UżywaneOpinieUżywany Jeep Grand Cherokee II (1999-2004) - opinie, dane techniczne, typowe usterki

Używany Jeep Grand Cherokee II (1999-2004) – opinie, dane techniczne, typowe usterki

Jeep ma dobrą reputację w budowaniu mocnych samochodów terenowych, a Grand Cherokee nie jest wyjątkiem. Druga generacja tego modelu wciąż cieszy się sporym uznaniem wśród miłośników marki. Jakie są opinie o tym modelu?

Jeep to marka, która przez lata ugruntowała swoją pozycję i zyskała reputację producenta tworzącego mocne, solidne i wytrzymałe samochody terenowe. Model Grand Cherokee nie jest wyjątkiem i druga generacja bardzo solidnie to potwierdza. Fakt, auto być może nie prezentuje się tak okazale i imponująco jak niektóre pojazdy konkurencji, ale dzięki sprytnemu układowi napędu na cztery koła jest imponująco zwrotny w trudnym terenie i radzi sobie w pozornie niemożliwych sytuacjach. Niestety ta umiejętność odbija się na równych, twardych drogach. Chociaż Jeep to dobry krążownik długodystansowy z przestronną kabiną i niezwykle wygodnymi siedzeniami, nie jest szczególnie stabilny na zakrętach, a jazda jest niepewna na drogach niskiej jakości. Ale cóż – coś za coś. Czym jeszcze charakteryzuje się Jeep Grand Cherokee II?

Jeep Grand Cherokee II - tył
Takie warunki dla Grand Cherokee II to jak spacer po lesie – to auto ma imponujące właściwości terenowe.

Używany Jeep Grand Cherokee II – wymiary, nadwozie

Jeep Grand Cherokee pierwszej generacji wyznaczył kierunek rozwoju i sprawił, że stylistyka tego modelu stała się znana na całym świecie. Niemal prostokątna sylwetka, proste linie, niemal odrysowane od ekierki załamania – to spodobało się miłośnikom nie tylko tej marki, ale i zwolennikom surowych, nieco staroświeckich aut. Druga generacja co prawda kontynuuje ten zamysł, ale widać, że projektanci starali się nieco złagodzić ostre kształty. Sylwetka wciąż jest dość surowa i prosta, ale pojawiły się liczne załamania i łagodne przejścia. Z przodu dominuje siedmioszczelinowy grill, duże klosze lamp i minimalistyczny zderzak ze światłami przeciwmgielnymi. Z boku w oczu rzucają się wyraźne przetłoczenia nad nadkolami oraz listwa biegnąca przez dolną część drzwi. Tył jest minimalistyczny z dużą klapą bagażnika (z otwieraną niezależnie szybą) i niewielkimi kloszami lamp. Auto mierzy 4610 mm długości, 1836 mm szerokości i 1763 mm wysokości. Rozstaw osi to 2690 mm, a prześwit w najniższym punkcie to 210 mm.

Jeep Grand Cherokee II - przód
Nieśpieszna jazda w trasie? Grand Cherokee II radzi sobie z tym zadowalająco, ale nie ma co liczyć na dynamiczne prowadzenie.

Używany Jeep Grand Cherokee II – wnętrze, bagażnik

Kabina Jeepa nie była szczególnie nowoczesna, gdy model został wprowadzony na rynek w 1999 roku, ale chociaż zestarzała się z klasą. Jest typowo amerykańska, z dużą ilością skóry i sztucznego drewna, tworzywa sztuczne sprawiają wrażenie tanich, a ogólne wykończenie nie jest zbyt dobre, ale jeśli ktoś lubi taki styl i trafi na zadbany egzemplarz, będzie w pełni zadowolony. Plusem jest to, że większość rzeczy jest sterowana elektrycznie, a widoczność też jest dobra za sprawą sporej powierzchni szyb wokół. Chociaż Grand Cherokee jest dużym pojazdem, ilość miejsca na nogi z tyłu jest zaskakująco skromna. Na szczęście jest dużo miejsca na głowę, a trzy dorosłe osoby mogą dość łatwo zmieścić się z tyłu. Duże miękkie siedzenia są przytulne i wygodne, ale brakuje im podparcia, zwłaszcza w dolnej części pleców.

