Skoda Felicia (1994-2001)

Mija 25 lat od uruchomienia produkcji Skody Felicii – pierwszego modelu skonstruowanego pod patronatem Volkswagena.

Mówi się, że Felicia to dla Skody pomost pomiędzy czasami „staro-” a „nowożytnymi”. Felicii nie byłoby jednak, gdyby nie jej poprzedniczka, model Favorit – pierwszy model z przednim napędem, bardzo nowoczesny jak na swoją epokę. Przedstawiciele Skody, którzy w tamtym czasie pracowali już w Mladej Boleslav, mówią wprost, że to właśnie projekt „Favoritki” przesądził o zakupie firmy przez koncern Volkswagen.

Skoda Favorit (1987-1995)
Skoda Favorit (1987-1995)

Felicia stanowiła rozwinięcie modelu Favorit i była ostatnim samochodem Skody zbudowanym na jej własnej platformie. Prace nad budową Felicii ruszyły wkrótce po przejęciu firmy przez VW, w 1991 r. Jej debiut nastąpił 3 lata później, a premiera miała zjawiskową oprawę – trzy egzemplarze w kolorach czeskiej flagi zaprezentowano na Moście Karola w Pradze. Nazwa „Felicia” ma zresztą w Skodzie długą tradycję. Właśnie tak nazywał się ekskluzywny kabriolet wytwarzany w latach 1959-1964, uważany za jeden z najpiękniejszych samochodów z demoludów:

Skoda Felicia (1959-1964)
Skoda Felicia (1959-1964)

Współczesna Felicia, wewnętrznie oznaczona jako typ 791, początkowo zadebiutowała jako 5-drzwiowy hatchback. Auto miało 3,86 m długości, plasowało się więc „w połowie drogi” pomiędzy VW Polo III a Golfem III. Rozstaw osi wynosił 2,45 m, szerokość – 1,64 m, pojemność bagażnika – 272-967 l. Po kilku miesiącach, w czerwcu 1995 roku, do oferty dołączyło 4,21-metrowe kombi ze sporym bagażnikiem (447-1366 l). Felicia Combi zastąpiła model Forman.

Skoda Felicia Combi (1995-2001)
Skoda Felicia Combi (1995-2001)

Na tle Favorita Felicia była nie tylko większa (na długość przybyło jej 4 cm), ale przede wszystkim bardziej komfortowym, lepiej wykończonym i z nowocześniejszym wyposażeniem. Poprawiły się jakość montażu i wyciszenie, a wśród dodatków dostępna była nie tylko klimatyzacja, ale również poduszki powietrzne i ABS.

Skoda Felicia (1994-2001)
Skoda Felicia (1994-2001)

Początkowo gama silnikowa obejmowała 1,3-litrową wolnossącą jednostkę R4 na gaźniku lub z jednopunktowym wtryskiem, o mocy 54-68 KM, która bazowała na starszych konstrukcja Skody. Współpracowała ona z 5-biegową skrzynią manualną. W 1995 r. wprowadzono mocniejszy motor benzynowy 1.6 (75 KM) oraz diesla 1.9 (64 KM); oba to konstrukcje Volkswagena. Rok 1996 przyniósł wprowadzenie wielopunktowego wtrysku (MPI) w silniku 1.3.

Felicia doczekała się też wersji użytkowych (m.in. pikap i van) oraz licznych serii specjalnych. Jedną z nich była edycja Laurin & Klement wprowadzona z okazji 100. urodzin Skody. Ciekawostką jest też „lifestyle’owy” pikap Fun (powstało 4016 sztuk):

Skoda Felicia Fun
Skoda Felicia Fun

Felicia ma w swojej historii także starty w Rajdowych Mistrzostwach Świata. Już w swoim pierwszym sezonie, w 1996 r., szwedzka załoga w składzie Stiq Blomqvist i Benny Melander zajęła Felicią 3. miejsce w Rajdzie Wielkiej Brytanii oraz pierwsze w klasie aut o pojemności do 2 litrów. W 1997 r. Skoda zajęła 2. miejsce w swojej klasie Rajdowych Mistrzostw Świata.

Skoda Felicia po liftingu (1998-2001)
Skoda Felicia po liftingu (1998-2001)

W lutym 1998 r. Skoda Felicia przeszła lifting – przedni pas upodobnił się do wprowadzonej w 1996 r. Octavii. Model był wytwarzany do 2001 r. Ogółem został bardzo dobrze przyjęty przez klientów – początkowo liczba chętnych m.in. w Polsce była tak duża, że sprzedawano go na przedpłaty. Łącznie, w latach 1994-2001 wyprodukowano ponad 1,4 mln egzemplarzy Felicii w różnych wersjach nadwozia, z czego 916 tys. hatchbacków i ponad 356 tys. kombi.

Skoda Felicia (1994-2001)
Skoda Felicia (1994-2001)

Nieformalną następczynią Felicii była wprowadzona w 1999 r. Skoda Fabia. Na koniec ciekawostka: w latach 1995-2001 Felicia była montowana w Poznaniu, gdzie powstało około 130 tys. sztuk.

Oceny czytelników
[Głosów: 4 Średnia: 4.5]

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here