UżywaneOpinieUżywana Toyota GT86 (2012-2020) – opinie, dane techniczne, typowe usterki

Używana Toyota GT86 (2012-2020) – opinie, dane techniczne, typowe usterki

Toyota GT86 wraz z bliźniaczym Subaru BRZ należą do grupy aut oferujących dużo frajdy z jazdy za przystępną cenę. Dowiedz się, co o tym japońskim coupe sądzą jego użytkownicy.

Toyota GT86 po raz pierwszy ujrzała światło dzienne podczas Tokyo Motor Show w 2011 roku, a w kolejnym roku trafiła do sprzedaży w Europie. Liczba 86 w nazwie modelu, podobnie jak średnica końcówek wydechu oraz średnica i skok tłoka wynoszące 86 milimetrów, nie jest dziełem przypadku – to nawiązanie do kultowej Corolli AE86. Samo auto jest efektem współpracy z Subaru (GT86 i BRZ różnią się tylko detalami), a na rynku amerykańskim było dodatkowo oferowane także jako Scion FR-S (do 2016 roku).

W ciągu 8 lat obecności na rynku Toyota GT86 doczekała się dwóch modernizacji. W 2014 roku klasyczną antenę dachową zastąpiono taką w kształcie płetwy rekina, zmieniono wygląd ozdobnego panelu na desce rozdzielczej i wprowadzono system monitorowania ciśnienia w oponach. W 2016 roku opisywany model zyskał nowe światła i tylny spojler oraz przeprojektowane zderzaki, a także zestaw wskaźników z 4,2-calowym wyświetlaczem.

Zarówno w momencie swojego debiutu w salonach, jak i obecnie na rynku wtórnym Toyota GT86 jest jednym z najtańszych aut w swoim segmencie. Przekonajmy się, co warto wiedzieć o tym samochodzie przed zakupem egzemplarza z drugiej ręki i poznajmy opinie użytkowników na jego temat.

Toyota Corolla AE86 - Toyota GT86

Używana Toyota GT86 – wymiary, nadwozie

Toyota GT86 mierzy 424,0 cm długości, 177,5 cm szerokości i 132,0 cm wysokości, a jej rozstaw osi to 257,0 cm. Projektanci postawili na klasyczne proporcje nadwozia z długa maską i krótkim tyłem oraz zrezygnowali ze zbędnych ozdobników, dzięki czemu pomimo upływu lat japońskie coupe nadal dobrze wygląda i nie wydaje się przestarzałe. Warto zwrócić uwagę na dwa charakterystyczne garby na dachu. To celowy zabieg stylistyczny, który ma na celu zwiększenie przestrzeni nad głowami kierowcy i pasażera, pozwalając nawet wyższym osobom na jazdę w kaskach, co można docenić na imprezach typu track day.

Toyota GT86 - tył

Używana Toyota GT86 – wnętrze, bagażnik

Kabina Toyoty GT86 w teorii oferuje miejsce dla czterech osób, ale w praktyce wygodnie będzie tylko siedzącym z przodu. Z tyłu awaryjnie zmieści się dwoje pasażerów, ale ze względu na ograniczoną przestrzeń nie będzie im zbyt komfortowo. Pochlebne opinie zbierają za to przednie fotele, które zostały mocno wyprofilowane i dobrze sprawdzają się w trasie. Prosty i przejrzysty kokpit jest łatwy w obsłudze, a jakość plastików i ich spasowanie nie budzą większych zastrzeżeń. Bagażnik ze swoimi 243 litrami pojemności wypada dość skromnie, ale możliwość złożenia oparcia kanapy na płasko znacząco zwiększa jego funkcjonalność.

Używana Toyota GT86 – silniki

Przez cały okres produkcji opisywany samochód był dostępny tylko w jednej wersji silnikowej. Czterocylindrowa jednostka benzynowa typu bokser o pojemności 2,0 l (oznaczenie producenta: FA20D) została skonstruowana przez Subaru, natomiast system podwójnego wtrysku paliwa D-4S (pośredni i bezpośredni) opracowała Toyota. Ten wolnossący motor rozwija maksymalnie 200 KM przy 7000 obr./min oraz moment obrotowy 205 Nm w przedziale 6400-6600 obr./min, a siła napędowa jest kierowana na tylną oś. Wysokoobrotowa charakterystyka silnika sprawia, że dopiero powyżej 5000 obr./min pokazuje on pełnię swoich możliwości, natomiast poniżej 3000 obr./min zaskakuje łagodnością i umiarkowanym apetytem na benzynę.

