UżywaneUżywany Hyundai Kona I (2017-2023) - który silnik wybrać?

Używany Hyundai Kona I (2017-2023) – który silnik wybrać?

Niewiele aut oferuje, tak jak Hyundai Kona, aż cztery rodzaje napędu. Jaki silnik najlepiej wybrać – benzynowy czy Diesla? A może wersję hybrydową lub elektryczną?

Hyundai Kona zastąpił w 2017 roku mikrovana o nazwie ix20. Wlał trochę świeżości do gamy producenta swoją nieszablonową stylistyką z podwójnymi przednimi światłami i wyraźnie zarysowanymi, obitymi tworzywem nadkolami. To auto bardziej zwracało jednak uwagę (i nadal to robi) kompletną paletą wersji silnikowych. Rzadko się bowiem zdarza, żeby jeden samochód występował w tradycyjnych odmianach spalinowych (benzynowych i Dieslach), ale też jako hybryda i 100-procentowy „elektryk”. Jakby tego było mało, Hyundai proponował jeszcze mocarny wariant N (280 KM), dwie wersje pojemności akumulatorów w modelu elektrycznym oraz konfiguracje ze skrzyniami automatycznymi i napędem na 4 koła. Wybór jest zatem ogromny, także wśród aut z drugiej ręki.

Z jakim silnikiem warto rozważyć Hyundaia Konę pierwszej generacji? Może warto postawić na hybrydę lub „elektryka”? Sprawdźmy jednostki napędowe w tym modelu.

Używany Hyundai Kona I – silniki benzynowe

  • 1.0 T-GDI (120 KM)
  • 1.6 T-GDI (177 KM, 198 KM)
  • 2.0 T-GDI (280 KM)

Wyłącznie benzynowe Kony zawsze mają pod maskami silniki turbodoładowane z bezpośrednim wtryskiem paliwa (T-GDI), wykorzystujące rozrząd napędzany trwałym łańcuchem. Już najsłabsza odmiana 1.0 T-GDI rozwija przyzwoite 120 KM pozwalające osiągnąć 100 km/h w 12 sekund. To przy tym jedyna jednostka 3-cylindrowa w tym modelu. Mocniejsze auta napędzane są już 4-cylindrowymi 1.6 T-GDI (177 KM lub 198 KM po liftingu z 2020 roku). W 2021 roku Hyundai wprowadził dość szalony wariant N z 280-konnym silnikiem 2.0 T-GDI i 8-biegową skrzynią dwusprzęgłową (1.6 T-GDI opcjonalnie łączono z 7-biegową, a 1.0 T-GDI – tylko z przekładnią manualną). W przypadku bazowych wersji 1.0 trzeba się nastawić na spalanie ok. 6,5-7 l/100 km w cyklu mieszanym. Auta z 1.6 T-GDI zużywają ok. 8-9 l/100 km, a Kony N – ponad 10 l/100 km. Silniki dały się poznać jako stosunkowo bezawaryjne. W 1.0 sygnalizowane były usterki chłodnic, a przy dużych przebiegach także turbo, sprzęgieł i wtrysków. Można się ich spodziewać także w przypadku nierzetelnie serwisowanych odmian 1.6 T-GDI. Wszystkie silniki benzynowe Kony przeciętnie znoszą zasilanie LPG z uwagi na obecność bezpośredniego wtrysku paliwa.

Hyundai Kona I – dane techniczne, osiągi, spalanie (silniki benzynowe)
Silnik 1.0 T-GDI 1.6 T-GDI 1.6 T-GDI 2.0 T-GDI (N)
Pojemność 998 cm³ 1591 cm³ 1591 cm³ 1998 cm³
Paliwo PB PB PB PB
Maks. moc 120 KM 177 KM 198 KM 280 KM
Maks. moment 172 Nm 265 Nm 265 Nm 392 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h 12,0 s 7,9 s 7,7 s 5,5 s
Prędkość maks. 181 km/h 205 km/h 210 km/h 240 km/h
Śr. zużycie paliwa 5,4 l/100 km 6,7 l/100 km 5,6 l/100 km 8,5 l/100 km
Hyundai Kona 1.6 T-GDI
Choć Kona to miejski crossover, na pewno nie można w niej narzekać na brak mocy. Pośrednia wersja 1.6 T-GDI rozwija bowiem 177 lub 198 KM, a topowa N – aż 280 KM!

Używany Hyundai Kona I – silniki Diesla

  • 1.6 CRDi (115 KM, 136 KM)

W latach 2018-2021 Hyundai oferował Konę ze autorskim dieslem 1.6 CRDi w dwóch wersjach mocy – 115 lub 136 KM. Słabsza z nich ma prostszy osprzęt (bez koła dwumasowego), ale w obydwu znajdziemy regenerowalne wtryskiwacze elektromagnetyczne i, niestety, filtr cząstek stałych i turbo ze zmienną geometrią. Odmiany wysokoprężne nie zdobyły jednak serc klienteli: obecnie to najmniej obsadzone wersje w ogłoszeniach. Rzeczywiste spalanie plasuje się na poziomie 6-6,5 l/100 km oleju napędowego. Możliwe (choć rzadkie) usterki raczej tyczą się rozciągnięć łańcucha rozrządu i zapychania DPF-ów. Odmianę 136-konną można było zestawić z 7-biegowym automatem (dwusprzęgłowym) i napędem 4×4. Wersję 1.6 CRDi/115 KM oferowano wyłącznie ze skrzynią ręczną (6 biegów).

