Skoda Felicia Kit Car zadebiutowała w rajdowych zmaganiach w 1995 roku. Legendarny kierowca Stig Blomqvist dwukrotnie zwyciężył tym autem w Rajdzie RAC w Wielkiej Brytanii. Poznaj historię Skody Felicia Kit Car.

W 1995 roku na rajdowe trasy wyjechała Skoda Felicia Kit Car, która zastąpiła model Favorit L/A. Nowa czeska rajdówka szybko zaczęła odnosić pierwsze sukcesy, aby ostatecznie pod koniec swojej kariery w rajdowych mistrzostwach świata zostać najbardziej utytułowanym samochodem z napędem na jedną oś w historii marki.

Całe nadwozie Felicii Kit Car wraz z dachem, drzwiami, maską i szybami pochodzi z seryjnego modelu, a co za tym idzie wymiary zewnętrzne obu aut są niemal identyczne. Hatchback Skody w rajdowym wydaniu otrzymał jedynie nieco zmodyfikowane zderzaki oraz szersze nadkola, aby pomieścić większe koła. Wydajniejsze hamulce dostarczyła firma AP Racing, a nowe amortyzatory pochodziły od Proflex.

Początkowo pod maskę Skody Felicia Kit Car trafił 1,3-litrowy silnik OHV o mocy 136 KM, jednak ostatecznie homologacyjna wersja została wyposażona w 156-konną jednostkę o pojemności zwiększonej do 1,5 litra, która była niezawodna i stosunkowo lekka. Konstruktorzy z działu Skoda Motorsport wykorzystali wszelkie dostępne rozwiązania, takie jak kute tłoki i korbowody czy wielopunktowy wtrysk paliwa, żeby w pełni wykorzystać potencjał tego wolnossącego motoru.

Należy przy tym pamiętać, że ówcześnie większość konkurentów korzystała już z 2-litrowych silników w związku z czym auta z Mlada Boleslav oraz ich kierowcy musieli włożyć sporo pracy, aby zaistnieć w światowej czołówce – i ta trudna sztuka im się udała. W sezonie 1995 fabryczny zespół Skoda Motorsport wziął udział w 24 zawodach (z czego 4 z nich były rundami WRC) i zakończył rywalizację na podium w swojej klasie, przegrywając jedynie z Peugeotem i Renault, którzy dysponowali mocniejszymi samochodami.

Po tak obiecującym początku, na sezon 1996 rajdowa Felicia Kit Car otrzymała jednostkę OHC o pojemności 1,6 litra, która m.in. za sprawą kutych tłoków, korbowodów i wału korbowego oraz zmienionego wałka rozrządu osiągała aż 174 KM. Co więcej, w porównaniu z poprzednim, 1,5-litrowym motorem, większa moc była rozwijana w szerszym zakresie obrotów.

Samochód z nowym silnikiem zadebiutował podczas Rajdu Portugalii, który duet Pavel Sibera/Petr Gross ukończył na 6. miejscu w klasyfikacji generalnej, będąc drugą najlepszą załogą startującą autem przednionapędowym. Sibera odniósł też zwycięstwo w swojej klasie na Rajdzie Australii, z kolei Emil Triner nie dał szans klasowym rywalom podczas zmagań w Nowej Zelandii.

Team Skody bardzo dobrze wypadł również podczas Rajdu RAC rozgrywanego w Wielkiej Brytanii. Słynny kierowca Stig Blomqvist nie tylko powtórzył sukces z poprzedniego sezonu i zwyciężył w swojej klasie, ale także zajął 3. miejsce w klasyfikacji generalnej.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here