Toyota GT86 - silnik
Pod maską każdej Toyoty GT86 pracuje 2-litrowy, wolnossący silnik typu bokser, który produkuje 200 KM i 205 Nm. Stosunkowo nieduża moc jest w pełni wystarczająca w tak lekkim aucie.

Podczas konfiguracji nowego egzemplarza w salonie klienci mieli do wyboru 6-stopniową skrzynię manualną lub automat o takiej samej liczbie biegów. Ręczna przekładnia pracuje bardzo precyzyjnie, a auto w nią wyposażone zapewnia lepsze osiągi (0-100 km/h w 7,6 s, prędkość maksymalna 226 km/h), ale kosztem wyższego zużycia paliwa (średnio 7,8 l/100 km). Samochód z automatyczną skrzynią jest oszczędniejszy (średnie spalanie 7,0-7,1 l/100 km), ale także wolniejszy (0-100 km/h w 8,2 s, prędkość maksymalna 210 km/h), ponieważ to klasyczna przekładnia hydrokinetyczna.

Toyota GT86 - manualna skrzynia
Manualna skrzynia biegów charakteryzuje się precyzyjną pracą i krótkimi drogami prowadzenia dźwigni.

Używana Toyota GT86 – opinie użytkowników

 Zalety 

„W tak lekkim nadwoziu 200 KM spokojnie wystarcza do dynamicznej jazdy”

„Zmiana biegów to czysta przyjemność, a przełożenia są bardzo dobrze dobrane”

„Z przodu jest wygodnie, kubełkowe fotele świetnie trzymają ciało”

„Auto klei się do drogi, układ kierowniczy jest komunikatywny”

 Wady 

„Zawieszenie jest twarde, samochód źle znosi podziurawione drogi i daje to odczuć kierowcy”

„W dłuższych trasach autostradowych szum w kabinie jest męczący”

„Z tyłu jest ciasno, kanapę należy traktować raczej jako dodatkowe miejsce na bagaże”

„Plastiki w kabinie są trochę tandetne”

Subaru BRZ - Toyota GT86
Wbrew pozorom Subaru BRZ (po lewej) i Toyota GT86 (po prawej) nie są identyczne. Auta mają m.in. inaczej zaprojektowane zderzaki oraz różne światła.

Używana Toyota GT86 – awaryjność, typowe usterki

Można powiedzieć, że Toyota GT86 godnie podtrzymuje tradycję japońskiej niezawodności, bowiem model ten trapią głównie drobne bolączki. Z czasem kłopoty mogą sprawiać bezramkowe szyby w drzwiach. Jeśli podczas podróży w kabinie słychać wyraźny szum lub gwizdanie, to znak, że należy wykonać kalibrację mechanizmu otwierania okien (można to zrobić samodzielnie, w Internecie nie brakuje wskazówek). Gdy to nie pomoże, pozostaje wymienić uszczelki szyb. Ponadto do typowych problemów należą falująca maska przy szybszej jeździe (po liftingu ten element został usztywniony) oraz słabe spasowanie przedniego zderzaka i błotników, z którym można się spotkać nawet w bezwypadkowych egzemplarzach. Na szczęście karoseria i podwozie skutecznie opierają się korozji.

Toyota GT86 - ESP
Układ stabilizacji toru jazdy (VSC) można przełączyć w trybu Sport lub zupełnie wyłączyć. GT86 chętnie jeździ poślizgami, ale wymaga od kierowcy pokory i umiejętności.

Wysoko należy ocenić trwałość zawieszenia oraz układu napędowego. Sporadycznie zdarzają się wycieki z tylnej części silnika (zwykle odpowiada za to uszkodzony uszczelniacz wału), a przy większym przebiegu może dawać o sobie znać pompa wysokiego ciśnienia paliwa, objawem zużycia której jest głośna praca, przypominająca odgłos świerszczy. Nie bez znaczenia dla bezawaryjności jest regularna wymiana oleju w silniku, skrzyni biegów i dyferencjale. W intensywnie eksploatowanych autach warto skrócić interwały serwisowe oraz zmienić olej silnikowy z 0W-20 na 5W-30.

