OponyDlaczego opony nierówno się zużywają? Co można z tym zrobić?

Dlaczego opony nierówno się zużywają? Co można z tym zrobić?

Tempo zużywania się poszczególnych opon pojazdu nie zawsze jest identyczne. Może być to zupełnie naturalne, ale często świadczy też o awarii. Warto więc wiedzieć, dlaczego opony nierówno się zużywają.

Postępujący proces ścierania się opon jest nierozłącznie związany z ich eksploatacją. W końcu opona, by zapewnić dobrą przyczepność, musi mocno wgryzać się w nawierzchnię. Rzadko kiedy tempo zużywania się ogumienia na obu osi jest identyczne – by wyrównać stopień zużycia producenci aut w instrukcjach ich obsługi nierzadko zalecają rotację opon między osiami. Jest to możliwe tylko wtedy, gdy opony przedniej i tylnej osi mają identyczny rozmiar.

Dlaczego opony nierówno się zużywają?

Głównym czynnikiem, który powoduje nierównomierne zużycie opon są siły oddziałujące na koła. Przednie opony nierzadko są obciążone masą silnika, braniem na siebie większości siły hamowania oraz przenoszeniem mocy. Jeżeli auto ma napęd na tył lub cztery koła – tempo zużywania się przednich i tylnych opon będzie bardziej wyrównane. Oczywiście przy założeniu, że kierowca nie użytkuje auta w agresywny sposób – częste buksowanie kół w oczywisty sposób wpłynie na ich zużycie. W mocnych autach, nawet jeżeli kierowca nie kopie w gaz, opony napędzanej osi mogą zużywać się szybciej od drugiej pary – widać to zwłaszcza w „elektrykach”, gdy ich jedna oś musi zmagać się z wysokim momentem obrotowym.

Nierowne zuzycie opon - przyczynyJeżeli cała powierzchnia bieżnika danej opony jest wytarta równo, można przyjąć, że jest to następstwem warunków eksploatacji i stylu jazdy. Stanem pojazdu warto zainteresować się, jeżeli opony mają krzywo wytarty bieżnik – np. zużyta jest wyłącznie jego centralna lub boczna część albo lewa opona danej osi jest znacznie bardziej wytarta od prawej, warto umówić się na wizytę w serwisie.

Nim to zrobimy, powinniśmy zacząć od sprawdzenia ciśnienia w oponach i odpowiedzenia sobie na pytanie, czy mieliśmy w zwyczaju je kontrolować. Za wysokie ciśnienie prowadzi do nadmiernego zużycia środkowej części bieżnika. Za niskie ciśnienie powoduje większe zużycie krawędzi bieżnika.

Nieprawidłowa geometria zawieszenia również powoduje nierówne wycieranie się opon. Źle ustawiona zbieżność powoduje, że opony są zużywane bardziej na wewnętrznych lub zewnętrznych krawędziach. Podobny efekt może mieć źle ustawiony kąt pochylenia koła. Dlaczego opony sa nierowno starte

Także luzy w zawieszeniu i układzie kierowniczym oraz nieprawidłowe wyważenie kół mogą powodować nierównomierne wycieranie się bieżnika czy tzw. wyząbkowane. Użytkownicy samochodów bez systemu ABS (lub z niesprawnym ABS-em) powinni pamiętać, że nawet pojedyncze hamowanie na zablokowanych kołach może spowodować punktowe wytarcie bieżnika, co będzie skutkowało wibracjami podczas jazdy. Taki sam efekt mogą mieć próby zawracania z wykorzystaniem hamulca ręcznego.

Jeżeli nasze auto ma różne modele opon na przedniej i tylnej osi, warto mieć na uwadze, że tempo ich zużywania się może być różne. Każdy producent używa innych mieszanek, a tempo zużywania się opon zależy nawet od ich modelu – zwykle im bardziej sportowa opona, tym mniej trwał.

NEWSY
Polecane
Wybór redakcji