SsangYong Korando - przód

SsangYong Korando znalazł sposób, żeby wyróżnić się w segmencie kompaktowych SUV-ów – to niedostępne u rywali połączenie turbodoładowanego silnika z instalacją LPG, automatyczną skrzynią biegów i napędem 4×4. Przeczytaj nasz test SsangYonga Korando w takiej właśnie konfiguracji.

SsangYong Korando 4. generacji pojawił się na rynku w 2019 roku. W gamie silnikowej tego modelu znajdziemy benzynową jednostkę 1.5 T-Gdi (163 KM) oraz turbodiesla 1.6 e-Xdi (136 KM), a od niedawna także wersję e-Motion z napędem elektrycznym (190 KM). Ponadto polski importer przygotował dla klientów jeszcze czwartą propozycję – wariant z instalacją LPG, która została przygotowana przez firmę EuropeGAS i jest montowana w ASO koreańskiej marki, bez utraty fabrycznej gwarancji.

Jakiś czas temu w naszej redakcji gościliśmy SsangYonga Korando w bardzo ciekawej specyfikacji – w dobrze wyposażonej wersji Quartz z benzynowym silnikiem oraz LPG, automatem i napędem na cztery koła. Podczas tygodniowego testu udało nam się poznać zalety i wady tego koreańskiego SUV-a, a przede wszystkim – znaleźć odpowiedź na pytanie, czy warto dopłacać do instalacji gazowej.

SsangYong Korando - tył

SsangYong Korando (2022) – nadwozie, wymiary

SsangYong Korando w aktualnej odsłonie mierzy 445,0 cm długości, 187,0 cm szerokości i 162,0 cm wysokości, a jego rozstaw osi to 267,5 cm. Można zatem przyjąć, że pod względem gabarytów mieści się w klasowej średniej – podobnych rozmiarów są m.in. Hyundai Tucson, Kia Sportage i Volkswagen Tiguan. Typowa dla azjatyckich marek, oryginalna stylistyka oraz ograniczona popularność SsangYonga w naszym kraju sprawiają, że przechodnie oglądają się za tym autem na ulicy.

SsangYong Korando - bok

SsangYong Korando (2022) – wnętrze, bagażnik

Pudełkowaty kształt nadwozia pozytywnie wpływa na przestronność kabiny, a niemal poziomo poprowadzona linia dachu sprawia, że w obu rzędach siedzeń nie brakuje miejsca nad głowami. Przednie fotele są komfortowe, choć brakuje im regulacji podparcia lędźwiowego, a kąt pochylenia oparcia ustawia się skokowo. Z tyłu całkiem wygodnie usiądą nawet 3 dorosłe osoby, szkoda tylko że nie przewidziano dla nich dodatkowych nawiewów.

Wnętrze Korando zostało bardzo przyjemnie i starannie wykończone, a użyte materiały są dobrej jakości. Nie każdemu jednak spodobają się błyszczące panele pokryte lakierem piano black – szybko się kurzą i dość łatwo je porysować. Sam kokpit został czytelnie rozplanowany, dzięki czemu obsługa poszczególnych funkcji nie jest skomplikowana. Problemów nie sprawia także prosty system multimedialny, choć jego interfejs wydaje się trochę niedzisiejszy, szczególnie w porównaniu do tego, co oferują konkurenci.

Nieco rozczarowujący okazuje się bagażnik – jest niski i płytki, a jego burty wykonano z twardego, łatwego do zarysowania plastiku. Jego funkcjonalność wyraźnie ogranicza też obecność dużego, toroidalnego zbiornika gazu, który zamontowano we wnęce na koło zapasowe. W efekcie podwójna podłoga bagażnika musi być na stałe zamontowana w najwyższym położeniu, jednak ma to swoje plusy – po złożeniu tylnej kanapy powstaje płaska powierzchnia.

