Myśląc o aucie z segmentu C, zazwyczaj wymieniamy Golfa, Octavię czy Focusa, ale rzadko kiedy zwracamy uwagę na Mazdę 3. Czwarta generacja tego modelu jest niezwykle ciekawa i warta uwagi. Jakie są opinie o tym aucie?
Jeśli ktoś szuka samochodu z segmentu C, rzadko kiedy zwraca uwagę na modele spoza oczywistych propozycji. Zazwyczaj na liście priorytetów, obok funkcjonalności i przestrzeni, jest oszczędny silnik, a więc w grę wchodzi Hyundai i30, Skoda Octavia, Ford Focus czy oczywisty Volkswagen Golf. Ale nie wszyscy chcą auta, w którym zmieszczą całą rodzinę, bagaż i psa, a dla niektórych priorytetem jest ładny wygląd i nietuzinkowy charakter, a wtedy na scenę wjeżdżają takie modele, jak np. Mini (w wersji oryginalnej lub np. Clubman – wybór jest spory), Mercedes klasy A, BMW serii 1 lub 2, jak również Mazda 3 IV. Wygląda fantastycznie, wnętrze jest świetnie wykonane, a do wyboru jest nadwozie 5-drzwiowe lub ładnie zaprojektowany sedan. Poznajmy bliżej to ciekawe i trochę niedoceniane auto.
Używana Mazda 3 IV – nadwozie, wymiary
Gusta są oczywiście różne, ale trzeba przyznać, że Mazda 3 IV w wersji 5-drzwiowej to prawdopodobnie najładniej narysowany samochód kompaktowy na rynku, a na pewno jeden z najładniejszych przedstawicieli segmentu C. Płynne, nieco muskularne, ale ze smakiem nakreślone linie nadwozia z licznymi stylistycznymi smaczkami i ładnymi zabiegami. Przód zdominowany jest przez szeroki grill z grafitowym lub chromowanym wykończeniem w dolnej części. Listwa ładnie koresponduje z bardzo smukłymi, wąskimi kloszami lamp. Zderzak jest subtelnie wyrzeźbiony i posiada niewielki wlot powietrza w dolnej części. Linia boczna pozbawiona jest radykalnych załamań, ale tylne nadkole ciekawie spina się z szerokim słupkiem C. Całość wygląda nieco, jakby była wyrzeźbiona w jednym kawałku płynnego metalu, co podkreśla szczególnie kolor czerwony lub grafitowy. Z tyłu znajdziemy równie ciekawe klosze lamp, niewielką klapę bagażnika i zderzak zwieńczony dwoma końcówkami układu wydechowego. Nadwozie sedan wydaje się nieco bardziej stonowane, ale zdaniem niektórych, to najładniejszy kompaktowy sedan na rynku. Jak widać, styliści Mazdy doskonale znają się na swojej pracy. Jeśli chodzi o gabaryty, odmiana hatchback mierzy 4460 mm długości, 1795 mm szerokości i 1435 mm wysokości. Dla porównania sedan ma 4660 mm długości, 1795 mm szerokości i 1440 mm wysokości. Rozstaw osi w obu przypadkach to 2725 mm.
Używana Mazda 3 IV – wnętrze, bagażnik
Wnętrze Mazdy 3 prezentuje się rewelacyjnie i bardziej pasuje jakością i projektem do aut marek premium, niż do typowych konkurentów (Golf czy Focus). Rewelacyjny projekt z rewelacyjną jakością materiałów, ciekawe rozwiązania ergonomiczne, żadnej przesady, jeśli chodzi o technologiczne gadżety, minimalizm i klasa. Zamiast wielkich ekranów i podświetlanych kratek nawiewów, mamy niewielki ekran, który nieznacznie wystaje ponad obrys deski rozdzielczej. Do tego klasyczne zegary z ładnie wkomponowanymi ekranami komputera pokładowego. Jest trochę elementów z połyskującego plastiku, który rysuje się i zbiera kurz oraz odciski palców, ale jeśli komuś zależy na porządku, zawsze może okleić te elementy folią ochronną.
