Niewiele aut oferuje, tak jak Hyundai Kona, aż cztery rodzaje napędu. Jaki silnik najlepiej wybrać – benzynowy czy Diesla? A może wersję hybrydową lub elektryczną?
Hyundai Kona zastąpił w 2017 roku mikrovana o nazwie ix20. Wlał trochę świeżości do gamy producenta swoją nieszablonową stylistyką z podwójnymi przednimi światłami i wyraźnie zarysowanymi, obitymi tworzywem nadkolami. To auto bardziej zwracało jednak uwagę (i nadal to robi) kompletną paletą wersji silnikowych. Rzadko się bowiem zdarza, żeby jeden samochód występował w tradycyjnych odmianach spalinowych (benzynowych i Dieslach), ale też jako hybryda i 100-procentowy „elektryk”. Jakby tego było mało, Hyundai proponował jeszcze mocarny wariant N (280 KM), dwie wersje pojemności akumulatorów w modelu elektrycznym oraz konfiguracje ze skrzyniami automatycznymi i napędem na 4 koła. Wybór jest zatem ogromny, także wśród aut z drugiej ręki.
Z jakim silnikiem warto rozważyć Hyundaia Konę pierwszej generacji? Może warto postawić na hybrydę lub „elektryka”? Sprawdźmy jednostki napędowe w tym modelu.
Używany Hyundai Kona I – silniki benzynowe
- 1.0 T-GDI (120 KM)
- 1.6 T-GDI (177 KM, 198 KM)
- 2.0 T-GDI (280 KM)
Wyłącznie benzynowe Kony zawsze mają pod maskami silniki turbodoładowane z bezpośrednim wtryskiem paliwa (T-GDI), wykorzystujące rozrząd napędzany trwałym łańcuchem. Już najsłabsza odmiana 1.0 T-GDI rozwija przyzwoite 120 KM pozwalające osiągnąć 100 km/h w 12 sekund. To przy tym jedyna jednostka 3-cylindrowa w tym modelu. Mocniejsze auta napędzane są już 4-cylindrowymi 1.6 T-GDI (177 KM lub 198 KM po liftingu z 2020 roku). W 2021 roku Hyundai wprowadził dość szalony wariant N z 280-konnym silnikiem 2.0 T-GDI i 8-biegową skrzynią dwusprzęgłową (1.6 T-GDI opcjonalnie łączono z 7-biegową, a 1.0 T-GDI – tylko z przekładnią manualną). W przypadku bazowych wersji 1.0 trzeba się nastawić na spalanie ok. 6,5-7 l/100 km w cyklu mieszanym. Auta z 1.6 T-GDI zużywają ok. 8-9 l/100 km, a Kony N – ponad 10 l/100 km. Silniki dały się poznać jako stosunkowo bezawaryjne. W 1.0 sygnalizowane były usterki chłodnic, a przy dużych przebiegach także turbo, sprzęgieł i wtrysków. Można się ich spodziewać także w przypadku nierzetelnie serwisowanych odmian 1.6 T-GDI. Wszystkie silniki benzynowe Kony przeciętnie znoszą zasilanie LPG z uwagi na obecność bezpośredniego wtrysku paliwa.
Silnik | 1.0 T-GDI | 1.6 T-GDI | 1.6 T-GDI | 2.0 T-GDI (N) |
---|---|---|---|---|
Pojemność | 998 cm³ | 1591 cm³ | 1591 cm³ | 1998 cm³ |
Paliwo | PB | PB | PB | PB |
Maks. moc | 120 KM | 177 KM | 198 KM | 280 KM |
Maks. moment | 172 Nm | 265 Nm | 265 Nm | 392 Nm |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 12,0 s | 7,9 s | 7,7 s | 5,5 s |
Prędkość maks. | 181 km/h | 205 km/h | 210 km/h | 240 km/h |
Śr. zużycie paliwa | 5,4 l/100 km | 6,7 l/100 km | 5,6 l/100 km | 8,5 l/100 km |
Używany Hyundai Kona I – silniki Diesla
- 1.6 CRDi (115 KM, 136 KM)
W latach 2018-2021 Hyundai oferował Konę ze autorskim dieslem 1.6 CRDi w dwóch wersjach mocy – 115 lub 136 KM. Słabsza z nich ma prostszy osprzęt (bez koła dwumasowego), ale w obydwu znajdziemy regenerowalne wtryskiwacze elektromagnetyczne i, niestety, filtr cząstek stałych i turbo ze zmienną geometrią. Odmiany wysokoprężne nie zdobyły jednak serc klienteli: obecnie to najmniej obsadzone wersje w ogłoszeniach. Rzeczywiste spalanie plasuje się na poziomie 6-6,5 l/100 km oleju napędowego. Możliwe (choć rzadkie) usterki raczej tyczą się rozciągnięć łańcucha rozrządu i zapychania DPF-ów. Odmianę 136-konną można było zestawić z 7-biegowym automatem (dwusprzęgłowym) i napędem 4×4. Wersję 1.6 CRDi/115 KM oferowano wyłącznie ze skrzynią ręczną (6 biegów).
