UżywaneOpinieUżywana Mazda 3 IV (od 2018 r.) - opinie, dane techniczne, typowe...

Używana Mazda 3 IV (od 2018 r.) – opinie, dane techniczne, typowe usterki

Myśląc o aucie z segmentu C, zazwyczaj wymieniamy Golfa, Octavię czy Focusa, ale rzadko kiedy zwracamy uwagę na Mazdę 3. Czwarta generacja tego modelu jest niezwykle ciekawa i warta uwagi. Jakie są opinie o tym aucie?

Jeśli ktoś szuka samochodu z segmentu C, rzadko kiedy zwraca uwagę na modele spoza oczywistych propozycji. Zazwyczaj na liście priorytetów, obok funkcjonalności i przestrzeni, jest oszczędny silnik, a więc w grę wchodzi Hyundai i30, Skoda Octavia, Ford Focus czy oczywisty Volkswagen Golf. Ale nie wszyscy chcą auta, w którym zmieszczą całą rodzinę, bagaż i psa, a dla niektórych priorytetem jest ładny wygląd i nietuzinkowy charakter, a wtedy na scenę wjeżdżają takie modele, jak np. Mini (w wersji oryginalnej lub np. Clubman – wybór jest spory), Mercedes klasy A, BMW serii 1 lub 2, jak również Mazda 3 IV. Wygląda fantastycznie, wnętrze jest świetnie wykonane, a do wyboru jest nadwozie 5-drzwiowe lub ładnie zaprojektowany sedan. Poznajmy bliżej to ciekawe i trochę niedoceniane auto.

Mazda 3 IV tył
Szary lakier, czarne dodatki, felgi, dwie końcówki układu wydechowego – Mazda 3 może wyglądać sportowo.

Używana Mazda 3 IV – nadwozie, wymiary

Gusta są oczywiście różne, ale trzeba przyznać, że Mazda 3 IV w wersji 5-drzwiowej to prawdopodobnie najładniej narysowany samochód kompaktowy na rynku, a na pewno jeden z najładniejszych przedstawicieli segmentu C. Płynne, nieco muskularne, ale ze smakiem nakreślone linie nadwozia z licznymi stylistycznymi smaczkami i ładnymi zabiegami. Przód zdominowany jest przez szeroki grill z grafitowym lub chromowanym wykończeniem w dolnej części. Listwa ładnie koresponduje z bardzo smukłymi, wąskimi kloszami lamp. Zderzak jest subtelnie wyrzeźbiony i posiada niewielki wlot powietrza w dolnej części. Linia boczna pozbawiona jest radykalnych załamań, ale tylne nadkole ciekawie spina się z szerokim słupkiem C. Całość wygląda nieco, jakby była wyrzeźbiona w jednym kawałku płynnego metalu, co podkreśla szczególnie kolor czerwony lub grafitowy. Z tyłu znajdziemy równie ciekawe klosze lamp, niewielką klapę bagażnika i zderzak zwieńczony dwoma końcówkami układu wydechowego. Nadwozie sedan wydaje się nieco bardziej stonowane, ale zdaniem niektórych, to najładniejszy kompaktowy sedan na rynku. Jak widać, styliści Mazdy doskonale znają się na swojej pracy. Jeśli chodzi o gabaryty, odmiana hatchback mierzy 4460 mm długości, 1795 mm szerokości i 1435 mm wysokości. Dla porównania sedan ma 4660 mm długości, 1795 mm szerokości i 1440 mm wysokości. Rozstaw osi w obu przypadkach to 2725 mm.

Mazda 3 IV przód
Tradycyjny czerwony kolor z perłowometalicznym wykończeniem prezentuje się na tym aucie fantastycznie.

Używana Mazda 3 IV – wnętrze, bagażnik

Wnętrze Mazdy 3 prezentuje się rewelacyjnie i bardziej pasuje jakością i projektem do aut marek premium, niż do typowych konkurentów (Golf czy Focus). Rewelacyjny projekt z rewelacyjną jakością materiałów, ciekawe rozwiązania ergonomiczne, żadnej przesady, jeśli chodzi o technologiczne gadżety, minimalizm i klasa. Zamiast wielkich ekranów i podświetlanych kratek nawiewów, mamy niewielki ekran, który nieznacznie wystaje ponad obrys deski rozdzielczej. Do tego klasyczne zegary z ładnie wkomponowanymi ekranami komputera pokładowego. Jest trochę elementów z połyskującego plastiku, który rysuje się i zbiera kurz oraz odciski palców, ale jeśli komuś zależy na porządku, zawsze może okleić te elementy folią ochronną.

Mazda 3 IV kokpit
Kokpit prezentuje się fantastycznie i jeśli ktoś lubi klasyczny minimalizm, w Maździe 3 poczuje się bardzo dobrze.

