NowościAktualnościA6, A7, A8 i Q5 – nowe hybrydy plug-in od Audi

A6, A7, A8 i Q5 – nowe hybrydy plug-in od Audi

Producenci nie mają wyjścia i muszą wprowadzać kolejne „zelektryfikowane” modele. Tym razem do prawdziwego szturmu przystąpiło Audi, które za jednym zamachem zapowiedziało cztery hybrydy typu plug-in: A8, A7 Sportback, A6 i Q5.

Unia Europejska już w 2020 r. szykuje wprowadzenie bardzo restrykcyjnych przepisów po raz kolejny ograniczających emisję dwutlenku węgla do atmosfery. Średnia na danego producenta ma wynieść raptem 95 g CO2/km, a jeśli któraś firma nie spełni tych wymogów – czekają ją dotkliwe kary. Czyli 95 euro za przekroczenie normy o 1 gram za każdy sprzedany samochód.

Z tego względu producenci mają coraz mniej czasu na zmniejszenie emisji dwutlenku węgla. Jest to tym większe wyzwanie, ponieważ od 2016 r. emisja CO2 ponownie zaczęła rosnąć, co wiąże się z dwoma czynnikami: coraz większą modą na SUV-y oraz odchodzeniem od bardziej oszczędnych silników wysokoprężnych, za co winę częściowo ponosi afera „Dieselgate”.

Audi Q5, A6, A7 i A8 plug-in
Hybrydowe modele Audi: Q5, A6, A7 Sportback i A8 mogą być ładowane z gniazdka elektrycznego.

Audi jeszcze w tym roku wprowadzi cztery nowe hybrydy typu plug-in. Czym wyróżniają się te modele? Oto 11 najważniejszych cech A8, A7 Sportback, A6 i Q5:

1 Wszystkie korzystają z dwóch silników – spalinowego i elektrycznego. Dzięki trybowi czysto elektrycznemu są w stanie pokonać dystans ponad 40 km (według cyklu WLTP) tylko przy użyciu „elektronów”.

2 Jednostka spalinowa jest zasilana benzyną i ma bezpośredni wtrysk paliwa oraz korzysta z pomocy turbosprężarki.

 

Audi A6 Sedan
Audi A6 Sedan skorzysta z hybrydowego układu, na który składają się silniki TFSI i elektryczny.

3 Silnik elektryczny został zintegrowany w obudowie skrzyni biegów, dzięki czemu może wspierać jednostkę benzynową podczas przyspieszenia.

 

4 Podczas hamowania nowe hybrydowe modele Audi mogą odzyskać do 80 kW energii. Silnik elektryczny doładowuje akumulatory po zdjęciu nogi z gazu, a w przypadku hamowania ze średnim opóźnieniem (tak do 0,4 g), większość zadania wykonuje hydrauliczny układ hamulcowy.

5 Baterie litowo-jonowe zostały umieszczone w przedziale bagażowym. W przypadku modeli A6, A7 Sportback i A8 składają się ze 104 cel, które podzielono na 8 modułów. Ich moc wynosi 14,1 kWh, a napięcie – 385 V. Akumulator litowo-jonowy w Q5 ma taką samą pojemność, ale tzw. pryzmatyczne ogniwa. We wszystkich modelach baterie zostały zaopatrzone w układ chłodzenia.

Audi A7 Sportback
Akumulatory A7 Sportback mają mieć pojemność 14,1 kWh.

6 A8 plug-in hybrid korzysta z jednostki spalinowej, która jest stale wspierana przez silnik synchroniczny (jako silnik elektryczny). Został on zintegrowany ze sprzęgłem w 8-biegowej przekładni automatycznej tiptronic, a moment obrotowy nieustannie trafia do czterech kół. Hybrydowa limuzyna Audi dostępna jest także jako wariant A8 L o długości 5,3 m.

Audi A8
Audi A8 jako hybryda plug-in będzie dostępne zarówno w wersji krótkiej, jak i długiej.

7 Modele A7 i A6 wykorzystują ten sam układ napędowy co A8, ale w ich przypadku silnik elektryczny został zintegrowany nie w przekładni typu tiptronic, a w dwusprzęgłowej s tronic. Oba dostępne są w dwóch wersjach różniących się mocą. W Q5 znalazł się napęd o tej samej koncepcji, co w A6 oraz A7 Sportback.

8 Nowe modele Audi oferują trzy ustawienia napędu: EV, Auto oraz Hold, które można zmieniać przyciskiem na konsoli. Pierwszy z nich stawia na napęd w pełni elektryczny, drugi wspiera się oboma silnikami, natomiast trzeci oszczędza energię elektryczną, aby można było ją wykorzystać w dalszej części podróży, np. w centrum miast, gdzie „wstęp” mają tylko modele elektryczne.

9 System hybrydowy podczas prowadzenia do celu przy wykorzystaniu pokładowej nawigacji może się wspierać jej wskazaniami, aby przewidywać sytuacje na drodze i np. informować kierowcę o zdjęciu nogi z gazu za pomocą komend wizualnych oraz aktywnego sprężenia zwrotnego pedału przyspieszenia, który w momencie, kiedy „oczekuje” od kierowcy, aby zdjąć nogę z gazu – zaczyna delikatnie wibrować.

Audi Q5
Audi Q5 jeszcze w tym roku dostępne będzie jako hybryda typu plug-in.

10 Wszystkie modele hybrydowe zostały zaopatrzone w funkcję żeglowania przekładni, co oznacza, że przy prędkościach poniżej 160 km/h, po zdjęciu nogi z gazu silniki spalinowy i elektryczny zostają odłączone, a auto swobodnie wytraca prędkość (w trybach jazdy auto i wydajność). Z drugiej strony, gdy przekładnię przestawi się w ustawienie S, a tryb w dynamic, przy każdym odpuszczeniu prawego pedału silnik elektryczny pozostaje aktywny, zamieniając energię kinetyczną w elektryczną.

11 Wraz z nowymi samochodami zostają dostarczone kable do ładowania akumulatorów z gniazd domowych i przemysłowych. Przy źródle prądu o mocy 7,2 kW pełne nabicie baterii zabiera 2 godziny.

Szczegółowe dane techniczne nowych hybrydowych Audi nie zostały jeszcze ujawnione. 

Nie przegap najnowszych artykułów! Obserwuj Wybór Kierowców na FACEBOOKU

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj

NEWSY
Polecane
Wybór redakcji