PoradyPoradyCzy wolno holować automatem?

Czy wolno holować automatem?

Automatyczna skrzynia staje się coraz częstszym elementem wyposażenia pojazdów, więc nie powinno dziwić, że rośnie grupa osób szukających odpowiedzi na pytanie, czy wolno holować automatem?

Zapytanie o możliwość holowania samochodem wyposażonym w automatyczną skrzynię tylko z pozoru wydaje się trywialne. Owszem, przez lat panowało przekonanie, że automaty są wręcz stworzone do ciągnięcia przyczep czy holowania innych pojazdów. W końcu nie mają pedału sprzęgła, a cały proces kontroluje mechanika skrzyni, co miało rozwiązywać kwestię zużycia tarczy sprzęgła.

Czy można holować z automatem?

Niestety praktyka okazuje się bardziej skomplikowana od teorii. Każda skrzynia automatyczna ma bowiem odpowiednik sprzęgła, który w określonych warunkach może ulec uszkodzeniu. Dlatego odpowiedź na pytanie czy można holować automatem brzmi – można, jednak należy przestrzegać zaleceń producenta samochodu. Kluczowe dotyczą masy holowanej oraz prędkości jazy.

W automatycznych skrzyniach z konwerterem momentu obrotowego problemem jest ciepło, które wytwarza się, gdy przetwornik pracuje pod dużym obciążeniem i z poślizgiem. Ma to miejsce podczas ruszania i podjeżdżania pod strome wzniesienia. Niekorzystna może okazać się też długotrwała, szybka jazda z ładunkiem na holu. Osiągający wysokie temperatury olej traci swoje właściwości. Dodatkowo temperatura może uszkodzić uszczelnienia, tarczki, a nawet przegrzać elementy metalowe.

W przypadku samochodów z dwusprzęgłową skrzynią pokaźny holowany ładunek może dać się we znaki dwumasie oraz pakietowi sprzęgłowemu – przy czym z założenia skrzynie z tzw. mokrym, pracującym w oleju sprzęgłem są wytrzymalsze od odpowiedników z suchymi sprzęgłami.

Zdecydowanie odradzamy gest uprzejmości w postaci holowania właścicielom samochodów ze zautomatyzowanymi przekładniami. Wiele z nich potrafi przypalać tarczę sprzęgła nawet w trudniejszych warunkach codziennej eksploatacji – np. ruszania na wzniesieniu. Holowanie innego auta do serwisu może zakończyć się kosztowną wymianą sprzęgła lub jego znaczącym zużyciem.

Jak holować z automatem?

Podczas holowania z automatem kluczowe jest zachowanie umiaru. Należy nie przesadzać z obciążeniem, płynnie ruszać, nie forsować pojazdu na wzniesieniach oraz dawać mechanice chwilę na odpoczynek, np. wolniejszą jazdą na płaskim odcinku drogi. W niektórych modelach z poziomu komputera pokładowego można kontrolować temperaturę oleju w skrzyni, a nawet sprzęgieł w przypadku skrzyń dwusprzęgłowych. Jeżeli takiego rozwiązania brak, a zależy nam na trwałości pojazdu, warto sprawdzić, czy jest możliwość elektronicznego dokodowania takiej opcji lub odczytu temperatur przez aplikację współpracującą z czytnikiem OBD.

Nie przegap najnowszych artykułów! Obserwuj Wybór Kierowców na FACEBOOKU
NEWSY
Polecane
Wybór redakcji