Już dziś startuje 61. Rajd Barbórka. To wydarzenie z długą tradycją, które każdego roku przyciąga najlepszych kierowców. Przybliżamy historię tej kultowej imprezy i prezentujemy pełną listę zwycięzców z poprzednich edycji.
Rajd Barbórka to impreza o niepowtarzalnym charakterze, którą co roku na początku grudnia organizuje Automobilklub Polski. Choć nie jest ona zaliczana do kalendarza Rajdowych Samochodowych Mistrzostw Polski, to i tak od sześciu dekad biorą w niej udział czołowi kierowcy z kraju i zagranicy. Na czym polega wyjątkowość tego rajdu?
Pierwsza, oficjalna edycja Rajdu Barbórki odbyła się w 1964 roku, a jej inicjatorem był zmarły w 2010 roku Władysław Paszkowski, zasłużony działacz Automobilklubu. Organizacja wydarzenia na początku grudnia i oczywiste nawiązanie do górniczego święta nie były przypadkowe – chodziło o zyskanie przychylności ówczesnej władzy. Warto również dodać, że pierwotnie impreza funkcjonowała jako „Barburka” i dopiero w połowie lat 70. zdecydowano się na zmianę pisowni.
W pierwszych latach kluczowym elementem zmagań były próby na płycie lotniska Babice na warszawskim Bemowie, a do rywalizacji mogli stawać wyłącznie mistrzowie i wicemistrzowie Polski w rajdach i wyścigach. Stąd wzięło się obowiązujące do dziś określenie „Kryterium Asów”. Organizacja imprezy na terenie wojskowym (a takim było lotnisko Babice) wiązało się jednak z ograniczoną dostępnością dla widzów, dlatego z czasem znacznie większą popularnością zaczął cieszyć się odcinek specjalny rozgrywany na ulicy Karowej, zlokalizowany blisko Krakowskiego Przedmieścia, w sąsiedztwie Hotelu Bristol i Pałacu Prezydenckiego.
Pisząc o Kryterium Karowa, nie sposób nie wspomnieć o Krzysztofie Szaykowskim, który zmarł w 2018 roku. To właśnie nieodżałowany „Szaya” przez wiele lat komentował występy kierowców zmagających się w tym miejscu ze zdradziecką kostką brukową i to on wymyślił przydomek „Pani Karowa”.
Lotnisko Babice i Karowa nie są oczywiście jedynymi lokalizacjami, które na przestrzeni dziesięcioleci gościły uczestników „Barbórki”. Dawniej zmagania odbywały się m.in. na nadwiślańskich szutrach, w miasteczku ruchu drogowego przy ul. Gwiaździstej czy też na terenie szkoły policyjnej w Legionowie. Podczas tegorocznej edycji rajdu oprócz dwóch wspomnianych na początku miejsc zawodnicy odwiedzą także Autodrom Słomczyn, Tor Służewiec i Polfę Tarchomin.
Zanim jeszcze przejdziemy do prezentacji triumfatorów z poszczególnych odsłon Rajdu Barbórka, wypada poruszyć kwestię anulowanych imprez, których było w sumie 7. W 1973 roku impreza nie została zorganizowana ze względu na brak porozumienia z dowództwem lotniska. W latach 1981-1982 powodem odwołania rajdu był stan wojenny, a w okresie 1984-1986 – kryzys gospodarczy (wówczas powstał istniejący do dziś błąd w numeracji, ponieważ impreza z 1987 roku została 25. edycją, a nie 24., jak wynikało z chronologii). W 2020 roku „Barbórka” nie doszła do skutku ze względu na pandemię.
Rok | Kierowca | Samochód |
---|---|---|
1964 | Franciszek Postawka | Volvo PV544 |
1965 | Sobiesław Zasada | Steyr Puch 660 TR |
1966 | Sobiesław Zasada | Steyr Puch 660 TR |
1967 | Jerzy Bachtin | Trabant 601 |
1968 | Lelio Lattari / Włodzimierz Markowski (ex aequo) | |
1969 | Sobiesław Zasada | Porsche 911 |
1970 | Marian Wangrat | BMW 2002 |
1971 | Ksawery Frank | BMW 2002 Ti |
1972 | Ksawery Frank | BMW 2002 Ti |
1973 | nie odbył się | |
1974 | Lelio Lattari | Alfa Romeo 2000 GTV |
1975 | Marek Varisella | Fiat 125p Monte Carlo |
1976 | Janusz Kiljańczyk | Renault Gordini |
1977 | Ryszard Ryzel | Fiat 125p |
1978 | Krzysztof Komornicki | Opel Kadett GTE 2000 |
1979 | Błażej Krupa | Renault 5 Alpine |
1980 | Marian Bublewicz | Opel Kadett GTE 2000 |
1981 | nie odbył się | |
1982 | nie odbył się | |
1983 | Marian Bublewicz | Polonez 2000 |
1984 | nie odbył się | |
1985 | nie odbył się | |
1986 | nie odbył się | |
1987 | Marian Bublewicz | Polonez 2000 |
1988 | Robert Herba | Fiat 126p |
1989 | Marian Bublewicz | Mazda 323 |
1990 | Paweł Przybylski | Audi Quattro |
1991 | Marek Sadowski | Mazda 323 GTX |
1992 | Bogdan Herink | Renault 11 Turbo |
1993 | Marek Gieruszczak | Toyota Celica |
1994 | Bogdan Herink | Renault Clio Williams |
1995 | Paweł Przybylski | Ford Escort RS Cosworth |
1996 | Paweł Przybylski | Ford Escort RS Cosworth |
1997 | Robert Herba | Mitsubishi Lancer Evolution |
1998 | Paweł Przybylski | Ford Escort WRC |
1999 | Robert Gryczyński | Toyota Corolla WRC |
2000 | Janusz Kulig | Ford Focus WRC |
2001 | Krzysztof Hołowczyc | Peugeot 206 WRC |
2002 | Michał Nowosiadły | Peugeot 206 XS |
2003 | Tomasz Kuchar | Mitsubishi Lancer Evolution |
2004 | Leszek Kuzaj | Subaru Impreza |
2005 | Leszek Kuzaj | Subaru Impreza |
2006 | Leszek Kuzaj | Subaru Impreza |
2007 | Tomasz Kuchar | Subaru Impreza |
2008 | Tomasz Kuchar | Subaru Impreza |
2009 | Tomasz Kuchar | Peugeot 307 WRC |
2010 | Tomasz Kuchar | Peugeot 307 WRC |
2011 | Bryan Bouffier | Peugeot 207 S2000 |
2012 | Tomasz Kuchar | Subaru Impreza |
2013 | Kajetan Kajetanowicz | Subaru Impreza |
2014 | Kajetan Kajetanowicz | Ford Fiesta R5 |
2015 | Kajetan Kajetanowicz | Ford Fiesta R5 |
2016 | Kajetan Kajetanowicz | Ford Fiesta R5 |
2017 | Kajetan Kajetanowicz | Ford Fiesta WRC |
2018 | Kajetan Kajetanowicz | Ford Fiesta WRC |
2019 | Kajetan Kajetanowicz | Ford Fiesta WRC |
2020 | nie odbył się | |
2021 | Kajetan Kajetanowicz | Skoda Fabia Rally2 evo |
2022 | Miko Marczyk | Skoda Fabia Rally2 evo |
2023 | Miko Marczyk | Skoda Fabia RS Rally2 |
Przeczytaj także: