UżywaneOpinieUżywany Fiat 124 Spider (2016-2020) – opinie, dane techniczne, typowe usterki

Używany Fiat 124 Spider (2016-2020) – opinie, dane techniczne, typowe usterki

Fiat 124 Spider pozostaje w cieniu bliźniaczej konstrukcyjnie Mazdy MX-5, jednak ze względu na rzadkość występowania ma spore zadatki na przyszłego klasyka. Sprawdzamy, czy warto zainteresować się włoskim roadsterem na rynku wtórnym.

Fiat 124 Spider został oficjalnie zaprezentowany na targach LA Auto Show w listopadzie 2015 roku, a w kolejnym roku, podczas marcowego salonu samochodowego w Genewie, światło dzienne ujrzała jego ostrzejsza wersja sygnowana przez Abartha. Opisywany samochód jest efektem współpracy Włochów z Japończykami i bazuje na Maździe MX-5 czwartej generacji (oba auta były produkowane w jednej fabryce w Hiroszimie). Roadster Fiata od japońskiego pierwowzoru różni się przede wszystkim inaczej zaprojektowanym nadwoziem, a także odrębną gamą silnikową obejmującą benzynowe jednostki 1.4 MultiAir w dwóch wariantach mocy.

Niska popularność kabrioletów w Europie, wyraźnie wyższa cena w porównaniu z MX-5 oraz nowe normy emisji spalin sprawiły, że w 2019 roku Fiat 124 Spider zniknął z oferty na Starym Kontynencie. Na rynku amerykańskim utrzymał się w sprzedaży nieco dłużej, ale i tak w 2020 roku jego produkcja dobiegła końca. Dziś samochód ten może być ciekawą propozycją dla osób, które lubią poczuć wiatr we włosach i szukają auta z potencjałem na youngtimera. Oto, co warto wiedzieć o Fiacie 124 Spider przed zakupem egzemplarza z drugiej ręki.

Fiat 124 Spider - tył

Używany Fiat 124 Spider – wymiary, nadwozie

Fiat 124 Spider mierzy 405,4 cm długości, 174,0 cm szerokości i 123,3 cm wysokości, a odległość między osiami wynosi 231,0 cm. Włoski roadster ma taki sam rozstaw osi, jak Mazda MX-5, ale okazuje się od niej o blisko 14 cm dłuższy. Projekt nadwozia w udany sposób odwołuje się do modelu 124 Sport Spider, niemal w niczym nie przypominając japońskiego auta. Zaokrąglone reflektory, charakterystyczny kształt grilla, podwójne przetłoczenie na masce czy poziome tylne lampy – to wszystko stanowi nawiązanie do klasycznego Fiata z lat 60.

Używany Fiat 124 Spider – wnętrze, bagażnik

Utrzymane w stylu retro, odmienne niż w Maździe nadwozie skrywa prawie identyczne wnętrze jak w MX-5, różniące się jedynie detalami (m.in. zegary, kierownica, dźwignia zmiany biegów). Dwuosobowa kabina nie grzeszy przestronnością, a dość ciasne fotele zostały nisko zamontowane, co utrudnia wsiadanie. W przypadku tego typu auta należy to traktować raczej jako jego cechę, a nie wadę. Trochę gorzej, że wysokie osoby mogą już dotykać głowami do ręcznie składanego, materiałowego dachu, co nie jest zbyt komfortowe. Bagażnik ma skromne 140 litrów pojemności i wysoki próg załadunku, ale wystarczy, żeby spakować się na kilkudniowy wyjazd.

Używany Fiat 124 Spider – silniki

Pod maską Fiata 124 Spider nie znajdziemy 2-litrowego, wolnossącego motoru stosowanego w Maździe MX-5, tylko turbodoładowany silnik 1.4 MultiAir, który w tym modelu dostarcza 140 KM i 240 Nm. Klienci mieli do wyboru 6-stopniową, ręczną skrzynię biegów lub automat o takiej samej liczbie przełożeń. W obu wariantach siła napędowa trafia oczywiście w całości na tylne koła. Wersja z manualną skrzynią oferuje przyspieszenie 0-100 km/h w 7,5 s i prędkość maksymalną 215 km/h oraz średnie spalanie wynoszące 6,4 l/100 km. Automat jest o 0,1 s i 1 km/h wolniejszy oraz zużywa 0,2 l benzyny więcej.

Fiat 124 Spider - silnik
Pod maską Fiata 124 Spider pracuje czterocylindrowa, turbodoładowana jednostka 1.4 MultiAir o mocy 140 KM (lub 170 KM w wersji Abarth).

Dla osób szukających większych emocji za kierownicą jest jeszcze Abarth 124 Spider, który dysponuje silnikiem wzmocnionym do 170 KM i 250 Nm. Ten model również jest dostępny z ręczną przekładnią lub skrzynią automatyczną i zapewnia lepsze osiągi – rozpędza się od 0 do 100 km/h poniżej 7,0 s i osiąga ok. 230 km/h. Warto również dodać, że na rynku wtórnym pojawiają się samochody sprowadzone z USA, które mają trochę inne parametry. Amerykański Fiat 124 Spider ma 162 KM, a Abarth – 166 KM.

Fiat 124 Spider - skrzynia biegów
6-biegowa skrzynia manualna jest chwalona za precyzję i krótkie drogi prowadzenia dźwigni. Za dopłatą był oferowany także automat.

