NowościRozrywkaKrzysztof Hołowczyc – biografia znanego rajdowca

Krzysztof Hołowczyc – biografia znanego rajdowca

Krzysztof Hołowczyc jest jednym z najbardziej rozpoznawalnych polskich kierowców rajdowych. Przybliżamy sylwetkę tego utytułowanego zawodnika.

Krzysztof Hołowczyc urodził się 4 czerwca 1962 roku w Olsztynie. Jego przygoda z rajdami trwa od 40 lat – popularny Hołek zadebiutował w Rajdzie Kormoran w 1984 roku, startując Fiatem 125p, a obecnie rywalizuje w wymagającym Rajdzie Dakar za kierownicą Mini JCW Rally Plus. Na swoim koncie ma m.in. trzy tytuły Mistrza Polski (1995, 1996, 1999) oraz jeden tytuł Mistrza Europy (1997).

Krzysztof Hołowczyc – rajdy samochodowe

Krzysztof Hołowczyc zaczął stawiać pierwsze kroki w sportach motorowych już w czasach szkoły podstawowej, podobnie jak wielu innych przyszłych mistrzów zaczynając od kartingu. Swój rajdowy debiut zaliczył w 1984 roku, kiedy to wystartował Dużym Fiatem w Rajdzie Kormoran. W następnym sezonie udało mu się wywalczyć Mistrzostwo Polski w grupie N, natomiast w dwóch kolejnych miał mniej szczęścia i musiał zmagać się z licznymi problemami technicznymi oraz finansowymi.

W 1988 roku Hołowczyc dołączył do fabrycznego zespołu FSO i przez dwa sezony ścigał się A-grupowym Polonezem 1600. W latach 90. olsztynianin przesiadł się do japońskich aut i zaczął odnosić większe sukcesy. W 1991 roku startował Mazdą 323 4WD i zdobył tytuł Wicemistrza Polski w grupie N, natomiast w 1994 roku za kierownicą Toyoty Celica GT 4WD sięgnął po Mistrzostwo Polski w grupie N i Wicemistrzostwo Polski w klasyfikacji generalnej.

Prawdziwy przełom w karierze Hołka nastąpił w roku 1995. Wówczas wraz z Maciejem Wisławskim na fotelu pilota rywalizował A-grupową Toyotą Celicą 4WD TURBO, uzyskując na koniec sezonu swój pierwszy tytuł Mistrza Polski. Dzięki sukcesom na zagranicznych trasach w tym samym roku dodał do tego jeszcze tytuł Wicemistrza Europy. W sezonie 1996 olsztyński kierowca zadebiutował w cyklu Rajdowych Samochodowych Mistrzostw Świata, biorąc udział w Rajdzie Szwecji, a także po raz drugi w karierze został Mistrzem Polski, wygrywając aż 109 ze 112 odcinków specjalnych.

W 1997 roku Krzysztof Hołowczyc stawał na najwyższym stopniu podium podczas rajdów Albeny, Elpy i Cypru, co zapewniło mu zwycięstwo w całym cyklu Mistrzostw Europy. W kolejnym sezonie Hołek próbował swoich sił w kilku eliminacjach Mistrzostw Świata, a w 1999 roku skupił się na krajowych rajdach, czego zwieńczeniem był trzeci tytuł Mistrza Polski, zdobyty za kierownicą Subaru Impreza WRC.

W sezonie 2000 olsztynianin reprezentował barwy zespołu Turning Point w Mistrzostwach Świata. Zaliczył udany początek, zwyciężając w Rajdzie Szwecji, jednak podczas późniejszych rund borykał się z licznymi problemami technicznymi, przez co nie ukończył wymaganej liczby rajdów, aby zostać uwzględnionym w ostatecznej klasyfikacji. Rok 2001 przyniósł tytuł Wicemistrza Polski, wywalczony za kierownicą Peugeota 206 WRC w barwach Jan III Sobieski Rally Team.

W kolejnym roku Hołek wystąpił tylko w Rajdzie Kormoran, startując Seatem Cordoba WRC i kończąc rywalizację na 2. miejscu. W sezonie 2003 rywalizował w Mistrzostwach Świata Samochodów Seryjnych (PCWRC), jednak ze zmiennym szczęściem (najpierw 5. miejsce w Rajdzie Szwecji, a później wypadek i awarie techniczne, aż w końcu wycofanie się ze względów rodzinnych). W tym samym roku Hołowczyca można było oglądać również za kierownicą Forda Focus WRC w Rajdzie Kormoran, który ukończył na 3.miejscu. W sezonie 2004 po raz szósty w karierze triumfował w tym rajdzie, startując Subaru Impreza N10.