SsangYong Korando 1.5 T-Gdi LPG – silnik, zużycie paliwa

Pod maską testowanego Korando pracuje benzynowy motor o pojemności 1,5 litra, który osiąga moc 163 KM i moment obrotowy wynoszący 280 Nm. Ta turbodoładowana jednostka współpracuje z klasycznym automatem o 6 przełożeniach, a napęd trafia na wszystkie koła. Koreański SUV w takiej konfiguracji oferuje w pełni wystarczające osiągi – na przyspieszenie 0-100 km/h potrzebuje ok. 10 s, a maksymalnie rozpędza się do 193 km/h. Jest to jednak okupione wyższym zużyciem paliwa niż u rywali o podobnych parametrach. Deklarowane przez producenta średnie spalanie na poziomie 8,3 l/100 km można osiągnąć w zasadzie tylko podczas spokojnej jazdy drogami lokalnymi. W mieście czy na autostradzie nietrudno przekroczyć 10, a nawet 11 litrów na setkę.

SsangYong Korando - silnik
Czterocylindrowy, turbodoładowany silnik 1.5 T-Gdi wykazuje się dobrą dynamiką, ale jest dość paliwożerny. Sytuację ratuje opcjonalna instalacja LPG.

Sytuację ratuje oferowana od niedawna sekwencyjna instalacja gazowa, która została opracowana przez polską firmę EuropeGAS specjalnie dla tego silnika. Ze względu na bezpośredni wtrysk benzyny, po przełączeniu na LPG jednostka napędowa faktycznie zużywa oba paliwa (oczywiście z wyraźną przewagą gazu), ale i tak pozwala to zauważalnie obniżyć koszty użytkowania. Dodajmy do tego, że zmiana rodzaju zasilania nie powoduje jakichkolwiek zmian w osiągach.

Przekonaliśmy się o tym podczas 260-kilometrowej trasy, która obejmowała miasto (ok. 10 km), drogi lokalne (ok. 110 km) i autostradę (ok. 140 km). Na naszym odcinku pomiarowym średnie zużycie LPG wyniosło 9,5 l/100 km, a benzyny – 2,1 l/100 km, co przy obecnych cenach paliw daje łączny koszt ok. 0,51 zł za każdy przejechany kilometr. W przypadku jazdy wyłącznie na bezołowiowej, spalanie wyniosłoby ok. 9,4 l/100 km, co przekłada się na ok. 0,74 zł za 1 km. Oznacza to, że zakup instalacji gazowej zwróci się już po przejechaniu 26 000 km.

SsangYong Korando 1.5 T-GDi LPG AWD – wrażenia z jazdy, prowadzenie, komfort

Na drodze SsangYong Korando niczym się nie wyróżnia – prowadzi się bezpiecznie i posłusznie podąża wyznaczonym torem jazdy, ale w żaden sposób nie angażuje kierowcy. Charakterystyka pracy automatycznej skrzyni biegów również wydaje się idealnie dopasowana do spokojnego stylu jazdy, choć trzeba docenić, że w trybie sportowym nie utrzymuje silnika cały czas na wysokich obrotach i sprawnie reaguje na polecenia wydawane pedałem przyspieszenia.

SsangYong Korando - przód

Zawieszenie dobrze radzi sobie z wybieraniem nierówności i zapewnia przyzwoity komfort podróżowania, a dzięki oponom o wysokim profilu kierowca nie obawia się dziur w nawierzchni ani krawężników. Opcjonalny napęd 4×4 nie czyni z Korando terenówki, ale odczuwalnie poprawia trakcję na mokrym asfalcie i daje większą pewność na gruntowych czy ośnieżonych drogach.

SsangYong Korando - tył

SsangYong Korando 1.5 T-Gdi Quartz – cena, wyposażenie

Cennik SsangYonga Korando z silnikiem 1.5 T-Gdi, ręczną skrzynią biegów i przednim napędem otwiera kwota 89 990 zł, natomiast opisywana wersja Quartz kosztuje wyjściowo 106 990 zł. W zamian oprócz dwustrefowej klimatyzacji automatycznej i bogatego wyposażenia z zakresu bezpieczeństwa otrzymujemy m.in. 18-calowe felgi aluminiowe, czujniki parkowania, kamerę cofania, światła przeciwmgielne LED, przyciemniane tylne szyby, podgrzewane fotele i kierownicę oraz system multimedialny z 9-calowym ekranem dotykowym (nawigacja, Android Auto, Apple CarPlay).

