Kia Carens IV - przód

Duży, przestronny i funkcjonalny samochód. Czy to zawsze musi oznaczać SUV-a? Kia Carens IV jest idealnym przykładem na to, że MPV może być wciąż ciekawą alternatywą. Jakie są opinie o tym aucie?

Tradycyjny samochód rodzinny – obecnie pod taką definicją mogą pojawić się najróżniejsze auta. Jedni wybiorą tradycyjne kombi, inni zdecydują się na vana lub kombi-vana, preferujący nowoczesne i stylowe rozwiązania wybiorą SUV-a. Połączeniem większości cech powyższych wariantów jest MPV. Segment odrobinę już zapomniany, ale wciąż obfitujący w ciekawe modele z drugiej ręki. Świetnym przykładem może być Kia Carens IV. To ostatnia generacja tego modelu, który nie doczekał się kontynuacji w Europie, a jego rolę przejęły wspomniane już SUV-y i crossovery. Jeśli jednak ktoś woli tradycyjne rozwiązania, Carens spełni pokładane w niej nadzieje. Jeśli chodzi o stylistykę, opis może być bardzo prosty. Jeśli komuś odpowiada Kia Ceed, jej dynamiczne kształty i ciekawe zabiegi stylistyczne, ale mimo wszystko potrzebuje więcej rodzinnej przestrzeni, Carens na pewno się spodoba.

Kia Carens IV - tył
Nie każdy chce podążać za modą i jeździć crossoverem. Kia Carens IV to idealny przykład wciąż atrakcyjnego, ale bardzo praktycznego auta rodzinnego.

Z Kią Carens IV jest podobnie jak z Golfem Plus. Atrakcyjny wizualnie, funkcjonalny i przestronny, ale w pewnym momencie przestał podbijać serca klientów. Estetyczny wygląd, bardzo ładnie narysowane nadwozie, więcej przestrzeni, ale nie kosztem ładnych proporcji – to nie wystarczyło, aby wygrać batalię z modnymi crossoverami. A szkoda, bowiem spoglądając na nowe modele Kii, można było oczekiwać, że i Carens V będzie bardzo ładny. W sumie to piąta generacja istnieje, ale na rynku w Indiach i przybrała cech… a jakże, SUV-a. Wracając do IV generacji, z przodu główną rolę odgrywa grill, który był lansowany jako „nos tygrysa”. Obecnie nowe modele nie posiadają już takich cech i w sumie szkoda, bo kształt grilla w parze z bardzo smukłymi kloszami lamp, które niemal dotykają słupka A, tworzy naprawdę ładny obraz. Linia boczna jest klasyczna dla MPV, choć nie brakuje jej dynamicznych cech. Tył jest dość minimalistyczny z ładną, chromowaną listwą biegnącą między lampami. Auto mierzy 4542 mm długości, 1820 mm szerokości i 1650 mm wysokości. Rozstaw osi to 2750 mm.

Kia Carens IV - przód
Przód Kii Carens IV przypomina model Ceed – ładnie narysowany grill i olbrzymie klosze lamp rzucają się w oczy.

Używana Kia Carens IV – wnętrze, bagażnik

Wnętrze Kii Carens pasuje do nadwozia – jest estetyczne, ładnie narysowane, ale nie nachalne i stonowane. Jest kilka ładnych zabiegów stylistycznych, ale widać, że priorytetem jest ergonomia i wygoda obsługi. Wystarczy zwrócić uwagę, jak dużo przycisków jest wokół kierowcy. Na panelu centralnym, obsługi klimatyzacji oraz wokół ekranu. Przed liftingiem był to malutki ekran otoczony dużymi przyciskami, po liftingu wielkość ekranu wyraźnie wzrosła, a ilość przycisków została nieco ograniczona. Sporo elementów sterujących jest również na kierownicy, w tym ciekawie ułożone przyciski w dolnej części. Na uwagę zasługuje również zestaw wskaźników – analogowe zegary połączono z większym ekranem komputera pokładowego w centralnej części. Warto również zwrócić uwagę na wyposażenie, bowiem nawet bazowe modele są wyposażone w 15-calowe felgi aluminiowe, klimatyzację, tempomat, Bluetooth i gniazdo USB. W wyższych wariantach znajdziemy m.in. kamerę cofania i skórzane fotele. W topowej odmianie możemy liczyć na większy ekran dotykowy i panoramiczny szyberdach.

