Test porównawczy – trzy elektryczne SUV-y. Audi Q4 e-tron 40 bazuje na VW ID.4, szlachetnie urodzone BMW iX3 to po prostu „X-trójka” na prąd, a Ford Mustang Mach-E RWD łączy nawiązania do sportowej ikony z nowinkami „a la Tesla”. Który z tych modeli najlepiej wywiązuje się z rodzinnych obowiązków? Który daje najwięcej przyjemności z jazdy? I który oferuje największy zasięg?
Elektromobilność ma się coraz lepiej. Owszem, infrastruktura do ładowania wciąż raczkuje i wymaga ogromnych nakładów, ale sami producenci nie próżnują: wprowadzają na rynek kolejne auta na prąd, a jednocześnie pracują nad tym, aby ich wytwarzanie było bardziej ekologiczne. Niektóre marki odważnie zapowiedziały nawet całkowite porzucenie silników spalinowych – co ma swoje uzasadnienie, biorąc pod uwagę spodziewaną surowość przyszłej normy emisji spalin Euro 7.
Ponieważ elektromobilność dopiero „się rozkręca”, niemal wszyscy producenci są w tym samym punkcie – dopiero zaczynają. W naszym teście spotykają się trzy nowiutkie elektryczne SUV-y:
- Audi Q4 e-tron 40 e-tron z tylnym napędem i 204-konnym silnikiem oraz akumulatorem o pojemności 77 kWh, zbudowane na bazie VW ID.4 (cena od 219 100 zł);
- BMW iX3 – z tylnym napędem, 286-konnym silnikiem oraz akumulatorem o pojemności 73,8 kWh netto, stanowiące elektryczną wersję spalinowego X3 (cena od 287 500 zł);
- Ford Mustang Mach-E RWD 98 kWh – pierwszy masowy Ford w 100% na prąd, w wersji z tylnym napędem, silnikiem o mocy 294 KM i większą baterią – 88 kWh netto (cena od 247 570 zł).
Najstarsze w tym gronie BMW iX3 debiutowało w sprzedaży zaledwie rok temu (w sprzedaży jest już wersja po niewielkim liftingu, ale podczas realizacji porównania do dyspozycji mieliśmy jeszcze egzemplarz sprzed modernizacji). Sprzedaż Audi Q4 e-tron oraz Forda Mustanga Mach-E w polskich salonach trwa od kilku miesięcy. Teraz sytuacja w segmencie elektromobilności na krajowym rynku staje się bardziej konkurencyjna – trwa program „Mój elektryk”, z dofinansowaniem zakupu auta na prąd w wysokości 18 750 lub 27 000 zł.
![audi q4 e-tron bmw ix3 ford mustang mach-e test 2021 01 audi q4 e-tron bmw ix3 ford mustang mach-e test 2021 01](https://www.wyborkierowcow.pl/wp-content/uploads/2021/09/audi-q4-e-tron-bmw-ix3-ford-mustang-mach-e-test-2021-01-1.jpg)
Jednak samochody elektryczne mają swoją specyfikę. W ich codziennej eksploatacji obok funkcjonalności, komfortu czy osiągów szczególne znaczenie mają trzy cechy: efektywność, zasięg oraz możliwości ładowania. Sprawdźmy, jak wypadają tu trzy prezentowane SUV-y.
Audi Q4 e-tron, BMW iX3, Ford Mustang Mach-E: nadwozie, przestronność wnętrza
Audi jest w tym towarzystwie najkrótsze, ale pod względem przestronności wcale nie stoi straconej pozycji. Mimo wymiarów typowych dla kompaktowych SUV-ów (459 cm długości, 187 cm szerokości) ilość miejsca jest zbliżona do tego, co oferuje iX3. Kabina okazuje się szeroka, a ponadprzeciętnie duży rozstaw osi (276,4 cm) sprawia, że pod względem przestrzeni na nogi z tyłu Q4 zbliża się do… Q7. Przy przednim fotelu odsuniętym o 1 m od pedałów (czyli ustawieniu typowym dla kierowcy o przeciętnym wzroście) na kolana z tyłu pozostaje 76 cm (odległość od siedzenia do oparcia kanapy). Miejsca nie brakuje także nad głowami, nawet dla wysokich pasażerów.
Niestety, o ile przednie – opcjonalne – fotele sportowe „otulają” znakomitym trzymaniem bocznym i oferują duży zakres regulacji wzdłużnej, o tyle z tyłu nie siedzi się zbyt wygodnie. Nisko zamocowane siedzisko kanapy sprawia, że podróżującym brakuje należytego podparcia ud.
Mierzące 473 cm BMW iX3 ma najbardziej klasyczne proporcje z całej trójki, z mocno wyodrębnioną przednią bryłą. To funkcjonalny SUV z dużymi, szeroko otwieranymi drzwiami i obszerną kabiną – choć porównanie ilości miejsca na nogi z tyłu uwidacznia przewagę rywali zbudowanych na w 100% elektrycznych platformach. Odległość od fotela do oparcia kanapy przy siedzeniu odsuniętym o 1 cm wynosi tu 74 cm, jest więc symbolicznie mniejsza niż w Q4, mimo że BMW ma aż o 10 cm większy rozstaw osi niż Audi (286,4 wobec 276,4 cm).
„X-trójka” na prąd zapewnia jednak większą wygodę siedzenia z tyłu – po pierwsze dzięki szerszej kabinie, a po drugie z uwagi na lepsze podparcie ud. Co więcej, pochylenie oparcia kanapy można tu regulować. Niestety, o spalinowym pochodzeniu samochodu przypomina masywny tunel środkowy, którego nie uświadczymy ani w Audi, ani w Fordzie. Przednie siedzenia BMW są za to najlepsze w tym porównaniu – zapewniają porządne podparcie boków i barków i mają masywne, dwupłaszczyznowo regulowane zagłówki. W wyższej wersji Impressive (cena od 320 tys. zł) oferują nawet elektryczną regulację szerokości boków.
Mustang Mach-E jest niewiele krótszy od BMW – mierzy 471 cm. Jego przednie fotele wyglądają niepozornie, ale okazują się wystarczająco obszerne. Przydałoby się im nieco wydatniejsze podparcie boczne, choć jest w tym metoda: dzięki stosunkowo płaskim siedziskom z podwyższonego Forda łatwo się wysiada i bez trudu się do niego wsiada. Miejsca w obu rzędach jest tu najwięcej spośród testowanych aut, a szerokość wnętrza z tyłu wynosi praktycznie tyle samo, co z przodu (151/150 cm).
Imponuje również przestrzeń na nogi z tyłu – odległość siedzenia od oparcia kanapy wynosi aż 82 cm. Pasażerowie podróżujący w drugim rzędzie mogą liczyć na najlepsze podparcie ud, a miejsca nad głowami nawet w egzemplarzu z panoramicznym dachem wystarczy dla wysokich osób (choć ich głowa „chowa się” w zagłębieniu słupków dachowych).
Audi Q4 e-tron, BMW iX3, Ford Mustang Mach-E: pojemność bagażnika
Mustang Mach-E jako jedyny w testowanym gronie oferuje dwa bagażniki o łącznej pojemności 483 l. Przedni schowek ma pojemność 81 l i został wyposażony w praktyczne (demontowalne) przegrody, które zabezpieczają przewożone przedmioty przed przemieszczaniem się, oraz korek spustowy pozwalający wypłukać przestrzeń z brudu – w sam raz, gdy chcemy przewieźć nieszczelny worek z ziemią albo brudne buty… lub wsypać tam lód i zapakować napoje.
Tylny „kufer” Mustanga mieści 402 l (z możliwością powiększenia do 1420 l), czyli mniej od bagażników rywali, aczkolwiek są to użyteczne litry. Po pierwsze, ma idealnie ustawny kształt, a miękka osłona jest zintegrowana z pokrywą, dzięki czemu nigdy nie ogranicza dostępu do przestrzeni ładunkowej. Po drugie, nie zabrakło w nim przegródek ani haków na torby. I po trzecie, wykończono go porządną, odporną na uszkodzenia i zabrudzenia wykładziną. Plus za wysoko unoszoną tylna pokrywę.
Bagażnik Q4 e-tron ma pojemność 520 l (1490 l po złożeniu oparć) i również jest wystarczająco praktyczny: oferuje trójdzielne oparcie (niedostępne w Fordzie), a także schowek pod podłogą (w sam raz na przewody do ładowania) oraz haki na torby. Niestety, podwójna podłoga, dzięki której po złożeniu oparć powstaje płaska powierzchnia, jest oferowana tylko w pakiecie za 1650 zł.
Największa przestrzeń transportowa to domena BMW – pojemność bagażnika iX3 to 510 l z opcją powiększenia do 1560 l. Mamy tu dyspozycji nie tylko schowki i haki, ale również możliwość składania oparć kanapy klamkami w burtach. Plus za najniższy próg załadunku.
Ładowność w żadnym z testowanych pojazdów nie pozostawia nic do życzenia i wynosi od 540 kg w iX3 przez 586 kg w Mustangu do 590 kg w Audi (wartości te dotyczą jednak bazowych egzemplarzy). Ponadto każdy z modeli jest oferowany z hakiem holowniczym i pozwala ciągnąć lekką przyczepę (do 750 kg w przypadku BMW i Forda, do 1000 kg w Audi).
Audi Q4 e-tron, BMW iX3, Ford Mustang Mach-E: deska rozdzielcza, obsługa, jakość
W tej kategorii teoretycznie można spodziewać by się triumfu Audi, które przyzwyczaiło nas do znakomicie zmontowanych i wykończonych wnętrz. Niestety, Q4 e-tron stanowi wyjątek od tej reguły: w kabinie królują twarde, ziarniste, połyskliwe plastiki, których można by się raczej spodziewać w tańszych modelach Volkswagena, a nie w samochodzie spod znaku czterech pierścieni. Ergonomię siedzenia poprawia regulowany w dwóch płaszczyznach podłokietnik, ale otoczenie jest osobliwe – kierowca może czuć się tu przytłoczony deską rozdzielczą, która sięga głęboko pod szybę, oraz szeroką konsolą ze schowkami.
W kwestii obsługi Audi też nie jest prymusem. Z jednej strony ma znakomite, czytelne cyfrowe wskaźniki z licznymi widokami i mechaniczne instrumenty do obsługi wentylacji, z drugiej – niektóre ustawienia systemu operacyjnego są „rozrzucone” po menu, a dotykowe panele na kierownicy okazują się nieprecyzyjne i potrafią nieźle zirytować kierowcę. Nad rywalami Q4 góruje natomiast najlepszą widocznością w przód – lusterka „oddzielono” tu od słupków, które są dość smukłe.
W BMW siedzi się nieco wyżej niż w Audi i bardziej „klasycznie”, widząc pokrywę silnika. Pod względem jakości iX3 to pełnoprawny przedstawiciel segmentu premium. Jego kokpit jest starannie zmontowany i wykończony porządnymi materiałami. System multimedialny, tradycyjnie dla bawarskiej marki, to niemal ideał – ma przejrzyste menu i można go obsługiwać przez dotykowy ekran lub okrągłym kontrolerem. Kolejnym atutem „beemki” jest fizyczny panel do sterowania nawiewem z przyciskami i pokrętłami.
Całość nie jest jednak perfekcyjna: X3 ma grube przednie słupki „zlane” z lusterkami, które potrafią mocno utrudniać widoczność w przód, a klawisze odpowiadające za wybór trybów jazdy umieszczono poziomo, przez co ich obsługa zmusza do oderwania wzroku do drogi. No i wciąż czekamy, aż BMW „dorobi się” obsługi głosowej po polsku.
Mustang Mach-E zabiera swojego kierowcę w przyszłość, ale z dozą klasyki: za jego kierownicą siedzi się wysoko, ale z widokiem na muskularnie tłoczoną maskę. Kokpit jest minimalistyczny, ale estetycznie wykończony i zmontowany na „piątkę” – pod tym względem Ford wyprzedza Audi. Prawdziwe „wow” robi jednak duży, pionowy wyświetlacz, który odpowiada za sterowanie większością funkcji auta, w tym wentylacją. Mimo licznych funkcji jego obsługa okazuje się zaskakująco łatwa: pozycje menu wyświetlają się w postaci kafelków, a widoki można „zsuwać” palcem, jak w smartfonie. Największą zaletą systemu operacyjnego Mustanga jest jednak przejrzystość: kto raz zobaczy mapę nawigacji lub interfejs Apple CarPlay/Android Auto na tak wielkim ekranie, z trudem zaakceptuje mniejsze wyświetlacze.
