PoradyPoradyPrzyciski DUAL oraz SYNC w aucie. Do czego służą? Jak i kiedy...

Przyciski DUAL oraz SYNC w aucie. Do czego służą? Jak i kiedy z nich korzystać?

Na konsolach środkowych wielu aut można znaleźć przycisk z napisem DUAL lub SYNC. Warto wiedzieć, jak z nich korzystać, bo może to wpłynąć na komfort czy spalanie.

Współczesne samochody są naszpikowane elektroniką, która kontroluje działanie wszystkich elementów wyposażenia. Kto nie przeczytał instrukcji obsługi może nawet nie zdawać sobie sprawy, jakie udogodnienia znajdują się w jego pojeździe. Zdarza się, że kierowca nie do końca świadomie z nich korzysta, przez co nie wykorzystuje pełni możliwości wyposażenia pojazdu.

Przycisk SYNC - do czego sluzy
Jeżeli przycisk SYNC nie został wciśnięty i nie świeci się koło niego dioda, to strefy klimatyzacji nie są zsynchronizowane – w każdej może być utrzymywana inna temperatura. Po wciśnięciu przycisku SYNC poziom temperatury w kabinie można regulować pokrętłem sterującym strefą kierowcy.

Na panelach wielu samochodów z automatyczną, wielostrefową klimatyzacją (np. grupy Volkswagena) można znaleźć przycisk z napisem SYNC. Jeżeli nie został wciśnięty, każda ze stref może mieć inaczej ustawioną temperaturę. Przy dużych rozbieżnościach oznacza to straty energii – powietrze w kabinie miesza się, więc do strefy z ustawioną niską temperaturą musi być chłodzone naprawdę zimne powietrze, by skompensować wpływ sąsiadującej z niej ciepłej strefy. Do tego zróżnicowane nastawy mogą wymuszać różne natężenie pracy siły nawiewu (jeżeli można go regulować osobno dla stref), co generuje hałas.

Redakcja poleca: Przycisk Auto w samochodzie. Do czego służy? Jak z niego korzystać?

Do czego służy przycisk SYNC i DUAL?

Jeżeli samochodem podróżuje tylko kierowca lub podróżni mają zbliżone preferencje dotyczące temperatury, warto wcisnąć przycisk SYNC, co spowoduje synchronizację stref automatycznej klimatyzacji. Jej praca stanie się łatwiejsza.

Przycisk DUAL - co to jest
Jeżeli przycisk DUAL jest podświetlony, klimatyzacja pracuje w dwóch strefach (oczywiście nie wyklucza to możliwości ustawienia identycznych temperatur). Poruszenie pokrętłem po stronie kierowcy nie zmieni jednak temperatury w strefie pasażera. By aktywować tryb DUAL wystarczy nacisnąć przycisk lub ruszyć pokrętłem strefy pasażera.

Podobną funkcję pełni przycisk DUAL oraz znajdująca się obok niego kontrolka – informuje, że klimatyzacja ma różne ustawienia dla obu stref. Po naciśnięciu przycisku lampka gaśnie, a praca stref klimy zostaje zsynchronizowana. Niektóry producenci traktują te przyciski zamiennie – np. starszy Touran miał przycisk DUAL, po czym otrzymał SYNC.

Warto pamiętać, że jeżeli samochód ma także nawiewy lub osobną strefę klimatyzacji dla foteli drugiego i trzeciego rzędu, a nikt na nich nie jedzie, można pomyśleć o zamknięciu nawiewów na tył lub wyłączeniu tej strefy klimatyzacji. Jeżeli zimne lub ciepłe powietrze będzie tłoczone wyłącznie do przodu, szybciej schłodzimy ten obszar auta. Jednocześnie przednie fotele są na tyle rozbudowane, że w wielu autach istotnie ograniczają mieszanie się powietrza między przodem i tyłem nadwozia.

Nie przegap najnowszych artykułów! Obserwuj Wybór Kierowców na FACEBOOKU
NEWSY
Polecane
Wybór redakcji