NowościAktualnościTSR, czyli funkcja rozpoznawania znaków – co czego służy i jak działa?

TSR, czyli funkcja rozpoznawania znaków – co czego służy i jak działa?

Rozbudowana elektronika współczesnych aut jest w stanie odczytać informacje o obowiązujących ograniczaniach prędkości i wyświetlać je na desce rozdzielczej. Podnosi to bezpieczeństwo i zmniejsza ryzyko otrzymania mandatu.

Kierowca jest nieustannie bombardowany wieloma bodźcami – przeciążeniami towarzyszącymi jeździe, zachowaniami innych kierowców, muzyką z radia czy komunikatami nawigacji. W takiej sytuacji łatwo zapomnieć o obowiązującym na danym odcinku ograniczeniu prędkości.

System TSA - jak to dziala, co to jest
W nowoczesnych samochodach, jak np. Fiat 500, system wsparcia kierowcy w postaci funkcji rozpoznawania znaków drogowych, nie jest już luksusem, a elementem wyposażenia standardowego droższych wersji.

Nieocenioną pomocą, która poprawia zarówno bezpieczeństwo, jak i komfort jazdy jest system rozpoznawania znaków, znany także jako TSR (od Traffic Sign Recognition). Nie jest to już dodatek zarezerwowany wyłącznie dla największych i najdroższych samochodów luksusowych. Obecnie jest on dostępny nawet w małych autach – i to wcale nie jako kosztowna opcja. W przypadku nowego Fiata 500 system rozpoznawania znaków jest elementem wyposażenia standardowego wersji Red, Icon i La Prima.

Redakcja poleca: Program „Mój elektryk” – nowy system dopłat do aut elektrycznych

Systemy rozpoznawania znaków w obecnie produkowanych samochodach są znacznie bardziej dopracowane od pierwszych odsłon tego układu. W przypadku wspomnianego Fiata 500 TSR jest w stanie rozpoznać bezwarunkowe ograniczenia prędkości oraz okresowe, które obowiązują np. podczas deszczu, śniegu czy mgły – są wyświetlane tylko wtedy, gdy obowiązują. System określa, że należy je wyświetlić, gdy włączone są wycieraczki lub światła przeciwmgłowe. Poza ograniczeniami prędkości systemy rozpoznawania znaków informują o obowiązującym zakazie wyprzedzenia.

System rozpoznawania znakow
Jeżeli z jakichś przyczyn elektronika nie będzie w stanie rozpoznać znaku, ikona na panelu wskaźników będzie szara, a na niej zostaną wyświetlone kreski.

Poza wizualną prezentacją informacji o obowiązującym ograniczeniu, tego typu systemy są w stanie dźwiękowo lub wizualnie informować o przekroczeniu limitu. Takie dodatkowe działanie można skonfigurować z poziomu menu sterowania w systemie multimedialnym czy komputerze pokładowym. W najnowszych samochodach system rozpoznawania znaków może współpracować z ogranicznikiem prędkości lub aktywnym tempomatem – kierowca musi jedynie zatwierdzać rozpoznane limity, a czasem może dziać się to w pełni automatycznie.

Kamera systemu rozpoznawania znakow
System rozpoznawania znaków zbiera informacje dzięki kamerze umieszczonej w centralnej części szyby.

Najważniejszą składową systemu rozpoznawania znaków jest kamera umieszczona w centralnej części przedniej szyby. W samochodach z nawigacją system TSR współpracuje z danymi z map. Nadrzędna jest jednak kamera, która może wykryć np. ograniczenia związane z robotami drogowymi.

Dzięki nawigacji system rozpoznawania znaków jest w stanie informować także o limitach, które obowiązują na drogach nieoznaczonych znakami z liczbowymi wartościami, a więc w obszarach zabudowanych czy na autostradach. Uwzględni także ograniczenia prędkości znoszone przez skrzyżowania. W autach bez nawigacji będzie w takich sytuacjach widniał komunikat o ostatnim wykrytym znaku i nie jest to błędem. Trzeba pamiętać, że nie we wszystkich krajach działa znany nam system „kasowania” obowiązywania znaków przez skrzyżowania. Dzięki nawigacji system poprawnie rozpozna także znaki wyrażone w milach.

Aktywny tempomat
W samochodach z systemem rozpoznawania znaków odczytany limit można w prosty sposób wprowadzić jako aktualną wartość do tempomatu czy ogranicznika prędkości. W nowym Fiacie 500 wystarczy do tego nacisnąć przycisk RES.

Oczywiście nic nie zwalnia kierowcy z obowiązku kontrolowania sytuacji na drodze. Policjant nie przyjmie tłumaczenia, że jechaliśmy zbyt szybko, bo sugerowała to elektronika. System TSR, podobnie jak inne, ma służyć wsparciu jazdy. Na jej autonomizację musimy jeszcze poczekać.

Nie przegap najnowszych artykułów! Obserwuj Wybór Kierowców na FACEBOOKU
NEWSY
Polecane
Wybór redakcji