Dla wielu Volvo to bezpieczne, solidne, eleganckie, ale nieco nudne samochody. Na szczęście było w historii kilka wyjątków, a jednym z nich jest również XC40, czyli kompaktowy crossover szwedzkiej marki. Jakie są opinie o tym modelu i czy warto go kupić?
Volvo od lat kusi swych klientów jakością wykończenia, świetnym doborem materiałów, wysokim poziomem bezpieczeństwa czy też ładną, spójną i trochę konserwatywną stylistyką. Zachęca przede wszystkich starszych kierowców, którzy nie interesują się gadżetami, podświetlaną deską rozdzielczą, kolorowymi dodatkami czy ostentacyjnym designem. Ale co z młodszymi, którzy też chcieliby mieć szwedzkie auto? Tu do niedawna było gorzej i choć w historii było kilka interesujących modeli, w ofercie dopiero niedawno pojawiło się XC40, czyli kompaktowy crossover, który co prawda podobny jest do większego XC60, ale nie jest tak poważny, stateczny, a w wielu wersjach wyposażenia może zawstydzić nawet niemieckie odpowiedniki.
Używane Volvo XC40 – wymiary, nadwozie
Volvo XC60 oraz XC90 emanują elegancją, stylem i poczuciem prestiżu, ale są zdecydowanie zbyt poważne. Poza tym dla wielu użytkowników są po prostu za duże, a mniejszego auta do 2017 roku po prostu nie było. Wreszcie włodarze Volvo doszli do wniosku, że warto by było zdobyć również uwagę młodszych klientów i stworzyli XC40 – kompaktowego i świetnie wyglądającego crossovera. Nie jest to o rozmiar mniejsze XC60 i choć ogólny zarys oraz cechy charakterystyczne pasują do innych modeli marki, tak linia boczna, układ przedniego pasa czy linia tyłu są zupełnie inne. Światła przednie posiadają co prawda znaną z innych modeli sygnaturę LED w postaci litery „T”, klosze lamp tylnych pną się po słupku C, ale subtelne linie, muskularna sylwetka oraz mnóstwo najróżniejszych możliwości konfiguracji sprawiają, że każdy mógł sobie stworzyć XC40 wg własnych preferencji. Czarny lakier, czarna tapicerka i 20-calowe felgi? A może lakier w kolorze perłowego błękitu i jasna tapicerka? Są też wersje z tapicerką wełnianą! Możliwości jest mnóstwo i być może to „tylko” Volvo, ale na pewno nie zostanie niezauważone na ulicy. Auto mierzy 4425 mm długości, 1863 mm szerokości oraz 1658 mm wysokości. Rozstaw osi to 2702 mm.
Używane Volvo XC40 – wnętrze, bagażnik
We wnętrzu znajdziemy już więcej nawiązań do większych braci z serii XC, choć oczywiście w nieco łagodniejszym, bardziej młodzieżowym stylu. Poza tym nawet wybierając bazową wersję możemy liczyć na sowite wyposażenie. Np. wariant Momentum jest wyposażony w wiele gadżetów, w tym tempomat, dwustrefową klimatyzację, 9-calowy ekran dotykowy i cyfrowe zegary. Jest także nieco bardziej sportowy R-Design, w którym oprócz gadżetów na zewnątrz dodaje fotele obszyte skórą, przyciemniane szyby, ambientowe oświetlenie itp. Bardziej luksusowy model Inscription uzupełnia gamę o elektrycznie regulowany fotel kierowcy, przednie czujniki parkowania, elektryczną klapę tylną, drewniane wstawki i kryształową dźwignię zmiany biegów w wersjach z automatyczną skrzynią. Jakość materiałów jak na ten segment jest perfekcyjna. Wszystko jest świetnie spasowane, nic nie trzeszczy, nie skrzypi, nie wydaje zbędnych dźwięków. Nie ma tu zbyt wielu schowków, a te które są, nie należą do pojemnych, ale to nie samochód rodzinny.
Jeśli chodzi o ilość miejsca, z przodu jest go pod dostatkiem. Na pochwałę zasługują fotele – są fantastyczne. W wyższych wersjach mają ogromny zakres regulacji i są bardzo wygodne. Wyglądają również rewelacyjnie i jedynie bardzo wysocy lub bardzo niscy kierowcy mogą narzekać na brak możliwości zmiany położenia zagłówka – ten jest zintegrowany. Zagłówki na kanapie również wyglądają solidnie i zasłaniałyby większość widoku do tyłu, ale można je złożyć, aby nie przeszkadzały. Pasażerowie tylnych siedzeń również mają wystarczająco dużo miejsca, chociaż umieszczenie trzech dorosłych osób na tylnej kanapie byłoby skrajną złośliwością. Dwie dorosłe i niewysokie osoby – żaden problem. Bagażnik jest przyzwoitej pojemności – 460 litrów – a ilość dodatków i możliwości aranżacji, m.in. przez składaną podłogę bagażnika, naprawdę imponująca.
