PoradyPoradyDiesel czy benzyna? Jaki silnik wybrać?

Diesel czy benzyna? Jaki silnik wybrać?

Przymierzając się do zakupu auta kierowcy zastanawiają się, czy lepszym wyborem będzie benzyna czy diesel. Każdy z tych silników ma swoją specyfikę, która wpływa na wrażenia z jazdy i koszty eksploatacji.

Wybór między silnikiem Diesla a benzynowym zależy od wielu czynników, w tym preferencji osobistych, stylu jazdy, czynników środowiskowych i gotowości do ponoszenia kosztów użytkowania. Warto znać różnice w kwestiach eksploatacji auta z silnikiem z zapłonem samoczynnym i iskrowym.

Diesel czy benzyna?

Silniki Diesla mają wysoką sprawność – oznacza to, że skuteczniej wykorzystują energię zawartą w paliwie i marnują jej mniej w postaci ciepła oddawanego do układu chłodzenia. Oznacza to, że zimą trudniej dogrzać diesla do temperatury roboczej – jazda na krótkich odcinkach w mieście będzie więc szkodliwa dla silnika (w wielu modelach problemy z nagrzaniem wnętrza rozwiązuje elektryczny podgrzewacz powietrza). Sprawność diesla oznacza, że są one bardziej oszczędne od silników benzynowych, a często także hybryd – różnice są szczególnie odczuwalne podczas szybszej jazdy autostradą czy drogą ekspresową, a także obciążonym samochodem.

Przy spokojnej i niezbyt szybkiej jeździe nowoczesne silniki benzynowe mogą okazać się równie oszczędne lub tylko nieco bardziej zachłanne na paliwo – a nie można zapominać, że ceny oleju napędowego w wielu krajach są wyższe niż benzyny. W związku z tym, oszczędności na paliwie mogą być zniwelowane przez wyższą cenę tankowania, a także zakupu samego pojazdu – zwykle za diesla trzeba zapłacić więcej niż za odmianę benzynową o porównywalnych parametrach.

Benzyna czy diesel

Diesel – lepsza charakterystyka pracy

Za dieslami przemawia charakterystyka pracy – zazwyczaj oferują wyższy moment obrotowy na niższych obrotach niż silniki benzynowe, co sprawia, że lepiej sprawdzają się podczas jazdy obciążonym autem, holowania przyczepy czy po prostu na trasie, gdzie procentuje ich elastyczność – ważna nawet w samochodach z automatami, ponieważ zwalnia ona skrzynię z konieczności mieszania przełożeniami.

Diesle mają krótszy zakres obrotów użytecznych – wiele najlepiej sprawdza się w zakresie 1500-3500 obr./min. Silniki benzynowe można „kręcić” znacznie wyżej, co przekłada się na wrażenia z jazdy czy częstotliwość sięgania do lewarka skrzyni biegów. Krótszy zakres obrotów użytecznych wymusza używanie w dieslach biegów o dłuższych przełożeniach. To z kolei sprawia, że diesel o podobnej mocy zwykle jest mniej dynamiczny od wersji benzynowej.

W komorach spalania oraz układach zasilania diesli panują wyższe ciśnienia niż w jednostkach benzynowych. Sama konstrukcja silnika musi być więc solidniejsza. Jeżeli dodamy do tego rozbudowany osprzęt, otrzymamy cięższy silnik – w rezultacie diesle zwykle nie dorównują zwinnością samochodom z jednostkami benzynowymi o zbliżonych parametrach.

Benzyna – mniej skomplikowany osprzęt

Wspomniany dodatkowy osprzęt, w postaci np. filtrów DPF czy układu SCR podnosi koszty napraw w przypadku awarii. Oczywiście wiele rozwiązań – w tym bezpośrednie wtryskiwacze, dwumasowe koła zamachowe oraz filtry sadzy znajdziemy również w nowoczesnych motorach benzynowych. Zwykle są one w nich jednak mniej obciążone, a przez to trwalsze lub tańsze w zakupie jako część zamienna.

Redakcja poleca: Dlaczego nie warto kupować hybrydy? 7 istotnych powodów

Zastanawiając się między autem z silnikiem benzynowym i wysokoprężnym (zwłaszcza kilkuletnim lub starszym), warto mieć na uwadze strefy czystego transportu w Polsce i Europie, a następnie dopasować wybór auta do planowanego sposobu i czasu jego eksploatacji. Nie można również zapominać, że ogólnoeuropejska nagonka na diesle i obawy o koszty ich serwisowania mogą utrudnić odsprzedaż auta z motorem benzynowym za kwotę satysfakcjonującą sprzedającego.

Wybór między silnikiem diesla a benzynowym zależy od wielu czynników, w tym indywidualnych preferencji, stylu jazdy i warunków eksploatacji pojazdu. Przed podjęciem decyzji warto zapisać się na jazdy próbne, a także porównać zarówno koszty użytkowania i serwisowania oraz plusy i minusy każdego typu silnika. Każdy z nich będzie dobry, jeżeli zostanie właściwie dopasowany do potrzeb kierowcy.

Nie przegap najnowszych artykułów! Obserwuj Wybór Kierowców na FACEBOOKU
NEWSY
Polecane
Wybór redakcji