W 2005 roku olsztynianin po raz trzeci odniósł zwycięstwo w Rajdzie Polski, a także wziął udział Peugeotem 206 WRC w kultowym Rajdzie Barbórka, wygrywając słynne Kryterium Karowa. W czerwcu 2008 roku powrócił na trasę Rajdu Polski, a we wrześniu stanął na najwyższym podium w Rajdzie Orlen. W sezonie 2009 roku Hołek ponownie zawitał na Rajdzie Polski, który po raz pierwszy w historii był rundą WRC. Olsztyński kierowca dotarł na metę na 6. pozycji.

W 2010 roku Krzysztof Hołowczyc zajął 1. miejsce w Rajdzie Warmińskim, natomiast 67. Rajd Polski ukończył na 9. pozycji. W osiągnięciu lepszego wyniku przeszkodziły problem techniczne. W styczniu 2012 roku Hołek pojawił się na rajdzie Ralli Yakkima za kierownicą Mitsubishi Lancera, zwyciężając w grupie N i zajmując 2. miejsce w klasyfikacji generalnej. Miesiąc później wystartował w rajdzie 100 Acre Wood Rally w USA, gdzie towarzyszył mu Maciej Wisławski. Doświadczona polska załoga dojechała na metę na 3. pozycji.

Krzysztof Hołowczyc
Krzysztof Hołowczyc i Łukasz Kurzeja na trasie zwycięskiego dla nich Rajdu Baja Poland w 2015 roku.

Krzysztof Hołowczyc – Rajd Dakar

Swój pierwszy start w Dakarze Hołowczyc zaliczył w 2005 roku, prowadząc Mitsubishi Pajero. Pomimo trudności udało mu się jednak ukończyć ten rajd. W kolejnym roku olsztynianin powrócił na pustynne piaski, tym razem za sterami Nissana Pick-up. Niestety z powodu awarii jednostki napędowej Krzysztof Hołowczyc i Jean-Marc Fortin musieli wycofać się z rywalizacji po czwartym etapie. W sezonie 2007 załoga Hołowczyc/Fortin miała realne szanse na znalezienie się w czołówce klasyfikacji, ale ponownie na przeszkodzie stanęły problemy techniczne oraz wypadek na trzynastym odcinku specjalnym, który ostatecznie przekreślił dalszy udział w tych zawodach.

Ze względu na zagrożenie terrorystyczne w 2008 roku Rajd Dakar został odwołany, natomiast w kolejnym zmagania przeniesiono do Ameryki Południowej. Zmiana lokalizacji imprezy najwyraźniej wyszła olsztyńskiemu kierowcy na dobre, ponieważ ukończył rywalizację na doskonałym 5. miejscu. Ten świetny wynik zaostrzył apetyt kibiców, ale niestety w 2010 roku Hołowczycowi nie udało się przejechać całego Dakaru z powodu awarii układu napędowego.

Krzysztof Hołowczyc
W 2015 roku udział w Rajdzie Dakar zakończył się dla Polaka historycznym osiągnięciem – dojechał na metę na 3. miejscu w kategorii samochodów.

W 2011 roku, już za sterami BMW X3 CC, Hołek powtórzył swój sukces z 2009 roku, dojeżdżając na metę Dakaru na 5. pozycji. W następnym roku olsztynianin przesiadł się do Mini All4 Racing i radził sobie bardzo dobrze (wygrał nawet jeden z etapów), ale przez pęknięty przewód w układzie kierowniczym ostatecznie zajął 9. miejsce w klasyfikacji końcowej.

Sezon 2013 nie rozpoczął się dla Hołka najlepiej, bowiem podczas kolejnej edycji Rajdu Dakar miał groźny wypadek na trzecim etapie i doznał urazu kręgosłupa, w wyniku czego musiał się wycofać z rywalizacji. Pomimo poważnych obrażeń polski kierowca wykazał się jednak wielką determinacją i już dwa miesiące później wrócił za kierownicę rajdówki. W 2014 roku olsztynianin powrócił na Dakar z nowym pilotem Konstantinem Zhiltsovem i ukończył zmagania na 6. miejscu.

Rajd Dakar w 2015 roku zakończył się Hołowczyca historycznym sukcesem – Polak wraz ze swoim francuskim pilotem Xavierem Panseri zajęli 3. miejsce w klasyfikacji generalnej w kategorii samochodów. Po 9 latach przerwy w 2024 roku Hołek powrócił na trasę Rajdu Dakar, który tym razem rozgrywany jest w Arabii Saudyjskiej. Olsztynianin wystartował za kierownicą Mini John Cooper Works Rally Plus.

Krzysztof Hołowczyc
W 2015 roku Krzysztof Hołowczyc i Xavier Panseri zajęli 3. miejsce w Rajdzie Dakar, który był wówczas rozgrywany w Ameryce Południowej.

Krzysztof Hołowczyc – rajdy terenowe

W sezonie 2008 Hołek z sukcesami startował w rajdach terenowych, zdobywając tytuł Wicemistrza w Pucharze Świata FIA w Rajdach Cross Country. W 2010 roku załoga Hołowczyc/Fortin jądąca Nissanem Navara triumfowała w Rajdzie Baja Russia Northern Forest, jednak podczas badania technicznego okazało się, że ich samochód został wyposażony w nieprawidłową zwężkę w układzie dolotowym i zwycięstwo zostało im odebrane. W Rajdzie Italian Baja Hołek zwyciężył już bezdyskusyjnie i to ze sporą przewagą, a Rajd Baja Espagna Aragon ukończył na 3. miejscu.

We wrześniu 2010 roku Hołowczyc stanął na najwyższym stopniu podium w Rajdzie Baja Poland, a miesiąc później zaliczył pierwszy rajd za kierownicą BMW X3 CC, kończąc zmagania w Maroku na 3. miejscu. Zwycięstwem w Baja Portalegre olsztynianin przypieczętował swój triumf w klasyfikacji generalnej FIA Cup for Cross-Country Bajas. W 2011 roku Hołek wygrał trudny, liczący ponad 4000 km rajd Silk Way Rally, a we wrześniu tego roku był bezkonkurencyjny także podczas rajdu Baja Poland. We wrześniu 2012 roku olsztyński kierowca trzeci raz z rzędu odniósł zwycięstwo w rajdzie Baja Poland.

Krzysztof Hołowczyc
W 2016 roku Hołek wraz z Łukaszem Kurzeją ukończyli Rajd Baja Poland na 2. miejscu.

Niedługo po wypadku na Dakarze w 2013 roku Hołowczyc wrócił do ścigania i zajął 2. miejsce w Rajdzie Italian Baja, stanowiącym pierwszą rundę FIA World Cup for Cross-Country Rallies. W Rajdzie Abu Dhabi Desert Challenge był piąty, co zapewniło mu pozycję wicelidera Pucharu Świata. W kwietniu 2013 roku polsko-niemiecka załoga Hołowczyc/Schulz ukończyła Rajd Sealine Cross Country Rally na 2. miejscu, natomiast w sierpniowym Rajdzie Baja Poland dojechała na metę dopiero na 9. miejscu z powodu awarii skrzyni biegów. Doskonały występ i zwycięstwo w Rajdzie Baja Portaregle pozwolił olsztyńskiemu kierowcy odrobić straty i zdobyć 1. miejsce w klasyfikacji generalnej Pucharu Świata FIA w Rajdach Terenowych.

W sezonie 2014 Hołek po raz czwarty w karierze stanął na najwyższym stopniu podium w Rajdzie Baja Poland. W kolejnym roku powtórzył to osiągnięcie, a później zwyciężał w tej imprezie jeszcze dwa razy – w 2019 i 2021 roku.

Krzysztof Hołowczyc
Podczas Rajdu Baja Poland w 2016 roku Hołek jechał Mini All4 Racing.

Krzysztof Hołowczyc – ciekawostki

W latach 2007-2009 Krzysztof Hołowczyc sprawował mandat posła do Parlamentu Europejskiego, biorąc udział w pracach komisji Transportu i Turystyki oraz Handlu Międzynarodowego, a także będąc członkiem Delegacji do spraw stosunków z Białorusią.

Hołek zagrał samego siebie w komedii romantycznej Dlaczego nie! oraz udzielił swojego głosu postaci Schumixa w polskiej wersji językowej filmu Asterix na Olimpiadzie. Mogliśmy go również usłyszeć w grach z serii Colin McRae Rally.

Nie przegap najnowszych artykułów! Obserwuj Wybór Kierowców na FACEBOOKU
NEWSY
Polecane
Wybór redakcji