Nawet w wersji z manualną skrzynią biegów, konsola środkowa prezentuje się świetnie, z krótkim lewarkiem o sportowym charakterze. W wielu miejscach natrafimy na materiały wysokiej jakości, nawet w górnej części deski rozdzielczej, co w tym segmencie jest rzadkością. Fotele są bardzo wygodne, kanapa również, choć nie można ukryć, że nie jest to auto dla osób szukających przestrzeni i komfortu dla całej rodziny. Z tyłu jest dość ciasno, a miejsca nad głową jest niewiele. Poza tym w wersji 5-drzwiowej linia okien dość szybko wspina się ku górze i sprawia, że jest dość ciemno i klaustrofobicznie. Bagażnik w wersji hatchback ma 327 litrów pojemności (1021 litrów po złożeniu oparć), ma regularne kształty, ale praktycznie pozbawiony jest praktycznych dodatków. W wersji sedan mamy do dyspozycji 444 litry, ale charakterystyka nadwozia jeszcze bardziej ogranicza praktyczny wymiar. Na plus warto zaliczyć cięgna do składania oparć kanapy z poziomu bagażnika.
Używana Mazda 3 IV – silniki
Oferta silnikowa to przede wszystkim jednostki benzynowe, choć na początku produkcji przez dość krótki czas w ofercie była jednostka wysokoprężna. Mowa o silniku 1.8 Skyactiv-D o mocy 116 KM i momencie obrotowym 270 Nm. Te parametry nie robią zbyt dużego wrażenia, podobnie jak osiągi (12 sekund w sprincie od 0 do 100 km/h i 192 km/h prędkości maksymalnej), ale średnie spalanie na poziomie poniżej 5 l/100 km w wersji z automatyczną skrzynią biegów to spora zaleta. Przez jakiś czas była również bazowa wersja silnika benzynowego – 1.5 Skyactiv-G o mocy 118 KM (153 Nm), ale na uwagę zasługują głównie silniki 2.0 w różnych wersjach i konfiguracjach.
Podstawowym wyborem jest silnik 2.0 Skyactiv-G o mocy 122 KM, który zastąpił wspomniane 1.5. Moc 122 KM i moment obrotowy 213 Nm zapewnia raczej przeciętne przyspieszenie od 0 do 100 km/h w 10,4 sekundy, ale prędkość maksymalna 197 km/h i średnie spalanie na poziomie 6,3 l/100 km tworzą z tej wersji optymalny wybór do miasta. Dla bardziej wymagających jest 150-konna wersja tego silnika, a na szczycie oferty jest wariant 2.0 Skyactiv-X o mocy 186 KM i momencie obrotowym 240 Nm. To dość ciekawa jednostka napędowa, która łączy w sobie zalety benzyny oraz silnika Diesla (wysokie ciśnienie sprężania mieszanki). Przekłada się to na sprint do setki w 8 sekund, 216 km/h prędkości maksymalnej oraz zużycie paliwa na poziomie 5,3 l/100 km w cyklu mieszanym.
Używana Mazda 3 IV – opinie użytkowników
Zalety
„Bardzo ładna stylistyka, łagodne linie i spory wybór wersji”.
„Rewelacyjnie wykończone wnętrze z bardzo dobrymi materiałami”.
„Spory wybór silników wolnossących o przyzwoitym spalaniu i osiągach”.
„Dwie wersje nadwoziowe do wyboru – obie bardzo ładne i świetnie zaprojektowane”.
Wady
„Nie jest to auto dla szukających sportowych wrażeń (choć manualna skrzynia jest świetna)”.
„Niewiele miejsca z tyłu i mało praktyczny bagażnik”.
„Sporo elementów z połyskującego plastiku”.
„System info-rozrywki i ilość gadżetów – niektórzy mogą być rozczarowani”.
