NowościAktualnościDlaczego SUV-y są popularne, drogie i złe?

Dlaczego SUV-y są popularne, drogie i złe?

W najbliższą niedzielę Paryżanie będą głosować w referendum, które ma zdecydować czy podnieść opłaty parkingowe dla SUV-ów. Dlaczego Francuzi chcą ograniczać popularność SUV–ów i uważają je za złe?

W najbliższą niedzielę Paryżanie będą głosować w referendum, które ma zdecydować czy podnieść opłaty parkingowe dla SUV-ów. Dlaczego Francuzi chcą ograniczać popularność SUV–ów?

Paryżanie chcą zainicjować dyskusję nad przyszłością dużych samochodów, zwłaszcza SUV-ów. Mają nadzieję, że ich śladem pójdą inne europejskie miasta i będą wprowadzać ograniczenia dla dużych aut. Merostwo Paryża mówi wprost: „Chcemy wysłać jasny sygnał do producentów samochodów. Czas przestać produkować tego typu pojazdy. Nie ma dla nich miejsca we współczesnych miastach”.

Nie jest to pierwszy tego typu zakaz w Paryżu. W ubiegłym roku Belliard, polityk partii zielonych w socjalistycznej koalicji rządzącej Anne Hidalgo, w drodze podobnego referendum wprowadził zakaz poruszania się hulajnogami elektrycznymi na ulicach miasta.

Tym samym Paryż staje się jednym z najbardziej restrykcyjnych miast w Europie w kwestii ograniczeń środków transportu. W sprawie SUV-ów nie jest to jednak takie łatwe i bez referendum będzie niemożliwe do wprowadzenia. Jeśli pójdzie ono po myśli władz miasta opłaty za parkowanie SUV-ów wzrosną kilkukrotnie. W praktyce będzie to oznaczać, że godzina parkowania dużego SUV-a w centrum Paryża może kosztować… 18 euro (78 zł).

Tesla X
Duże SUV-y i ich właściciele mają problemy z parkowaniem na całym świecie, nie tylko w Paryżu.

Wady SUV-ów

Francuzi argumentują, że samochody, które kiedyś przeznaczone były do jazdy w terenie, a produkowane były z myślą o użytkowaniu przez rolników, leśników teraz rozjeżdżają bulwary w centrach miast.
Prawdą jest, że SUV-y stają się coraz popularniejsze. To powoduje, że ich udział w portfolio producentów się zwiększa i koło się zamyka. Klienci mają coraz mniejszy wybór i są zmuszeni do kupowania SUV-ów. Oczywiście nie wszyscy muszą kupować od razu te największe.

W ciągu dekady udział SUV–ów w sprzedaży nowych aut w Europie wzrósł z 20 do ponad 50 procent.

Jakie problemy rodzą duże SUV-y?

1. Są większe, ale i cięższe przez co emisja szkodliwych substancji, którą generują jest większa.
2. Są niebezpieczniejsze dla innych uczestników ruchu, zwłaszcza pieszych. Mają dłuższą drogę hamowania, a widoczność z miejsca kierowcy jest ograniczona.
3. Większe gabaryty rodzą problemy z parkowaniem. Duże SUV-y są znacznie szersze przez co zawężają na ulicach przestrzeń dla jednośladów.
4. Zabijają segmenty mniejszych aut np. minivanów.

Szybko rosnący udział SUV-ów oraz ich zwiększające się gabaryty są największym problemem dla dużych miast, zwłaszcza tych na południu Europy, których ulice są wąskie. Szczególną złość w miastach budzą pojazdy o nadzwyczajnej szerokości. Tak się składa, że przy okazji są to także pojazdy wyjątkowo drogie, więc uderzając w populistyczny to łatwo jest wzbudzić do nich niechęć. Nie da się jednak zaprzeczyć, że ich gabaryty stają się przerażające. Część z największych SUV-ów jest już szersza i cięższa od wielu lekkich aut dostawczych. Przekroczenie szerokości 2,2 m staje się już standardem, podobnie jak 2 ton masy własnej, czyli pustego pojazdu. Dla porównania ciągniki siodłowe bez lusterek mają szerokość ok. 2,4 m. Niewiele już brakuje.

SUV Audi BMW
BMW X6 i Audi Q8

Rozmiary SUV-ów

Model: szerokość z lusterkami/masa własna

Audi Q8 3.0: 2212 mm/2275 kg,
Bentley Bentayga Hybrid: 2224 mm/2613 kg,
BMW XM: 2235 mm/2785 kg,
BMW X7: 2218 mm/2435 kg,
Tesla Model X: 2271 mm/2514 kg,
Land Rover Discovery P300: 2220 mm/2230 kg,
Mercedes G500: 2056 mm/2190 kg
Porsche Cayenne: 2200 mm/2245 kg,
Range Rover P400: 2220 mm/2320 kg,
Toyota Highlander 2.5: 2215 mm/2015 kg.

Skoro SUV-y mają tyle wad, dlaczego producenci tak chętnie sprzedają duże SUV-y?
Nietrudno zauważyć, że SUV-y zajmują miejsca aut innego typu. Zanikają całe segmenty, nie tylko minivany. Przede wszystkim miejskie auta zastępowane są przez tzw. crossovery.
Moda na SUV-y jest na rękę producentom samochodów. Marże na SUV-ach są wyższe niż na małych miejskich autach. To całkowicie wystarczy by producenci nie oglądali się na inne względy i podsycali modę na tzw. Sport Utility Vehicles. Nie należy zapominać też, że SUV-y są droższe, a więc przynosi to kolejne korzyści: droższy serwis, droższe naprawy powypadkowe. Szczęśliwi są nie tylko producenci, ale cały łańcuch żyjący z obsługi tych pojazdów.

Paryż prekursorem? Niekoniecznie

W rzeczywistości Paryż wcale nie jest prekursorem. W Lyonie wyższe opłaty dla SUV-ów już obowiązują. W Londynie część parkingów wprowadziło opłaty uzależnione od klasy emisji. W Montrealu z kolei istnieje uzależnienie opłat parkingowych od wagi pojazdu. Paryż nie jest pierwszym miastem, które postanowiło walczyć z problemem SUV-ów, ale z pewnością jego walka będzie najgłośniejsza. Ponad połowa Paryżan już popiera wprowadzenie nowych przepisów.
Tymczasem najpopularniejszym samochodem w Europie w 2023 roku była Tesla Y, która jest… SUV-em. Na szczęście przynajmniej nie jest to duży SUV.

Nie przegap najnowszych artykułów! Obserwuj Wybór Kierowców na FACEBOOKU

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj

NEWSY
Polecane
Wybór redakcji