Ponadto Ford oferuje użyteczną obsługę głosową po polsku, najwięcej schowków oraz najdogodniej zlokalizowaną ładowarkę indukcyjną dla smartfona (w postaci dużej tacy pod wyświetlaczem). Tak jak w BMW są tu oba typy gniazd USB – stary A i nowy C – oraz fizyczna regulacja podświetlenia kokpitu. W Audi znajdziemy wyłącznie porty USB-C, a intensywność podświetlenia wymaga poszukiwań w ekranowym menu. Szkoda, że – tak samo jak w iX3 – przednie słupki Forda nie są smuklejsze.
Audi Q4 e-tron: napęd elektryczny, zużycie prądu, ładowanie
Wszystkie testowane modele mają po jednym silniku, umieszczonym z tyłu, oraz napęd na tylną oś. Audi jest w tym gronie najsłabsze – rozwija moc 204 KM – i odbija się to na jego osiągach (0-100 km/h w 8,5 s). W praktyce kierowca dynamika i tak jest więcej niż wystarczająca. Wysoki moment obrotowy (310 Nm) sprawia, że po gwałtownym wciśnięciu pedału gazu „Q-czwórka” chętnie wyrywa do przodu nawet z kilkoma osobami na pokładzie.
Osiągi w przypadku aut elektrycznych nie są jednak tak istotne jak efektywność napędu. Tu Q4 wypada przeciętnie: w mieście, zależnie od natężenia ruchu, zużycie prądu wynosi od 16 kWh/100 km (średnia prędkość ponad 40 km/h) do 20 kWh/100 km w korkach (średnia 30 km/h). Spokojna jazda w trasie to 18-20 kWh/100 km, a na autostradzie wynik ten rośnie do 28-30 kWh/100 km, zależnie od nachylenia drogi, tłoku oraz kierunku wiatru.
Być może rezultaty te byłyby lepsze, ale Audi ma niezbyt rozbudowaną rekuperację – do wyboru jest tylko intensywniejszy tryb B oraz funkcja radaru, która automatycznie wyhamowuje samochód i odzyskuje energię, gdy auto „natrafi” na poprzedzający pojazd. W sumie przy bardzo spokojnej jeździe i średnim zużyciu 18 kWh/100 km zasięg Q4 to niespełna 430 km.
W wersji 40 samochód ma duży akumulator (77 kWh netto) z możliwością szybkiego ładowania DC z mocą do 125 kW oraz trójfazową pokładową ładowarkę AC o mocy 11 kW. Niestety, dopłaty wymaga ciepła (4930 zł), która może zauważalnie ograniczać zużycie prądu w chłodniejsze dni.
BMW iX3: napęd elektryczny, zużycie prądu, ładowanie
W BMW pompa ciepła jest w standardzie, a 286-konny silnik o momencie obrotowym 400 Nm zapewnia mu bardzo dobre osiągi – przyspieszenie do 100 km/h trwa 6,8 s. Solidny ciąg czuć tu nawet przy prędkościach autostradowych. Zużycie prądu w mieście jest zbliżone do Audi i wynosi 18-20 kWh/100 km, zależnie do gęstości ruchu. Podobnie jest na autostradzie (ok. 29 kWh/100 km). W trasie iX3 okazuje się już nieco oszczędniejsze (17 kWh/100 km) od niemieckiego rywala.
W obniżeniu zapotrzebowania na energię pomaga kilkustopniowo regulowana rekuperacja, która – tak jak w Audi – może korzystać z przedniego radaru. Reaguje wtedy nie tylko poprzedzający ruch, ale również na… czerwone światło na skrzyżowaniach z sygnalizacją.
Akumulator „beemki” ma pojemność netto 74 kWh, co przy „spalaniu” na poziomie 18 kWh/100 km przekłada się na zasięg ok. 410 km. Baterię można ładować prądem stałym (DC) z mocą aż 150 kW, a zmiennym (AC) – 11 kW (ładowarka trójfazowa).
Ford Mustang Mach-E: napęd elektryczny, zużycie prądu, ładowanie
Mustang Mach-E ma zbliżone osiągi do iX3 (0-100 km/h w 7,0 s), choć samo ruszanie nawet w sportowym trybie Untamed odbywa się tu z nieco mniejszą werwą. Ma to swoje zalety – przy gwałtowniejszym wciśnięciu pedału gazu reakcja napędu jest bardziej przewidywalna. Mimo to reakcje na nagłe wciśnięcie pedału gazu w ruchu jak na ponad 2-tonowego SUV-a są imponujące – w czym zasługa najwyższego w tej stawce maksymalnego momentu obrotowego (430 Nm).
Jak na gabaryty auta korzystnie wypada również zużycie prądu. Ford ma z testowanego grona największy potencjał oszczędności energii podczas jazdy po mieście i na drogach jednopasmowych poza miastem – wieczorem lub w weekendy „spalanie” w W-wie wynosiło 15-16 kWh/100 km. W korkach i przy dynamicznej jeździe wartość ta rosła do 18-19 kWh/100 km. W trasie zapotrzebowanie na prąd wynosiło ok. 15-17 kWh/100 km, a na autostradzie – jak w przypadku konkurencji – wzrastało do 29-30 kWh/100 km.
Rekuperacja jest w Fordzie prosta i skuteczna – kierowca ma do wyboru ustawienie standardowe lub tryb jazdy „jednym pedałem” z intensywnym wytracanie prędkości aż do zatrzymania (auto zapamiętuje wybraną opcję).
Jeśli uwzględnić 88-kilowatogodzinny akumulator (do wyboru jest też wariant 68 kWh) i średnie zużycie prądu 17 kWh/100 km, Mustang Mach-E oferuje blisko 520 km zasięgu. Jeśli chodzi o warunki ładowania, nie odstaje od rywali (DC do 150 kW, 3-fazowa pokładowa ładowarka AC 11 kW). Ford nie oferuje natomiast pompy ciepła.
Audi Q4 e-tron, BMW iX3, Ford Mustang Mach-E: zawieszenie, komfort, prowadzenie
Sporo różni testowane „elektryki” pod względem komfortu i prowadzenia. Najkrótsze Audi, być może z uwagi na najmniejszy rozstaw osi, jest najmniej spokojne na dziurach – najbardziej odczuwa się tu „galopowanie”, czyli niewielkie pionowe drgania z winy ciężkiego akumulatora w podwoziu. Q4 nadrabia nieco zwinnością prowadzenia – intuicyjnie reaguje na skręt i sprawia wrażenie bardzo zwartego samochodu (najmniejsza średnica zawracania, zaledwie 10,2 m).
![AUDI Q4 e-tron S-Line 50 quattro 77kWh 299KM 1AT PO2UG97 08-2021 AUDI Q4 e-tron S-Line 50 quattro 77kWh 299KM 1AT PO2UG97 08-2021](https://www.wyborkierowcow.pl/wp-content/uploads/2021/09/audi-q4-e-tron-test-2021-zawieszenie-e1632433659726.jpg)
Podczas dynamicznej jazdy Audi stawia jednak na bezpieczeństwo, nie na dynamikę. W zakrętach skutecznie maskuje swoją tylnonapędowość i choć lekko zacieśnia skręt po odpuszczeniu gazu, to jego ESP dba przede wszystkim o zachowanie neutralnej charakterystyki: bez wypłużania przodu, ale i bez wyjeżdżania tyłu na zewnątrz łuku. Minus za najgorsze wyczucie pedału hamulca.
BMW jest bardziej „namacalne” w prowadzeniu. Jego lekko pracujący układ kierowniczy zapewnia najlepszy wśród testowanych aut kontakt z drogą, a zawieszenie z adaptacyjnymi amortyzatorami w bazowym komfortowym trybie najskuteczniej maskuje negatywne skutki zamontowania dużej baterii w podłodze. Nawet podczas agresywnej jazdy iX3, tak jak Q4, starannie pilnuje jednak toru jazdy i zezwala jedynie na lekkie uślizgi tylnych kół.
![BMW iX3 80kWh 286KM 1AT RWD WY572VN 08-2021 BMW iX3 80kWh 286KM 1AT RWD WY572VN 08-2021](https://www.wyborkierowcow.pl/wp-content/uploads/2021/09/MIK3961-e1632433690871.jpg)
To samo dotyczy Forda, który – typowo dla aut tej marki – zaskakująco spontanicznie jak na tak duży samochód reaguje na skręt, a jego podwozie błyskawicznie wygasza drgania i nie dopuszcza do niepokojących przechyłów. Na tle rywali Mustang prowadzi się jednak bardziej statecznie. Priorytetem jest tu zachowawcze, bezpieczne prowadzenie, choć nietrudno sprowokować lekkie nadrzucanie tyłem.
![FORD Mustang Mach-E RWD Extended Range 88kWh 294KM AT WE332YJ 08-2021 FORD Mustang Mach-E RWD Extended Range 88kWh 294KM AT WE332YJ 08-2021](https://www.wyborkierowcow.pl/wp-content/uploads/2021/09/ford-mustang-mach-e-test-2021-zawieszenie-e1632433725929.jpg)
Komfort jazdy niewiele odbiega tu od BMW – przy niewielkich prędkościach pojedyncze dziury gładko „wsiąkają” w podwozie, podobnie jak poprzeczne garby. Dopiero podczas szybszej jazdy zawieszenie zaczyna nieco dosadniej informować o nierównościach. Plus za wysoką stabilność podczas jazdy autostradowej oraz największy profil opon, co pozwala komfortowo pokonywać dziury i… krawężniki.
Audi Q4, BMW iX3, Ford Mustang Mach-E: ceny, wyposażenie
Audi Q4 e-tron 40 jest najtańsze wśród testowanych samochodów (niespełna 220 tys. zł), ale i najgorzej wyposażone. Dopłaty wymagają m.in. regulowany podłokietnik, trójdzielne oparcie kanapy, bezkluczykowy dostęp, pakiet z cyfrowymi zegarami, interfejsy do integracji smartfonów, czujniki parkowania z przodu, systemy wspomagające, a nawet tempomat. Efekt: przyzwoicie wyposażona „Q-czwórka” na standardowych 19-calowych alufelgach kosztuje ok. 255 tys. zł. Plus za 3-letnią gwarancję (ograniczoną przebiegiem 90 000 km) oraz bogatą listę opcji, obejmującą m.in. wyświetlacz head-up z funkcjami rozszerzonej rzeczywistości oraz matrycowe lampy LED.
BMW oferuje iX3 w dwóch wersjach wyposażenia. Już tańsza Impression (287,5 tys. zł) seryjnie ma lakier metalizowany, sportowe fotele, tapicerkę ze skóry ekologicznej, cyfrowe zegary, kamerę cofania, adaptacyjne zawieszenie, systemy asystujące, szklany dach panoramiczny, 3-strefową klimatyzację, podgrzewane fotele czy elektrycznie sterowaną tylną pokrywę.
Ford Mustang Mach-E RWD z większą baterią cenową plasuje się pomiędzy rywalami (247 510 zł), choć do wyboru jest też tańszy wariant z mniejszym akumulatorem (216 120 zł). Oba już seryjnie oferują przyzwoite wyposażenie, obejmujące m.in. adaptacyjny tempomat z funkcją jazdy środkiem pasa ruchu, asystenta martwego pola, asystenta świateł drogowych, podgrzewaną przednią szybę z dodatkową warstwą akustyczną, podgrzewaną kierownicę, bezprzewodową ładowarkę dla smartfona oraz dostęp bezkluczykowy. Za dopłatą, w pakiecie za 18 400 zł, Mustang Mach-E RWD oferuje panoramiczny dach, nagłośnienie B&O, elektryczną tylną pokrywę, kamery 360 stopni, elektrycznie składane lusterka boczne i elektrycznie regulowane fotele plus tapicerka ze skóry ekologicznej.
Audi Q4, BMW iX3, Ford Mustang Mach-E: podsumowanie testu/porównania
Trzy samochody dla trzech różnych odbiorców. Audi jest najzwinniejsze, choć i tak bardzo przestronne, a do tego najtańsze w zakupie. Niestety, także bardzo ubogo wyposażone – dlatego jego cenę nietrudno wywindować do poziomu rywali albo i wyższego. Q4 e-tron nie wyróżnia się przy tym ani efektywnością, ani dynamiką, ani komfortem jazdy.