Używana Mazda 3 IV – awaryjność, typowe usterki
Mazda zawsze plasowała się dość wysoko w rankingach niezawodności i nie inaczej jest z tym modelem. Mazda 3 IV nie sprawia kierowcom problemów, a podczas zakupu warto sprawdzać rzeczy, które są typowe podczas zakupu auta używanego tj. stopień zużycia wnętrza, drobne usterki mechaniczne, zarysowania czy pęknięcia. W niektórych modelach z silnikami Skyactiv-G konieczna była aktualizacja oprogramowania silnika, bowiem podczas przełączania się na tryb pracy na dwóch cylindrach (podczas jazdy bez obciążenia) czasami pojawiały się drobne wibracje. Pojawiło się również kilka akcji przywoławczych, m.in. związanych z błędem oprogramowania poduszek powietrznych czy też wadliwego montażu lusterek wstecznych. U lokalnego dealera warto sprawdzić, czy konkretny egzemplarz był zakwalifikowany i/lub czy skorzystał z akcji serwisowej.
Używana Mazda 3 IV – gdzie jest numer VIN?
Numer VIN w Maździe 3 IV znajduje się na podszybiu, w lewym dolnym rogu. Oprócz tego numer VIN znajdziemy także na prawym słupku środkowym (B) po otwarciu drzwi pasażera, jak również pod plastikową klapką przed fotelem pasażera.
Używana Mazda 3 IV – sytuacja rynkowa, ceny
W dniu publikacji na serwisie OTOMOTO.pl umieszczonych było ponad 185 ogłoszeń dotyczących Mazdy 3 IV. Przykładowo model z 2019 roku z silnikiem 2.0 o mocy 122 KM i z przebiegiem 43 000 kilometrów to koszt około 95 000 złotych. Za około 120 000 złotych kupimy odmianę z napędem 4×4, z silnikiem 2.0 o mocy 186 KM i przebiegiem 16 000 kilometrów z 2022 roku.
Używana Mazda 3 IV – podsumowanie
Mazda 3 nie jest typowym przedstawicielem segmentu C, w którym liczy się funkcjonalność, maksimum przestrzeni w kompaktowym wydaniu oraz rozsądna kalkulacja. Model ten świetnie pasuje do pojęcia segmentu premium, w którym liczy się przede wszystkim wygląd, przyjemność z jazdy i świetnej jakości materiały i jeśli dla kogoś właśnie to jest priorytetem, japońska propozycja będzie bardzo ciekawą propozycją.
Polecamy inne nasze artykuły o używanych Mazdach:
Używana Mazda CX-5 II (od 2017 r.) – opinie użytkowników
Używana Mazda CX-3 (od 2015 r.) – opinie użytkowników
Dł./szer./wys. | 446-466/179/143-144 cm |
Rozstaw osi | 272 cm |
Pojemność bagażnika | htb 327-1021 l, sed 440 l |
Silnik | 1.8 Skyactiv-D | 1.5 Skyactiv-G | 2.0 Skyactiv-G | 2.0 Skyactiv-G | 2.0 e-Skyactiv-X |
---|---|---|---|---|---|
Pojemność | 1759 cm³ | 1496 cm³ | 1998 cm³ | 1998 cm³ | 1998 cm³ |
Paliwo | turbodiesel | benzynowy | benzynowy | benzynowy | benzynowy |
Maks. moc | 116 KM | 118 KM | 122 KM | 150 KM | 186 KM |
Maks. moment | 270 Nm | 153 Nm | 213 Nm | 213 Nm | 240 Nm |
0-100 km/h | 10,3 s | 12,3 s | 10,4 s | 9,1 s | 8,9 s |
Prędkość maks. | 194 km/h | 186 km/h | 197 km/h | 206 km/h | 214 km/h |
Śr. zużycie paliwa/energii | 4,2 l/100 km | 5,2 l/100 km | 6,3 l/100km | 6,1 l/100 km | 5,5 l/100 km |