Wszystkie samochody są standardowo wyposażone w klimatyzację, większość ma również skórzaną tapicerkę, jednak przy wyższych prędkościach zauważalny jest hałas silnika (zwłaszcza z wczesnych silników wysokoprężnych 3.1 TD) i szum wiatru. Co prawda z tyłu jest mało miejsca na nogi, ale w zamian Grand Cherokee ma duży bagażnik z szeroką i głęboką przestrzenią ładunkową. Szybę tylnej klapy można otwierać oddzielnie, co jest bardzo przydatne w ciasnych przestrzeniach i na parkingach wielopoziomowych. Oparcia tylnych siedzeń są składane (choć nie na płasko), aby zwiększyć przestrzeń bagażową. Jest także zestaw relingów dachowych. Pojemność bagażnika to imponujące 1104 litry w standardowym układzie siedzeń, a po złożeniu oparć bagażnik ma aż 2047 litrów. Na dalekie wyprawy w sam raz.

Używany Jeep Grand Cherokee II – silniki

Pod maską Jeepa Grand Cherokee II może pracować jeden z dwóch silników benzynowych – 4.0 R6 oraz 4.7 V8. Co prawda perspektywa posiadania jednostki benzynowej o tak dużej pojemności jest kusząca, ale warto podejść do tematu zdroworozsądkowo. Silniki te są paliwożerne, drogie w eksploatacji i w zasadzie mało wydajne. Kusi jedynie przyjemna kultura pracy i dźwięk – nic ponad to. Przykładowo silnik 4.0 R6 ma zaledwie 190 KM i 295 Nm momentu obrotowego, co przekłada się na sprint od 0 do 100 km/h w aż 11 sekund. Spalanie? W mieście nawet 22 l/100 km. Najmocniejsza wersja jednostki 4.7 V8 pojawiła się pod koniec produkcji i oferowała 258 KM i 425 Nm momentu obrotowego, co przekładało się na przyspieszenie od 0 do 100 km/h w 8,3 sekundy. Średnie spalanie? Ponad 16 l/100 km.

Jeep Grand Cherokee II - silnik
Silnik 4.7 V8 daje sporo przyjemności z jazdy, brzmi rewelacyjnie i jest elastyczny, ale to wszystko kosztem bardzo wysokiego spalania.

W palecie silników wysokoprężnych była jednostka 3.1 TD o mocy 140 KM z początku produkcji oraz 2.7 CRD oferowana w ostatnich latach. Ta druga dysponuje mocą 163 KM oraz momentem obrotowym 400 Nm. Osiągi nie są specjalnie porywające, bowiem sprint od 0 do 100 km/h zajmuje ponad 11 sekund, ale średnie spalanie to około 9,8 l/100 km, co przy zbiorniku paliwa o pojemności 78 litrów daje średni zasięg około 800 kilometrów.

Jeep Grand Cherokee II - silnik
Jeśli ktoś planuje dużo jeździć i nie zależy mu na emocjach, powinien iść w kierunku silników wysokoprężnych.

Używany Jeep Grand Cherokee II – opinie użytkowników

 Zalety 

„Sporo przestrzeni i wrażenie komfortowego SUV-a w rozsądnej cenie”.

„Specyficzna, nieco staromodna stylistyka, ale w zadbanym egzemplarzu wygląda świetnie”.

„Wygodne, komfortowe wnętrze i bardzo duży bagażnik”.

„ Świetne właściwości terenowe w każdych warunkach”.

 Wady 

„Jakość materiałów i stylistyka wnętrza może niektórych zniechęcać”.

„Wybór na rynku wtórnym (zadbanych sztuk) jest raczej skromny”

„Prowadzenie jest niestabilne i mało precyzyjne”.

„Droga eksploatacja, wysokie spalanie, trudno znaleźć zadbany egzemplarz”.