Hyundai Kona I – dane techniczne, osiągi, spalanie (silniki Diesla)
Silnik 1.6 CRDi 1.6 CRDi
Pojemność 1598 cm³ 1598 cm³
Paliwo ON ON
Maks. moc 115 KM 136 KM
Maks. moment 320 Nm 320 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h 10,7 s 10,2 s
Prędkość maks. 183 km/h 191 km/h
Śr. zużycie paliwa 4,3 l/100 km 4,5 l/100 km

Używany Hyundai Kona I – wersje hybrydowe i elektryczne

  • 1.6 Hybrid (141 KM)
  • Electric (136 KM, 204 KM)

Hyundai wykonał ogrom prac, by stworzyć wizerunek Kony jako samochodu przyjaznego środowisku. W 2019 roku w ofercie pojawiła się odmiana hybrydowa oparta na wolnossącym silniku 1.6 (105 KM) i elektrycznym o mocy 43 KM. Moc systemową ustalono na 141 KM, co pozwoliło uzyskać nieco lepsze osiągi niż w wersji 1.0 T-GDI. Co ciekawe, hybrydową Konę zestawiano ze skrzynią dwusprzęgłową o 6 przełożeniach. Za zasilanie elektrycznej części napędu odpowiada niewielka bateria o pojemności 1,56 kWh, pozwalająca przejechać w trybie bezemisyjnym ok. 2 kilometry z prędkością do 80 km/h. Auto realnie zużywa ok. 5-5,5 l/100 km w cyklu mieszanym i pozytywnie zaskakuje niezawodnością. W niedalekiej przyszłości mogą pojawić się pierwsze oznaki zużycia akumulatora elektrycznej części napędu, co najprawdopodobniej będzie wiązało się z koniecznością przeprowadzenia jego regeneracji.

Jeszcze wcześniej, bo w 2018 roku Kona zadebiutowała w zeroemisyjnej odmianie Electric. Od samego początku Hyundai zaproponował dwie wersje mocy i pojemności baterii. Bazowy wariant o mocy 136 KM zasila akumulator o pojemności 39,2 kWh, który w teorii pozwalał na przejechanie ok. 300 kilometrów na jednym ładowaniu. W rzeczywistości jednak użytkownicy wskazują wartości rzędu 260-280 kilometrów (w eksploatacji mieszanej). Znacznie więcej, bo 450-490 kilometrów jest w stanie pokonać mocniejsza odmiana 204-konna z akumulatorem o pojemności 64 kWh, co czyni ją „elektrykiem” mogącym się pochwalić jednym z największych realnych zasięgów. W elektrycznych Konach, zwłaszcza z pierwszych roczników i mających za sobą spore przebiegi, warto sprawdzić aktualny parametr SoH (State of Health) baterii: może się okazać, że jest na tyle zużywa, że nie jest w stanie zapewnić tak rewelacyjnego zasięgu i trzeba będzie dokonać wymiany lub regeneracji akumulatora, a to już duże koszty (liczony nawet w dziesiątkach tysięcy złotych za nową baterię). Dlatego przed zakupem Kony Electric rekomendujemy dokładne sprawdzenie auta w placówce specjalizującej się w samochodach elektrycznych.

Hyundai Kona I – dane techniczne, osiągi, spalanie (wersje hybrydowe i elektryczne)
Silnik 1.6 Hybrid Electric Electric
Pojemność sinika/baterii 1580 cm³ 39,2 kWh 64 kWh
Paliwo PB + EV EV EV
Maks. moc 141 KM 136 KM 204 KM
Maks. moment 265 Nm 395 Nm 395 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h 11,6 s 9,9 s 7,9 s
Prędkość maks. 160 km/h 155 km/h 167 km/h
Śr. zużycie paliwa/energii 4,3 l/100 km 14,3 kWh/100 km 14,7 kWh/100 km
HYUNDAI Kona Hybrid
Wersja hybrydowa to świetny pomost między Koną Electric a modelami spalinowymi.
HYUNDAI Kona Electric
Elektryczna Kona w mocniejszej wersji może się pochwalić świetnym zasięgiem na jednym ładowaniu. Kluczem do bezproblemowej eksploatacji jest kupno auta z baterią w dobrej kondycji.

Używany Hyundai Kona I – który silnik wybrać?

Tak naprawdę wszystkie Kony są godne polecenia. W mieście idealnie odnajdą się odmiany hybrydowe i elektryczne, a także benzynowe 1.0 T-GDI. Osoby planujące często eksploatować auto w trasie powinny rozważyć mocne wersje 1.6 T-GDI oraz turbodiesle. Topowa Kona N to auto jedyne w swoim rodzaju. Jeśli komuś się ten samochód podoba i zależy mu na osiągach, nie powinien się zastanawiać (choć z pewnością tanio nie będzie).

Przeczytaj więcej na temat używanego Hyundaia Kony I:

Używany Hyundai Kona I (2017-2023) – opinie użytkowników

HYUNDAI Kona Style 16T-GDI 177KM 7AT DCT FWD WE050WY 06-2020

Nie przegap najnowszych artykułów! Obserwuj Wybór Kierowców na FACEBOOKU

2 KOMENTARZE

NEWSY
Polecane
Wybór redakcji