Na pierwszy rzut oka przednie fotele niczym nie zaskakują, ale są bardzo wygodne i nie męczą nawet podczas długich podróży. Problemem może być tylko podparcie lędźwiowe. Miejsca na szerokość nie brakuje, na wysokość tym bardziej. Jest obszerny podłokietnik, sporo schowków i kieszonek, ale najważniejsze jest oczywiście to, co dzieje się z tyłu, a tam Kia Carens IV oferuje naprawdę prorodzinne rozwiązania. Przykładowo, siedzenia drugiego rzędu przesuwają się pojedynczo, aby zapewnić pasażerom trzeciego rzędu miejsce na nogi. Co więcej, Carens jest wystarczająco szeroki, aby zabrać trzy osoby dorosłe obok siebie. Środkowy fotel można przesunąć do przodu lub do tyłu, aby osoba zajmująca tam miejsce miała nieco więcej przestrzeni na szerokość. Mało tego, możemy regulować pochylenie oparć. Pasażerowie z tyłu mają również do dyspozycji nawiewy i stoliki, a tunel środkowy jest niemal niezauważalny. Pasażerowie w trzecim rzędzie także nie powinny narzekać, oczywiście pod warunkiem, że podróż będzie krótka i nie będą to wysokie osoby dorosłe. Bagażnik jest bardzo ustawny, funkcjonalny, ma kilka ciekawych rozwiązań i oferuje (w wersji 5-osobowej) 536 litrów pojemności. W wersji 7-osobowej jest to 492 litry, a po złożeniu oparć drugiego rzędu – 1650 litrów.

Używana Kia Carens IV – silniki

Wybór silników, jak to w Kii, jest dość skromny, ale oferujący optymalne parametry. Wśród jednostek benzynowych jest silnik 1.6 GDI o mocy 135 KM oraz 2.0 GDI o mocy 166 KM. Oba bardzo dobrze współpracują z tym autem, przy czym ten pierwszy, dedykowany jest kierowcom, którzy w trasie wybierają się sporadycznie i nie planują przewozić kompletu pasażerów z bagażem. Mocniejsza jednostka, oferująca 213 Nm momentu obrotowego, zapewnia bardzo zadowalające, jak na tego typu auto osiągi. Przyśpieszenie od 0 do 100 km/h zajmuje 9,7 sekundy, a prędkość maksymalna to 199 km/h.

Kia Carens IV - silnik
Silnik benzynowy to optymalne rozwiązanie dla tego auta, choć trudno znaleźć zadbany egzemplarz.

Wybór jednostek wysokoprężnych w wersja sprzed liftingu (2016 rok) również był skromny i zawierał tylko silnik 1.7 CRDI o mocy 115 lub 136 KM, a po 2015 roku – 141 KM. Ten słabszy to propozycja tylko dla bardzo cierpliwych, którzy bardzo rzadko opuszczają miasto i sporadycznie jeżdżą z rodziną. O wiele lepszym wyborem jest mocniejszy motor 141-konny, oferujący 340 Nm i niezłą dynamikę. Sprint do setki zajmuje nieco ponad 10 sekund (ze skrzynią manualną), prędkość maksymalna to 191 km/h, a średnie spalanie to bardzo przyzwoite 4,8 l/100 km.

Kia Carens IV - silnik
Silniki wysokoprężne to ogromna przewaga, jeśli chodzi o propozycje z rynku wtórnego. Są oszczędne, ale użytkowane tylko w mieście mogą mieć problemy z DPF.

Używana Kia Carens IV – opinie użytkowników

 Zalety 

„Bardzo dobry stosunek ceny do jakości, przestrzeni i wyposażenia”.

„Praktyczny, funkcjonalny i przestronny samochód, który wciąż wygląda ładnie”.

„Mimo kompaktowych wymiarów, zmieściły się dwa opcjonalne miejsca w trzecim rzędzie”.

„W wyższych wersjach wyposażenia nie brakuje komfortowych dodatków”.

 Wady 

„Wersje z automatem są wyraźnie wolniejsze i zużywają więcej paliwa”.

„Silnik Diesla z automatem dostępny tylko w topowych wariantach wyposażenia”.

„Bazowe wersje wyposażenia wyglądają dość przeciętnie i mają mało estetyczną tapicerkę”.

„To auto rodzinne, więc warto uważać na mocno wyeksploatowane egzemplarze”.

Używana Kia Carens IV – awaryjność, typowe usterki

Biorąc pod uwagę fakt, że to typowe auto rodzinne, szukając ciekawego egzemplarza, należy dokładnie sprawdzić wnętrze pod kątem plam, uszkodzeń, zadrapanych lub połamanych plastików itp. Tylne nadkola w obszarze bagażnika są pokryte tworzywem sztucznym, które może być porysowane przez wszystko, co było wkładane do bagażnika. Warto również upewnić się, że tylna półka jest nadal obecna w schowku pod podłogą bagażnika. Poprzedni właściciel mógł ją wyjąć, jeśli cały czas woził coś dużego w bagażniku i po prostu zapomniał ponownie włożyć. Należy również upewnić się, siedzenia drugiego rzędu łatwo przesuwają się wzdłuż prowadnic. Tkanina siedziska jest twarda, ale nadal warto szukać uszkodzeń spowodowanych np. przez foteliki dziecięce.