Używany Jeep Grand Cherokee II – awaryjność, typowe usterki

Biorąc pod uwagę, że Jeep Grand Cherokee II to auto idealne do pokonywania dłuższych dystansów, większość egzemplarzy może mieć spore przebiegi i dość wyeksploatowane wnętrze. Poza tym to świetne auto terenowe i mało prawdopodobnym jest, że poprzedni właściciel kupił właśnie ten model do spokojnej jazdy po mieście. Reasumując, warto sprawdzić poprawność przebiegu, stan podwozia, wycieki (tych niestety nie brakuje), prace napędów i skrzyni biegów etc. Trudno będzie znaleźć naprawdę zadbany egzemplarz, a jeśli się to uda, jego cena będzie wysoka.

Jeep Grand Cherokee II - półoś
Intensywna jazda terenowa, ale i długie przebiegi skutkują wieloma wyciekami i drobnymi awariami.

Używany Jeep Grand Cherokee II – gdzie jest numer VIN?

Numer VIN w Grand Cherokee II znajduje się za szybą w lewym dolnym rogu, jak również na tabliczce znamionowej umieszczonej w górnej części prawej szyby ramy w komorze silnika. VIN znajdziemy również w bagażniku obok koła zapasowego pod wykładziną.

Jeep Grand Cherokee II numer VIN

Używany Jeep Grand Cherokee II – sytuacja rynkowa, ceny

W dniu publikacji na serwisie OTOMOTO.pl umieszczonych było około 60 ogłoszeń dotyczących używanego Jeepa Grand Cherokee II. Przykładowo egzemplarz z 2003 roku z silnikiem 4.7 V8 w wersji Overland i z przebiegiem 198 000 kilometrów to koszt około 29 000 złotych. Za około 33 000 złotych znajdziemy egzemplarz z 2004 roku z silnikiem 2.7 CRD i przebiegiem 250 000 kilometrów.

Używany Jeep Grand Cherokee II – podsumowanie

Jeep Grand Cherokee II to świetna propozycja dla tych, którzy wiedzą czego chcą i są gotowi na wszystkie ustępstwa oraz poświęcenia. To rewelacyjne auto w teren, na dalekie trasy, do wygodnej i nieśpiesznej podróży, ale trzeba liczyć się z problematyczną i kosztowną eksploatacją. Nawet silniki wysokoprężne nie są szczególnie oszczędne, a topowe wersje V8 potrafią spalić ogromne ilości paliwa.

Polecamy inne nasze artykuły o używanych Jeepach:

Używany Jeep Grand Cherokee WK/WH (2004-2010) – opinie użytkowników

Używany Jeep Cherokee IV (2008-2012) – opinie użytkowników

Jeep Grand Cherokee II - bok

Jeep Grand Cherokee II – wymiary, pojemność bagażnika
Dł./szer./wys. 461/183/176 cm
Rozstaw osi 269 cm
Pojemność bagażnika 1104-2047 l
Jeep Grand Cherokee II – dane techniczne, osiągi, spalanie
Silnik 4.0 R6 4.7 V8 4.7 V8 (Overland) 2.7 CRD 3.1 TD
Pojemność 3960 cm³ 4701 cm³ 4701 cm³ 2685 cm³ 3125 cm³
Paliwo benzynowy benzynowy benzynowy turbodiesel turbodiesel
Maks. moc 190 KM 220 KM 258 KM 163 KM 140 KM
Maks. moment 295 Nm 390 Nm 425 Nm 400 Nm 384 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h 10,9 s 9,0 s 8,3 s 11,2 s 14 s
Prędkość maks. 189 km/h 200 km/h 207 km/h 190 km/h 173 km/h
Śr. zużycie paliwa 15,7 l/100 km 16,2 l/100 km 16,5 l/100 km 9,8 l/100 km 11,7 l/100 km

Używany Jeep Grand Cherokee II – galeria

Nie przegap najnowszych artykułów! Obserwuj Wybór Kierowców na FACEBOOKU
NEWSY
Polecane
Wybór redakcji