UżywaneUżywana Kia Sportage IV (2016-2021) - który silnik wybrać?

Używana Kia Sportage IV (2016-2021) – który silnik wybrać?

Kia Sportage nie bez powodu jest jednym z najpopularniejszych SUV-ów w Polsce. Z jakim silnikiem warto kupić model czwartej generacji?

Dopiero trzecia generacja Kii Sportage zdołała przekonać do siebie polskich (i europejskich) klientów. Była na tyle nowoczesna od strony wizualnej, że posłużyła za wzorzec stylistyczny dla opisywanego, czwartego wcielenia modelu. Patrząc od boku, Sportage III i IV niewiele się od siebie różnią, ale producent dołożył już wszelkich starań, by nowszy produkt otrzymał odmienną przednią i tylną część nadwozia. W czwartej generacji pojawił się wydajny, turbodoładowany silnik benzynowy, a później także odmiany z układem mikrohybrydowym. Na dobrą sprawę jednak pod maską postawiono na sprawdzone konstrukcje, znane jeszcze z poprzedniczki. Czy to źle? Raczej nie, bo już w Sportage III uchodziły za stosunkowo niezawodne, a z biegiem lat wzrosło obeznanie ich przez mechaników.

Z jakim silnikiem warto kupić używaną Kię Sportage IV? Przyjrzyjmy się wszystkim jednostkom napędowym tego auta.

Używana Kia Sportage IV – silniki benzynowe

  • 1.6 GDI (132 KM)
  • 1.6 T-GDI (177 KM)

Kia dała wybór między dwiema wersjami benzynowymi. Obydwie to 1.6 z łańcuchem rozrządu i bezpośrednim wtryskiem paliwa (GDI). Pierwsza nie ma turbosprężarki i rozwija 132 KM, druga dzięki turbodoładowaniu (T-GDI) osiąga aż 177 KM. Wolnossącą Kię Sportage rekomendujemy do częstych jazd pod niewielkim obciążeniem (np. samemu lub we dwójkę) po mieście. Odmiana T-GDI świetnie sprawdza się na drogach szybkiego ruchu, gwarantując bezstresowe wyprzedzanie kolumn ciężarówek. Pali jednak zauważalnie więcej, bo ok. 9-10 l/100 km w cyklu mieszanym (wariant GDI zadowala się ok. 8 l/100 km). Napęd 4×4 oraz automatyczna skrzynia biegów trafiały jedynie do wersji turbodoładowanych (jako opcje). Obydwa silniki punktują praktycznie zerową awaryjnością, choć trzeba pamiętać chociażby o regularnym czyszczeniu kolektora dolotowego z osadzającego się nagaru (typowy problem silników z bezpośrednim wtryskiem). Kłopoty mogą sprawiać samochody z tanią lub nieudolnie założoną instalacją gazową. Te jednostki przeciętnie znoszą zasilanie LPG, ale mimo to da się w ogłoszeniach znaleźć auta zasilane alternatywnym paliwem.

Kia Sportage IV – dane techniczne, osiągi, spalanie (silniki benzynowe)
Silnik 1.6 GDI 1.6 T-GDI 1.6 T-GDI (4WD)
Pojemność 1591 cm³ 1591 cm³ 1591 cm³
Paliwo PB PB PB
Maks. moc 161 Nm 265 Nm 265 Nm
Maks. moment 132 KM 177 KM 177 KM
Przyspieszenie 0-100 km/h 11,5 s 9,2 s 9,5 s
Prędkość maks. 182 km/h 205 km/h 202 km/h
Śr. zużycie paliwa 7,2 l/100 km 7,6 l/100 km 7,9 l/100 km
Kia Sportage IV 1.6 GDI
Kierowcom o spokojnym stylu jazdy z powodzeniem wystarczy odmiana wolnossąca.
Kia Sportage IV 1.6 T-GDI
Silnik 1.6 T-GDI to zupełnie nowa jakość w zakresie osiągów, lecz dynamiczną jazdę kwituje sporym zużyciem paliwa.