Toyota GT86 - tunel środkowy
W tunelu środkowym wygospodarowano miejsce na sporą kieszeń. Podwójny uchwyt na butelki można przesuwać, a nawet całkowicie wyjąć.

Używana Toyota GT86 – gdzie jest nr VIN?

Numer nadwozia został wybity w kabinie na podłodze pod przednim prawym fotelem. Dodatkowo VIN jest umieszczony także z lewej strony na górnej powierzchni deski rozdzielczej oraz na tabliczce znamionowej widocznej po otwarciu drzwi kierowcy.

Toyota GT86 - numer VIN

Używana Toyota GT86 – sytuacja rynkowa, ceny

W trakcie przygotowywania tego artykułu w serwisie OtoMoto można było znaleźć 18 egzemplarzy Toyoty GT86 na sprzedaż, a ceny wahały się od 51 900 zł do 105 000 zł. Najtańsze oferty dotyczyły oczywiście aut z początku produkcji, z kolei najdroższe były samochody poliftingowe, które z racji młodszego wieku miały też niższe przebiegi. Trudno o auto całkowicie bezwypadkowe, ale oczywiście takie się zdarzają – i to nawet z polskiego salonu. Z racji, że GT86 to wdzięczny obiekt tuningu, nie brakuje egzemplarzy po modyfikacjach, zarówno mechanicznych, jak i wizualnych. Takich samochodów nie trzeba się obawiać, bo często są „oczkiem w głowie” właściciela. Podaż bliźniaczego Subaru BRZ jest bardzo zbliżona, a różnice cenowe względem Toyoty w zasadzie nie występują.

Używana Toyota GT86 – podsumowanie

Toyota GT86 to wszechstronne auto sportowe, którym na co dzień można jeździć do pracy, a w weekendy ścigać się na torze. Rozsądne zużycie paliwa i wysoka niezawodność sprawiają, że eksploatacja tego auta nie drenuje kieszeni właściciela, natomiast tylny napęd w połączeniu z niską masą własną potrafi dostarczyć kierowcy sporo zabawy. Wybór aut na rynku wtórnym jest niewielki, ale warto poświęcić czas na znalezienie wymarzonego egzemplarza.

Toyota GT86 - przód

Polecamy uwadze nasze artykuły o innych sportowych autach z Japonii:

Używany Nissan 370Z (2008-2020) – opinie, typowe usterki

Używany Nissan 350Z (2002-2009) – opinie, typowe usterki

Używana Honda S2000 (1999-2009) – opinie, typowe usterki

Toyota GT86 – wymiary, pojemność bagażnika
Dł./szer./wys. 424/178/132 cm
Rozstaw osi 257 cm
Pojemność bagażnika 243 l
Toyota GT86 – dane techniczne, osiągi, zużycie paliwa
Silnik 2.0 2.0 Aut.
Pojemność 1998 cm³ 1998 cm³
Paliwo PB PB
Maks. moc 200 KM 200 KM
Maks. moment 205 Nm 205 Nm
0-100 km/h 7,6 s 8,2 s
Prędkość maks. 226 km/h 210 km/h
Śr. spalanie 7,8 l/100 km 7,0-7,1 l/100 km

Używana Toyota GT86 – galeria

Nie przegap najnowszych artykułów! Obserwuj Wybór Kierowców na FACEBOOKU

1 KOMENTARZ

  1. Nazwac ten samochod sportowym to duza przesada.Nawet astra Coupe turbo Bertone z silnikiem tez 200 KM byla duzo szybsza,siegala 245 na godzine i 7,5 do setki ,w praktyce szybciej.I ciagnela BEZ koniecznosci zylowania obrotow.
    No i ciasnota wewnatrz.Najlepszym autem Toyoty byla SUPRA ,ta stara i teraz ta nowsza.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj

NEWSY
Polecane
Wybór redakcji