NowościRozrywkaKajetan Kajetanowicz – biografia rajdowego mistrza

Kajetan Kajetanowicz – biografia rajdowego mistrza

Kajetan Kajetanowicz to jeden z najbardziej utytułowanych polskich kierowców rajdowych. Poznaj historię startów i największe sukcesy polskiego mistrza oraz dowiedz się, jakimi samochodami jeździł.

Kajetan Kajetanowicz to jeden z najbardziej rozpoznawalnych polskich kierowców rajdowych. Ma na swoim koncie liczne sukcesy w kraju i za granicą, w tym zajęcie 2. miejsca w Rajdowych Mistrzostwach Świata WRC3 2021 a także trzy tytuły Rajdowego Mistrza Europy zdobyte z rzędu (2015, 2016 i 2017 rok). Przybliżamy sylwetkę Kajetana Kajetanowicza.

Kajetan Kajetanowicz – wiek, gdzie mieszka

Kajetan Kajetanowicz urodził się 5 marca 1979 roku w Cieszynie, a obecnie zamieszkuje Ustroń. Od dekady jest zawodnikiem Lotos Rally Team. W 2013 roku został odznaczony przez Prezydenta Bronisława Komorowskiego Srebrnym Krzyżem Zasługi, z kolei 2 lata później stał się laureatem nagrody Fair-Play Polskiego Komitetu Olimpijskiego przyznanej za sportową postawę w Rajdzie Barum 2015. Ambasador wielu kampanii społecznych, jest także autorem własnej akcji – „Bezpieczni za kółkiem”.

Kajetan Kajetanowicz – kariera

Starty w rajdach rozpoczął w 2000 roku, a na Mistrzostwach Polski zadebiutował w roku 2003, zdobywając 1. miejsce w klasie podczas Rajdu Śląskiego. Jego kariera pełna jest zarówno krajowych, jak i międzynarodowych sukcesów. Jednym z pierwszych ważniejszych osiągnieć Kajetanowicza było zdobycie tytułu Rajdowego Mistrza Europy w sezonie 2015. Rok ten okazał się szczególnie korzystny dla mistrza – uzyskał także tytuły FIA ERC Gravel Master i FIA ERC Ice Master, przyznawane kolejno najszybszym kierowcom w szutrowych oraz zimowych rundach Mistrzostw Europy. W 2016 i 2017 roku popularny Kajto obronił status Rajdowego Mistrza Europy, stając się pierwszym w historii cyklu kierowcą, który zdobył ten tytuł trzy razy z rzędu.

Rok 2018 to debiutanckie starty w Rajdowych Mistrzostwach Świata (WRC2). Pomimo że Kajetanowicz dopiero zdobywał doświadczenie w tego rodzaju imprezie, wraz z pilotem Maciejem Szczepaniakiem wygrał aż dziewięć odcinków specjalnych. Kolejny sezon przyniósł jeszcze większe sukcesy – w Rajdzie Korsyki naszemu kierowcy udało się zdobyć pierwsze w karierze podium w zawodach Rajdowych Mistrzostw Świata, a niedługo potem Polak zanotował pierwsze zwycięstwo w zawodach tej rangi, zdobyte podczas Rajdu Turcji. Dzięki licznym dobrym startom, w tym samym roku duet Kajetanowicz i Szczepaniak osiągnął 2. miejsce w ogólnej klasyfikacji Rajdowych Mistrzostw Świata WRC2 2019. Lata 2020-2021 to już starty w zawodach WRC3 i kolejne miejsca na podium – najpierw miejsce 3., a następnie wicemistrzostwo w Rajdowych Mistrzostwach Świata.

W przypadku krajowych imprez Kajetan Kajetanowicz może poszczycić się m.in. czterema tytułami Rajdowego Mistrza Polski z rzędu (2010, 2011, 2012 i 2013), trzema zwycięstwami w Rajdzie Polski (najbardziej prestiżowym wydarzeniu w sportach motorowych w naszym kraju) oraz siedmioma wygranymi z rzędu w Rajdzie Barbórka i ośmioma triumfami w Kryterium Asów na ulicy Karowej.

Kajetan Kajetanowicz – samochód

Swoje pierwsze starty w rajdach Kajetan Kajetanowicz odbywał za kierownicą… Fiat 126p, czyli „Malucha”. Kolejnymi samochodami były inne Fiaty – Cinquecento i Seicento. W sezonie 2003 Polak występował prowadząc Peugeota 106 S16; następne były modele 206 oraz 206 S1600. Dalsze auta to: Subaru Impreza STI N11, Mitsubishi Lancer oraz Subaru Impreza STI trzeciej generacji. Tym ostatnim Kajetanowicz startował w latach 2009-2013. W 2013 roku Kajto siadał także za kierownicą Mitsubishi Lancer Ultraleggera.

Samochodem wykorzystywanym do rajdów przez największą jak dotychczas liczbę sezonów jest Ford Fiesta R5, prowadzony przez mistrza z Cieszyna w sezonach 2013-2018. W latach 2017 i 2018 Kajetan Kajetanowicz startował także Fiestą WRC. Podczas sezonu 2019 Polak występował w zawodach w trzech różnych wozach – wspomnianej Fieście WRC, Volkswagenie Polo GTI R5 oraz Skodzie Fabia R5, za kierownicą której Kajto ukończył zawody w Sardynii na 2. miejscu. Najnowszym, wykorzystywanym od 2020 roku do dziś, samochodem rajdowym Kajetanowicza jest Skoda Fabia R5 evo. Wóz rozwija moc 284 KM, a maksymalny moment obrotowy wynosi 425 Nm. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h zajmuje tylko ok. 3 sekund.

Nie przegap najnowszych artykułów! Obserwuj Wybór Kierowców na FACEBOOKU
NEWSY
Polecane
Wybór redakcji