Tesla to bez wątpienia producent znany najbardziej z samochodów elektrycznych, a Model 3 jest z kolei najbardziej dostępny i przecierający szlaki na rynku. Jakie są opinie o tym modelu?
Amerykańska firma początkowo serwowała bardzo dużą Teslę Model S i jeszcze większą Teslę Model X. Oba modele były wówczas (i nadal są) bardzo atrakcyjne w odczuciu miłośników elektryfikacji oraz nowoczesnych technologii, ale cenowo wielu odstrasza i sprawia, że Tesla w wielu przypadkach jest postrzegana jako marka premium (głównie ze względu na zaawansowane, niekiedy pionierskie technologie i rozwiązania). Na szczęście prawdziwa deklaracja intencji Tesli dotycząca popularyzacji motoryzacji elektrycznej została ostatecznie zrealizowana za pomocą Modelu 3, czyli auta na pograniczu segmentu C i D, który wprowadzono na rynek w 2017 roku. Być może nie jest zaskoczeniem, że odniósł ogromny sukces sprzedażowy na całym świecie, oferując całą zaawansowaną technologię i zasięg większych samochodów w mniejszym i bardziej przystępnym cenowo pakiecie.
Używana Tesla Model 3 – wymiary, nadwozie
Tesla Model 3 to samochód o charakterystycznym, nowoczesnym designie, który zyskał uznanie na całym świecie. Nadwozie jest bardzo łagodnie narysowane, ma mnóstwo wygładzonych powierzchni i pozbawione jest niemal wszystkich zbędnych elementów i ozdób. Zamiast tradycyjnego grilla, przód jest opływowy i niemal całkowicie gładki. W dolnej części zderzaka znajduje się szeroki wlot powietrza, który prowadzi chłodzenie do baterii i systemu klimatyzacji. Na uwagę zasługują mocno wyprofilowane, muskularne nadkola. Linia boczna również ma łagodne linie, a akcent tuż za przednim nadkolem przyciąga uwagę. Klamki są oczywiście chowane i zlicowane z nadwoziem, zaś linia dachu łagodnie opada ku tyłowi. Na klapie bagażnika za ogromną szybą znajduje się jedynie niewielka lotka w ciekawego wyprofilowania. Tesla Model 3 mierzy 4676 mm długości, 1885 mm szerokości oraz 1435 mm wysokości. Rozstaw osi to 2870 mm.
Używana Tesla Model 3 – wnętrze, bagażnik
Każdy, kto usiądzie z przodu, raczej nie będzie narzekał na przestrzeń w Modelu 3, bez względu na to, jak jest wysoki. Mimo to warto przyznać, że w Modelu 3 jest mniej miejsca na nogi i głowę niż w Modelu Y, co jest dość oczywiste ze względu na charakter i konstrukcję auta. Mimo to z tyłu nie powinno być problemów i osoby o średnim wzroście (do ok. 180 cm) będą mieć więcej niż wystarczająco miejsca podczas długiej podróży. Jak na ten segment i wymiary auta, jest w porządku. Ponadto, dzięki płaskiej podłodze, trzeci pasażer siedzący pośrodku nie będzie czuł się jak piąte koło u wozu walcząc o miejsce na nogi. Model 3 ma raczej skromny bagażnik, dodatkowo nadwozie sedan mocno ogranicza funkcjonalność, więc często podróżujący i chcący zabierać ze sobą dużo bagażu, powinni zweryfikować swoje ambicje i wziąć pod uwagę pojemność na poziomie (łącznie, wraz z pojemnością podnpodloga, przedniego bagaznika etc.) – 649 litrów.
Tesla, zgodnie ze swoją renomą, oferuje bogaty wybór dodatków i funkcji. W standardzie znajdziemy nawigację satelitarną, możliwość przeglądania internetu, a także dostęp do serwisów Netflix i Spotify. Dla rozrywki dostępne są aplikacje, takie jak gry samochodowe, w których można sterować kierownicą, oraz opcja personalizacji dźwięku klaksonu. Samochód wyposażony jest również w dwie maty do bezprzewodowego ładowania telefonów, umiejscowione pod ekranem systemu multimedialnego, oraz porty USB-C w konsoli środkowej, które umożliwiają szybkie ładowanie urządzeń. Design wnętrza cechuje się minimalistycznym stylem, przypominającym skandynawskie sklepy meblowe, co jest często wysoko cenione przez fanów marki za jego prostotę i elegancję.
Używana Tesla Model 3 – silniki
Wybór jest dość prosty i stosunkowo obszerny, bowiem wybieramy pomiędzy bazową wersją z napędem na tył, odmianą o zwiększonym zasięgu oraz Performance, czyli wariant z maksymalnymi osiągami. Przed zmianami i liftingiem bazowa wersja o nazwie P50 z napędem na tył, baterią 50 kWh (brutto) oraz mocą 261 KM oferuje zasięg do około 354 kilometrów. Osiągi są niezłe, bowiem sprint od 0 do 100 km/h zajmuje 5,8 sekundy, a prędkość maksymalna to 209 km/h. Odmiana Long Range Dual Motor oferująca moc systemową 441 KM posiada baterię o pojemności 80,5 kWh (brutto), co przekłada się na zasięg nawet 560 kilometrów. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h zajmuje 4,6 sekundy a prędkość maksymalna to 233 km/h. Po miniliftingu z 2020 roku wersja ta została wzmocniona do 513 KM, co przełożyło się na sprint do setki w zaledwie 3,3 sekundy.
