UżywaneUżywany Ford EcoSport (2013-2022) - który silnik wybrać?

Używany Ford EcoSport (2013-2022) – który silnik wybrać?

Globalny model Forda zaskakująco dobrze przyjął się w Polsce. Z jakim silnikiem warto kupić EcoSporta z drugiej ręki?

Ford zazwyczaj oddziela kreską modele oferowane na różnych rynkach świata, ale w przypadku EcoSporta obrał inną strategię i stworzył samochód globalny, sprzedawany w szczytowym momencie w aż 100 krajach. Do Polski trafił on z opóźnieniem, bo dopiero w 2017 roku, gdy zaprezentowano już model po liftingu. Jednocześnie to na naszym kontynencie przetrwał on najdłużej – do 2022 roku. Auto wyróżnia naprawdę okazała wysokość, co z pewnością sprzyja komfortowi podróżowania wysokich osób. Nie brakuje w nim nietypowych rozwiązań, np. odchylanej na bok klapy kryjącej 333-litrowy bagażnik.

Ford wyposażył europejskiego EcoSporta w silniki znane z innych Fordów oferowanych na Starym Kontynencie. Z jaką jednostką napędową warto go kupić z drugiej ręki? Oto przegląd wszystkich silników.

Używany Ford EcoSport – silniki benzynowe

  • 1.0 EcoBoost (100 KM, 125 KM, 140 KM)
  • 1.5 Ti-VCT (112 KM)

Z polskich salonów EcoSporty wyjeżdżały głównie z 3-cylindrowymi silnikami 1.0 EcoBoost. Ford montował je do wielu innych modeli, np. w Fieście, Focusie, B-Maxie, C-Maxie, a nawet Mondeo. To konstrukcje z bezpośrednim wtryskiem paliwa i turbosprężarką. Rozwijają 100, 125 lub 140 KM, lecz w praktyce różnice w osiągach nie są drastyczne. W początkowych latach produkcji EcoSporta oferowano także z wolnossącą jednostką 1.5 Ti-VCT o mocy 112 KM, lecz dość rzadko trafia się ona w ogłoszeniach. W 1.0 EcoBoost, zwłaszcza w samochodach sprzed liftingu (lata 2013-2017), warto mieć na względzie ryzyko podatności na przegrzewanie się. Wszystko wina niewydajnego układu chłodzenia, co kończyło się nawet wypaleniem uszczelki pod głowicą. Według użytkowników, benzynowe EcoSporty palą w cyklu mieszanym ok. 6,5-7,5 l/100 km niezależnie od wybranego silnika. Wersje 1.5 i 1.0/125 KM do 2017 r. parowano z 5-biegowymi skrzyniami, resztę – z 6-biegowymi. Do wspomnianych odmian przewidziano też opcję połączenia ze skrzynią automatyczną.

Ford EcoSport – dane techniczne, osiągi, spalanie (silniki benzynowe)
Silnik 1.0 EcoBoost 1.0 EcoBoost 1.0 EcoBoost 1.5 Ti-VCT
Pojemność 998 cm³ 998 cm³ 998 cm³ 1499 cm³
Paliwo PB PB PB PB
Maks. moc 100 KM 125 KM 140 KM 112 KM
Maks. moment 170 Nm 170 Nm 210 Nm 140 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h 11,9 s 11,0 s 10,2 s 13,3 s
Prędkość maks. 170 km/h 180 km/h 190 km/h 172 km/h
Śr. zużycie paliwa 5,5 l/100 km 5,5 l/100 km 5,4 l/100 km 6,3 l/100 km
 Ford EcoSport
1.0 EcoBoost nieźle odnajduje się w miejskim EcoSporcie. Nie jest jednak do końca niezawodny, choć mechanicy zdołali go już dobrze poznać.

Używany Ford EcoSport – silniki Diesla

  • 1.5 TDCi/EcoBlue (90 KM, 95 KM, 100 KM, 120 KM, 125 KM)

Do EcoSporta nie trafiały „pożyczane” francuskie diesle 1.6 TDCi, które zasilały wiele Fordów. Producent zastosował tu swoją autorską jednostkę wysokoprężną 1.5 TDCi, określaną też jako 1.5 EcoBlue. Oferowano ją w kilku wersjach mocy – 90, 95, 100, 120 i 125 KM. Niektóre słabsze odmiany mają prostszą turbosprężarkę (bez zmiennej geometrii łopatek), ale już we wszystkich spotkamy filtr cząstek stałych. Trudno rzetelnie napisać, jaki jest ich rzeczywisty poziom spalania: zdecydowało się na niego niewielu odbiorców i stanowi on rzadki wybór na rynku wtórnym. Wypada natomiast pochwalić niezawodność. Jak coś ma się zepsuć, to najprawdopodobniej osprzęt (np. dwumasa, turbo) w wyniku dużych przebiegów. Wersje 90- i wczesne 95-konne zestawiano z 5-biegowymi skrzyniami, pozostałe (w tym 95 KM po 2019 r.) – z 6-biegowymi. Diesli nie oferowano z automatami, ale z napędem 4×4 już tak. Konkretnie topowego o mocy 125 KM, do którego trafiał on seryjnie, przez co można się w nim spodziewać wyższego spalania.

Ford EcoSport – dane techniczne, osiągi, spalanie (silniki Diesla)
Silnik 1.5 TDCi 1.5 TDCi 1.5 TDCi 1.5 EcoBlue 1.5 EcoBlue
Pojemność 1499 cm³ 1499 cm³ 1499 cm³ 1499 cm³ 1499 cm³
Paliwo ON ON ON ON ON
Maks. moc 90 KM 95 KM 100 KM 120 KM 125 KM
Maks. moment 205 Nm 215 Nm 215 Nm 250 Nm 300 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h 14,0 s 14,0 s 13,6 s 10,7 s 11,3 s
Prędkość maks. 160 km/h 160 km/h 160 km/h 180 km/h 181 km/h
Śr. zużycie paliwa 4,6 l/100 km 4,4 l/100 km 4,5 l/100 km 4,6 l/100 km 5,4 l/100 km
Ford EcoSport
Diesel 1.5 TDCi autorstwa Forda coraz liczniej występuje na rynku wtórnym, ale w EcoSporcie jest graczem drugiego planu.

Używany Ford EcoSport – który silnik wybrać?

Rynek wtórny proponuje głównie EcoSporty 1.0 EcoBoost. Nie trzeba się ich bać, chociaż warto postawić na egzemplarz z rzetelnie prowadzoną historią serwisową. To w zasadzie jedyny wybór, jeśli chcemy kupić auto z polskiego salonu – diesli jest mało, a benzynowe 1.5 Ti-VCT zdarzają się tylko w samochodach sprowadzonych.

Przeczytaj więcej na temat używanego Forda EcoSport:

Używany Ford EcoSport (2013-2022) – opinie użytkowników

Ford EcoSport

Nie przegap najnowszych artykułów! Obserwuj Wybór Kierowców na FACEBOOKU
NEWSY
Polecane
Wybór redakcji