Używana Kia Sportage IV – silniki Diesla

  • 1.6 CRDi (115 KM, 136 KM)
  • 1.7 CRDi (115 KM, 141 KM)
  • 2.0 CRDi (136 KM, 185 KM)

Kia proponowała klientom sporo wersji wysokoprężnych. Do 2018 roku rolę bazowego diesla pełnił 1.7 CRDi o mocy 115 lub 141 KM. Później zastąpił go silnik 1.6 CRDi w odmianach 115- i 136-konnej. Przez cały okres produkcji oferowano jedynie topowego turbodiesla 2.0 CRDi rozwijającego aż 185 KM, natomiast do 2018 r. w gamie widniała jeszcze jego odmiana 136-konna. Wysokoprężne Sportage o mocy 115 KM zawsze mają napęd na przód, a 185-konne – zawsze 4×4. W pośrednich wariantach można było dowolnie konfigurować zarówno rodzaj napędu, jak i skrzyni biegów (6-biegowe ręczne lub 6-/7-/8-biegowe automatyczne). Średnio Sportage z dieslem palą ok. 6-7 l/100 km w cyklu mieszanym. Więcej zużywa jedynie wariant 185-konny – ok. 8 l/100 km. Główne bolączki turbodiesli tyczą się filtrów cząstek stałych i wtryskiwaczy (są bardzo wrażliwe na jakość tankowanego paliwa). Na szczęście odmiany 1.6/1.7 CRDi wyposażono w podlegające regeneracji wtryski elektromagnetyczne: 2.0 CRDi mają droższe, bardzie skomplikowane wtryskiwacze piezoelektryczne. Ponadto w 1.6 CRDi trzeba pamiętać o kontrolach i wymianach paska rozrządu: teoretyczny resurs wynosi 240 tys. km, ale warto przynajmniej sprawdzić pasek przed osiągnięciem 200 tys. km.

Kia Sportage IV – dane techniczne, osiągi, spalanie (silniki Diesla)
Silnik 1.6 CRDi 1.6 CRDi 1.7 CRDi
Pojemność 1598 cm³ 1598 cm³ 1685 cm³
Paliwo ON ON ON
Maks. moc 115 KM 136 KM 115 KM
Maks. moment 280 Nm 320 Nm 280 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h 11,8 s 11,4 s 11,5 s
Prędkość maks. 175 km/h 180 km/h 172 km/h
Śr. zużycie paliwa 5,0 l/100 km 5,2 l/100 km 4,7 l/100 km
Kia Sportage IV – dane techniczne, osiągi, spalanie (silniki Diesla c.d.)
Silnik 1.7 CRDi 2.0 CRDi 2.0 CRDi
Pojemność 1685 cm³ 1995 cm³ 1995 cm³
Paliwo ON ON ON
Maks. moc 141 KM 136 KM 185 KM
Maks. moment 340 Nm 373 Nm 400 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h 11,5 s 10,3 s 9,5 s
Prędkość maks. 185 km/h 186 km/h 201 km/h
Śr. zużycie paliwa 4,9 l/100 km 4,9 l/100 km 5,9 l/100 km
Kia Sportage IV 1.7 CRDi
Odmian 1.7 CRDi nigdy nie oferowano z napędem na 4 koła, ale mocniejsza wersja 141 KM mogła się łączyć z 7-biegową skrzynią dwusprzęgłową.
Kia Sportage IV 2.0 CRDi
Topowy diesel o mocy 185 KM to prawdziwy pochłaniacz autostradowych kilometrów. W mieście może rozczarować wysokim spalaniem.

Używana Kia Sportage IV – który silnik wybrać?

Żadnego silnika w Sportage IV nie można w jednoznaczny sposób odradzić- wszystkie powinny zapewnić bezstresową eksploatację. Wybierając odpowiedni dla siebie należy brać pod uwagę głównie parametry przyspieszenia i zużycia paliwa, a także ewentualną konfigurację z „automatem” lub napędem 4×4.

Przeczytaj więcej na temat używanej Kii Sportage IV:

Używana Kia Sportage IV (2016-2021) – opinie użytkowników

Kia Sportage IV

Nie przegap najnowszych artykułów! Obserwuj Wybór Kierowców na FACEBOOKU
NEWSY
Polecane
Wybór redakcji