W-roku-1896-Gottlieb-Daimler-zbudowal-pierwsza-ciezarowke-na-swieci

Niektóre ze spotykanych na europejskich drogach ciężarówek mają silniki generujące nawet 750 KM i 3550 Nm. Wszystko zaczęło się od znacznie niższych wartości i konstrukcji Daimlera z 1896 r.

Jednym z największych talentów Gottlieba Daimlera było wynajdywanie coraz to nowych zastosowań dla swojego silnika. W ten sposób powstały motocykl, drezyna z napędem silnikowym, motorowa sikawka strażacka, a w roku 1896 – samochód ciężarowy. Daimler stworzył go w wyniku przebudowania pociągowego wozu towarowego.

Czytaj takze Toyota Yaris, Renaul Clio, Honda Jazz

Konstrukcja pierwszego na świecie samochodu ciężarowego, o wyglądzie wozu konnego tyle że bez dyszla, wynikała ze względów pragmatycznych. Umieszczony z tyłu dwucylindrowy silnik Phoenix o pojemności 1,06 l oraz mocy 4 KM pochodził z samochodu osobowego. Był zaskakująco oszczędny. Palił ok. 6 l/100 km, czy jak wówczas mówiono „0,4 kilograma na KM i godzinę”.Daimler połączył motor z tylną osią za pomocą napędu pasowego. Aby zwiększyć siłę pociągową, zastosowane do dziś używane w pojazdach budowlanych zwolnice. Sztywną oś tylną zawieszono na sprężynach śrubowych, które zapobiegały przenoszeniu wstrząsów na wrażliwie reagujący silnik. Wibracje były nieuniknione, bo pojazd toczył się na kołach obitych metalowymi taśmami. Przednią oś zawieszono na resorach piórowych. Układ kierowniczy oparto o łańcuch.  Kierowca siedział na koźle – niczym w wozie konnym.

W skonstruowanym w 1898 r. pojeździe dwucylindrowy, 6-konny silnik Phoenix umieszczono pod siedzeniem kierowcy. Do przodu trafiła również czterobiegowa przekładnia pasowa. Kolejnym etapem ewolucji było wzmocnienie motoru do 10 KM i przeniesienie silnika przed przednią oś – w efekcie powstał protoplasta współczesnej ciężarówki. Udoskonalono także jednostkę napędową. Zamiast układu zapłonowego z rurą żarową, zastosowano nowy, niskonapięciowy zapłon iskrownikowy firmy Bosch.

W-roku-1896-Gottlieb-Daimler-zbudowal-pierwsza-ciezarowke-na-swiecie-

Gottlieb Daimler – prawdopodobnie z powodu wielu wprowadzonych innowacji – był ostrożny. Nim zaprezentował „pięciotonowca” szerokiej publiczności, poddał go testom w trakcie codziennej pracy w cegielni w Heidenheim i systematycznie usuwał zidentyfikowane wady. Pierwszy samochód ciężarowy sprzedano w ojczyźnie industrializacji – Anglii. Po tamtejszych drogach od dawna jeździły przeniesione z szyn pojazdy z napędem parowym.

Rewolucja przemysłowa nabierała też tempo w Niemczech, a na rynek wchodziły masowo produkowane towary. Wzrastało zapotrzebowanie na transport dystrybucyjny. Już w 1871 r. zniesiono bariery celne w Cesarstwie Niemieckim. Historia transportu drogowego jest powiązana z historią handlu i budowy dróg ściślej, niż się powszechnie sądzi.

1 KOMENTARZ

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here