Nawet w wersji z manualną skrzynią biegów, konsola środkowa prezentuje się świetnie, z krótkim lewarkiem o sportowym charakterze. W wielu miejscach natrafimy na materiały wysokiej jakości, nawet w górnej części deski rozdzielczej, co w tym segmencie jest rzadkością. Fotele są bardzo wygodne, kanapa również, choć nie można ukryć, że nie jest to auto dla osób szukających przestrzeni i komfortu dla całej rodziny. Z tyłu jest dość ciasno, a miejsca nad głową jest niewiele. Poza tym w wersji 5-drzwiowej linia okien dość szybko wspina się ku górze i sprawia, że jest dość ciemno i klaustrofobicznie. Bagażnik w wersji hatchback ma 327 litrów pojemności (1021 litrów po złożeniu oparć), ma regularne kształty, ale praktycznie pozbawiony jest praktycznych dodatków. W wersji sedan mamy do dyspozycji 444 litry, ale charakterystyka nadwozia jeszcze bardziej ogranicza praktyczny wymiar. Na plus warto zaliczyć cięgna do składania oparć kanapy z poziomu bagażnika.

Mazda 3 IV fotele
Wygodne i obszerne, jak na segment C, fotele sprawdzają się nawet w dłuższych trasach.
Mazda 3 IV kanapa
Miejsca z tyłu jest wystarczająco, ale Mazda 3 na pewno nie imponuje pod tym względem na tle konkurencji z segmentu C.
Mazda 3 IV bagażnik
Nie znajdziemy tu praktycznie żadnych funkcjonalnych udogodnień.
Mazda 3 IV bagażnik
Bagażnik jest przyzwoity i ma regularne kształty.
Mazda 3 IV sedan kanapa
W sedanie jest nieco lepiej, jeśli chodzi o poczucie przestrzeni z tyłu.
Mazda 3 IV sedan bagażnik
Bagażnik jest nieco większy, ale specyfika nadwozia nie pozwala na pełne wykorzystanie jego funkcjonalności.
Mazda 3 IV sedan bagażnik
Na szczęście po złożeniu oparć mamy niemal płaską podłogę.

Używana Mazda 3 IV – silniki

Oferta silnikowa to przede wszystkim jednostki benzynowe, choć na początku produkcji przez dość krótki czas w ofercie była jednostka wysokoprężna. Mowa o silniku 1.8 Skyactiv-D o mocy 116 KM i momencie obrotowym 270 Nm. Te parametry nie robią zbyt dużego wrażenia, podobnie jak osiągi (12 sekund w sprincie od 0 do 100 km/h i 192 km/h prędkości maksymalnej), ale średnie spalanie na poziomie poniżej 5 l/100 km w wersji z automatyczną skrzynią biegów to spora zaleta. Przez jakiś czas była również bazowa wersja silnika benzynowego – 1.5 Skyactiv-G o mocy 118 KM (153 Nm), ale na uwagę zasługują głównie silniki 2.0 w różnych wersjach i konfiguracjach.

Mazda 3 IV silnik
Silnik wolnossący ma dość specyficzną charakterystykę pracy, więc warto zapoznać się z tym, jak Mazda 3 reaguje na pedał gazu.

Podstawowym wyborem jest silnik 2.0 Skyactiv-G o mocy 122 KM, który zastąpił wspomniane 1.5. Moc 122 KM i moment obrotowy 213 Nm zapewnia raczej przeciętne przyspieszenie od 0 do 100 km/h w 10,4 sekundy, ale prędkość maksymalna 197 km/h i średnie spalanie na poziomie 6,3 l/100 km tworzą z tej wersji optymalny wybór do miasta. Dla bardziej wymagających jest 150-konna wersja tego silnika, a na szczycie oferty jest wariant 2.0 Skyactiv-X o mocy 186 KM i momencie obrotowym 240 Nm. To dość ciekawa jednostka napędowa, która łączy w sobie zalety benzyny oraz silnika Diesla (wysokie ciśnienie sprężania mieszanki). Przekłada się to na sprint do setki w 8 sekund, 216 km/h prędkości maksymalnej oraz zużycie paliwa na poziomie 5,3 l/100 km w cyklu mieszanym.

Używana Mazda 3 IV – opinie użytkowników

 Zalety 

„Bardzo ładna stylistyka, łagodne linie i spory wybór wersji”.

„Rewelacyjnie wykończone wnętrze z bardzo dobrymi materiałami”.

„Spory wybór silników wolnossących o przyzwoitym spalaniu i osiągach”.

„Dwie wersje nadwoziowe do wyboru – obie bardzo ładne i świetnie zaprojektowane”.

 Wady 

„Nie jest to auto dla szukających sportowych wrażeń (choć manualna skrzynia jest świetna)”.

