Skoda Fabia z wolnossącym silnikiem 1.0 MPI to świetne remedium na wysokie ceny paliw. Niskie spalanie nie jest jednak jedynym atutem tego auta. Przeczytaj nasz test nowej Skody Fabia 1.0 MPI w najbogatszej wersji Style.
Zaprezentowana w ubiegłym roku Skoda Fabia 4. generacji została zbudowana na modułowej platformie MQB-A0 i jest dostępna wyłącznie z silnikami benzynowymi. Niedawno na tygodniowy test do naszej redakcji przyjechał egzemplarz w podstawowej wersji silnikowej, ale za to z bogatym wyposażeniem. Sprawdziliśmy, czy taka konfiguracja w aucie miejskim ma sens. Oto nasze wrażenia z jazdy nową Skodą Fabia 1.0 MPI w odmianie Style.
Skoda Fabia (2022) – nadwozie, wymiary
Nowa Skoda Fabia mierzy 410,8 cm długości, 178,0 cm szerokości (195,4 cm z lusterkami) i 145,9 cm wysokości, a jej rozstaw osi wynosi 256,4 cm. Na tle poprzednika wyróżnia się ona zmienionymi proporcjami nadwozia – jest dłuższa i szersza oraz nieco niższa. Dzięki temu czwarta generacja Fabii prezentuje się znacznie dojrzalej i awansowała do klasowej czołówki pod względem wymiarów zewnętrznych.
Nowa Skoda Fabia – wnętrze, bagażnik
Wraz z nadwoziem wyraźnie urosło także wnętrze Fabii, która oferuje teraz zaskakująco dobre warunki podróży dla czterech dorosłych osób. Z przodu znajdziemy obszerne fotele z dużym zakresem regulacji (w testowanym aucie dodatkowo z regulacją odcinka lędźwiowego i dwustopniowym podgrzewaniem) oraz całkiem wygodny (choć nieregulowany) podłokietnik ze schowkiem. Na tylnej kanapie zmieszczą się nawet osoby o wzroście ok. 190 cm i nie będzie im brakowało miejsca na nogi ani nad głowami.
Kokpit nowej Fabii w udany sposób łączy przyjemny dla oka design z łatwością obsługi. Atrakcyjny wygląd to zasługa przede wszystkim tapicerowanego pasa biegnącego przez całą szerokość deski rozdzielczej oraz lakierowanych wstawek w kolorze miedzianym. Co prawda sporo tutaj też twardych plastików, jednak zostały one solidnie zmontowane, a ich jakość nie budzi zastrzeżeń.

Jak zwykle na plus zaliczamy klasyczny panel klimatyzacji, choć należy dodać, że niektórymi funkcjami układu wentylacji (np. siła nawiewu) steruje się wyłącznie z poziomu ekranu. Na szczęście wyświetlacz został dogodnie umieszczony blisko prawej ręki kierowcy, a poruszanie się po miejscami zbyt zawiłym systemie multimedialnym ułatwiają znajdujące się po bokach dotykowe klawisze-skróty.
Bagażnik w nowej Fabii oferuje 380 litrów pojemności, a po złożeniu oparcia tylnej kanapy można go powiększyć maksymalnie do 1190 l. Ponadto konfigurując egzemplarz dla siebie, z listy opcji warto wybrać rozsądnie wyceniony Pakiet Simply Clever (1300 zł), który zawiera m.in. podwójną podłogę bagażnika, dwustronną matę, zestaw siatek, organizer na tunelu środkowym z tyłu z uchwytem na napoje oraz pojemnik na odpadki.
Skoda Fabia 1.0 MPI – silnik, zużycie paliwa
Pod maskę testowanej Fabii trafił bazowy silnik benzynowy 1.0 MPI, który rozwija 80 KM i 93 Nm. Ta wolnossąca jednostka jest łączona z 5-biegową skrzynią manualną i zapewnia przyspieszenie od 0 do 100 km/h w 15,5 s. Prędkość maksymalna wynosi natomiast 179 km/h, a podawane przez producenta średnie zużycie paliwa w cyklu mieszanym to 5,0-5,5 l/100 km.

