Producenci nie mają wyjścia i muszą wprowadzać kolejne „zelektryfikowane” modele. Tym razem do prawdziwego szturmu przystąpiło Audi, które za jednym zamachem zapowiedziało cztery hybrydy typu plug-in: A8, A7 Sportback, A6 i Q5.

Unia Europejska już w 2020 r. szykuje wprowadzenie bardzo restrykcyjnych przepisów po raz kolejny ograniczających emisję dwutlenku węgla do atmosfery. Średnia na danego producenta ma wynieść raptem 95 g CO2/km, a jeśli któraś firma nie spełni tych wymogów – czekają ją dotkliwe kary. Czyli 95 euro za przekroczenie normy o 1 gram za każdy sprzedany samochód.

Z tego względu producenci mają coraz mniej czasu na zmniejszenie emisji dwutlenku węgla. Jest to tym większe wyzwanie, ponieważ od 2016 r. emisja CO2 ponownie zaczęła rosnąć, co wiąże się z dwoma czynnikami: coraz większą modą na SUV-y oraz odchodzeniem od bardziej oszczędnych silników wysokoprężnych, za co winę częściowo ponosi afera „Dieselgate”.

Audi Q5, A6, A7 i A8 plug-in
Hybrydowe modele Audi: Q5, A6, A7 Sportback i A8 mogą być ładowane z gniazdka elektrycznego.

Audi jeszcze w tym roku wprowadzi cztery nowe hybrydy typu plug-in. Czym wyróżniają się te modele? Oto 11 najważniejszych cech A8, A7 Sportback, A6 i Q5:

1 Wszystkie korzystają z dwóch silników – spalinowego i elektrycznego. Dzięki trybowi czysto elektrycznemu są w stanie pokonać dystans ponad 40 km (według cyklu WLTP) tylko przy użyciu „elektronów”.

2 Jednostka spalinowa jest zasilana benzyną i ma bezpośredni wtrysk paliwa oraz korzysta z pomocy turbosprężarki.

 

Audi A6 Sedan
Audi A6 Sedan skorzysta z hybrydowego układu, na który składają się silniki TFSI i elektryczny.

3 Silnik elektryczny został zintegrowany w obudowie skrzyni biegów, dzięki czemu może wspierać jednostkę benzynową podczas przyspieszenia.

 

4 Podczas hamowania nowe hybrydowe modele Audi mogą odzyskać do 80 kW energii. Silnik elektryczny doładowuje akumulatory po zdjęciu nogi z gazu, a w przypadku hamowania ze średnim opóźnieniem (tak do 0,4 g), większość zadania wykonuje hydrauliczny układ hamulcowy.

5 Baterie litowo-jonowe zostały umieszczone w przedziale bagażowym. W przypadku modeli A6, A7 Sportback i A8 składają się ze 104 cel, które podzielono na 8 modułów. Ich moc wynosi 14,1 kWh, a napięcie – 385 V. Akumulator litowo-jonowy w Q5 ma taką samą pojemność, ale tzw. pryzmatyczne ogniwa. We wszystkich modelach baterie zostały zaopatrzone w układ chłodzenia.

Audi A7 Sportback
Akumulatory A7 Sportback mają mieć pojemność 14,1 kWh.

6 A8 plug-in hybrid korzysta z jednostki spalinowej, która jest stale wspierana przez silnik synchroniczny (jako silnik elektryczny). Został on zintegrowany ze sprzęgłem w 8-biegowej przekładni automatycznej tiptronic, a moment obrotowy nieustannie trafia do czterech kół. Hybrydowa limuzyna Audi dostępna jest także jako wariant A8 L o długości 5,3 m.

Audi A8
Audi A8 jako hybryda plug-in będzie dostępne zarówno w wersji krótkiej, jak i długiej.

7 Modele A7 i A6 wykorzystują ten sam układ napędowy co A8, ale w ich przypadku silnik elektryczny został zintegrowany nie w przekładni typu tiptronic, a w dwusprzęgłowej s tronic. Oba dostępne są w dwóch wersjach różniących się mocą. W Q5 znalazł się napęd o tej samej koncepcji, co w A6 oraz A7 Sportback.

8 Nowe modele Audi oferują trzy ustawienia napędu: EV, Auto oraz Hold, które można zmieniać przyciskiem na konsoli. Pierwszy z nich stawia na napęd w pełni elektryczny, drugi wspiera się oboma silnikami, natomiast trzeci oszczędza energię elektryczną, aby można było ją wykorzystać w dalszej części podróży, np. w centrum miast, gdzie „wstęp” mają tylko modele elektryczne.

9 System hybrydowy podczas prowadzenia do celu przy wykorzystaniu pokładowej nawigacji może się wspierać jej wskazaniami, aby przewidywać sytuacje na drodze i np. informować kierowcę o zdjęciu nogi z gazu za pomocą komend wizualnych oraz aktywnego sprężenia zwrotnego pedału przyspieszenia, który w momencie, kiedy „oczekuje” od kierowcy, aby zdjąć nogę z gazu – zaczyna delikatnie wibrować.

Audi Q5
Audi Q5 jeszcze w tym roku dostępne będzie jako hybryda typu plug-in.

10 Wszystkie modele hybrydowe zostały zaopatrzone w funkcję żeglowania przekładni, co oznacza, że przy prędkościach poniżej 160 km/h, po zdjęciu nogi z gazu silniki spalinowy i elektryczny zostają odłączone, a auto swobodnie wytraca prędkość (w trybach jazdy auto i wydajność). Z drugiej strony, gdy przekładnię przestawi się w ustawienie S, a tryb w dynamic, przy każdym odpuszczeniu prawego pedału silnik elektryczny pozostaje aktywny, zamieniając energię kinetyczną w elektryczną.

11 Wraz z nowymi samochodami zostają dostarczone kable do ładowania akumulatorów z gniazd domowych i przemysłowych. Przy źródle prądu o mocy 7,2 kW pełne nabicie baterii zabiera 2 godziny.

Szczegółowe dane techniczne nowych hybrydowych Audi nie zostały jeszcze ujawnione. 

Oceny czytelników
[Głosów: 0 Średnia: 0]

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here