Kia Carens IV - kanapa
Regulowane siedziska kanapy to ogromna zaleta, ale warto sprawdzić, czy wszystkie mechanizmy działają prawidłowo.

Silnik wysokoprężny jest wyposażony w filtr cząstek stałych (DPF), więc aby zapewnić jego regenerację (wypalenie uwięzionej sadzy), konieczne są częste podróże drogą szybkiego ruchu. Warto więc dopytać, w jaki sposób poprzedni właściciel korzystał z samochodu. Użytkowanie jednostki wysokoprężnej tylko w mieście, a Kia Carens zazwyczaj właśnie do tego służy tj. dojazdy do pracy, podwożenie dzieci do szkoły itp., może prowadzić do późniejszych problemów. Szukając wersji z silnikiem Diesla np. do dłuższych podróży, warto dokładnie sprawdzić auto pod tym kątem. Decydując się na nowszy model z końcowych lat produkcji, wciąż możemy liczyć na siedmioletnią gwarancję, choć warto to dodatkowo sprawdzić, bowiem obowiązuje ona do konkretnego przebiegu i ma pewne ograniczenia.

Używana Kia Carens IV – gdzie jest numer VIN?

Numer VIN w Kii Carens IV znajduje się na obudowie deski rozdzielczej z lewej strony, jak również na podłodze w okolicy fotela pasażera z przodu. Numer VIN znajdziemy również na słupku B pod drzwiami po lewej stronie oraz po lewej stronie na podszybiu.

Kia Carens IV - numer VIN

Używana Kia Carens IV – sytuacja rynkowa, ceny

W dniu publikacji na serwisie OTOMOTO.pl było około 100 aktywnych ogłoszeń dotyczących Kii Carens IV. Przykładowo egzemplarz z 2014 roku z przebiegiem 176 000 kilometrów, z silnikiem 1.7 CRDI o mocy 115 KM to koszt niecałych 40 000 złotych. Za około 63 000 złotych znajdziemy wariant z silnikiem 1.6 GDI z manualem, przebiegiem 73 000 kilometrów z 2016 roku. W podobnej cenie dostaniemy model z silnikiem 1.7 CRDI z 2017 roku, przebiegiem około 130 000 kilometrów w wersji 7-osobowej.

Używana Kia Carens IV – podsumowanie

Kia Carens IV to naprawdę ciekawa propozycja dla rodzin, oferująca sporo przestrzeni, mnóstwo funkcjonalności i praktycznych rozwiązań. Jest komfortowa, nieźle wyposażona i niezawodna, a nawet zadbane egzemplarze z dobrym wyposażeniem nie są absurdalnie drogie. Jeśli ktoś szuka ciekawego auta na lata i nie musi koniecznie inwestować w niemieckie rozwiązania, Kia odwdzięczy się spokojną i bezproblemową eksploatacją.

Polecamy inne nasze artykuły o używanych Kia:

Używana Kia Picanto I (2004-2011) – opinie użytkowników

Używana Kia Sportage IV (2016-2021) – opinie użytkowników

Kia Carens IV - bok

Kia Carens IV – wymiary, pojemność bagażnika
Dł./szer./wys.454/182/165 cm
Rozstaw osi275 cm
Pojemność bagażnika536-1650 l
Kia Carens IV – dane techniczne, osiągi, spalanie (wybrane silniki benzynowe)
Silnik1.6 GDI2.0 GDI1.7 CRDI1.7 CRDI
Pojemność1591 cm³1999 cm³1685 cm³1685 cm³
Paliwobenzynowybenzynowyturbodieselturbodiesel
Maks. moc135 KM166 KM115 KM141 KM
Maks. moment165 Nm213 Nm260 Nm340 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h11,3 s9,7 s13,0 s10,4 s
Prędkość maks.185 km/h199 km/h181 km/h191 km/h
Śr. zużycie paliwa6,5 l/100km7,1 l/100km4,8 l/100 km4,8 l/100 km

Używana Kia Carens IV – galeria

1 KOMENTARZ

  1. Mam od 4 lat i bardzo sobie chwalę. Auto super wyposażone w rozsądnej cenie. Diesel 7000 km zakup, dzis 76000 km i śmiga,polecam.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj