PoradyPoradyCzy można pomijać biegi przy ich zmienianiu?

Czy można pomijać biegi przy ich zmienianiu?

Wielu kierowców zadaje sobie pytanie, czy można pomijać biegi przy ich zmienianiu. Okazuje się, że zmienianie biegów „na skróty” może być korzystne.

Zainteresowanie autami z manualnymi skrzyniami systematycznie spada. Wciąż są one jednak elementem wyposażenia milionów aut jeżdżących po polskich drogach. W przypadku samochodu z ręczną skrzynią kierowca ma kluczowy wpływ na zużycie paliwa, sprzęgła, a także elementów przekładni. Umiejętnie korzystając z auta może zredukować spalanie oraz wydłużyć życie drogich i trudnych w naprawach komponentów.

Czy pomijanie biegow nie szkodzi silnikowi
W nowoczesnych samochodach elektronika może sugerować pomijanie biegów i możliwie szybkie włączanie możliwie wysokiego przełożenia.

Konstrukcja ręcznych skrzyń – zsynchronizowanych i z lewarkiem pracującym w układzie H umożliwia pomijanie biegów przy zmianie. W razie potrzeby należy z tego korzystać. Jej przeciwieństwem są sekwencyjne skrzynie bez synchronizacji – spotykane w motocyklach czy samochodach wyczynowych. W ich przypadku biegi, zarówno w górę, jak i w dół, trzeba zmieniać po kolei.

Czy pomijanie biegów przy zmianie jest korzystne? W pewnych okolicznościach tak, bo umożliwia szybsze osiągnięcie potrzebnych w danej chwili obrotów silnika. Ogranicza także liczbę naciśnięć na pedał sprzęgła, co może minimalnie wydłużyć żywotność linki, wysprzęglika, łożyska czy tarczy, docisku i łapy sprzęgła.

Kluczowa przy pomijaniu biegów jest kwestia obrotów. Dla uproszczenia przyjmijmy, że zmiana biegu o jeden w górę lub w dół powoduje spadek lub wzrost obrotów o 1000 obr./min. Jeżeli natomiast wrzucamy jeszcze wyższy lub niższy bieg, zmiana może wynieść 2000 obr./min lub więcej. Jeżeli nieumiejętnie zwolnimy pedał sprzęgła, tarcza będzie zmuszona do wyrównania w ciągu ułamka sekundy obrotów wałka zdawczego skrzyni oraz koła zamachowego. Przyspiesza to zużycie mechanizmów auta – zwłaszcza dwumasowego koła zamachowego, które także bierze na siebie ciężar zrównania obrotów. W skrajnej sytuacji szybkie zwolnienie sprzęgła i związany z tym skok obrotów na nawierzchni o obniżonej przyczepności może doprowadzić do poślizgu napędzanych kół.

Redakcja poleca: Aktywny tempomat – co to jest, jak działa, czy warto dopłacać?

Pomijanie biegow
Na pierwszym biegu można jechać ponad 60 km/h, ale równie dobrze przy tej prędkości można też włączyć drugi, trzeci, a nawet czwarty bieg.

Warto o tym pamiętać i z wyczuciem dokonywać zmian biegów. Przy zmianie biegu na wyższy konieczne może być odczekanie nieco dłuższej chwili niż zwykle, by obroty spadły, a następnie płynne zwalnianie pedału sprzęgła. Z kolei przy redukcjach z pomijaniem biegów sprzęgło również trzeba puszczać powoli, a można nawet pomyśleć o lekkim dodaniu gazu, gdy sprzęgło jeszcze jest wciśnięte – podbije to obroty i sprawi, że zasprzęglanie staje się bardziej płynne.

Kiedy warto pomijać biegi? Odpowiedź na to pytanie jest bardzo prosta. Jeżeli zmieniamy biegi na wyższe ich pomijanie ma sens, gdy planujemy przejście z dużego obciążenia silnika na małe – np. chcemy ustabilizować prędkość po dynamicznym rozpędzaniu lub po pokonaniu stromego wzniesienia wjeżdżamy na płaski odcinek lub drogę o spadku. Z kolei pomijanie biegów przy ich redukowaniu jest uzasadnione, gdy chcemy możliwie szybko uzyskać intensywne hamowanie silnikiem – np. na bardzo stromym zjeździe.

Nie przegap najnowszych artykułów! Obserwuj Wybór Kierowców na FACEBOOKU
NEWSY
Polecane
Wybór redakcji