Używane Volvo XC40 – silniki
Jak przystało na segment premium, oferta silnikowa jest bardzo szeroka i obejmuje kilka wersji benzynowych (również z instalacją miękkiej hybrydy), jest silnik wysokoprężny, hybryda plug-in, a nawet odmiana elektryczna w dwóch wydaniach. Bazą jest silnik benzynowy 1.5 w wersji T3 o mocy 156 lub 163 KM w zależności od rocznika. Po liftingu w 2022 roku pojawił się wariant 1.5 T2 o mocy 129 KM. Jest to jednak propozycja dla tych, którzy celują w bazową wersję i nie zależy im na dynamice. O wiele lepiej spisuje się silnik 2.0 w odmianach T4 i T5 oraz B4 i B5. Te oznaczenia potrafią nieco zgubić, ale w uproszczeniu literą T oznaczano tradycyjne wersje benzynowe, zaś B wersje z miękką hybrydą. Warto zwrócić na to uwagę, bowiem instalacja MHEV zdecydowanie poprawia kulturę pracy jednostki pod kątem rozruchu, pracy systemu Start/Stop, ruszania etc. Jeśli chodzi o moc, były wersje od B3 o mocy 163 KM po B5 o mocy 264 KM przed liftingiem. Moce też dość często się zmieniały w zależności od rocznika, przez co w ofertach jest spory bałagan.
Jeśli chodzi o silniki Diesla, te pojawiały się dość krótko, tj. od 2017 do 2020 roku w wersjach 2.0 B3 i B4. Ta mocniejsza oferowała 190 KM i 400 Nm i świetnie spisywała się w trasie, oferując niezłą dynamikę i elastyczność. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h zajmuje w tej wersji 7,9 sekundy, prędkość maksymalna to 210 km/h, a średnie spalanie wg danych producenta nie przekracza 5 l/100 km. Jest także wersja hybrydowa typu plug-in w wersji 1.5 T4 PHEV i T5 PHEV. Jest to układ na bazie mniejszego silnika spalinowego i w najmocniejszej wersji oferuje 262 KM oraz 425 Nm momentu obrotowego. Dla tych, którzy chcą jeździć bezemisyjnie i XC40 będzie ich drugim autem, przygotowano wersje elektryczne. Słabsza o mocy 231 KM (lub 238 KM po 2022 r.), ze zwiększoną baterią o mocy 252 KM oraz mocniejsza o mocy 408 KM z baterią 78 kWh i napędem na obie osie. Ten mocniejszy wariant imponuje mocą i osiągami, bowiem sprint do setki zajmuje mniej niż 5 sekund, a zasięg zdaniem producenta to około 400 kilometrów.
Używane Volvo XC40 – opinie użytkowników
Zalety
„Bardzo ładna stylistyka zewnętrzna i świetnie wykończone wnętrze”.
„Świetne prowadzenie i osiągi w mocniejszych wersjach”.
„Spora oferta silnikowa, choć w wersjach i mocach można się pogubić”.
„Zaskakująco pojemny i bardzo funkcjonalny bagażnik”.
Wady
„Niewielki wybór silników wysokoprężnych i wysokie spalanie benzynowych”.
„Przeciętny system info-rozrywki i wirtualne zegary”.
„W bogatych wersjach felgi mogą mieć ponad 20 cali”.
„Dla niektórych – zbyt minimalistyczne wnętrze i za mało gadżetów”.
Używane Volvo XC40 – awaryjność, typowe usterki
To typowo miejski SUV, więc podczas oględzin warto zwrócić uwagę na ewentualne uszkodzenia nadwozia. Widoczność do tyłu jest dość przeciętna, więc zahaczenie o słupek mimo obecności czujników i/lub kamer nie jest takie trudne. Poza tym ze względu na bardzo duże felgi w wyższych wersjach (nawet 21-calowe), należy dokładnie obejrzeć je pod kątem uszkodzeń, podobnie jak opony oraz elementy zawieszenie. Tak duże koła i niewielki profil opony wpływają nie tylko na komfort, ale i na zużycie elementów zawieszenia. Takie opony mogą być przy tym bardzo kosztowne. Poza tym system AEB, który ma uruchamiać hamulce, gdy czujniki zderzenia przedniego wykryją nieuchronną kolizję, może w rzeczywistości tego nie robić. Aby rozwiązać problem, wystarczy aktualizacja oprogramowania i dotyczy to modeli V60, S90, V90, XC40, XC60 i XC90 wyprodukowanych po 21 stycznia 2019 roku. Naprawę może wykonać każdy dealer Volvo, a właściciele powinni skontaktować się w tej sprawie. Można również porozmawiać z lokalnym sprzedawcą w celu uzyskania dalszych informacji. Coś jeszcze? Oparcia tylnych siedzeń mogą nie pozostać w pozycji pionowej, ponieważ po obu stronach może brakować zaczepów blokujących. Niewielka liczba egzemplarzy zbudowanych między 20 a 21 czerwca 2018 roku, których dotyczy to wycofanie, będzie wymagała zamontowania tych elementów, aby rozwiązać problem. Każdy dealer Volvo wykona to bezpłatnie.