A jak to wygląda w praktyce? W naszym teście na dystansie blisko 600 km Skoda Fabia 1.0 MPI potrzebowała średnio 6,2 l benzyny na każde 100 km. Zarówno w mieście, jak i na autostradzie bez trudu można uzyskać spalanie poniżej 6,5 l/100 km, a podróżując drogami lokalnymi z prędkością nieprzekraczającą 70-80 km/h można zejść ze zużyciem paliwa poniżej 5 l/100 km. Z kolei na trasie Warszawa-Łowicz-Warszawa (autostrada i droga krajowa + miasto) z czterema dorosłymi osobami na pokładzie „nasza” Fabia zużyła równe 6,0 l/100 km.
Takie wyniki sprawiają, że zdecydowanie łatwiej zaakceptować dość mizerne osiągi opisywanej wersji, zwłaszcza gdy weźmiemy pod uwagę obecne ceny paliw. Ponadto jeśli komuś zależy na dalszych oszczędnościach, to powinien wiedzieć, że od niedawna Fabia 1.0 MPI jest dostępna także z zaprojektowaną specjalnie dla tego silnika instalacją gazową Landi RENZO za 5700 zł.

Skoda Fabia 1.0 MPI – wrażenia z jazdy, prowadzenie, komfort
Po przejechaniu prawie 600 km po różnego rodzaju drogach i nawierzchniach możemy stwierdzić, że nowa Skoda Fabia ma bardzo dojrzały i dopracowany układ jezdny. Pomimo opcjonalnych, 17-calowych felg z oponami o niskim profilu, zawieszenie dobrze tłumi nierówności i nie jest przesadnie twarde. Czeskie auto pewnie się prowadzi i pozostaje stabilne także przy wyższych prędkościach, a podczas dynamicznego pokonywania zakrętów wykazuje przyjemną tendencję do zacieśniania łuku po ujęciu nogi z gazu.
Trzycylindrowy, wolnossący silnik o pojemności 1,0 l wymaga od kierowcy uważnego planowania każdego manewru, ponieważ osiągi zapewniane przez jego 80 KM i 93 Nm są w dzisiejszych czasach ledwie akceptowalne. Szybki start spod świateł i nadążanie za ruchem oznacza konieczność mocniejszego wciskania pedału gazu i wykorzystywania całej skali obrotomierza. Podobnie sytuacja wygląda przy wyprzedzaniu – aby szybko i bezpiecznie wykonać ten manewr, często trzeba redukować do 3., a nawet i 2. biegu. Wszystko dlatego, że pozbawiona wsparcia turbosprężarki jednostka budzi się do życia dopiero powyżej 3500 obrotów na minutę. Mimo to jednak spalanie utrzymuje się na niskim poziomie, o czym pisaliśmy już wcześniej.
Natomiast w trasie 80-konna Fabia spisuje się lepiej niż można się było spodziewać. Co prawda przy 120 km/h na 5. biegu ma blisko 4000 obrotów, a przy 140 km/h wskazówka obrotomierza zbliża się do 4500 obrotów, ale przyzwoite jak na ten segment wyciszenie kabiny sprawia, że nawet przy prędkości autostradowej pasażerowie mogą swobodnie rozmawiać czy słuchać muzyki.
Skoda Fabia 1.0 MPI Style – cena, wyposażenie
Opisywana Skoda Fabia 1.0 MPI w najbogatszej wersji Style jest wyceniona na 71 350 zł, a jej seryjne wyposażenie obejmuje m.in. 16-calowe obręcze kół ze stopów lekkich, dwustrefową klimatyzację automatyczną Climatronic, asystent pasa ruchu Lane Assist, system Front Assist (kontrola odstępu z funkcją hamowania awaryjnego z Pedestrian Monitor), tempomat, bezkluczykowy system uruchamiania silnika Easy Start, reflektory LED, przednie fotele z regulacją pod lędźwie, podłokietnik z przodu z uchwytem na napoje z nawiewami dla pasażerów z tyłu, elektrycznie sterowane szyby przednie i tylne oraz radio Bolero z 8-calowym ekranem dotykowym.
