PoradyPoradyWymiana oleju w automacie. Statyczna lepsza od dynamicznej!

Wymiana oleju w automacie. Statyczna lepsza od dynamicznej!

Zlecając wymianę oleju w automatycznej skrzyni biegów, można zdecydować się na tańszą wymianę statyczną oraz droższą dynamiczną. Czy warto dopłacać? Okazuje się, że niekoniecznie!

W świecie motoryzacji jedne trendy wypierają inne. Kiedyś za wystarczającą pielęgnację nadwozia uważano woskowanie czy użycie politury, teraz wiele mówi się o glinkowaniu czy powłokach ceramicznych. W przypadku automatycznych za wyraz wysokiej dbałości  uchodzi zrezygnowanie z wymiany statycznej oleju na rzecz dynamicznej.

Tańsza wymiana statyczna polega na spuszczeniu starego oleju korkiem, wymianę filtra i wlanie świeżego oleju. Konstrukcja automatu z konwerterem momentu obrotowego sprawia, że w ten sposób wymienia się tylko część środka smarnego. Prawie cały olej przekładniowy można wymienić poprzez odbieranie starego środka smarnego przy jednoczesnym dolewaniu nowego.

Nie jest jednak to proste przepompowanie oleju, bo w niektórych miejscach następuje mieszanie się świeżego oleju z przepracowanym. W efekcie do dynamicznej wymiany oleju trzeba użyć większej ilości środka smarnego niż mieści skrzynia. Szerzej na ten temat piszemy tutaj. Wymiana dynamiczna oleju w automacie wymaga użycia specjalnej maszyny oraz większej ilości oleju, co podnosi jej koszt. Która jest lepsza? Zdania są podzielone. Można jednak spotkać się z opiniami, że statyczna wymiana jest optymalna.

Wymiana oleju w automacie – statyczna czy dynamiczna?

ZF, a więc jeden z najbardziej renomowanych producentów automatycznych skrzyń biegów – w tym tak legendarnych jak ZF 5HP, 6HP czy 8HP na swojej stronie internetowej podaje wprost, że zaleca, by wymiana oleju w automatycznej skrzyni biegów odbywała się metodą statyczną w wykwalifikowanym warsztacie samochodowym.

W ocenie ekspertów ZF ta metoda jest wystarczająca do utrzymania właściwych parametrów pracy skrzyni i zachowania komfortu jej użytkowania. Statyczna wymiana oleju w automatycznej skrzynie, dzięki zużyciu około dwukrotnie mniejszej ilości oleju niż w trakcie wymiany dynamicznej, jest również bardziej ekologiczna i ekonomiczna.

Dodatkowo ZF zaleca nie tylko przypilnowanie ilości wlewanego oleju, ale skompletowanie przed wymianą niezbędnych elementów dla danej skrzyni – w tym miski olejowej z wbudowanym filtrem, uszczelnieniem i korkiem gwintowym, nowych śrub oraz pozostałych, niezbędne uszczelki. Nie tylko zwiększy to komfort pracy mechanika, ale zapobiegnie, w celu szybkiego wydania auta klientowi, ponownemu montażowi brakujących elementów, co w przyszłości może zemścić się np. wyciekami.

Warto wiedzieć: Najbardziej awaryjne automatyczne skrzynie biegów

Jedno nie ulega wątpliwości. Każda wymiana oleju przekładniowego jest korzystna. Wszystkie płyny eksploatacyjne w pojazdach ulegają zużyciu. Czynniki pogarszające ich parametry to m.in. czas, tlen, ciśnienie, temperatura i zanieczyszczenia. Okresowymi wymianami płynów można zachować poprawność działania, a nawet zwiększyć trwałość kluczowych podzespołów – w tym drogiej w naprawach automatycznej skrzyni biegów. Eksperci firmy ZF Aftermarket wyraźnie podkreślają znaczenie regularnej kontroli stanu oleju i jej korzyści dla naszego pojazdu.

Nie przegap najnowszych artykułów! Obserwuj Wybór Kierowców na FACEBOOKU
NEWSY
Polecane
Wybór redakcji