NowościAktualnościDroższe parkowanie dla SUV-ów. Tego chcą mieszkańcy

Droższe parkowanie dla SUV-ów. Tego chcą mieszkańcy

W ostatnim referendum mieszkańcy Paryża wyrazili poparcie dla podwyższenia opłat za parkowanie kierowcom SUV-ów. Ile szacunkowo będą płacić w stolicy Francji?

Popularność SUV-ów w Europie wcale nie maleje, a wręcz się rozkręca za sprawą postępującej elektromobilności. Klienci coraz chętniej sięgają po połączenie elektrycznego napędu „opakowanego” w nadwozie typu SUV, a producenci aut idą im na rękę i nieustannie wprowadzają do sprzedaży nowe modele. Rosnąca popularność uterenowionych aut coraz gorzej odbija się jednak na przepustowości i swobodzie ruchu w dużych miastach. Nie jest bowiem tajemnicą, że SUV-y z roku na rok są coraz większe lub szersze (albo rosną „w obie strony”), a przez to zajmują więcej miejsca na ulicach. Powoduje to kłopoty kierowców ze znalezieniem miejsca parkingowego, a nawet gdy takowe się trafi – z wjechaniem na nie.

Kłopoty z SUV-ami ostatnio dostrzegły władze Paryża. W ich opinii takie samochody nie tylko zaburzają podział przestrzeni publicznej, ale też generują więcej niebezpiecznych sytuacji na ulicach i bardziej przyczyniają się do zanieczyszczania powietrza. Dlatego w niedzielę 4 lutego 2024 roku mieszkańcy stolicy Francji przystąpili do referendum mającego zweryfikować ich ogląd na sytuację. Choć frekwencja „nie dopisała” (wyniosła raptem 5,68%), bez trudu można dostrzec, jakie zdanie na temat dużych SUV-ów w mieście mają paryżanie.

Referendum w Paryżu. Droższe parkowanie dla właścicieli SUV-ów?

Ponad połowa z nich – dokładnie 54,55% głosujących – opowiedziała się bowiem za trzykrotnym wzrostem opłat za parkowanie dla największych i najcięższych samochodów, w tym także typu SUV. Według założeń planowanej zmiany przepisów, za pozostawienie auta na ulicy mają więcej zapłacić właściciele aut spalinowych i hybrydowych o wadze powyżej 1,6 t oraz „elektryków” ważących co najmniej 2 t. Nowa stawka miałaby wynosić 18 euro za godzinę parkowania w centralnych dzielnicach miasta oraz 12 euro za taki sam czas w rejonach poza centrum.

Nowe przepisy nie dotyczyłyby jednak mieszkańców Paryża i osób tam pracujących, a także kierowców taksówek i karetek oraz niepełnosprawnych kierujących. Podwyższonymi stawkami za parkowanie ciężkimi autami obarczeni by byli wyłącznie kierowcy przyjezdni, czyli względnie niewielki odsetek pojazdów parkujących w Paryżu. Według szacunków władz już taki ruch przyniósłby jednak sporo wpływów do budżetu miasta (ok. 35 mln euro) i przy okazji ułatwiłby przeobrażanie przestrzeni miejskiej na bardziej przyjazną pieszym i rowerzystom (np. za sprawą budowy ścieżek rowerowych i zastępowaniem ulic deptakami).

Według zapewnień mera Paryża, Anne Hidalgo, przepisy zwiększające opłaty za parkowanie dla wielkich i ciężkich aut wejdą w życie jeszcze w 2024 roku – prawdopodobnie we wrześniu.

Polecamy również:

Dlaczego SUV-y są popularne, drogie i złe?

Chcesz zaparkować na chodniku? Lepiej sprawdź rubrykę F.2

Nie przegap najnowszych artykułów! Obserwuj Wybór Kierowców na FACEBOOKU

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj

NEWSY
Polecane
Wybór redakcji