Dobre światła zwiększają bezpieczeństwo podczas jazdy. Właśnie dlatego Skoda wyposaża swoje modele w nowoczesne oświetlenie dostosowujące się do warunków na drodze.

Dla producentów aut bezpieczeństwo jest kwestią priorytetową. Nie inaczej jest w przypadku Skody, co potwierdzają wyniki testów zderzeniowych Euro NCAP – wszystkie modele aktualnie oferowane przez czeskiego producenta otrzymały maksymalną notę 5 gwiazdek. Na ich pokładzie znajdziemy nie tylko szereg aktywnych systemów wsparcia kierowcy, ale także nowoczesne oświetlenie dostosowujące się do warunków panujących na drodze.

Automatyczny tryb świateł, w który może być wyposażona m.in. nowa Skoda Octavia, zmienia rodzaj oświetlenia w zależności od sytuacji wokół samochodu. Oznacza to, że np. przy wjeżdżaniu do tunelu światła same przełączą się z dziennych na mijania. Jest to możliwe dzięki umieszczonym za przednią szybą, w lusterku wstecznym lub na środku deski rozdzielczej czujnikom, które reagują na zmianę natężenia światła na zewnątrz.

Podstawowa wersja czujnika znajdującego się na desce rozdzielczej monitoruje tylko widzialne widmo światła wokół auta. Natomiast w bardziej zaawansowanej odmianie może nie tylko sterować oświetleniem samochodu, ale również zbierać dane dotyczące pracy wycieraczek przedniej szyby oraz klimatyzacji. Analizą tych informacji i przekazywaniem ich do poszczególnych podzespołów zajmuje się jednostka sterująca BCM (Body Control Module), która jest zamontowana pod deską rozdzielczą.

Skoda Octavia (2020)

Czujnik RLFS (skrót od niemieckich słów oznaczających deszcz, światło, wilgotność i słońce) ukryty w lusterku wstecznym wychwytuje zarówno światło, jak i energię w widmie podczerwieni. Wykrywając załamanie, może określić, jakie jest zachmurzenie i czy pada deszcz. W zależności od wyniku czujnik przesyła do BCM sygnał o włączeniu lub wyłączeniu świateł i wycieraczek.

„Obie wersje czujników są zaprojektowane w taki sposób, aby elektronika mogła odróżnić na przykład wjazd do tunelu, od jazdy po zadrzewionej drodze. Innymi słowy, czy samochód wjechał w ciemność, czy tylko w cień” – wyjaśnia Boris Trávník, koordynator ds. elektroniki zewnętrznych świateł samochodowych w dziale rozwoju technicznego Skody.

Jednak zapadający zmrok czy wjazd do tunelu to nie jedyne sytuacje, w których czujniki reagują zmianą świateł dziennych na mijania. Oświetlenie auta przełączy się automatycznie również w momencie, gdy wycieraczki przedniej szyby zostaną wzbudzone i będą pracować przez 1 minutę. Warto przy tym wiedzieć, że czujnik zmierzchu nie wpływa na działanie świateł przeciwmgielnych – trzeba je włączać i wyłączać ręcznie, oczywiście tylko w określonych warunkach.

W większości modeli Skody tryb automatyczny aktywujemy po ustawieniu przełącznika świateł w pozycji AUTO, z kolei w nowej Octavii oświetleniem steruje się za pomocą przycisków. Podczas postoju światła mogą być w trybie AUTO, mijania lub całkowicie wyłączone. W czasie jazdy kierujący może przełączać między trybem AUTO a światłami mijania. Dzięki takiemu rozwiązaniu światła są włączone zawsze, gdy samochód jedzie. Przydatny fakt: po ponownym uruchomieniu silnika tryb AUTO włącza się automatycznie, bez względu na to jakie ustawienie było wybrane wcześniej.

Skoda Octavia (2020)

Korzystanie z automatycznego trybu świateł pozwala kierowcy skupić całą uwagę na prowadzeniu samochodu, bez konieczności zastanawiania się, które światła powinny być włączone w danym momencie. Ponadto w autach wyposażonych w reflektory matrycowe Full LED Matrix znajdziemy także wiele dodatkowych funkcji.

Adaptacyjne reflektory Full LED Matrix, z których może korzystać Skoda Octavia czwartej generacji oraz odświeżona Skoda Superb, zapewniają wyjątkowo jasne i jednorodne oświetlenie drogi. Indywidualnie sterowane diody LED w poszczególnych modułach reflektorów generują wiązki światła dla świateł mijania i świateł drogowych z kilku segmentów. Zadaniem komputera pokładowego jest wykrywanie pojazdów znajdujących się z przodu lub nadjeżdżających z przeciwka, elementów odblaskowych oraz pieszych. Następnie elektronika zajmuje się wyłączaniem poszczególnych modułów, regulując w ten sposób wiązkę światła, która mogłaby oślepiać innych uczestników ruchu, ale jednocześnie pozostawiając dobrze oświetloną drogę.

Nie tylko Octavia i Superb mogą pochwalić się dobrymi światłami. Pozostałe modele Skody również nie mają się czego wstydzić. Na zdjęciu – Kamiq.

Technologia oświetleniowa Full LED Matrix dostępna dla modeli Octavia oraz Superb posiada oprócz tego funkcję przełączania się pomiędzy różnymi trybami w zależności od warunków pogodowych i sytuacji panującej na drodze. Inteligentny system, na podstawie danych pochodzących z systemu GPS i prędkościomierza, rozpoznaje czy samochód jest w mieście, poza terenem zabudowanym lub na autostradzie i odpowiednio doświetla obszar przed autem i obok niego.

Zobacz również:

Nowy system inforozrywki w Skodzie. Sprawdź jego możliwości

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here