„Niewiele miejsca z tyłu i mało praktyczny bagażnik”.

„Sporo elementów z połyskującego plastiku”.

„System info-rozrywki i ilość gadżetów – niektórzy mogą być rozczarowani”.

Mazda 3 IV sedan
Odmiana sedan również ma piękną linię, ale nie jest już tak muskularna jak odmiana hatchback.
Mazda 3 IV hatchback
Mazda 3 w standardowej wersji 5-drzwiowej prezentuje się naprawde świetnie.

Używana Mazda 3 IV – awaryjność, typowe usterki

Mazda zawsze plasowała się dość wysoko w rankingach niezawodności i nie inaczej jest z tym modelem. Mazda 3 IV nie sprawia kierowcom problemów, a podczas zakupu warto sprawdzać rzeczy, które są typowe podczas zakupu auta używanego tj. stopień zużycia wnętrza, drobne usterki mechaniczne, zarysowania czy pęknięcia. W niektórych modelach z silnikami Skyactiv-G konieczna była aktualizacja oprogramowania silnika, bowiem podczas przełączania się na tryb pracy na dwóch cylindrach (podczas jazdy bez obciążenia) czasami pojawiały się drobne wibracje. Pojawiło się również kilka akcji przywoławczych, m.in. związanych z błędem oprogramowania poduszek powietrznych czy też wadliwego montażu lusterek wstecznych. U lokalnego dealera warto sprawdzić, czy konkretny egzemplarz był zakwalifikowany i/lub czy skorzystał z akcji serwisowej.

Mazda 3 IV panel środkowy
Spora ilość połyskującego plastiku w centralnej części może wpływać negatywnie na estetykę, jeśli właściciel nie dbał o czystość.

Używana Mazda 3 IV – gdzie jest numer VIN?

Numer VIN w Maździe 3 IV znajduje się na podszybiu, w lewym dolnym rogu. Oprócz tego numer VIN znajdziemy także na prawym słupku środkowym (B) po otwarciu drzwi pasażera, jak również pod plastikową klapką przed fotelem pasażera.

Mazda 3 IV VIN

Używana Mazda 3 IV – sytuacja rynkowa, ceny

W dniu publikacji na serwisie OTOMOTO.pl umieszczonych było ponad 185 ogłoszeń dotyczących Mazdy 3 IV. Przykładowo model z 2019 roku z silnikiem 2.0 o mocy 122 KM i z przebiegiem 43 000 kilometrów to koszt około 95 000 złotych. Za około 120 000 złotych kupimy odmianę z napędem 4×4, z silnikiem 2.0 o mocy 186 KM i przebiegiem 16 000 kilometrów z 2022 roku.

Używana Mazda 3 IV – podsumowanie

Mazda 3 nie jest typowym przedstawicielem segmentu C, w którym liczy się funkcjonalność, maksimum przestrzeni w kompaktowym wydaniu oraz rozsądna kalkulacja. Model ten świetnie pasuje do pojęcia segmentu premium, w którym liczy się przede wszystkim wygląd, przyjemność z jazdy i świetnej jakości materiały i jeśli dla kogoś właśnie to jest priorytetem, japońska propozycja będzie bardzo ciekawą propozycją.

Polecamy inne nasze artykuły o używanych Mazdach:

Używana Mazda CX-5 II (od 2017 r.) – opinie użytkowników

Używana Mazda CX-3 (od 2015 r.) – opinie użytkowników

Mazda 3 IV bok

Mazda 3 IV – wymiary, pojemność bagażnika
Dł./szer./wys. 446-466/179/143-144 cm
Rozstaw osi 272 cm
Pojemność bagażnika htb 327-1021 l, sed 440 l
Mazda 3 IV – dane techniczne, osiągi, spalanie
Silnik 1.8 Skyactiv-D 1.5 Skyactiv-G 2.0 Skyactiv-G 2.0 Skyactiv-G 2.0 e-Skyactiv-X
Pojemność 1759 cm³ 1496 cm³ 1998 cm³ 1998 cm³ 1998 cm³
Paliwo turbodiesel benzynowy benzynowy benzynowy benzynowy
Maks. moc 116 KM 118 KM 122 KM 150 KM 186 KM
Maks. moment 270 Nm 153 Nm 213 Nm 213 Nm 240 Nm
0-100 km/h 10,3 s 12,3 s 10,4 s 9,1 s 8,9 s
Prędkość maks. 194 km/h 186 km/h 197 km/h 206 km/h 214 km/h
Śr. zużycie paliwa/energii 4,2 l/100 km 5,2 l/100 km 6,3 l/100km 6,1 l/100 km 5,5 l/100 km