Testowany egzemplarz został dodatkowo wyposażony m.in. w Pakiet Infotainment za 4200 zł (nawigacja AMUNDSEN, 9,2-calowy ekran dotykowy, funkcja rozpoznawania znaków drogowych, dwa gniazda USB-C z tyłu i dodatkowe gniazdo USB-C w podsufitce, indukcyjna ładowarka do smartfona, wzmacnianie sygnału GSM, bezprzewodowy SmartLink), Pakiet Comfort za 2800 zł (reflektory Bi-LED z funkcją adaptacji świateł AFS oraz funkcją Corner, bezkluczykowy system obsługi samochodu Kessy Full, podgrzewana kierownica, przyciemniane tylne szyby), Pakiet Wygodna Podróż za 2200 zł (czujniki parkowania z przodu i z tyłu z Manoeuvre Assist, elektrycznie ogrzewana przednia szyba), 17-calowe felgi Procyon z nakładkami Aero za 1950 zł oraz cyfrowe zegary Virtual Cockpit za 1900 zł.
Poniżej znajdziesz szczegółowy cennik Skody Fabia:
Skoda Fabia – opis wersji i cennik
Skoda Fabia 1.0 MPI Style – PODSUMOWANIE
Skoda Fabia w swoim czwartym wcieleniu jest dopracowaną i pozbawioną wyraźnych wad konstrukcją, a cieniem na jej licznych zaletach kładzie się w zasadzie tylko wysoka jak na auto miejskie cena. Testowana wersja silnikowa nie porywa pod względem osiągów, ale za to oferuje niskie spalanie i możliwość obniżenia kosztów eksploatacji dzięki oferowanej za dopłatą instalacji LPG.
Skoda Fabia 1.0 MPI Style – plusy i minusy
ZALETY
+ dużo miejsca w obu rzędach siedzeń
+ dobre wyciszenie kabiny
+ nowoczesne multimedia
+ mnóstwo funkcjonalnych rozwiązań
+ spory bagażnik
+ niskie zużycie paliwa
WADY
– wysoka cena zakupu
– słabe osiągi
Skoda Fabia 1.0 MPI Style – dane techniczne, osiągi, zużycie paliwa
Silnik benzynowy (R3, 12V, 999 cm³), moc maksymalna 80 KM, maksymalny moment obrotowy 93 Nm, przyspieszenie 0-100 km/h 15,5 s, prędkość maksymalna 179 km/h, średnie zużycie paliwa 5,0-5,5 l/100 km (WLTP)
DANE TECHNICZNE | Skoda Fabia 1.0 MPI |
---|---|
Silnik | benzynowy |
Układ cyl./zaw./pojemność | R3/12/999 cm³ |
Moc maksymalna | 80 KM/6300 |
Maks. moment obrotowy | 93 Nm/3700-3900 |
Napęd/skrzynia biegów | przedni/manualna, 5-biegowa |
Długość/szerokość/wysokość | 4,11/1,78/1,46 m |
Rozstaw osi | 2,56 m |
Średnica zawracania | 10,7 m |
Masa własna/ładowność | 1269/453 kg |
Pojemność bagażnika (min./maks.) | 380/1190 l |
Pojemność zbiornika paliwa | 40 l (Pb 95) |
Opony | 215/45 R17 |
OSIĄGI (DANE PRODUCENTA) | |
Prędkość maksymalna | 179 km/h |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 15,5 s |
Średnie zużycie paliwa (cykl mieszany) | 5,0-5,5 l/100 km |
CENA | |
Wersja | Skoda Fabia 1.0 MPI Style |
Cena wersji podstawowej (z tym samym silnikiem) | 62 000 zł (Active) |
Cena wersji testowanej (bez wyposażenia dodatkowego) | 71 350 zł (Style) |
Koszt wyposażenia dodatkowego | 22 400 zł |