NowościAktualnościDroższe parkowanie dla SUV-ów. Tego chcą mieszkańcy

Droższe parkowanie dla SUV-ów. Tego chcą mieszkańcy

W ostatnim referendum mieszkańcy Paryża wyrazili poparcie dla podwyższenia opłat za parkowanie kierowcom SUV-ów. Ile szacunkowo będą płacić w stolicy Francji?

Popularność SUV-ów w Europie wcale nie maleje, a wręcz się rozkręca za sprawą postępującej elektromobilności. Klienci coraz chętniej sięgają po połączenie elektrycznego napędu „opakowanego” w nadwozie typu SUV, a producenci aut idą im na rękę i nieustannie wprowadzają do sprzedaży nowe modele. Rosnąca popularność uterenowionych aut coraz gorzej odbija się jednak na przepustowości i swobodzie ruchu w dużych miastach. Nie jest bowiem tajemnicą, że SUV-y z roku na rok są coraz większe lub szersze (albo rosną „w obie strony”), a przez to zajmują więcej miejsca na ulicach. Powoduje to kłopoty kierowców ze znalezieniem miejsca parkingowego, a nawet gdy takowe się trafi – z wjechaniem na nie.

Kłopoty z SUV-ami ostatnio dostrzegły władze Paryża. W ich opinii takie samochody nie tylko zaburzają podział przestrzeni publicznej, ale też generują więcej niebezpiecznych sytuacji na ulicach i bardziej przyczyniają się do zanieczyszczania powietrza. Dlatego w niedzielę 4 lutego 2024 roku mieszkańcy stolicy Francji przystąpili do referendum mającego zweryfikować ich ogląd na sytuację. Choć frekwencja „nie dopisała” (wyniosła raptem 5,68%), bez trudu można dostrzec, jakie zdanie na temat dużych SUV-ów w mieście mają paryżanie.

Referendum w Paryżu. Droższe parkowanie dla właścicieli SUV-ów?

Ponad połowa z nich – dokładnie 54,55% głosujących – opowiedziała się bowiem za trzykrotnym wzrostem opłat za parkowanie dla największych i najcięższych samochodów, w tym także typu SUV. Według założeń planowanej zmiany przepisów, za pozostawienie auta na ulicy mają więcej zapłacić właściciele aut spalinowych i hybrydowych o wadze powyżej 1,6 t oraz „elektryków” ważących co najmniej 2 t. Nowa stawka miałaby wynosić 18 euro za godzinę parkowania w centralnych dzielnicach miasta oraz 12 euro za taki sam czas w rejonach poza centrum.

Nowe przepisy nie dotyczyłyby jednak mieszkańców Paryża i osób tam pracujących, a także kierowców taksówek i karetek oraz niepełnosprawnych kierujących. Podwyższonymi stawkami za parkowanie ciężkimi autami obarczeni by byli wyłącznie kierowcy przyjezdni, czyli względnie niewielki odsetek pojazdów parkujących w Paryżu. Według szacunków władz już taki ruch przyniósłby jednak sporo wpływów do budżetu miasta (ok. 35 mln euro) i przy okazji ułatwiłby przeobrażanie przestrzeni miejskiej na bardziej przyjazną pieszym i rowerzystom (np. za sprawą budowy ścieżek rowerowych i zastępowaniem ulic deptakami).

Według zapewnień mera Paryża, Anne Hidalgo, przepisy zwiększające opłaty za parkowanie dla wielkich i ciężkich aut wejdą w życie jeszcze w 2024 roku – prawdopodobnie we wrześniu.

Polecamy również:

Dlaczego SUV-y są popularne, drogie i złe?

Chcesz zaparkować na chodniku? Lepiej sprawdź rubrykę F.2

Nie przegap najnowszych artykułów! Obserwuj Wybór Kierowców na FACEBOOKU
NEWSY
Polecane
Wybór redakcji