Używane Volvo XC40 – gdzie jest numer VIN?
Numer VIN w Volvo XC40 znajduje się w dolnej części podszybia, widoczny przez przednią szybę. Oprócz tego numer VIN możemy znaleźć w systemie info-rozrywki pod pozycją System-Informacje-Numer VIN pojazdu. Numer VIN widoczny jest także na tabliczce umieszczonej na słupku B po prawej stronie, widocznej po otwarciu tylnych drzwi pasażera.
Używane Volvo XC40 – sytuacja rynkowa, ceny
W dniu publikacji na serwisie OTOMOTO.pl umieszczonych było około 230 ogłoszeń dotyczących Volvo XC40. Za egzemplarz z 2019 roku z silnikiem 1.5 T3 i z 30 000 kilometrów trzeba zapłacić około 120 000 złotych. Za odmianę 2.0 D4 AWD z wyposażeniem R-Design z 2019 roku oraz z przebiegiem 100 000 kilometrów zapłacimy 140 000 złotych.
Używane Volvo XC40 – podsumowanie
Volvo XC40 to świetna alternatywa dla niemieckich odpowiedników. Zapewni komfort, niezłe osiągi, rewelacyjne wykończenie wnętrza oraz indywidualizm na drodze. Nie jest tanio, nie jest też tak nowatorsko, jak może być np. w BMW X1, ale w zamian dostajemy niepowtarzalny styl i przyjemność z prowadzenia, a mnogość wersji pozwoli wybrać odpowiednią do większości wymagań.
Polecamy inne nasze artykuły o używanych Volvo:
Używane Volvo S60 III (od 2018 r.) – opinie użytkowników
Używane Volvo XC60 II (od 2017 r.) – opinie użytkowników
Dł./szer./wys. | 442/186/165 cm |
Rozstaw osi | 270 cm |
Pojemność bagażnika | 460-b.d. l |
Silnik | 1.5 T3 | 2.0 T4 | 2.0 T5 | 2.0 B4 Mild Hybrid | 2.0 D3 | 2.0 D4 |
---|---|---|---|---|---|---|
Pojemność | 1477 cm³ | 1969 cm³ | 1969 cm³ | 1969 cm³ | 1969 cm³ | 1969 cm³ |
Paliwo | benz., turbo | benz., turbo | benz., turbo | benz., turbo +elektr. (MHEV) | turbodiesel | turbodiesel |
Maks. moc | 156 KM | 190 KM | 247 KM | 211 KM | 150 KM | 190 KM |
Maks. moment | 265 Nm | 300 Nm | 350 Nm | 300 Nm | 320 Nm | 400 Nm |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 9,4 s | 8,0 s | 6,4 s | 8,4 s | 9,9 s | 7,9 s |
Prędkość maks. | 200 km/h | 210 km/h | 230 km/h | 180 km/h | 210 km/h | 210 km/h |
Śr. zużycie paliwa | 6,2 l/100 km | 6,9 l/100 km | 7,6 l/100 km | 7,2 l/100 km | 5,0 l/100 km | 5,2 l/100 km |
Silnik | 1.5 T4 PHEV | 1.5 T5 PHEV | P6 Recharge | P8 Recharge Twin Engine |
---|---|---|---|---|
Pojemność | 1477 cm³ | 1477 cm³ | 69 kWh | 78 kWh |
Paliwo | benz., turbo + elektr. (PHEV) | benz., turbo + elektr. (PHEV) | elektr. | elektr. |
Maks. moc | 211 KM | 262 KM | 231 KM | 408 KM |
Maks. moment | 405 Nm | 425 Nm | 330 Nm | 660 Nm |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 8,5 s | 7,3 s | 7,4 s | 4,9 s |
Prędkość maks. | 180 km/h | 205 km/h | 160 km/h | 180 km/h |
Śr. zużycie paliwa/zasięg | 2,4 l/100 km / 56 km | 1,9 l/100 km / 54 km | 18,7 kWh/100 km / 410 km | 23,8 kWh/100 km / 405 km |