UżywaneOpinieUżywana Tesla Model Y (od 2020 r.) - opinie, dane techniczne, typowe...

Używana Tesla Model Y (od 2020 r.) – opinie, dane techniczne, typowe usterki

Model Y wypełniła gamę Tesli i dał zwolennikom kolejną możliwość wyboru średniej wielkości SUV-a, który sprawdzi się w mieście, ale i zaoferuje niezły zasięg. Jakie są opinie o tym aucie?

Obecnie niemal każdy liczący się producent na rynku ma w swojej ofercie przynajmniej jedno auto elektryczne, najlepiej z nadwoziem typu SUV. Tesla nie mogła przegapić szansy na podbicie tego segmentu i obecnie ma w ofercie dwóch przedstawicieli – Model X i Model Y. Model X jest zdecydowanie większy, mocniejszy, ale i droższy i jeśli ktoś planuje podróżować głównie po mieście i nie potrzebuje aż takiej przestrzeni, zapewne z satysfakcją sięgnie po Model Y. Zresztą podobnie jest z Modelem S i Modelem 3 – „trójka” jest mniejsza, ale zdecydowanie bardziej przystępna cenowo. Poza tym można zauważyć wiele podobieństw pomiędzy Modelem Y i Modelem 3. Nieduży, zwinny, ale wciąż niezwykle dynamiczny, nowoczesny i z modnym nadwoziem – oto Tesla Model Y. Poznajmy ją bliżej.

Tesla Model Y tył
Model Y prezentuje się nieco lepiej od X-a – jest smuklejszy, zgrabniejszy i ma nieco bardziej dynamiczną sylwetkę.

Używana Tesla Model Y – wymiary, nadwozie

W zasadzie wystarczy rzut oka na Teslę Model Y, aby od razu stwierdzić… że to Tesla. Tak, auto prezentuje się specyficznie, dość charakterystycznie dla stylistyki innych modeli tej marki i na pewno nie każdemu takie podejście się podoba. Nadwozie jest bardzo łagodnie narysowane, ma mnóstwo wygładzonych powierzchni i pozbawione jest niemal wszystkich zbędnych elementów i ozdób. Nie ma tradycyjnego grilla, który w samochodzie elektrycznym jest zbędny. Zamiast tego, przód jest opływowy, niemal całkowicie gładki. W dolnej części zderzaka jest jednak szeroki wlot powietrza prowadzący chłodzenie do baterii, klimatyzacji etc. Na uwagę zasługują mocno wyprofilowane, muskularne nadkola. Linia boczna również ma łagodne linie, uwagę zwraca akcent tuż za przednim nadkolem, klamki są oczywiście chowane i zlicowane z nadwoziem, zaś linia dachu łagodnie opada ku tyłowi. Na klapie bagażnika z ogromną szybą jest jedynie niewielka lotka w postaci subtelnej listwy. Tesla Model Y mierzy 4751 mm długości, 1921 mm szerokości oraz 1624 mm wysokości. Rozstaw osi to 2890 mm.

Tesla Model Y przód
Przód jest bardzo opływowy i trudno go pomylić z jakimkolwiek innym modelem – chyba że Teslą X.

Używana Tesla Model Y – wnętrze, bagażnik

Każdy, kto siedzi z przodu, raczej nie narzeka na przestrzeń w Modelu Y, bez względu na to, jak jest wysoki. Ponadto warto przyznać, że w Modelu Y jest więcej miejsca na nogi i głowę niż w Modelu 3, co jest dość oczywiste ze względu na charakter i konstrukcję auta. Z tyłu również nie powinno być problemów i osoby o średnim wzroście (do ok. 180 cm) będą mieć więcej niż wystarczająco miejsca podczas długiej podróży. Ponadto, dzięki płaskiej podłodze, trzeci pasażer siedzący pośrodku nie będzie czuł się jak piąte koło u wozu walcząc o miejsce na nogi. Model Y ma ogromny bagażnik – zwłaszcza jeśli weźmie się pod uwagę dużą wnękę ukrytą pod podłogą. Bezpośrednio za tylnymi siedzeniami znajduje się również mniejszy schowek pod podłogą, który jest doskonałym miejscem do przechowywania np. kabli ładujących. Standardowa pojemność bagażnika to imponujące 971 litrów, a po złożeniu oparć dostajemy do dyspozycji aż 2158 litrów (wliczając bagażnik przedni tzw. frunk).

Tesla Model Y kokpit
Wielki ekran w centralnej części i totalny minimalizm. Jednym się to podoba, innym brakuje jakichkolwiek elementów stylistycznych.

Jak przystało na Teslę, dodatków, gadżetów i ciekawych funkcji jest mnóstwo. Standardem jest oczywiście nawigacja satelitarna i przeglądanie stron internetowych, jest także Netflix i Spotify, jak również kilka czysto zabawnych aplikacji tj. gry samochodowe sterowane za pomocą kierownicy i możliwość wybierania dźwięków klaksonu. Otrzymujemy również dwie łatwo dostępne maty do bezprzewodowego ładowania telefonu umieszczone pod ekranem systemu informacyjno-rozrywkowego oraz porty USB-C do szybkiego ładowania urządzeń w dużym, zamykanym schowku w konsoli środkowej. Stylistyka jest bardzo minimalistyczna, niemal jak w skandynawskim sklepie meblowym, ale wielu miłośników marki docenia właśnie tę prostotę i czystą elegancję.

Tesla Model Y fotele
Miejsca z przodu na pewno nie brakuje, a komfort podróży, przestronność i ilość ciekawych funkcji zadowoli nawet wybrednych.
Tesla Model Y fotele
Z tyłu miejsca również nie brakuje nawet dla trzech pasażerów, choć dwójka podróżujących będzie miała naprawdę świetne warunki i mnóstwo miejsca.
Tesla Model Y trzeci rząd
Dwa dodatkowe miejsca w trzecim rzędzie lepiej traktować jako rezerwę na niespodziewane zdarzenia niż pełnoprawne miejsca dla pasażerów.
Tesla Model Y frunk
Bagażnik z przodu, czyli tzw. frunk, jest dość pojemny i bardzo praktyczny.

Używana Tesla Model Y – silniki

Wybór jest dość prosty i stosunkowo obszerny, bowiem wybieramy pomiędzy bazową wersją z napędem na tył, odmianą Long Range o zwiększonym zasięgu, oraz Performance, czyli wariant z maksymalnymi osiągami. Co prawda Model 3 ma nieco lepsze osiągi i prowadzenie, ale Model Y ma inny charakter (ale i większą masę), więc braki w osiągach są w pewnym stopniu usprawiedliwione. Bazowa wersja z napędem na tył, baterią 50 kWh (brutto) oraz mocą 204 KM (350 Nm) oferuje zasięg do około 455 kilometrów. Osiągi są niezłe, bowiem sprint od 0 do 100 km/h zajmuje 6,9 sekundy, a prędkość maksymalna to 217 km/h. Odmiana Long Range z silnikiem o mocy 351 KM (493 Nm) z baterią o pojemności 78,1 kWh (brutto) jest w stanie przejechać nawet 525 kilometrów. Sprint od 0 do 100 km/h zajmuje 5 sekund. Topowy wariant Performance z napędem na cztery koła dysponuje mocą 534 KM i momentem obrotowym 660 Nm, co przekłada się na sprint do setki w czasie 3,7 sekundy. Prędkość maksymalna to 250 km/h, a maksymalny zasięg to około 514 kilometrów.

Używana Tesla Model Y – opinie użytkowników

 Zalety 

„Interesująca i charakterystyczna stylistyka zewnętrzna”.

„Bardzo ciekawie zaprojektowane wnętrze z mnóstwem gadżetów”.

„Bardzo dobre osiągi i świetny zasięg w wersji Long Range”.

„Dobra infrastruktura ładowania Tesli i przyzwoita obsługa posprzedażowa”.

 Wady 

„Jakość prowadzenia i odczucia z jazdy pozostawiają nieco do życzenia”.

„Model Y jest droższy i gorszy w prowadzeniu od Modelu 3”.

„Kiepska jakość wykonania w niektórych egzemplarzach”.

„Coraz silniejsza i nierzadko nieco tańsza konkurencja”.

Używana Tesla Model Y – awaryjność, typowe usterki

Tesla model Y to stosunkowo nieduży samochód naszpikowany czujnikami i kamerami, ale zapewne był używany w ciasnych centrach miast i na miejskich parkingach oraz na trasach szkoła-dom-praca, więc należy dokładnie sprawdzić karoserię pod kątem zadrapań i wgnieceń. Naprawa karoserii Tesli może być kosztowna i problematyczna. Warto również sprawdzić felgi aluminiowe, mechanizmy we wnętrzu, system składania i rozkładania foteli itp. W Modelu Y jest mnóstwo gadżetów elektrycznych i elektronicznych, więc należy sprawdzić, czy wszystko działa tak, jak powinno, zwłaszcza ekran dotykowy, drzwi, systemy łączności i tylna klapa. Jeśli chodzi o drobne awarie, niestety ich nie brakuje, zwłaszcza w zakresie systemów elektronicznych, elektrycznych oraz systemu rozrywki i informacyjnego. Brak tu konkretnych, poważnych wad, lecz pojawia się wiele mniejszych i irytujących usterek. Dlatego też, podczas oględzin potencjalnego egzemplarza, zaleca się szczególną drobiazgowość.

Używana Tesla Model Y – gdzie jest numer VIN?

Numer VIN w Tesli Model Y można znaleźć w systemie w opcjach dotyczących oprogramowania. Oprócz tego numer VIN wytłoczony jest na górnej części deski rozdzielczej (widoczny przez przednią szybę), jak również w postaci nadruku na tabliczce znamionowej umieszczonej na słupku B (po otwarciu lewych drzwi). Samochody produkowane w fabryce we Fremont posiadają numer VIN wybity na prawym górnym słupku B i można go zobaczyć po zdjęciu wykończenia wnętrza. Oprócz tego, w zależności od miejsca produkcji (Berlin lub Szanghaj), numer VIN możemy znaleźć pod dywanikiem pod fotelem pasażera lub na progu tylnych drzwi po prawej stronie.

Używana Tesla Model Y – sytuacja rynkowa, ceny

W dniu publikacji na serwisie OTOMOTO.pl umieszczonych było około 30 ogłoszeń dotyczących Tesli Model Y. Przykładowo model z 2022 roku w wersji Long Range i przebiegiem 20 000 kilometrów to koszt około 210 000 złotych. Za około 250 000 złotych można znaleźć model z 2021 roku w wersji Performance i z przebiegiem 35 000 kilometrów.

Używana Tesla Model Y – podsumowanie

Praktyczność stylu nadwozia Modelu Y oznacza, że ​​spodoba się on jeszcze większej liczbie klientów niż Model 3. Wewnątrz jest więcej miejsca, a cichy, płynny i szybki układ napędowy oznacza, że ​​jest to świetny sposób na podróżowanie nawet na nieco dłuższe dystanse. Jest bardziej praktyczny od „trójki”, ale jeśli ktoś woli nieco lepszą jakość prowadzenia i przyjemność z jazdy, powinien sięgnąć po mniejszą alternatywę.

Polecamy inne nasze artykuły o używanych autach elektrycznych:

Używana Tesla Model X (od 2016 r.) – opinie użytkowników

Używany Hyundai Kona I (2017-2023) – opinie użytkowników

Tesla Model Y bok

Tesla Model Y – wymiary, pojemność bagażnika
Dł./szer./wys. 475/192/162 cm
Rozstaw osi 289 cm
Pojemność bagażnika 971-2158 l
Tesla Model Y – dane techniczne, osiągi, zużycie energii (wybrane wersje)
Silnik Standard Range Long Range Performance
Paliwo/zasilanie elektryczny elektryczny elektryczny
Maks. moc 299 KM 351 KM 534 KM
Maks. moment 350 Nm 527 Nm 660 Nm
0-100 km/h 6,9 s 5 s 3,7 s
Prędkość maks. 217 km/h 217 km/h 250 km/h
Śr. zużycie energii 16,2 kWh/100 km 16,9 kWh/100 km 17,1 kWh/100 km
Zasięg 455 km 525 km 514 km

Używana Tesla Model Y – galeria

Tesla Model Y przód

Tesla Model Y przód

Tesla Model Y bok

Tesla Model Y tył

Tesla Model Y przód

Tesla Model Y kokpit
Wielki ekran może początkowo przytłaczać, ale miłośnicy nowoczesnych rozwiązań i gadżetów będą zachwyceni.
Tesla Model Y ekran
Ekran ma rewelacyjną jakość obrazu, a ilość funkcji, dodatków, udogodnień i gadżetów jest gigantyczna.
Tesla Model Y ładowarki
Jest sporo miejsca i pojemne schowki oraz to, czego nie mogło zabraknąć w tak zaawansowanym technologicznie aucie – dwie ładowarki indukcyjne.
Tesla Model Y okno dachowe
Okno dachowe jest ogromne i sprawia, że we wnętrzu jest jasno i przyjemnie.
Tesla Model Y trzeci rząd
Trzeci rząd siedzeń jest raczej ciasny, ale w razie potrzeby pomieści dwie niewysokie osoby.

Zdjęcia: Tesla

Nie przegap najnowszych artykułów! Obserwuj Wybór Kierowców na FACEBOOKU
NEWSY
Polecane
Wybór redakcji