Używana Tesla Model 3 – opinie użytkowników
Zalety
„Wyjątkowy i rozpoznawalny design zewnętrzny”.
„Wnętrze o przemyślanym projekcie, obfitujące w gadżety”.
„Imponujące osiągi oraz znakomity zasięg modelu Long Range”.
„Efektywna sieć ładowania Tesli oraz solidna obsługa klienta po zakupie”.
Wady
„Komfort jazdy i sterowność mogą budzić pewne zastrzeżenia”.
„Model 3 jest mniejszy i mniej komfortowy niż Model Y”.
„W niektórych przypadkach jakość wykończenia wnętrza może rozczarować”.
„Konkurencja nie jest o wiele gorsza, a często w znacznie niższej cenie”.
Używana Tesla Model 3 – awaryjność, typowe usterki
Tesla Model 3, choć kompaktowa, jest wyposażona w liczne czujniki i kamery. Często eksploatowana w zatłoczonych centrach miejskich oraz na parkingach, może nosić ślady użytkowania, takie jak zadrapania czy wgniecenia, których naprawa bywa kosztowna. Zaleca się dokładne sprawdzenie karoserii, aluminiowych felg, a także mechanizmów wewnętrznych, w tym systemu składania siedzeń. Model 3 oferuje szeroką gamę gadżetów elektrycznych i elektronicznych, dlatego warto upewnić się, że wszystkie elementy, w tym ekran dotykowy, drzwi, systemy komunikacyjne i tylna klapa, działają prawidłowo. Chociaż Model 3 nie ma poważnych wad konstrukcyjnych, użytkownicy mogą napotkać drobne, irytujące usterki, szczególnie w systemach elektronicznych i multimedialnych. Dlatego podczas inspekcji pojazdu zaleca się szczegółowe sprawdzenie każdego elementu.
Używana Tesla Model 3 – gdzie jest numer VIN?
Numer identyfikacyjny pojazdu (VIN) w Tesli Model 3 jest dostępny w kilku miejscach. Można go odnaleźć w opcjach systemu oprogramowania pojazdu. Dodatkowo, VIN jest wygrawerowany na górnej części deski rozdzielczej, co można zauważyć przez przednią szybę, a także na tabliczce znamionowej przy słupku B po otwarciu lewych drzwi. W przypadku pojazdów z fabryki we Fremont, numer VIN znajduje się na prawym górnym słupku B, widoczny po demontażu wykończenia wnętrza. W zależności od miejsca produkcji (Berlin czy Szanghaj), VIN może być również umieszczony pod dywanikiem pasażera lub na progu tylnych drzwi po stronie prawej.
Używana Tesla Model 3 – sytuacja rynkowa, ceny
W dniu publikacji na serwisie OTOMOTO.pl umieszczonych było około 125 ogłoszeń dotyczących Tesli Model 3. Przykładowo model z 2021 roku w wersji Performance i przebiegiem 26 000 kilometrów to koszt około 175 000 złotych. Za około 120 000 złotych można znaleźć model z 2018 roku w wersji Long Range i z przebiegiem 72 000 kilometrów.
Używana Tesla Model 3 – podsumowanie
Tesla Model 3, szczególnie w słabszych, ale wciąż oferujących bardzo dobry zasięg wersjach, jest wstępem do świata tego producenta oraz samochodów elektrycznych w ogóle. Być może ma pewne problemy z jakością (nie wszystkie egzemplarze), ale oferuje rewelacyjne wyposażenie pod kątem nowoczesnych rozwiązań i ciekawych technologii.
Polecamy inne nasze artykuły o używanych autach elektrycznych:
Używana Tesla Model X (od 2016 r.) – opinie użytkowników
Używana Tesla Model Y (od 2020 r.) – opinie użytkowników
Dł./szer./wys. | 469/184/144 cm |
Rozstaw osi | 287 cm |
Pojemność bagażnika | 649-b.d. l |
Silnik | Standard Plus 54 kWh | Long Range 80,5 kWh | Performance 80,5 kWh |
---|---|---|---|
Paliwo/zasilanie | elektryczny | elektryczny | elektryczny |
Maks. moc | 325 KM | 441 KM | 513 KM |
Maks. moment | 420 Nm | 493 Nm | 660 Nm |
0-100 km/h | 5,6 s | 4,4 s | 3,3 s |
Prędkość maks. | 225 km/h | 233 km/h | 261 km/h |
Śr. zużycie energii | 15,3 kWh/100 km | 14,8 kWh/100 km | 16,5 kWh/100 km |
Zasięg | 448 km | 602 km | 507 km |