Używany Fiat 124 Spider – opinie użytkowników

 Zalety 

„Samochód rewelacyjny jako zabawka do jazdy w weekendy, ale sprawdza się też na co dzień”

„Silnik 1.4 MultiAir zapewnia bardzo dobre osiągi oraz całkiem umiarkowane zużycie paliwa”

„Wygląda na trzy razy droższy niż jest w rzeczywistości i budzi bardzo pozytywne reakcje ludzi”

„Klimatyzacja jest bardzo wydajna, nigdy nie miałem problemów z parowaniem szyb”

 Wady 

„Kabina nie rozpieszcza ilością miejsca, wysokim osobom może brakować przestrzeni nad głowami”

„Widoczność z fotela kierowcy jest słaba, zwłaszcza po rozłożeniu dachu”

„Przy prędkościach autostradowych we wnętrzu auta robi się już dosyć głośno”

„Brakuje miejsca na rzeczy – nie ma schowka przed pasażerem ani kieszeni w drzwiach, a bagażnik jest niewielki”

Używany Fiat 124 Spider – awaryjność, typowe usterki

Japońskie geny Fiata 124 Spider wydają się mieć pozytywny wpływ na jego niezawodność, ponieważ użytkownicy nie zgłaszają żadnych poważnych problemów z tym modelem. Zastrzeżenia budzi jedynie trwałość elementów wnętrza (np. rozwarstwiające się lusterko wsteczne), ale są to raczej drobiazgi. Właściciele Spiderów podkreślają za to dobrą dostępność części zamiennych, które można kupić zarówno w ASO Fiata, jak i u Mazdy. Przed zakupem egzemplarza z drugiej ręki należy na pewno podpiąć samochód pod komputer i odczytać ewentualne błędy zapisane w sterowniku silnika oraz innych podzespołach, jak również sprawdzić grubość powłoki lakierniczej pod kątem naprawy po wypadku. W przypadku aut importowanych z USA warto też zamówić pełny raport z historią pojazdu przed sprowadzeniem do Polski.

Fiat 124 Spider - dach
Materiałowy dach w Fiacie 124 Spider składa się ręcznie. Aby go otworzyć, należy odblokować widoczną na zdjęciu dźwignię i pociągnąć całość do tyłu. Przed zakupem warto zweryfikować stan poszycia i działanie mechanizmu.

Używany Fiat 124 Spider – gdzie jest nr VIN?

Numer nadwozia widnieje w trzech lokalizacjach. Ten najważniejszy jest wybity na podłodze przed fotelem pasażera (pod plastikową klapką pod dywanikiem). Ponadto numer VIN został także umieszczony na tabliczce widocznej w okienku w lewym dolnym rogu przedniej szyby oraz na naklejce na środkowym słupku po prawej stronie nadwozia.

Fiat 124 Spider - numer VIN

Używany Fiat 124 Spider – sytuacja rynkowa, ceny

W chwili powstawania tego artykułu w serwisie OtoMoto można było znaleźć zaledwie trzy Fiaty 124 Spider oraz dwa Abarthy, a rozpiętość cenowa wynosiła od 77 900 zł do 129 000 zł. Najtańszy egzemplarz pochodził z 2017 roku i miał przejechane do tej pory niecałe 31 000 km. Najdroższy został wyprodukowany w 2016 roku, ale na drogi wyjechał dopiero pięć lat później, dlatego na liczniku miał jedynie 13 500 km. Oba Abarthy były z kolei wycenione na 89 000 zł. Na większy wybór aut można liczyć u naszych zachodnich sąsiadów – w momencie pisania tekstu na portalu AutoScout24 widniało 119 ogłoszeń dotyczących modelu 124 Spider.

Używany Fiat 124 Spider – podsumowanie

Fiat 124 Spider to nietuzinkowy samochód, który potrafi dostarczyć sporo radości z każdego przejechanego kilometra. Stylowe nadwozie i skrojone na miarę wnętrze w połączeniu z dopracowanym układem jezdnym, niską masą własną i mocnym silnikiem (zwłaszcza w wersji Abarth) składają się na roadstera prawie doskonałego. Do tego na rynku wtórnym jest pozbawiony jednej ze swoich największych wad z czasów, gdy był oferowany jako nowy, czyli wysokiej ceny.

Polecamy uwadze nasze artykuły o innych używanych kabrioletach:

Używana Mazda MX-5 NC (2005-2015) – opinie, typowe usterki

Używana Honda S2000 (1999-2009) – opinie, typowe usterki

Używana Alfa Romeo Spider (2005-2010) – opinie, typowe usterki

Fiat 124 Spider - przód

Fiat 124 Spider – wymiary, pojemność bagażnika
Dł./szer./wys. 405/174/123 cm
Rozstaw osi 231 cm
Pojemność bagażnika 140 l
Fiat 124 Spider – dane techniczne, osiągi, zużycie paliwa
Silnik 1.4 MultiAir 1.4 MultiAir Aut. Abarth 1.4 MultiAir Abarth 1.4 MultiAir Aut.
Pojemność 1368 cm³ 1368 cm³ 1368 cm³ 1368 cm³
Paliwo PB PB PB PB
Maks. moc 140 KM 140 KM 170 KM 170 KM
Maks. moment 240 Nm 240 Nm 250 Nm 250 Nm
0-100 km/h 7,5 s 7,6 s 6,8 s 6,9 s
Prędkość maks. 215 km/h 214 km/h 232 km/h 229 km/h
Śr. spalanie 6,4 l/100 km 6,6 l/100 km 6,4 l/100 km 6,6 l/100 km

Używany Fiat 124 Spider – galeria

Nie przegap najnowszych artykułów! Obserwuj Wybór Kierowców na FACEBOOKU
NEWSY
Polecane
Wybór redakcji