Samochód widoczny na zdjęciach to już jednak wydatek rzędu 141 690 zł – cenę podnoszą przede wszystkim instalacja LPG (5900 zł), automat (8000 zł) i napęd na wszystkie koła (9000 zł). Do tego należy doliczyć także reflektory LED (3500 zł), adaptacyjny tempomat (2500 zł), cyfrowy zestaw wskaźników z wyświetlaczem o przekątnej 10,25 cala (3000 zł) oraz lakier Cherry Red (2800 zł).

Poniżej znajdziesz szczegółowy cennik SsangYonga Korando:

SsangYong Korando – opis wersji i cennik

SsangYong Korando 1.5 T-Gdi LPG – PODSUMOWANIE

SsangYong Korando to niezły samochód, ale pozbawiony cech, które dałyby mu wyraźną przewagę nad rywalami. Mimo to jeśli ktoś się już na niego zdecyduje, to raczej będzie zadowolony. Zwłaszcza w testowanej wersji z instalacją LPG, która pozwala utrzymać koszty eksploatacji na rozsądnym poziomie.

SsangYong Korando - przód

SsangYong Korando 1.5 T-Gdi LPG – plusy i minusy

 ZALETY 
+ oryginalny design
+ dobra jakość
+ dużo miejsca w obu rzędach siedzeń
+ niezłe osiągi
+ instalacja LPG
+ 5-letnia gwarancja
 WADY 
– wysokie zużycie benzyny (bez LPG)
– skromny bagażnik

SsangYong Korando 1.5 T-Gdi LPG – dane techniczne, osiągi, zużycie paliwa

Silnik benzynowy + LPG (R4, 16V, 1497 cm³), moc maksymalna 163 KM, maksymalny moment obrotowy 280 Nm, prędkość maksymalna 193 km/h, średnie zużycie paliwa 8,3 l/100 km (WLTP)

SsangYong Korando 1.5 T-Gdi LPG – dane techniczne, osiągi, spalanie, cena
DANE TECHNICZNESsangYong Korando 1.5 T-Gdi LPG
Silnikbenzynowy + LPG
Układ cyl./zaw./pojemnośćR4/16/1497 cm³
Moc maksymalna163 KM/5000-5500
Maks. moment obrotowy280 Nm/1500-4000
Napęd/skrzynia biegów4×4/automatyczna, 6-biegowa
Długość/szerokość/wysokość4,45/1,87/1,62 m
Rozstaw osi2,68 m
Średnica zawracania10,7 m
Masa własna/ładowność1525/605 kg
Pojemność bagażnika (min./maks.)551/1248 l
Pojemność zbiornika paliwa50/53 l (Pb 95/LPG)
Opony235/55 R18
OSIĄGI (DANE PRODUCENTA)
Prędkość maksymalna193 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/hbrak danych
Średnie zużycie paliwa (cykl mieszany)8,3 l/100 km (Pb 95)
CENA
WersjaSsangYong Korando 1.5 T-Gdi Quartz
Cena wersji podstawowej (z tym samym silnikiem)89 990 zł (Crystal)
Cena wersji testowanej (bez wyposażenia dodatkowego)106 990 zł (Quartz)
Cena testowanego egzemplarza141 690 zł (Quartz)

SsangYong Korando 1.5 T-Gdi LPG – galeria zdjęć

4 KOMENTARZE

    • Dzień dobry,
      odpowiedź na Pana pytanie znajduje się we wcześniejszym akapicie. Testowany SsangYong Korando został wyposażony w jednostkę 1.5 T-Gdi z bezpośrednim wtryskiem, w związku z czym podczas jazdy na gazie silnik spala oba paliwa (sekwencyjna instalacja LPG z dotryskiem benzyny). Dlatego właśnie na naszym odcinku testowym samochód zużył łącznie 9,5 l LPG oraz 2,1 l benzyny na każde 100 km.
      Z pozdrowieniami,
      Autor

  1. Dlaczego nikt nie porównuje Korando do Toyoty Raw 4? Nie wypada? To praktycznie takie same auta, a cena w najwyższej opcji wyposażenia bije Toyotę na glowe…

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj