony do 2030 r. na oscylować w okolicach 30% lub więcej.

Redakcja poleca:

Jakie jest znaczenie recyklingu w przemyśle oponiarskim?

Co zrobić ze starymi oponami? Gdzie oddać zużyte ogumienie?

Nie przegap najnowszych artykułów! Obserwuj Wybór Kierowców na FACEBOOKU
NEWSY
Polecane
Wybór redakcji