NowościPremieryBędzie nowe kombi Skody. I wiele innych nowości – zdjęcia

Będzie nowe kombi Skody. I wiele innych nowości – zdjęcia

W ciągu 3 lat gama Skody będzie obejmować sześć elektryków, w tym… samochód typu kombi. Ale w ofercie pozostaną znane modele spalinowe. Już niedługo premiera nowych generacji Superba i Kodiaqa.

Do 2027 r. Skoda zainwestuje w elektromobilność 5,6 mld euro. Gama producenta rozrośnie się do sześciu modeli elektrycznych. Producent przybliżył swoją strategię wczoraj wieczorem, podczas prezentacji w przyfabrycznej centrali w Mladej Boleslavi. Mieliśmy okazję obejrzeć wykonane z tworzywa makiety poszczególnych aut. Wszystkie wyróżnia nowy język projektowania Modern Solid z zabudowanym grillem i oszczędnymi przetłoczeniami.

Skoda_nowe_modele_elektryczne_2023_03
Gama elektryków Skody do 2026 r.

W szczegółach: jako pierwszy, wiosną 2024 r., do oferty dołączy Elroq – kompaktowy SUV, odpowiednik Karoqa, o długości ok. 4,5 m.

Skoda_Elroq_2024
Elektryczny Karoq, czyli kompaktowy SUV na prąd o nazwie Elroq. Premiera: wiosną 2024 r.

W 2025 r. zadebiutują odnowione wydania Enayqa oraz Enayqa Coupe, z designem upodobnionym do nowych modeli i długością ok. 4,6 m.

W 2025 r. zadebiutuje miejski SUV o roboczej nazwie Small i długości ok. 4,1 m, bazowa wersja ma kosztować poniżej 25 tys. euro (ok. 115 250 zł).

Skoda_Small_2025_01
Skoda Small, czyli miejski elektryczny. Debiut: 2025 r.

W 2026 r. pojawi się elektryczne kombi, długością zbliżone do Octavii (ok. 4,7 m).

W 2026 r. zaprezentowany zostanie także model o roboczej nazwie Space – duży elektryczny SUV z miejscem dla 7 osób (ok. 4,9 m długości), produkcyjna wersja prototypu Vision 7S, którym mieliśmy okazję jeździć.

 

Przynajmniej na razie Skoda nie zamierza jednak zaniedbywać nabywców aut spalinowych. Jeszcze w tym roku, jesienią, zadebiutują nowe generacje Superba (z nadwoziem liftback i kombi) oraz Kodiaqa, które poza silnikami benzynowymi oraz wysokoprężnymi będą dostępne jako hybrydy plug-in o zasięgu w trybie elektrycznym wydłużonym do ok. 100 km. Producent zaprezentował ich sylwetki:

Nowa generacja Superba będzie produkowana w zakładach Grupy Volkswagen w Bratysławie na Słowacji, natomiast nowa odsłona Kodiaqa – w Kvasinach w Czechach, czyli tam, gdzie powstaje poprzednik. Aktualne wydania obu modeli cieszą się niemałą popularnością. Zaprezentowany w 2016 r. Kodiaq znalazł jak dotąd ponad 740 000 nabywców, a produkowany od 2015 r. obecny Superb trafił w ręce ponad 777 000 klientów.

To nie wszystko. W ciągu najbliższych kilku, kilkunastu miesięcy można spodziewać się też debiutu zmodernizowanych wersji Kamiqa i Scali (2023 r.) oraz Octavii po liftingu (2024 r.).

Wybrane modele otrzymają zmodyfikowane 3- i 4-cylindrowe silniki TSI z rodziny EA211, za których rozwój odpowiadają teraz inżynierowie Skody.

To wszystko kompletuje odświeżona identyfikacja wizualna, z nowym logo, opartym główni na napisie „SKODA”, oraz zieloną kolorystyką, która podkreśla zaangażowanie producenta w zrównoważony rozwój. Trwają prace nad nową aplikacją dla klientów, która będzie m.in. informować o czasie pozostałym do odbioru nowego samochodu.

Skoda nowe logo 2023
Nowe logo łączy elegancję z minimalizmem. Zostało dostosowane do wymogów ery cyfrowej.

Skoda systematycznie zwiększa też wykorzystanie energii odnawialnej w produkcji oraz udział materiałów pochodzących z recyklingu – np. zderzaki nowych modeli są w pełni wytwarzane z granulatu z przetworzonych zderzaków starych pojazdów. Do 2030 r. trzy czeskie zakłady mają funkcjonować z zerową emisją dwutlenku węgla netto. Fabryka w Vrchlabí (przekładnie DSG) jest neutralna pod względem emisji CO2 już od 2020 r., a zakłady Mladej Boleslavi i Kvasinach dołączą do niej w niedługim czasie. W 2022 r. udział energii odnawialnej w czeskich zakładach wyniósł około 35%. Kolejny przykład: zużyte akumulatory ze zelektryfikowanych modeli wchodzą w drugi cykl życia w stacjonarnych magazynach energii. W sumie Skoda zmniejszyła swój wpływ na środowisko w przeliczeniu na samochód w porównaniu z rokiem 2010 średnio o ponad 43% – od zużycia energii i wody, emisji CO2 i produkcji odpadów po emisje lotnych związków organicznych.

Nie przegap najnowszych artykułów! Obserwuj Wybór Kierowców na FACEBOOKU

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj

NEWSY
Polecane
Wybór redakcji