Silnik | 1.6 CRDi | 1.6 CRDi |
---|---|---|
Pojemność | 1598 cm³ | 1598 cm³ |
Paliwo | ON | ON |
Maks. moc | 115 KM | 136 KM |
Maks. moment | 320 Nm | 320 Nm |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 10,7 s | 10,2 s |
Prędkość maks. | 183 km/h | 191 km/h |
Śr. zużycie paliwa | 4,3 l/100 km | 4,5 l/100 km |
Używany Hyundai Kona I – wersje hybrydowe i elektryczne
- 1.6 Hybrid (141 KM)
- Electric (136 KM, 204 KM)
Hyundai wykonał ogrom prac, by stworzyć wizerunek Kony jako samochodu przyjaznego środowisku. W 2019 roku w ofercie pojawiła się odmiana hybrydowa oparta na wolnossącym silniku 1.6 (105 KM) i elektrycznym o mocy 43 KM. Moc systemową ustalono na 141 KM, co pozwoliło uzyskać nieco lepsze osiągi niż w wersji 1.0 T-GDI. Co ciekawe, hybrydową Konę zestawiano ze skrzynią dwusprzęgłową o 6 przełożeniach. Za zasilanie elektrycznej części napędu odpowiada niewielka bateria o pojemności 1,56 kWh, pozwalająca przejechać w trybie bezemisyjnym ok. 2 kilometry z prędkością do 80 km/h. Auto realnie zużywa ok. 5-5,5 l/100 km w cyklu mieszanym i pozytywnie zaskakuje niezawodnością. W niedalekiej przyszłości mogą pojawić się pierwsze oznaki zużycia akumulatora elektrycznej części napędu, co najprawdopodobniej będzie wiązało się z koniecznością przeprowadzenia jego regeneracji.
Jeszcze wcześniej, bo w 2018 roku Kona zadebiutowała w zeroemisyjnej odmianie Electric. Od samego początku Hyundai zaproponował dwie wersje mocy i pojemności baterii. Bazowy wariant o mocy 136 KM zasila akumulator o pojemności 39,2 kWh, który w teorii pozwalał na przejechanie ok. 300 kilometrów na jednym ładowaniu. W rzeczywistości jednak użytkownicy wskazują wartości rzędu 260-280 kilometrów (w eksploatacji mieszanej). Znacznie więcej, bo 450-490 kilometrów jest w stanie pokonać mocniejsza odmiana 204-konna z akumulatorem o pojemności 64 kWh, co czyni ją „elektrykiem” mogącym się pochwalić jednym z największych realnych zasięgów. W elektrycznych Konach, zwłaszcza z pierwszych roczników i mających za sobą spore przebiegi, warto sprawdzić aktualny parametr SoH (State of Health) baterii: może się okazać, że jest na tyle zużywa, że nie jest w stanie zapewnić tak rewelacyjnego zasięgu i trzeba będzie dokonać wymiany lub regeneracji akumulatora, a to już duże koszty (liczony nawet w dziesiątkach tysięcy złotych za nową baterię). Dlatego przed zakupem Kony Electric rekomendujemy dokładne sprawdzenie auta w placówce specjalizującej się w samochodach elektrycznych.
Silnik | 1.6 Hybrid | Electric | Electric |
---|---|---|---|
Pojemność sinika/baterii | 1580 cm³ | 39,2 kWh | 64 kWh |
Paliwo | PB + EV | EV | EV |
Maks. moc | 141 KM | 136 KM | 204 KM |
Maks. moment | 265 Nm | 395 Nm | 395 Nm |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 11,6 s | 9,9 s | 7,9 s |
Prędkość maks. | 160 km/h | 155 km/h | 167 km/h |
Śr. zużycie paliwa/energii | 4,3 l/100 km | 14,3 kWh/100 km | 14,7 kWh/100 km |
Używany Hyundai Kona I – który silnik wybrać?
Tak naprawdę wszystkie Kony są godne polecenia. W mieście idealnie odnajdą się odmiany hybrydowe i elektryczne, a także benzynowe 1.0 T-GDI. Osoby planujące często eksploatować auto w trasie powinny rozważyć mocne wersje 1.6 T-GDI oraz turbodiesle. Topowa Kona N to auto jedyne w swoim rodzaju. Jeśli komuś się ten samochód podoba i zależy mu na osiągach, nie powinien się zastanawiać (choć z pewnością tanio nie będzie).