Używana Mazda 3 IV – galeria

Mazda 3 IV przód

Mazda 3 IV przód

Mazda 3 IV bok

Mazda 3 IV tył

Mazda 3 IV tył

Mazda 3 IV tył

Mazda 3 IV bok

Mazda 3 IV przód

Mazda 3 IV kokpit
W Maździe 3 można poczuć się jak w modelu klasy premium za sprawą świetnej jakości materiałów i miękkich powierzchni.
Mazda 3 IV zegary
Niemal w pełni klasyczne zegary to obecnie rzadkość w nowych autach tej klasy.
Mazda 3 IV panel przycisków
Po lewej stronie pod kierownicą znajdziemy panel z przyciskami do wielu przydatnych funkcji.
Mazda 3 IV ekran
Ekran jest niewielki, ale dla wielu będzie to ogromną zaletą.
Mazda 3 IV ekran
System info-rozrywki nie jest specjalnie zaawansowany, ale jeśli ktoś woli korzystać np. z Android Auto, nie jest to wielki problem.
Mazda 3 IV panel klimatyzacji
Panel klimatyzacji jest duży i w pełni czytelny.
Mazda 3 IV panel środkowy
Jeśli ktoś chce zadbać o nienaganny wygląd panelu środkowego, powinien rozważyć oklejenie tego miejsca folią ochronną.
Mazda 3 IV panel centralny
Panel centralny jest obszerny i wygodny w obsłudze. Lewarek skrzyni biegów prezentuje się bardzo ładnie.
Mazda 3 IV panel sterowania
Panel sterowania systemem z dużym pokrętłem i kilkoma przyciskami jest intuicyjny i wygodny w obsłudze.
Mazda 3 IV tryby jazdy
Podstawowe tryby jazdy nie komplikują obsługi, ale pozwalają dostosować auto do własnych preferencji.
Mazda 3 IV podłokietnik
Jest również obszerny, wygodny podłokietnik dla przednich miejsc.
Mazda 3 IV schowek
W schowku znajdziemy m.in. miejsce na ładowarkę indukcyjną.
Mazda 3 IV fotele
Z przodu miejsca nie brakuje, a na pewno nie zabraknie komfortu i poczucia obcowania z autem klasy premium.
Mazda 3 IV kanapa
Miejsca z tyłu jest raczej niewiele, ale nie jest to priorytet dla każdego, kto jest zainteresowany segmentem C.
Mazda 3 IV bagażnik
Jeśli ktoś szuka większego bagażnika, konkurencja (np. Golf lub Octavia) zaoferuje nieco więcej.
Mazda 3 IV bagażnik
Po złożeniu oparć uzyskujemy niemal płaską powierzchnię bagażnika.
Mazda 3 IV składanie oparcia
W wersji sedan znajdziemy praktyczne cięgna do składania oparć kanapy.
Mazda 3 IV bagażnik
Pod podłogą bagażnika znajdziemy podstawowe elementy dodatkowego wyposażenia.
Nie przegap najnowszych artykułów! Obserwuj Wybór Kierowców na FACEBOOKU

2 KOMENTARZE

  1. jako użytkownik opisywanej Mazdy w wersji sedan z silnikiem 122KM chciałbym dodać i sprostować kilka kwestii opisanych w artykule:
    – mało miejsca z tyłu i ciemno w środku jak najbardziej pasuje do opisu wersji 5 drzwiowej, 4 drzwiowa (sedan) ma dużo więcej miejsca na głowę dla pasażerów i w tym przypadku nie ma poczucia klaustrofobii będąc pasażerem tego samochodu. Sprawdzone na 6h trasie z 4 dorosłymi osobami w samochodzie.
    – bagażnik w wersji 4 drzwiowej również jest pojemny i pomimo małego światła bagażnika nawet największe bagaże można zmieścić, np. 110l walizkę i do tego kilka mniejszych walizek i toreb
    – kwestia spalania, oczywiście zależy od stylu jazdy i silnika, natomiast warto zaznaczyć, że auto pozwala na dynamiczną jazdę z prędkością h 120-130km/h, przy manualnej skrzyni biegów często na trasie osiągam spalanie ok 5,4-5,8l/100km, przy prędkości 90km/h na trasie auto spaliło według komputera 4,5l/100km
    – wczesne wersje tej Mazdy 2019/2020 miały wadę fotela kierowcy objawiająca się wycieraniem od środka gąbki oparcia, która dostaje się w elementy stelaża i powoduje uciążliwe skrzypienie „starej szafy”, u mnie pojawiło się to przy ok 65000 km, jedynym rozwiązaniem była wymiana fotela co zajęło ASO Mazdy 13 miesięcy i co najmniej 10 wizyt…

    jako użytkownik opisywanej Mazdy polecam ten model, jestem z tego auta bardzo zadowolony

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj

NEWSY
Polecane
Wybór redakcji