Na konsolach środkowych wielu aut można znaleźć przycisk z napisem DUAL lub SYNC. Warto wiedzieć, jak z nich korzystać, bo może to wpłynąć na komfort czy spalanie.
Współczesne samochody są naszpikowane elektroniką, która kontroluje działanie wszystkich elementów wyposażenia. Kto nie przeczytał instrukcji obsługi może nawet nie zdawać sobie sprawy, jakie udogodnienia znajdują się w jego pojeździe. Zdarza się, że kierowca nie do końca świadomie z nich korzysta, przez co nie wykorzystuje pełni możliwości wyposażenia pojazdu.
Na panelach wielu samochodów z automatyczną, wielostrefową klimatyzacją (np. grupy Volkswagena) można znaleźć przycisk z napisem SYNC. Jeżeli nie został wciśnięty, każda ze stref może mieć inaczej ustawioną temperaturę. Przy dużych rozbieżnościach oznacza to straty energii – powietrze w kabinie miesza się, więc do strefy z ustawioną niską temperaturą musi być chłodzone naprawdę zimne powietrze, by skompensować wpływ sąsiadującej z niej ciepłej strefy. Do tego zróżnicowane nastawy mogą wymuszać różne natężenie pracy siły nawiewu (jeżeli można go regulować osobno dla stref), co generuje hałas.
Redakcja poleca: Przycisk Auto w samochodzie. Do czego służy? Jak z niego korzystać?
Do czego służy przycisk SYNC i DUAL?
Jeżeli samochodem podróżuje tylko kierowca lub podróżni mają zbliżone preferencje dotyczące temperatury, warto wcisnąć przycisk SYNC, co spowoduje synchronizację stref automatycznej klimatyzacji. Jej praca stanie się łatwiejsza.
Podobną funkcję pełni przycisk DUAL oraz znajdująca się obok niego kontrolka – informuje, że klimatyzacja ma różne ustawienia dla obu stref. Po naciśnięciu przycisku lampka gaśnie, a praca stref klimy zostaje zsynchronizowana. Niektóry producenci traktują te przyciski zamiennie – np. starszy Touran miał przycisk DUAL, po czym otrzymał SYNC.
Warto pamiętać, że jeżeli samochód ma także nawiewy lub osobną strefę klimatyzacji dla foteli drugiego i trzeciego rzędu, a nikt na nich nie jedzie, można pomyśleć o zamknięciu nawiewów na tył lub wyłączeniu tej strefy klimatyzacji. Jeżeli zimne lub ciepłe powietrze będzie tłoczone wyłącznie do przodu, szybciej schłodzimy ten obszar auta. Jednocześnie przednie fotele są na tyle rozbudowane, że w wielu autach istotnie ograniczają mieszanie się powietrza między przodem i tyłem nadwozia.