BMW jest typowym przedstawicielem segmentu premium, z doskonałym systemem operacyjnym i dopracowanym podwoziem. Jest też najdroższe, a przy tym mniej przestronne od Mustanga i – co najważniejsze – nie tak oszczędne.
W naszym porównaniu zwycięża Ford, który jest najwszechstronniejszym autem w tym gronie. Nad konkurentami góruje niskim zużyciem prądu, największym zasięgiem oraz najlepiej skalkulowaną ceną. Mustang Mach-E nie ma większych wad – nawet mocno scyfryzowana obsługa okazuje się intuicyjna. A legendarny koń w nazwie tylko dodaje mu atrakcyjności.
DANE TECHNICZNE | Audi Q4 40 e-tron | BMW iX3 | Ford Mustang Mach-E |
---|---|---|---|
Silnik | elektryczny, umieszczony z tyłu | elektryczny, umieszczony z tyłu | elektryczny, umieszczony z tyłu |
Moc maksymalna | 204 KM | 286 KM | 294 KM |
Maksymalny moment obrotowy | 310 Nm | 400 Nm | 430 Nm |
Napęd | tylny | tylny | tylny |
Skrzynia biegów | automatyczna/1-biegowa | automatyczna/1-biegowa | automatyczna/1-biegowa |
Długość/szerokość/wysokość | 4,59/1,89/1,61 m | 4,73/1,89/1,67 m | 4,71/1,93/1,62 m |
Rozstaw osi | 2,77 m | 2,86 m | 2,99 m |
Średnica zawracania | 10,2 m | 12,1 m | 11,6 m |
Masa/ładowność | 2050/590 kg | 2185/540 kg | 2085/520 kg |
Poj. bagażnika (min./maks.) | 520/1490 l | 510/1560 l | 402+81/1420 l |
Poj. akumulatora (netto/brutto) | 77/82 kWh | 74/80 kWh | 88/98 kWh |
Opony | 235/55 R19 | 245/50 R19 | 225/60 R18 |
OSIĄGI (DANE PRODUCENTA) | |||
Prędkość maksymalna | 160 km/h | 180 km/h | 180 km/h |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 8,5 s | 6,8 s | 7,0 s |
Średnie zużycie energii (WLTP) | 17,3 kWh/100 km | 18,6 kWh/100 km | 16,5 kWh/100 km |
Zasięg (WLTP) | 521 km | 459 km | 510 km |
DANE TESTOWE | |||
0-100 km/h | 8,4 s | 6,7 s | 6,9 s |
100-0 km/h (zimne/ciepłe) | 36,5/36,2 m | 36,0/35,4 m | 36,2/35,8 m |
Hałas przy 50/100 km/h | 56,8/61,5 dB | 57,5/61,1 dB | 57,8/62,0 dB |
Liczba obrotów kierownicą | 2,3 | 3,0 | 2,6 |
Średnie zużycie energii w teście (miasto + trasa) | 19 kWh/100 km | 18,5 kWh/100 km | 17 kWh/100 km |
CENA | |||
Wersja | Audi Q4 40 e-tron | BMW iX3 | Ford Mustang Mach-E |
Cena | od 195 100 zł (wersja 35) 219 100 zł (testowana wersja 40) |
od 285 500 zł (testowana wersja Inspiring) | od 216 120 zł (wersja RWD 75 kWh) 247 570 zł (testowana wersja RWD 98 kWh) |
WYBÓR KIEROWCÓW | Ford | BMW | Audi |
---|---|---|---|
Przestronność/bagażnik | 4,5 | 4,5 | 4,5 |
Ergonomia/obsługa | 4,5 | 4,5 | 4,0 |
Jakość wykończenia | 4,0 | 4,5 | 3,5 |
Osiągi/dynamika | 4,5 | 4,5 | 3,5 |
Zużycie energii | 4,5 | 4,0 | 4,0 |
Zasięg | 4,5 | 3,5 | 3,5 |
Prowadzenie i komfort jazdy | 4,0 | 4,5 | 4,0 |
Wyposażenie i opcje | 4,5 | 4,0 | 3,5 |
Cena zakupu | 4,0 | 3,5 | 4,5 |
ŚREDNIA | 4,33 | 4,17 | 3,89 |
MIEJSCE | 1 | 2 | 3 |