Automatyczna skrzynia staje się coraz częstszym elementem wyposażenia pojazdów, więc nie powinno dziwić, że rośnie grupa osób szukających odpowiedzi na pytanie, czy wolno holować automatem?
Zapytanie o możliwość holowania samochodem wyposażonym w automatyczną skrzynię tylko z pozoru wydaje się trywialne. Owszem, przez lat panowało przekonanie, że automaty są wręcz stworzone do ciągnięcia przyczep czy holowania innych pojazdów. W końcu nie mają pedału sprzęgła, a cały proces kontroluje mechanika skrzyni, co miało rozwiązywać kwestię zużycia tarczy sprzęgła.
Czy można holować z automatem?
Niestety praktyka okazuje się bardziej skomplikowana od teorii. Każda skrzynia automatyczna ma bowiem odpowiednik sprzęgła, który w określonych warunkach może ulec uszkodzeniu. Dlatego odpowiedź na pytanie czy można holować automatem brzmi – można, jednak należy przestrzegać zaleceń producenta samochodu. Kluczowe dotyczą masy holowanej oraz prędkości jazy.
W automatycznych skrzyniach z konwerterem momentu obrotowego problemem jest ciepło, które wytwarza się, gdy przetwornik pracuje pod dużym obciążeniem i z poślizgiem. Ma to miejsce podczas ruszania i podjeżdżania pod strome wzniesienia. Niekorzystna może okazać się też długotrwała, szybka jazda z ładunkiem na holu. Osiągający wysokie temperatury olej traci swoje właściwości. Dodatkowo temperatura może uszkodzić uszczelnienia, tarczki, a nawet przegrzać elementy metalowe.
W przypadku samochodów z dwusprzęgłową skrzynią pokaźny holowany ładunek może dać się we znaki dwumasie oraz pakietowi sprzęgłowemu – przy czym z założenia skrzynie z tzw. mokrym, pracującym w oleju sprzęgłem są wytrzymalsze od odpowiedników z suchymi sprzęgłami.
Zdecydowanie odradzamy gest uprzejmości w postaci holowania właścicielom samochodów ze zautomatyzowanymi przekładniami. Wiele z nich potrafi przypalać tarczę sprzęgła nawet w trudniejszych warunkach codziennej eksploatacji – np. ruszania na wzniesieniu. Holowanie innego auta do serwisu może zakończyć się kosztowną wymianą sprzęgła lub jego znaczącym zużyciem.
Jak holować z automatem?
Podczas holowania z automatem kluczowe jest zachowanie umiaru. Należy nie przesadzać z obciążeniem, płynnie ruszać, nie forsować pojazdu na wzniesieniach oraz dawać mechanice chwilę na odpoczynek, np. wolniejszą jazdą na płaskim odcinku drogi. W niektórych modelach z poziomu komputera pokładowego można kontrolować temperaturę oleju w skrzyni, a nawet sprzęgieł w przypadku skrzyń dwusprzęgłowych. Jeżeli takiego rozwiązania brak, a zależy nam na trwałości pojazdu, warto sprawdzić, czy jest możliwość elektronicznego dokodowania takiej opcji lub odczytu temperatur przez aplikację współpracującą z czytnikiem OBD.